پارس ناز پورتال

بررسی دلایل مرگ زودرس در مردان

بررسی دلایل مرگ زودرس در مردان

بررسی دلایل مرگ زودرس در مردان 

مرگ زودرس در سنین جوانی در مردان بسیار رخ می‌دهد که نخستین عامل آن بهره گیری از دخانیات هست که منجر به مریضی هاي متعددی می‌شود. تحقیقاتی که در کشور آمریکا صورت گرفت، نشان داد که طول عمر زنان به طور متوسط 5 سال اکثر از مردان هست. همین طور با نگاه به افراد سالمند متوجه می‌شویم که تعداد زنان سالخورده بسیار اکثر از مردان هست. براساس مطالعات اخیر دانشمندان، هنوز طول عمر مردان به اندازه طول عمر زنان نیست.

 

در این تحقیق، پژوهشگران شش گروه از انسان ها را هم در زمان هاي قدیم و هم در حال حاضر و از کشورهای گوناگون، مورد مطالعه قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر طول عمر کوتاهتر مردان شرایطی هست که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

 

سیگار کشیدن

یکی از عوامل کاهش طور عمر مردان که تاثیر بسیار مخربی روی سلامت بدن میگذارد، سیگار هست. مردان اکثر از زنان به این گزینش روی می آورند. در ایالت متحده کشور آمریکا، 19 درصد از مردان هنوز سیگاری میباشند و حدود 15 درصد از زنان نیز سیگار می‌کشند. در جهان تمایل مردان به سیگار بسیار اکثر هست.

 

حدود 40 درصد از مردان در سرتاسر جهان سیگاری میباشند. این در حالی ست که تنها 9 درصد از زنان سیگار می‌کشند. هیچ رمز و رازی در این مورد وجود ندارد. سیگار کشیدن برای سلامتی شما زیان آور هست. در حقیقت کشیدن سیگار میتواند بیش از 15 سال از زندگی شما را کم کند. خوشبختانه با ترک سیگار می‌توانید این خطر را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

در این شرایط خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی نیز تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. مطالعات انجام شده در دانشگاه اکسفورد نشان میدهد که روش بوقلمون سرد برترین و موثرترین روش برای ترک سیگار هست. این روش به درمانی گفته می‌شود که فرد سیگاری بدون کمک دیگران و سایر موارد درمانی به ترک سیگار می‌پردازد.

 

نوشیدن الکل

تحقیقات انجام شده در کشور آلمان نشان میدهند اعتیاد به الکل عمر افراد به ویژه زنان را 20 سال کاهش می‌دهد. براساس این مطالعات عوارض اعتیاد به الکل از سیگار نیز اکثر گزارش شده هست. برای انجام این مطالعه 4 هزار زن و مرد به مدت 14 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

 

در پایان سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار کرد که میانگین مرگ و میر سالیانه در میان زنان معتاد به الکل 4.6 برابر و مردان معتاد به الکل بیش از 1.9 برابر در مقایسه با سیگاری ها اکثر هست.همین طور سن در زنان معتاد به الکل 60 سال و مردان معتاد به الکل 58 سال هست که این سنین تقریبا 20 سال کمتر از سن مرگ طبیعی هست. در حقیقت نتایج این تحقیقات نشان داد که بین اعتیاد به الکل و مرگ زوردرس رابطه معنی داری وجود دارد.

 

مردان دو برابر اکثر از زنان به خوردن الکل و نوشیدنی هاي الکلی روی می آورند. این افراد دو برابر اکثر از زنان با حالت مستی رانندگی می‌کنند و همین امر موجب میشود مرگ و میر مرتبط با الکل افزایش پیدا کند. نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث سرطان دهان، گلو، کبد و روده بزرگ، و همین طور کاهش طول عمر مردان شود. برترین کاری که میتوانید انجام دهید ترک این مورد هست.

 

جهش هاي ژنتیکی

تحقیقات اخیر نشان میدهد که جهش DNA میتوکندری باعث پیر شدن سریع تر و کاهش طول عمر مردان نسبت به زنان میشود. این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا زنان به طور متوسط، اکثر از مردان عمر میکنند.محققان دانشگاه «موناش» در استرالیا، مگس هاي میوه نر و ماده که حامل میتوکندری از منشاهای گوناگون بودند

 

را مورد بررسی قرار دادند. میتوکندری بخشی از سلول هست که مواد خوراکی را به انرژی تبدیل می‌کند. آنها دریافتند که تنوع ژنتیکی در میتوکندری امید به زندگی را در مردان و نه در زنان پیش بینی می‌کند.محققان به این نتیجه رسیدند که جهش هاي گوناگون در داخل DNA میتوکندری بر میزان سرعت پیر شدن مردان و همین طور طول عمر آنها تاثیر میگذارد.

 

دکتر «دامیان داولینگ» از دانشکده علوم زیستی «موناش» می‌گوید: «دیدنی هست که این جهش هاي نمونه هیچ تاثیری بر الگوهای پیری در زنان ندارد، آنها تنها بر مردان، اثرگذار میباشند. همه ي حیوانات دارای میتوکندری میباشند و گرایش زنان به اکثر زنده ماندن نسبت به مردان در تعداد زیادی از گونه هاي گوناگون معمول هست

 

و بنابراین نتایج ما نشان می‌دهد که جهش میتوکندری که ما آن را کشف کردیم، به طور کلی در سراسر قلمروی حیوانات موجب پیری سریع تر و کاهش طول عمر مردان میشود. این محققان قصد دارند تحقیقات خود را ادامه دهند تا راه هاي خنثی کردن تاثیر منفی جهش هاي ژنتیکی بر امید زندگی مردان را مورد بررسی قرار دهند.

 

مراجعه نکردن به دکتر

اکثر مردان دوست ندارند به دکتر مراجعه کنند. در حقیقت، حدود یک نفر از 4 مردی که در این جهان زندگی می‌کند در یک سال یک‌بار هم به دکتر مراجعه نمیکند. اکثر مردان مواردی همچون کار چندان و خستگی بیش از حد را بهانه اي برای فرار از رفتن به مطب دکتر قرار می‌دهند.

 

اما باید به دلیل داشته باشید که اینکار می‌تواند مشکل بزرگی برای شما ایجاد کند. اگر مواردی همچون دیابت، فشار خون بالا یا مریضی قلبی در مراحل نخست تشخیص داده میشود، میتواند به جلوگیري از توسعه آن کمک کند.همین طور بررسی و چکاپ هاي منظم به شما کمک می‌کند در مورد سلامت جسمانی خود اطمینان حاصل کنید.

 

بعنوان مثلا اکثر مردان در سن 50 سالگی و بالاتر باید کولونوسکوپی را برای غربالگری سرطان روده بزرگ انجام دهند. مراجعه به دکتر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید سرطان پروستات ندارید و اگر چنین مریضی اي وجود داشته باشد در همان مراحل نخست به فکر درمانش باشید. بنابراین مراجعه به دکتر را فراموش نکنید. نداشتن وقت و مشغله چندان نمیتواند بهانه خوبی برای این موضوع باشد.

 

استرس چندان

سطح استرس در دنیای مدرن امروزی روبه افزایش هست و حدود یک سوم از مردان دچار استرس میباشند. اضافه بر این مردان بسیار کمتر از زنان سطح استرس خود را گزارش میکنند. زمانی که به طور مداوم تحت فشار استرس و اضطراب هستید، بدن شما مقدار زیادی هورمون استرس همچون آدرنالین و کورتیزول را ترشح می‌کند.

 

وجود مقادیر زیادی از این هورمون ها می‌تواند باعث افزایش فشار خون و کلسترول شود و بدن شما را در معرض مریضی هایي همچون حمله قلبی، سکته و مریضی هاي قلبی- عروقی قرار دهد. چیزی که اکثر از سایر موارد اهمیت دارد این هست که سطح مداوم کورتیزول بالا می‌تواند با نرخ بالای سکته، حملات قلبی و از کار افتادن قلب مرتبط باشد. بنابراین مردان برای افزایش طول عمر و زندگی سالم تر باید در همان ابتدا با استرس مبارزه کنند.

 

خودکشی

خودکشی، هفتمین علت مرگ و میر میان مردان و یکی از عوامل کاهش طول عمر مردان هست؛ مردان حدود 80 درصد از خودکشی هاي موجود در جهان را به خود اختصاص داده اند. یکی از فاکتورهای اساس اي برای این موضوع، اجتناب از صحبت کردن در مورد مریضی هاي روحی و روانی، همچون افسردگی و اضطراب هست که هر دوی این مریضی ها می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد.

 

مردان بر این باور میباشند که می‌توانند به تنهایی از عهده چنین مریضی هایي بربیایند، اما کمک گرفتن از دیگران بسیار ضروری هست. شرکت در کلاس هاي جمعی، کمک گرفتن از یک متخصص و پشتیبان اجتماعی میتواند بسیار موثر باشد. پس اگر از مریضی هاي روحی و روانی رنج میبرید همین امروز به دکتر متخصص مراجعه کنید که می‌تواند درمان ها و مشاوره هاي لازم را در اختیار شما قرار دهد.

 

نداشتن جفت کروموزم X
یک احتمال این هست که ژن هایي که روی کروموزوم X وجود دارند، بر طول عمر تاثیرگذار باشند، اما این ژن ها تاثیرات زیست شناختی دیگری هم دارند که به سختی می‌توان همه ي آنها را برشمرد. بعنوان مثال، کروموزوم ها جفت جفت میباشند؛ در حالیکه زنان دارای دو کروموزوم جنسی X میباشند، کروموزوم هاي جنسی مردان شامل یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هست.

 

داشتن دو کروموزوم X به این معنی هست که زنان از هر ژنی دو کپی نمونه دارند و اگر یکی از ژن ها ناقص باشد، یک ژن پشتیبان دیگر وجود دارد، اما مردها این ژن پشتیبان را ندارند و این باعث میشود خطر مریضی ها اکثر آنها را تهدید کند.

 

تفاوت هورمونهای جنسی

عامل دیگری که باعث تفاوت طول عمر مردان و زنان می‌شود ساخت هورمونهای جنسی هست. مردان و زنان غده هایي دارند که برای رشد و توسعه سیستم هاي ساخت مانند نخست و ثانویه هورمون ساخت میکنند. هورمون استروییدی مردان تستوسترون هست که سطح لیپو پروتیین «LDL» کلسترول را بالا میبرد و باعث ساخته شدن پلاک هایي در سرخرگ ها و افزایش ریسک مریضی هاي قلبی و سکته می‌گردد.

 

هورمون جنسی خانم ها استروژن هست که باعث کاهش LDL و افزایش HDL می‌گردد و شانس بیشتری در سلامت قلبی دارند.احتمال ابتلا به مریضی هاي قلبی در زنان بعد از طی مراحلی از زندگی و به طور معمول پس از یائسگی اکثر هست. این مریضی ها در مردان می‌تواند زودتر از زنان ایجاد شود، بنابراین طول عمر مردان نسبت

 

به زنان همواره کمتر خواهد بود. با وجود این که هنوز دانشمندان قادر به تهیه داروی جادویی برای افزایش طول عمر نیستند، اما انجام تحقیقات روی هزاران انسان بالای 100 سال، آنها را با روشهای شگفت انگیزی برای داشتن عمر طولانی آشنا کرده هست. به طور کلی رعایت شیوه هاي صحیح تغذیه که در پیش گیری از بروز انواع مریضی ها و سرطان ها و پیری زودرس نقش دارند، برای افرادی که می‌خواهند زندگی سالم و طولانی داشته باشند، ضروری هست.

 

چربی ترانس

مردان بسیار اکثر از زنان به غذا هاي آماده تمایل دارند و این غذاها سرشار از چربی هاي اشباع شده هست. چربی هاي اشباع شده، برای چند ده سال عاملی برای مریضی قلبی بودند. در واکنش به این موضوع و برای رفع این مشکل، صنایع خوراکی چربی ترانس را با چربی اشباع جایگزین کرد و بازار غذا هاي کم چرب «اما با قند بالا» رونق گرفت.

 

 به گزارش پارس ناز از آن پس سلامت مردم رو به کاهش گذاشت و به علت این اشتباه سهمگین، میلیون ها نفر در سراسر جهان با مرگ زودرس جان خود را از دست می‌دهند. این چربی سهم زیادی در ایجاد مقاومت به انسولین دارد. چربی ترانس موجود در روغن هاي نباتی هیدروژنه، بعنوان یک پرواکسیدان عمل کرده و استرس اکسیداتیو را به وجود می آورد، این استرس به سلول هاي بدن آسیب می‌رساند.

 

به عقیده تعداد زیادی از محققان چربی ترانس کاملا زیان آور هست و نمی‌توان مقدار بی خطری برای آن در نظر گرفت. دکتر فرد کومرو نویسنده کتاب «کلسترول عامل اصلی نیست»، به مدت هشت دهه بر روی چربی ها تحقیق کرده هست و نخستین محققی بود که از مسدود شدن شریان ها با چربی ترانس خبر داد و آنها را بعنوان عاملی برای مریضی قلبی معرفی کرد.