پارس ناز پورتال

بزرگ ترین استارت باتری دنیا توسط آقای مغز

بزرگ ترین استارت باتری دنیا توسط آقای مغز

بزرگ ترین استارت باتری دنیا توسط آقای مغز

بعد از طوفان‌های جنوب استرالیا که شدت گرفت، الون ماسک، مرد ماجراجوی تسلا، همان کسیکه طرح‌ زندگی انسان در مریخ را کلید زده و بزرگ ترین و پرشتاب ترین خودرو های برقی جهان رابه جهان ارائه کرده، یک راه‌حل ارائه داد.

 

در يک نشست خبر دادند: بزرگترين باتري جهان را می سازد و يک ماه بعد وعده اش را هم عملي كرد. باتری های غول پيكر تسلا مي‌توانند مانند يك نيروگاه بزرگ، برق مورد نياز شهر را فراهم كنند. حالا باتري‌ها استارت خورده‌اند و يك فاز آزمايشي برايشان تعريف شده.

 

ابرباتري تسلا تمام ايده‌هايي كه قبلا درمورد انرژي پاك وجودداشت رابه مساله كشيده است. آقاي مغز ترجيح داده بجاي نيروگاه‌های متداول خورشيدي و بادي سراغ يك ايده‌ پرچالش و جديد برود؛ نيروگاه‌هايي كه باتري شارژ مي‌كنند.

 

باتري ها

چطور كار می كنند؟

يك باتري معمولي دقيقا با همان فناوري ساده را در نظر بگيريد كه حالا اندازه‌اش به طرز قابل توجهي بزرگتر شده و روي زمين قرار گرفته است. اين باتري‌ به صورت يك مجموعه تعريف شده و همه ی باهم يك انرژي واحد را توليد مي‌كنند. هركدام از باتري‌های تسلا حدود 7سانتي‌متر قطر دارد و به همان شيوه مرسوم باتري‌های يون ليتيومي كار مي‌كند؛

 

يعني باتری ها از سوی الكترود كاتد به سوي ديگر يعني الكترود«‌آند» مي‌روال و اين حركت‌شان انرژي توليد مي‌كند. اين دقيقا همان سيستمي است كه در باتري‌های لپ‌تاپ و موبايل هم استفاده مي‌شود. وقتي بعد از 60 روز باتري تمام شود، با انتقال الكترون‌ها ازآند به كاتد آنرا شارژ می كنند؛ دقيقا همان كاري كه ما با باتري‌های موبايل مان می كنيم.

 

16 هركدام از باتري‌های تسلا با 16 لايه براي تبديل برق مستقيم به برق شهري پوشانده شده‌اند.

 

60 روز این ابرباتری بعد از 60 روز خالي مي‌شود و دوباره بايد آنرا شارژ كرد.

 

مدل 2170 اين مدل باتري است كه در ابرباتري كار گذاشته شده؛ دقيقا همان مدلي كه در خودروي «مدل 3» تسلا هم استفاده شده بود اما كمي بزرگ تر.

 

نيروگاه

غول بزرگ برای شرايط اضطراری

زمان اوج كاري اين باتري در تابستان‌هاست. دراين زمان انرژي خورشيد و باد در بيشترين حالت است و طوفان‌های بزرگي در منطقه درمي‌گيرد. اين طوفان‌ها تا حالا خرابي‌های زيادي هم به‌بار آورده و يكي از ايده‌های الون ماسك از ساختن ابرباتري، فراهم كردن برق در شرايط اضطراري است.

 

اين مجموعه بزرگ در فاصله 14كيلومتري شهر كوچك «جيمزتاون» واقع شده؛ منطقه‌ای كه از طوفان‌های تابستاني صدمه‌های زيادي ديده و بارها با قطع برق روبرو شده است.

 

100 مگاوات اين انرژي توليدي ابرباتري است يعني به اندازه روشنايي 30هزار منزل.

 

99 اين تعداد توربين‌های بادي است كه باتري‌های تسلا را شارژ مي‌كنند.

 

315 مگاوات توربين‌ها مي‌توانند اين مقدار انرژي را توليد كنند كه حدود يك سوم آن در زمان اوج مصرف به مدار فرستاده مي‌شود تا فشار مدار را كمتر كند.