پارس ناز پورتال

برگزاری جشن طلاق در میان زن و شوهرهای ایرانی

برگزاری جشن طلاق در میان زن و شوهرهای ایرانی

برگزاری جشن طلاق در میان زن و شوهرهای ایرانی 

برگزاری جشن ازدواج کاملا به جا هست, ازدواجی که همراه با شروع زندگی مشترک هست, اما جشن طلاق را نمی‌توان به راحتی متصور شد. در منزل, تالار یا باغی لوکس و پرطمطراق میزهایی چیده شده هست که رویش را با اسباب پذیرایی از قبیل میوه, شیرینی و شربت پر کرده اند. استیجی در انتهای سالن تعبیه شده که گروه موسیقی روی آن مستقر هست و ترانه هاي خوشحال میخوانند.

 

مدتی که از مراسم بگذرد به مراسم شام دعوتید. احتمالا پس از شام, زوجی که میزبان جشن میباشند به روی استیج می‌آیند و ضمن تشکر از حضور گرم مدعوین اعلام میکنند که ارتباط انها بعنوان زن و شوهر پایان یافته هست. سپس در بین بهت و حیرت شما حلقه هاي ازدواج را از دست در می آورند و انها را با قیچی یا چکش معدوم میکنند و مسالمت آمیز و با تبسم از هم جدا میشوند; بله, شما مهمان مراسم “جشن طلاق” بوده اید.

 

سر و کله اش از کجا پیدا شد؟

جشن طلاق مراسمی هست که ابتدا در ایالات امریکا سر و کله اش پیدا شد. روانشناسان آمریکایی اعتقاد داشتند این جشن, سم جدایی و تلخی اش را میگیرد و بردباری رنج زندگی پس از طلاق را می کاهد. رفته رفته اما با مطالعه روی زوج هایي که با جشن طلاق از هم جدا می‌شوند دریافتند که این مراسم هم توسط نوکیسه ها مصادره شد و به یک کالای لوکس مصرفی برای عرض اندام و به شو آف تبدیل شده هست.

 

کی وارد ایرانی شد؟

خواهی نخواهی این کالای لوکس مثل تمامی پدیده هاي رسمی و غیررسمی به کشورهای دیگر صادر شد. ایران هم از این قاعده مستثنا نبود. نخستین خبر رسمی برگزاری این مراسم در ایران سال 88 در یکی از روزنامه ها کار شد. خبر همانقدر که عجیب و حیرت انگیز بود, غوغایی هم بود و به سرعت اخبار و گزارش هاي جشن طلاق همۀ نشریات را تسخیر کرد. کار حتی به تریبون نمازهای جمعه و یادآوری ائمه جمعه و نیز واکنش چند تن از مراجع تقلید کشید.

 

پس از آن بعضی از کارشناسان, جامعه شناسان و مسئولان درمورد جشن طلاق حرف زدند و از پیامدها و فرجامش ابراز نگرانی کردند اما کمی پیاز داغ ماجرا عمده شد و بدین ترتیب جشن طلاق هویت منبسط تر از انچه وجود داشت در رسانه ها پیدا کرد. به جز چند مورد همۀ شاهد غیرمستقیم ماجرا بوده اند و فقط در مورد برگزاری این مراسم حکایت هایي شنیده بودند, اما خبر به حدی لزرش دهنده بود که واکنش ها شدیدتر از وقوع ماجرا بود.

 

سرانجام هست؟ یا نیست؟

دم دستی ترین راه برای فهمیدن وجود یا عدم وجود یک پدیده, سرچ در اینترنت هست. انواع و اقسام عبارت هایي که می شد با جشن طلاق فرآوری را سرچ کردم و چند تصویر از کارت دعوت به مراسم و کیک با طرح هاي مخصوص جشن طلاق را پیدا کردم اما از خود مراسم عکسی در شبکه های مجازی وجود ندارد.

 

برای روشن شدن ماجرا به چند قنادی و تالار مشهور و کارت فروشی هاي میدان بهارستان سر زدم. به جز یک کارت فروشی که گفت از همکارش شنیده که کارت دعوتی برای جشن طلاق چاپ کرده هست چیزی نیافتم. احتمالاً معنای این گشتن ها و نیافتن ها این هست فعلاً جشن طلاق مشتری زیادی در بین جوانان ندارد اما با دقت به تمام تحقیقات, نمیتوان منکر وقوع ماجرا بود و ما شاهدانی داریم که در این مراسم شرکت کرده اند.

 

شاهدان چه می‌گویند؟

سارا جدیداً در مراسم جشن طلاق الهه, دوستش حضور داشته هست. وقتی از او پرسیدم دوستش پس از چند سال از همسرش طلاق گرفته هست, گفت اصلا به سال نرسید و به مزاح اضافه کرد تا آمدیم از او بپرسیم شوهرت چند ساله هست و شغلش چیست طلاق گرفتند. علت جدایی را جویا شدم, گفت الهه خیلی سربسته گفته شوهرش دشوار روحی شدیدی داشته هست که این مسئله را قبل از ازدواج مخفی کرده بود.

 

گرچه ناگفته نماند که به نظر من الهه خیلی با شتاب و بدون فکر و پژوهش ازدواج کرد تا از دخترخاله هایش جا نماند. علت اصلی جشن طلاق هم این بود که میخواست جلوی دخترخاله هایش خرد و تحقیر نشود.

 

ماجرای عجیب جشن طلاق

الهه مهریه اش را بخشید و در عوض داماد را خوشنود کرد که جشن طلاق بگیرند و در این مراسم داماد پشت بلندگو ضمن عذرخواهی از الهه رو به تمام حضار اعلام کند که هم سطح او نیست و لیاقت الهه اکثر از این حرف هاست.سارا در مورد چند و چون روند مراسم می‌گوید حسابی هزینه کرده بودند

 

و مثل بقیه اعیاد میز چیده بودند و با منوی ویژه و کامل از میهمانان پذیرایی میکردند. به علاوه موسیقی و پایکوبی هم بر پا بود اما کارت چاپ نکرده بودند و یک ویدیو ساخته بودند و با ارسال این ویدیو از طریق تلگرام همه ي را به مراسم دعوت کرده بودند.

 

کیک شان هم معمولی بود و طرحی که مربوط به طلاق باشد روی کیک وجود نداشت. سارا در نهایت میگوید همانقدر که مراسم مصنوعی و غیرمعمول بود, تبسم الهه و شوهر سابقش و نیز سخنرانی داماد در ستایش الهه و مذمت خودش مصنوعی بود و به سادگی می شد فهمید که هر دو از این رخداد عمیقا ناراحتند.

 

کدام بد هست؟ طلاق یا جشن طلاق؟

باید اعتراف کرد که گرچه طلاق همه ي وقت بد نیست و با فرض اینکه زن یا شوهری معتاد, بیکار یا بزهکار و نااهل از آب در بیاید یا تفاهم و دنیا بینی مشترکی بین شان وجود نداشته باشد, طلاق جایز هست و فرد با طلاق و جدایی, زندگی تندرست و فرصت هاي زندگی تندرست را به خود و فرزندانش برگردانده هست.

 

حتی گاهی طلاق را از ادامه زندگی مشترک بهتر میدانند چرا که ازدواج مفید باعث سلامت جسمی و روانی افراد میشود و در برابر, ازدواج بد میتواند اثر مخربی بر سلامت جسمی و روانی افراد بگذارد اما با این حال آن گونه ریخته شدن قبح طلاق و جشن گرفتن آن, زنگ هشداری برای جامعه ایرانی هست;

 

زنگ هشداری که هر چند مدت هاست به صدا در آمده اما هنوز راه حلی اساسی برای آن اندیشیده نشده هست و امروز جوانان بعد از مدت کوتاهی زندگی که با تجمل و عروسی هاي آنچنانی نخست می‌شود, احتمالاً برای فخر فروشی و ژست گرفتن به انتخاب جشن طلاق آنچنانی هم بیندیشند. اما به غیر از دلایلی که گفته شد, آیا برگزاری جشن طلاق می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؟

 

اگر هست چرا هست؟

در قبل اي نه عمده دور طلاق عملی شنیع بود که باعث سرشکستگی و شرمندگی والدین می شد و این عمل در خفا و سکوت خبری انجام می شد و حتی الامکان از برملا شدنش در بین رفقا و اقوام پیش گیری می‌کردند. پس از برملا شدن خبر طلاق موجی تازه از سوی اقوام و رفقا شروع می شد و هر یک از زوج ها مورد هجمه جملاتی از قبیل چرا طلاق گرفتید, حیف شد, بدبخت شدي,

 

اکنون می‌خواهی چکار کنی؟ اشتباه کردی و … قرار میگرفتند. این هجمه در دوره اي طولانی, خاطرات ازدواج شکست خورده و تلخی طلاق را علی الدوام به هر یک از زوج ها یادآوری و آن ها را ملزم می‌کرد تا دلایل شان را تک تک و جداگانه به همۀ سوال کنندگان توضیح دهند و از عمل خود دفاع کنند.