پارس ناز پورتال

برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد 

با اینکه لیگ شروع شده و هر سال عادل فردوسی پور به محض شروع شدن لیگ برنامه نود را استارت می زد اما امسال خبری از وی نیست. در حالی که لیگ برتر فوتبال کشور از امروز شروع می شود خبری از برنامه عادل فردوسی پور نیست. نود چه زمانی روی آنتن می رود؟ مقصر این تاخیر کیست و چه تبعاتی دارد؟

 

ساعت 18 دیروز دوشنبه 4 مرداد لیگ برتر فوتبال کشورمان آغاز شد؛ با بازی تراکتورسازی تبریز و استقلال خوزستان. روز دوم هفته اول لیگ هم امروز ادامه دارد. برنامه نود چه زمانی روی آنتن شبکه سه می رود؟

 

معلوم نیست! در کنداکتور شبکه نامی از برنامه عادل فردوسی پور به چشم نمی خورد و این در حالی است که باید امشب اولین نود در فصل جدید کلید می خورد. دلیل این تاخیر چیست و چه تبعاتی دارد؟ مقصرش چه کسی است؟

برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

مقصر کیست؟ تلویزیون؟

پیش از آن که دنبال این پرسش بگردیم که برنامه نود کی به آنتن باز می گردد باید دنبال مقصر علت و عامل تاخیر پخشش بود. نمای بیرونی این اتفاق انگشت اتهام را به سمت تلویزیون و عادل فردوسی پور نشانه می برد. مسئولان تلویزیون و شخص مدیر شبکه سه می دانند

 

که برنامه نود اعتبار صدا و سیما است و بعد از 17 سال تبدیل به برنامه ای استراتژیک شده. یعنی سوای آن که درونش جذابیت نهفته است و مخاطبی گسترده را پای گیرنده ها می نشاند، به مسیر فوتبال ما جهت می دهد.

 

مسئولان نمی دانستند لیگ کی شروع می شود تا زمینه پخش نود را فراهم کنند؟ اگر برنامه نیاز به تامین بودجه و تغییر دکور و… دارد که باید یک هفته پیش از لیگ انجام می شد. تقویم لیگ برتر مشخص است و نیازهای برنامه نود هم معلوم. از آن سو شبکه سه می داند با برنامه نود آنتنش جان می گیرد

 

و باکس دوشنبه شب هایش به شدت پربیننده می شود. این شبکه در ساعتی که باید نود روی آنتن برود برنامه «جزیره تو» را در کنداکتور قرار داده که برنامه چندان موفق نیست و مخاطبانش هرگز به پای نود نمی رسد. شبکه سه فعلا یک «پریا» را دارد پس چرا نود را آماده نکرده تا آنتنش رونقی دوباره بگیرد؟

 

مقصر کیست؟ فردوسی پور؟

عادل فردوسی پور با مشقت فراوان نود را به جایگاه امروزی رسانده؛ اصلا نود بدون او اعتبار و جذابیتش بر باد می رود. پس از آدمی با چنین وجاهتی انتظار می رود که پیش تولید برنامه را زمانی تمام کند که هنوز لیگ برتر استارت نخورده.

 

اگر فردوسی پور بگوید که تلویزیون با برنامه اش همکاری نداشته است که به عذر بدتر از گناه می ماند. او نزدیک به دو دهه نود را پیش برده و باید این قدرت را داشته باشد که مدیران را برای تامین مایحتاج برنامه سازی اش مجاب کند. برای علاقه مندان نود مهم نیست که چرا برنامه سرموقع به آنتن نرسیده، آن ها همزمان با آغاز لیگ برتر از فردوسی پور انتظار پخش نود دارد.
برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

دکور آماده نیست؟ عادل خسته است؟

بله؛ برای بیننده مهم نیست چه کسی باعث عدم پخش نود است اما همین قدر بدانید دکور برنامه برای فصل جدید تغییر کرده و هنوز آماده استفاده نشده.

 

پس در کنار عوامل مختلفِ تاخیر نود، باید سهم زیادی برای دکور هم قائل بود. ذهن ژورنالیستی یک سوال را هم مطرح می کند که البته خطرناک است! عادل فردوسی پور خسته است؟ تعمدا کارها را آرام پیش می برد که فرصت بیشتری برای استراحت داشته باشد؟ البته که فرض کمرنگی است ولی از یک مجری قبراق که نود را با جان و دل دوست دارد بعید است آن را سر وقت به آنتن نرساند.

 

چرا جای نود خالی است؟

در فاصله برگزاری دو لیگ کم شاهد اتفاقات عجیب و غریب نبودیم. ماجرای جدایی مهدی طارمی و رامین رضاییان از پرسپولیس و بازگشت طارمی، دوئل برانکو و کی روش، سوپرجام، نقل و انتقالات و… مواد خام را برای تهیه یک برنامه جذاب فراهم می کند.

 

درباره همه اتفاقات در رسانه های مکتوب، سایت ها و فضای مجازی زیاد گفته شده اما برای علاقه مندان فوتبال، برنامه نود مرجع است چون می دانند این برنامه ریز و درشت اتفاقات را آنالیز می کند و عامل اصلی را پای مصاحبه می آورد.

 

برنامه نود همان طور که اشاره شد برنامه ای استراتژیک است؛ زاویه پنهان اتفاقات فوتبال را هدف قرار می دهد و همین باعث شفاف سازی و تا حدودی «سالم سازی» می شود.

 

قدرت نود حتی باعث می شود خیلی ها مطالبه پخش آن در تمام سال را داشته باشند چون باعث می شود در تعطیلی لیگ به اتفاقات مختلف مثل نقل و انتقالات، اتفاقا تیم ملی، تغییر و تحول باشگاه ها و… بپردازد و به «سالم سازی» فضای فوتبال کمک کند. حتما به یاد دارید که برنامه نود سال 88 با تاخیر چهار هفته ای به آنتن رسید و در همین برهه لیگ برتر شاهد اتفاقات عجیب و غریب بیشماری بود!

برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

نود هفته بعد می آید؟

درباره این که نود کی به آنتن می رسد باید سراغ فرضیات و شنیده ها رفت. این هم از عجایب تلویزیون ما است که اطلاع رسانی دقیقی درباره یک برنامه معتبر ندارد. در سایت شبکه سه و سایت معاونت سیما اشاره ای به زمان پخش این برنامه نشده.

 

عجیب تر این که برنامه نود یک سایت «به روز» دارد اما در آن هم خبری از زمان پخش نود به چشم نمی خورد. مگر رسالت اصلی سایت نود پوشش اخبار و اطلاعات برنامه نیست؟

 

پس چرا به جای این همه خبر ورزشی درباره زمان پخش برنامه نود اطلاع رسانی نمی کند؟ به هر حال در حین نگارش گزارش بودیم که کانال باشگاه پرسپولیس خبر داد که نود از هفته آینده روی آنتن شبکه سه خواهدرفت.

 

همه اتفاقات را پوشش می دهد؟

فرض بر این که خبر پخش نود در دوشنبه آینده صحت داشته باشد؛ سوال این است که آیا برنامه می تواند به طور مفصل هم لیگ را پوشش دهد و هم به اتفاقات رخ داده در فصل نقل و انتقالات بپردازد؟

 

کار وقتی برای نود سخت است که بدانیم هفته دوم لیگ روز یکشنبه و دوشنبه (10 و 11 مرداد) برگزار می شود و نود باید 24 بازی را آنالیز، داوری و کارشناسی کند. در موارد مشابه نود به شکل ویژه روی آنتن می رفت اما در کنداکتور شبکه سه نام این برنامه برای پخش در روز پنجشنبه پیش رو (7 مرداد) به چشم نمی خورد.
برنامه نود عادل فردوسی پور در کما بسر می برد

فرصتی برای رقبا؟

نود که نباشد دیگر برنامه های تلویزیونی مسئول آنالیز لیگ می شوند. مثلا سال 88 در هفته هایی که نود روی آنتن نبود، تایم برنامه «فوتبال برتر» بیشتر شد و بازی ها را به شکل مفصل تر مورد بررسی قرار داد. «ورزش و مردم» هم فرصت بیشتری برای عرض اندام داشت.

 

تکرار این اتفاق توسط دو برنامه مذکور و همچنین «شب های فوتبالی» (که البته در کنداکتور سایت شبکه ورزش اسم آن دیده نمی شود) قابل پیش بینی است. هرچند هیچ کدام برندگی و جذابیت نود را ندارند اما می توانند سوژه های نود را بر باد دهند و جذابیت آن را کم کنند.

 

نکته دیگر که ارتباطی تماتیک با گزارش ندارد این که نود در روز 25 مرداد روی آنتن نخواهدرفت. ساعت 22:30 این روز تیم ملی والیبال کشورمان در رقابت های المپیک 2016 ریو با تیم ملی روسیه مسابقه دارد و احتمالا نود باید پنجشنبه 28 مرداد پخش شود. بعد از آن لیگ برتر به خاطر اردوی تیم ملی فوتبال تعطیل می شود و 19 شهریور هفته پنجم آن کلید می خورد.