پارس ناز پورتال

بررسی بیماری های ریوی در افراد سالمند

بررسی بیماری های ریوی در افراد سالمند

بررسی بیماری های ریوی در افراد سالمند 

بیماری های ریوی در سالمندان بسیار متعارف هست، از آسم گرفته تا نارسایی ریوی مشکلاتی میباشند که در دوران سالمندی افراد را تهدید می کنند. در دوران سالمندی ریه‌ها مقدار قابل توجهی از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. شایع‌ترین مریضی‌هاي ریوی، تنگی نفس هست و مریضی‌هاي قلبی به پیشرفت این امر کمک می کند

 

چاقی اثرات زیادی روی دستگاه تنفسی دارد و باعث افزایش کار تنفس، اختلالات کارکرد عضلات تنفسی و اختلالات متعدد دیگر می شود که نتیجه آن، کاهش دریافت اکسیژن، افزایش فشار خون ریوی، اختلال تنفسی در خواب هست.سالمندان به خاطر ضعف سیستم ایمنی در معرض عفونت‌هاي ریوی میباشند.

 

کسانی که دچار مریضی‌هاي ریوی می شوند، به خاطر سرفه که گاهی منجر به تهوع میشود، در معرض سوء هاضمه و سوء جذب میباشند. این افراد دچار کم وزنی میشوند.در بیماران ریوی باید انرژی و پروتئین مورد نیاز، آن هم با کیفیت بالا، همین طور مواد معدنی و ویتامین‌هاي مورد نیاز تأمین شود و از سوء جذب و خطر ابتلا به عفونت پیش گیری گردد.

 

این بیماران به خاطر سوء جذب در معرض کمبود همۀ ویتامین‌ها و مواد معدنی قرار میگیرند و کمبود هر کدام از این مواد میتواند منجر به مریضی‌هاي خاص ناشی از این کمبودها شود.این بیماران نیاز به تغذیه تکمیلی دارند و مواد خوراکی مکمل باید به غذای آنان اضافه شود و حتی در صورت لزوم از طریق لوله تغذیه شوند.

 

حتماً باید از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل انواع کلم، مرکبات، انواع توت، کیوی، گوجه‌فرنگی و مغزهای روغنی بهره گیری کنند.اگر بیمار به آسم مبتلا می‌باشد، غذا هاي آلرژی‌زا مثل شیر، تخم‌مرغ، ماهی‌ها و غذا هاي دریایی باید حذف شوند. این افراد باید اکثر مایعات مصرف کنند تا ترشحات رقیق‌تر شود.

 

غذا هاي پر حجم که معده را پر میکنند آسم را تشدید میکنند. اسیدهای چرب اشباع نیز التهاب‌هاي ریه را تشدید می‌نمایند. بر تصویر انواع اسیدهای چرب غیر اشباع خوب می‌باشند.در نارسائی‌هاي تنفسی که در اثر جراحی، مصرف دارو و یا ضربه به وجود آمده و هم چنین در سرطان ریه بیماران در معرض کم خوراکی شدید قرار میگیرند.رژیم خوراکی این بیماران باید کاملاً محاسبه شده باشد و غذا به دفعات اکثر و به مقدار کمتر دریافت شود.

 

سالمندان و ذات الریه
خطر مرگ این مریضی در سالمندانی که توده سلولی بدن‌شان کاهش یافته هست، 3-2 برابر اکثر هست.تعدادی از علائم مریضی، تنفس سخت و دردناک، کوتاهی تنفس، افزایش تعداد تنفس، تب و لرز، بی‌اشتهایی، ضعف شدید، اضطراب، ضربان چندان قلب و سرفه همراه با خلط می‌باشد.

 

درمان مریضی ذات‌الریه
دریافت چندان آنتی‌اکسیدان میتواند خوب باشد.

 

باید آب و مایعات به میزان 3/5- 3 لیتر در روز به بدن برسد.

 

از طریق سبزی و میوه، پتاسیم مورد نياز تأمین شود. از کاهش وزن پیشگیري گردد.

 

از عفونت اکثر پیشگیري شود. وعده‌هاي غذائی کم حجم و متعدد و مکمل ویتامین‌هاي A و C داده شود.

 

در صورت نداشتن اضافه وزن دادن رژیم پر کالری پیشنهاد می شود و بالاخره، در دوره نقاهت برای پیش گیری از یبوست، فیبر بیشتری مصرف شود.