پارس ناز پورتال

بررسی و تحلیل افکار انسان های دروغگو

بررسی و تحلیل افکار انسان های دروغگو

بررسی و تحلیل افکار انسان های دروغگو 

افراد دروغگو مطمئنا به دلیل افکاری که در ذهن دارند مجبور به دروغ گفتن و کتمان حقیقت میشوند. ما در این مقاله ذهن آنان را بررسی می‌کنیم. آیا تا به حال حس کرده اید که توسط دروغگوها احاطه شده اید؟آیا از شنیدن دروغ پشت دروغ پشت دروغ خسته شده اید؟ درمورد افرادی که گاهی اوقات آن هم برای رعایت نکردن یک تعهد و از سر بهانه تراشیدن دروغ میگویند صحبت نمیکنیم.

 

نه این موضوع را میتوان یک جور تحمل کرد.می‌خواهیم درمورد کسانی صحبت کنیم که بی علت دروغ میگویند آنهایی که دوست دارید از دستشان مو هاي خود را بکنید!گرچه نگران نباشید وقتی بفهمید دلایل مختلفی وجود دارد که یک نفر آن گونه دروغ می‌گوید دیگر لازم نیست مو هاي خود را هم از دست بدهید. به این حالت دروغگویی پاتولوژی نیز میگویند و امروز میخواهیم اضافه بر تشریحش درمورد چگونگی مقابله با آن نیز صحبت کنیم.

 

دروغگویی پاتولوژی دروغ گفتن مداوم بدون هیچ گونه منطقی هست
دروغ، فریب دادن و از خود در آوردن به هر شکلی که آن را شناسایی کنید می‌دانید دروغ هست. با این حال دروغگویی پاتالوژی فرق دارد. ان گونه دروغ گفتن با یک حقه و دروغ کوچک و بی ضرر فرق می‌کند در این حالت فرق پیوسته در حال دروغ گفتن هست بدون این که منطقی پشت این کارش باشد.

 

نام هاي متعددی برای دروغگویی پاتالوژی وجود دارد از جمله جنون دروغ یا اغراق گویی، دروغ گفتن اجباری. با این که بعضی از این عبارات میتواند برای مردم آشنا باشد اما بعضی مثل pseudologia fantastica چنین نیستند مگر این که در این اساس متخصص باشید.

 

با این که تمام این عبارات یک معنا می‌دهند اما بین متخصصان سلامت روان بحث هایي وجود دارد که دروغگویی پاتولوژی را زیر دروغ اجباری قرار میدهد. انها بر این اعتقادند که دروغگوی اجباری هست که بدون علت دروغ می‌گوید، فقط از روی عادت و دروغگوی پاتولوژی نه تنها از روی عادت دروغ می‌گوید، بلکه با مهارت دروغ می سازد.

 

دروغگوهای پاتولوژی ممکن هست شما را در معرض آسیب قرار دهند
می‌توان فکر کرد که دروغ گفتن چندان هم مهم نیست، اما در کنار یک دروغگوی پاتولوژی بودن می‌تواند از بعضی جنبه ها زیان آور باشد. این افراد نه تنها برای هیجان انگیز یا با ارزش نشان دادن زندگی خود دروغ می‌گویند بلکه درمورد دیگران نیز دروغ میگویند حتی شاید شما.

 

اگر ندانید یک فرد دروغگوی پاتولوژی هست ممکن هست در معرض تعداد زیادی تجربه منفی قرار بگیرید. برای مثال ممکن هست در جایی که کار می‌کنید یک دروغگوی پاتولوژی برای بدست آوردن کارِ شما درمورد تان دروغ بگوید و گاهی ممکن هست این دروغ برای بدست آوردن شغلتان نباشد. ممکن هست از روی تنفر اینکار را بکنند.

 

همین طور یک دروغگوی پاتولوژی ممکن هست از همان ابتدا مشهود نباشد. بعضی از این افراد در ابتدا بسیار خوش زبان، مهربان و مفید میباشند. اما کم کم متوجه میشوید این فرد نه تنها یک دروغگو هست بلکه یک جامعه ستیز نیز هست که شما را در معرض خطر قرار داده.

 

این نوع از افراد دروغگو ممکن هست از دیگر اختلال هاي روانی نیز رنج ببرند
دروغگویی پاتولوژی تا به امروزبه عنوان یک مشکل سلامت روانی جداگانه شناخته نشده، اما این که چنین سبکی از دروغگویی مطابق رفتار طبیعی انسان نیست مورد قبول واقع شده هست.

 

همین طور بعضی افراد از دیگر اختلال ها رنج میبرند و ممکن هست دروغگویی پاتولوژی نیز یکی از نشانه هاي همین اختلالات باشد. این مشکلات می‌توانند تشخیص دروغگویی پاتولوژی را سخت کنند و یا با آن مشارکت داشته باشند. برای مثال ممکن هست کودکی که دچار مشکل کمبود دقت باشد رو به این نوع دروغگویی بیاورد.

 

بعلاوه، یک فرد بزرگسال ممکن هست دچار اختلالات روانی، هذیان گویی و جامعه ستیزی باشد و از این جهت رو به چنین رفتاری بیاورد. تمام این اختلال ها می‌توانند مسیر تشخیص دروغگویی پاتولوژی را تار کنند.دروغگویی پاتولوژی مثل یک تومور ناگهان از ناکجا آباد سر در نمی آورد، بلکه کم کم و بر اساس اتفاقاتی فرد این سبک را می آموزد.

 

برای تشخیص دروغگویی پاتولوژی به این رفتارها نظارت کنید

وقتی با یک دروغگوی پاتولوژی روبرو هستید می‌توانید چند چیز را در موردشان متوجه شوید:

 

خیلی بی نظیر میباشند!
مثلا، هر داستانی که تعریف میکنند خارق العاده و کاملا شگفت انگیز هست. معمولا خود را در کانون دقت قرار می‌دهند مثل قهرمانی که کار بزرگی انجام داده، کسی که قوی و پولدار هست و یا کسی که چیزهای بسیاری درمورد افراد سرشناس و خاص میداند.

 

بی وقفه نقش قربانی را بازی میکنند
بعلاوه دروغگوهای پاتولوژی ممکن هست رویکردی برعکس اتخاذ کنند و خود را قربانی نشان دهند. این شخص همه ي وقت مبتلا به مریضی جدیدی هست و یا یک تراژدی در زندگیش اتفاق افتاده. وقتی تعداد اتفاقات ناگوار که برای یک شخص در زندگی اتفاق افتاده شما را به شک می اندازد باید به این نکته پی ببرید که شاید با یک دروغگوی پاتولوژی سرکار دارید.

 

به چیزی معتاد میباشند
اگر یک شخص اعتیاد خاصی مثل اعتیاد به الکل، قمار، سوء مصرف مواد و چیزهای دیگر داشته باشد امکان این که دروغگویی پاتولوژی باشند اکثر میشود. این بدان معنا نیست که تمام کسانی که به چیزی اعتیاد دارند دروغگو میباشند اما بر اساس تحقیقات افرادی که با اعتیاد مبارزه میکنند اکثر در معرض دروغ گویی غیر قابل بازرسی به دوستان و خانواده قرار دارند.

 

صفات دیگری از یک دروغگوی پاتولوژی که باید در ذهن داشته باشید:
دچار عقده بودن
خودشیفتگی
حسادت
تکانشگری
رفتار توهین آمیز
پرخاشگری

 

اگر با دروغگوی پاتولوژی روبرو شدید، آن ها را به جهت درست بفرستید
وقتی فهمیدید شخصی دروغگوی پاتولوژی هست می‌توانید خود را آماده کنید و با چند روش کنترلشان کنید:

 

۱- در صورت امکان از درگیری با انها اجتناب کنید
ممکن هست از روی غریزه بخواهید در مقابل یک دروغگوی پاتولوژی چیزی بگویید. اما به جای این که چنین فردی را تایید کنید و درگیرش شوید، می‌توانید نگاهی خیره و گیج به آن ها بکنید. اینکار باعث میشود طرف مقابل بفهمد نتوانسته شما را با داستان هاي عجیب و غریبش گول بزند. بنابراین از شما دست میکشند و به سراغ شخصی دیگر میروند.

 

۲- تایید بگیرید
اگر میدانید این شخص چندان دروغ میگوید، هیچ کدام از قسمت هاي داستانی راکه تعریف می‌کند باور نکنید مگر این که با شواهدی قابل باور اثباتشان کند. با اینکار آن فرد در مقابل شما مجبور هست مواظب حرف هایي که می‌زند باشد.

 

۳- با انها بحث نکنید
بحث با کسی که مشکل دارد و در ذهن خود زندگی میکند کاملا بی فایده هست. با بحث کردن به هیچ جایی نمی‌رسید و هیچ حقیقتی روشن نمیشود پس بهتر هست فاصله خود را تا جای ممکن با چنین شخصی حفظ کنید.اگر با چنین شخصی دوست هستید، توصیه می‌شود از این روشها بهره گیری کنید:

 

۴- به آن ها توصیه حمایت دهید
به انها قوت قلب دهید و بگویید جدای مشکلی که دارند همچنان برایشان اهمیت قائل هستید. به انها بگویید درک می‌کنید دروغ گفتنشان بی اختیار هست و سعی دارید کمکشان کنید.

 

۵- کمکشان کنید تغییر کنند
تشویقشان کنید گاهی اوقات راست گویی را تمرین کنند. به صورت آگاهانه حرف هایي بزنند که واقعیت داشته باشد و شما نیز به انها کمک کنید بتوانند این رفتار را تثبیت کنند.اگر تمام این راه ها با شکست مواجه شد شاید زمان آن رسیده که دوستی تان به اتمام برسد. گاهی نمی‌توانید با کسی که دروغگو پاتولوژی هست دوست بمانید. در چنین مواردی شاید بهتر باشد به ارتباط تان پایان دهید و از آن شخص دوری کنید.

 

دروغگوهای پاتولوژی می‌توانند بر گرایش به دروغ چیره شوند، اما اینکار اراده و گاهی درمان لازم دارد بنابراین بعنوان یک دوست شما باید مدت طولانی با این فرد بمانید. در مواردی که خودِ فرد علاقه اي به کمک کردن نشان نمی‌دهد بهتر هست فاصله بگیرید تا این عادت به شما آسیب وارد نکند.

 

درک این که دروغگویی پاتولوژی چگونه عمل می‌کند و همین طور شناسایی فردی که از این مشکل رنج می‌برد کمکتان می‌کند در برابر چنین مواردی آگاهانه عمل کنید و در این فرآیند بتوانید از خود محافظت کنی