پارس ناز پورتال

بررسی علت های بی حسی و سوزش در بدن

بررسی علت های بی حسی و سوزش در بدن

بررسی علت های بی حسی و سوزش در بدن 

شمار زیادی از اوقات پیش می‌آید که سوزش و بی حسی در برخی از اندام هاي بدن ایجاد می‌شود, این دشوار برای سالمندان نیز رخ می‌دهد. احتمالاً برای شما هم پیش آمده هست که مدتی را در حالت چهار زانو سپری کرده و پس از بلند شدن از جای خود با بی حسی یکی از پاهایتان مواجه شده اید.

 

احساس درد و سوزن سوزن شدن پا یا دست پس از حالت بی حسی که به اسم به خواب رفتن شناخته می‌شود, برای همۀ ما آشنا هست. این احساس به پارستزی ارجاع می‌شود, که در قالب شکل گیری احساس سوزش یا بی حسی در یک قسمت بدن بدون اخطار قبلی تعریف می‌شود.

 

حساسیت در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته به طور معمول در مدت زمان کوتاهی کاهش مییابد اما طی این مدت و به خصوص زمانی که حساسیت در بحبوحه خود قرار دارد, حتی یک تماس کوچک میتواند دردناک باشد. شایع ترین نوع پارستزی به اسم «پارستزی گذرا» شناخته میشود و برای چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه مییابد.

 

این احساس سوزن سوزن شدن می‌تواند به واسطه موارد گوناگونی شکل گرفته باشد, و با دقت به اینکه یک دشوار سلامت اساس اي وجود دارد یا خیر, می‌تواند نسبتا بی ضرر باشد. با این وجود, هنگامی که یک نگرانی سلامت دیگر وجود دارد, پارستزی نیز می‌تواند حالت مزمن به خود بگیرد. در ادامه با برخی از دلایل شکل گیری احساس بی حسی و سوزن و سوزن شدن قسمتی از بدن اکثر آشنا می‌شویم.

 

اوضاع نامناسب
اوضاع نامناسب می‌تواند علت احساس سوزن سوزن شدن در زمان به خواب رفتن دست یا پا باشد. علت این شرایط فشار طولانی مدت روی اعصاب هست, که در نتیجه آن احساس به آرامی قطع می‌شود. این نوع از پارستزی پس از رفع فشار کاهش مییابد و از بین می‌رود, امثال زمانی که برای مدتی طولانی در یک حالت بی حرکت نشسته اید. حس به آرامی به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته باز میگردد.

 

حمله هراس
هنگامی که یک حمله هراس را تجربه می‌کنید, بدن معمولاً به میزان کافی اکسیژن دریافت نمیکند, زیرا تنفس به صورت کوتاه و بریده بریده انجام میشود. هنگامی که این رخداد رخ میدهد, مغز به میزان کافی اکسیژن برای عملکرد درست اعصاب دریافت نمیکند. این شرایط میتواند موجب از دست رفتن آرام حس در اندام ها و تجربه پارستزی شود.

 

این شرایط موقتی هست, و پس از برطرف شدن حمله هراس و از سرگیری تنفس عادی, احساس سوزن سوزن شدن نیز به تدریج در اندام از بین خواهد رفت. برای رویارویی با حملات هراس می‌توان اجتناب و خروج از یک موقعیت اضطراب آور و هم‌چنین تمرینات تنفس که بر دریافت اکسیژن کافی متمرکز میباشند, را مطلوب قرار داد.

 

کم آبی بدن
هنگامی که بدن به میزان کافی آب دریافت نمیکند, هیچ چیزی عملکرد درستی نخواهد داشت. کم آبی بدن میتواند موجب عوارض جانبی ناخوشایندی شود, که احساس سوزن سوزن شدن یکی از آن ها هست. اگر در حال تجربه پارستزی گذرا هستید و اعصاب در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته تحت فشار نبوده اند,

 

اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی آب مصرف میکنید.مصرف آب به میزان کافی می‌تواند احساس سوزن سوزن شدن را برطرف کرده و از پارستزی اکثر جلوگیری کند.

 

ویپلش گردن
هنگامی که سر خود را بیش از حد سریع حرکت میدهید, شاید شکل گیری درد در ناحیه سر و گردن را تجربه کرده‌اید. ویپلش زمانی شکل میگیرد که عضلات به کار گرفته شده با عجله بالا افزایش و کاهش سرعت را تجربه میکند.
پارستزی می‌تواند به صورت مستقیم

 

پس از ویپلش شکل بگیرد. گاهی اوقات, حس میتواند طی چند دقیقه کاهش یابد. با این وجود, ویپلش می‌تواند یک صدمه بالقوه خطرناک به عضلات وارد کند, از این جهت, اگر درد, سرگیجه و بی حسی را تجربه میکنید به دکتر مراجعه کنید.

 

کمبود مواد مغذی
سلامت بدن انسان بر اساس آنچه مصرف می‌کنید, شکل می‌گیرد. پارستزی میتواند به واسطه کمبود برخی مواد مغذی شکل بگیرد. یک سبک زندگی تندرست‌تر و جامع‌تر میتواند از این شرایط پیش گیری کند, اما دکتر ممکن هست مصرف مکمل هایي مثل ویتامین B12, را برای کمک به بهبود پارستزی توصیه دهد.

 

پارستزی گذرا می‌تواند نسبتا بی ضرر باشد, اگرچه کمی ناخوشایند هست. در برابر, پارستزی مزمن حکایت متفاوتی دارد و ممکن هست مساله اي جدی‌تر باشد.اگر برای مدت زمانی طولانی علائم بی حسی و سوزن سوزن شدن را در اندام ها و دیگر بخش هاي بدن خود تجربه می‌کنید,

 

بهتر هست به دکتر مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود با یک مریضی جدی, مثل یک اضطراب مغزی یا نخاعی, یا یک مریضی خودایمنی مواجه نیستید.