پارس ناز پورتال

بررسی کامل خودرو ساینا از خودروسازی سایپا

بررسی کامل خودرو ساینا از خودروسازی سایپا

بررسی کامل خودرو ساینا از خودروسازی سایپا 

ساینا خودرو سدان یکی از جدیدترین های شرکت سایپا است که با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شده است. باید ببینیم این خودروی بومی چه ویژگی هایی دارد. خودروی تیبا به عنوان نخستین خودروی به اصطلاح ملی سایپا و با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و رنو ال 90 در سال 1387 رونمایی و وارد بازار شد و با وجود معایب بسیاری که داشت،

 

به دلیل قیمت مناسب و توانایی بالاتر از پراید با استقبال نسبتا مناسبی از سوی مشتریان مواجه شد. پس از چند سال، سایپا تصمیم گرفت فیس لیفتی از آن را عرضه کند و به این ترتیب خودروی ظاهرا جدیدی با نام اولیه‌ی سایپا 232 در اسفند 1392 معرفی شده و در نهایت با نام ساینا به بازار خودروی ایران ورود پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم، مشخصات فنی و قیمت این سدان پرچم‌دار سایپا را بررسی کنیم.

 

ساینا به طور کامل در داخل کشور و توسط مهندسان شرکت خودروسازی سایپا طراحی شد. سایپایی‌ها، طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر دادند و با فرم کاپوت جدیدتر و چراغ جلوی کشیده‌تر، سعی کردند ظاهر جذاب‌تر و به‌روزتری را به آن ببخشند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کردند و دو پروژکتور نیز در دو طرف سپر قرار گرفت.

 

در قسمت جانبی خودرو به جز تغییر آینه‌ها و رکاب و حذف زه‌ها، تفاوت دیگری با تیبا مشاهده نمی‌شود. رینگ‌های آلومینیومی جدیدی هم برای این خودرو عرضه شده که کمی نمای آن را بهبود بخشیده است.

بررسی کامل خودرو ساینا از خودروسازی سایپا

در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی بوده‌ایم. فرم چراغ‌های عقب، شباهت زیادی به سوزوکی کیزاشی دارد و سپر و نمای کلی عقب خودرو نیز یادآور تویوتا یاریس سدان است. در مجموع، ساینا نسبت به تیبا بسیار جذاب‌تر و به‌روزتر است اما شاهد طراحی ناهماهنگ و ناپخته‌ای در این خودرو هستیم.

 

طراحی داخلی و کابین خودرو، اوضاع بهتری دارد. سایپا در طراحی این بخش از فرم کسل‌کننده‌ی تیبا فاصله گرفته و با تغییر داشبورد و استفاده از تریم دو رنگ مشکی-نقره‌ای، روح جدیدی را به آن بخشیده است. یک نمایشگر کوچک نیز بالای داشبورد قرار گرفته که اطلاعات ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی را به نمایش می‌گذارد.

 

غربیلک فرمان هم دچار تغییراتی شده و خوش‌دست‌تر شده است. فرم رودری‌ها هم ارگونومیک‌تر شده و باز و بسته کردن درها به صورت راحت‌تری انجام می‌شود؛ اما این طراحی نیز بسیار شلوغ و به‌ هم ریخته است.

 

عرضه‌ی ساینا در دو تیپ فول و معمولی

ساینا در دو تیپ SX و EX روانه‌ی بازار می‌شود که در واقع EX همان مدل فول این خودرو است. تجهیزاتی مانند فرمان هیدرولیک، دو کیسه‌ی هوا، ترمز ABS و EBD، ایموبیلایزر، گرم‌کن شیشه عقب، پنجره‌های برقی جلو، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل در مدل پایه یا SX قرار گرفته و مدل EX نیز امکانات اضافه‌تری دارد

 

که از جمله‌ی آن می‌توان به پنجره‌های برقی عقب، تهویه‌ی اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده عقب و رینگ آلومینیومی اشاره کرد. در کل به نظر می‌رسد که این محصول سایپا در رده‌ی قیمتی خود از امکانات و تجهیزات نسبتا مناسبی بهره می‌برد.

 

موتور تیبا بر روی ساینا

در بخش موتوری، ساینا دقیقا از همان پیشرانه‌ی تیبا استفاده می‌کند. این موتور 8 سوپاپ که M15 نام دارد با حجم 1500 سی‌سی بر روی خودرو قرار گرفته که قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. پیشرانه‌ی مورد استفاده در ساینا با توجه به حجم 1.5 لیتری‌اش، بازدهی خوبی ندارد اما از شرکتی مانند سایپا و محصولی در این رده نمی‌توان انتظار بالاتری داشت.

بررسی کامل خودرو ساینا از خودروسازی سایپا

ساینا حدود یک تن وزن دارد و پیشرانه‌ی به کار رفته در آن، شتاب نسبتا مناسبی را فراهم می‌کند. این خودرو در مدت 12 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که عملکرد بهتری در مقایسه با پژو 206 تیپ 2 محسوب می‌شود. خوشبختانه استفاده از کولر هم باعث افت توان موتور نمی‌شود و همچنین به گفته‌ی سازندگان، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا دیده می‌شد، اکنون برطرف شده است.

 

مصرف سوخت ترکیبی ساینا، 7 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و رینگ‌های 14 اینچی و لاستیک‌های 185 موجب افزایش پایداری خودرو در مقایسه با تیبا شده است. ورود صدای موتور به خصوص در سرعت‌های بالا به داخل کابین، ایرادی است که همچنان سرنشینان را آزار می‌دهد و مهندسان سایپا هنوز نتوانسته‌اند آن را برطرف کنند. از سوی دیگر، ترمزهای ساینا از عملکرد قابل قبولی بهره می‌برد و بسیار بهتر از پراید عمل می‌کند.

 

با وجود این که ساینا در اصل فیس لیفت تیبا بوده و به عنوان جایگزین آن محسوب می‌شود، اما هنوز هم شاهد تولید تیبا توسط سایپا هستیم؛ موضوعی که در خودروسازان سراسر جهان دیده نمی‌شود. شرکت سایپا سعی کرده ایرادات قبلی را در ساینا برطرف کند اما حاصل کار در طراحی ظاهری چندان خوب از آب در نیامده است. در مورد پیشرانه هم که تفاوت خاصی دیده نمی‌شود و فقط در بخش داخلی شاهد پیشرفت خودرو هستیم.

 

مدل فول ساینا یا همان تیپ EX رنگ سفید در حال حاضر با قیمت 27 میلیون و 700 هزار تومانیعنی 33 میلیون گران‌تر از تیبا در بازار به فروش می‌رسد. ساینا در این محدوده‌ی قیمتی، خودروهایی مانند سمند SE و LX و همین‌طور پژو 405 و تا حدودی هم رانا را به عنوان رقیب، پیش روی خود می‌بیند که همگی پیشرانه‌های قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتری دارند.

 

اما مزیت اصلی ساینا، هزینه‌های نگهداری و استهلاک کمتر نسبت به سایر رقبا است که می‌تواند مشتریان زیادی را به سوی خود بکشاند. همچنین ابعاد کوچک‌تر این خودرو، آن را به وسیله‌ی نقلیه‌ مناسب‌تری برای ترددهای شهری تبدیل می‌کند. گفتنیست که قرار است به زودی نسخه‌ی هاچ بک و اتوماتیک این خودرو نیز توسط سایپا وارد بازار شود.

 

مشخصات فنی ساینا

نوع موتور4 سیلندر 8 سوپاپ M15
حجم موتور1500 سی‌سی
قدرت موتور87 اسب بخار
گشتاور128 نیوتن‌متر
جعبه دنده5 سرعته‌ی دستی
محور محرکجلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت12 ثانیه
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع)4.21 متر/ 1.66 متر/ 1.48 متر
وزن خالص خودرو1050 کیلوگرم
ظرفیت باک41 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی7 لیتر در هر 100 کیلومتر
رینگ و لاستیک14 اینچی با لاستیک 185