پارس ناز پورتال

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید 

در دنیا اسلام مساجد بزرگ زیادی ساخته شده هست که نشان دهنده هنر معماری اسلامی می باشد و ما در این مقاله ده مورد از بزرگترین مساجد را به شما معرفی میکنیم. مسجد نیایشگاه مسلمان هست و مطابق بر آیه هاي مقدس قرآن، کعبه اولین مسجد دنیا اسلام به شمار می‌رود.

 

مسجد به مفهوم “سجده گاه” هست و عموما با ارکان معماری مشخصی ساخته میشود. تقریبا تمامی مساجد دنیا دارای آستانه، سردر گلدسته صحن ستون شبستان محراب و رواق میباشند.در همین راستا، در این مقاله ده مشابه از بزرگترین بناهایی مذهبی اسلام که محلی برای راز و نیاز به شمار می‌رود، را برایتان گزینش و معرفی کرده ایم که بدون شک جایگاه اولیه این لیست به مسجدالحرام تعلق دارد.

 

۱۰- مسجد جامع دهلی «مسجد دنیا نما»

گنجایش 25 هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

مسجد مقدس دهلی در جایگاه دهم این لیست، یکی از بزرگترین مساجد جامع دنیا اسلام تا اواخر قرن بیستم بوده هست. این بنا به دستور شاه دنیا اول، پادشاه امپراتوری گورکانی هند در خلال بین هاي 1650 تا 1656 میلادی ساخته شد. گفتنی هست که تاج محل و قلعه سرخ دهلی نیز به دستور همین امپراتور بنا شده اند.

 

مسجد جامع دهلی دو محراب باشکوه و حیاط وسیعی دارد که به زیباترین شکل ممکن طراحی شده اند و تحسین بیننده ها را بر می انگیزند. این مسجد حدود ۸۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد و سقف آن با سه گنبد پوشانده شده‌ هست که دو عدد از انها با مرمرهای سیاه و سفید کار شده اند. اما گنبد بالایی با طلا پوشانده شده هست.

 

۹- مسجد شیخ زائد

گنجایش ۴۰ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

مسجد شیخ زائد در امارات، جایگاه نهم بزرگترین مساجد دنیا اسلام را از آن خود کرده هست. گرچه شهرت این بنا نه تنها برای اندازه وسیع، بلکه برای زیبایی خیره کننده و بینظیر آن هست. مسجد مورد بحث یکی از پر بازدیدترین جاذبه هاي گردشگری شهر ابوظبی محسوب می‌گردد.

 

گفتنی هست که این بنا گنجایش ۴۰ هزار نمازگزار را دارد. نام این مسجد از «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» گرفته شده‌ هست که بنیان‌گذار و اولین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌ هست.بزرگترین فرش، لوستر و بزرگترین گنبد دنیا در مسجد شیخ زائد وجود دارد.

 

پهنای فرش، ۷۱۱۹ متر مربع هست و گنبد یاد شده نیز ۸۳ متر ارتفاع، ۴۲ متر قطر بیرونی و ۳۲٫۸ متر قطر داخلی دارد.ابزار و مصالح به کار رفته در تزئینات داخلی و محوطه بیرونی مسجد، آن را به یکی از زیباترین مساجد دنیا تبدیل کرده اند.

 

۸- مسجد الصالح

گنجایش ۴۴ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

هشتمین مسجد بزرگ دنیا اسلام در کشور یمن واقع شده هست. این بنا برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی درهایش به روی نمازگزاران و بازدیدکننده ها گشوده شد. هزینه تولید این مسجد توسط رئیس جمهور کشور یمن تقبل شد.

 

گفتنی هست که ۶۰ میلیون دلار برای تولید این بنا هزینه شده هست. مسجد الصالح یک بنای مدرن هست که از چندین مکتب، کلاس آموزشی و کتابخانه تشکیل شده هست. در سالن اصلی این بنا، ۴۴ هزار نفر میتوانند نماز به پا دارند.

 

۷- مسجد پادشاهی

گنجایش ۶۰ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

مسجد پادشاهی در شهر لاهور در کشور پاکستان واقع شده هست و هفتمین مسجد بزرگ دنیا اسلام به شمار میرود.این بنا به دستور اورنگ‌ زیب عالمگیر، آخرین امپراتور گورکانی هند در سال ۱۶۷۳ میلادی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی در پاکستان به شمار می‌رود. معماری مسجد به سبک مغولی هست

 

و میتوان آن را یکی از شاهکاری معماری، کاشی‌ کاری و نجاری ایرانی دانست.مناره هاي مسجد پادشاهی مربعی هست و بنا با سنگ مرمر و آجرهای کوره اي تزئین شده هست.

 

۶- حرم مقدس امام رضا «ع»

گنجایش ۱۰۰ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

جایگاه ششمین مسجد بزرگ دنیا را حرم امام رضا «ع» به خود اختصاص داده هست. این بنا در شهر مشهد واقع شده و آلبوم اي از آرامگاه، مساجد، صحن ها، کتابخانه و موزه هاست. تعداد زیادی از سازه هاي این حرم، از زمان شاه طهماسب صفوی به جا مانده هست. مساحت این آلبوم ۳۳۱ هزار متر مربع هست.

 

۵- مسجد حسن دوم

گنجایش ۱۰۵ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

مسجد حسن دوم در جایگاه پنجم بزرگترین ساختمان هاي مذهبی دنیا اسلام قرار دارد. این مسجد در شهر کازابلانکا قرار دارد. علت شهرت این مسجد نه تنها اندازه بزرگ، بلکه معماری بی نظیر زیبایش هست.بخشی از این مسجد جذاب، روی آب قرار دارد. مراحل تولید آن از سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید. ارتفاع مناره هاي مسجد حسن دوم به ۲۱۰ متر میرسد و حدود ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد.

 

معماری فرانسوی موسوم به «میشل پینسیو»، طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشت. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستون هاي مرمری و گنبدی با حکاکی چوب هست. دیوارهای داخلی بنا نیز از گچ بری‌ هاي بسیار خوشگل برخوردار هست.

 

۴- مسجد استقلال

گنجایش ۱۲۰ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

مسجد استقلال در شهر جاکارتا در کشور اندونزی قرار دارد. زمانی که این کشور در سال ۱۹۴۹ میلادی به استقلال رسید، تصمیم به تولید بنایی مستقل برای مسلمانان این کشور گرفته شد.تولید این بنا از سال ۱۹۶۱ میلادی آغاز شد و حدود ۱۰ هکتار مساحت دارد.

 

استقلال، بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا محسوب میشود. گفتنی هست که روی شبستان اصلی مسجد یک گنبد با قطر ۴۵ متر قرار گرفته‌ که این گنبد توسط ۱۲ ستون نگه‌ داشته شده‌ هست.

 

۳- مسجد فیصل

گنجایش ۳۰۰ هزار نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

جایگاه سوم بزرگترین مسجد دنیا اسلام را مسجد فیصل در اسلام آباد به خود اختصاص داده هست. مراحل تولید آن در سال ۱۹۸۶ میلادی پایان یافت و گفته میشود حدود ۱۲۰ میلیون دلار ایالات امریکا هزینه داشته هست. مساحت کلی آن نیز ۵ هزار متر مربع هست.

 

این مسجد که در حال حاضر بعنوان دانشگاه بین‌ المللی اسلامی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد، اضافه بر نمازخانه و فضاهای مربوط به مسجد، شامل مرکز پژوهش‌ هاي اسلامی، کتابخانه، موزه سالن کنفرانس و دفاتری برای استادان دانشگاه اسلامی بین‌ المللی نیز هست.

 

باید اشاره کنیم که بر خلاف طراحی سنتی مساجد این مسجد فاقد گنبد بوده و گنبد آن به شکل چادر طراحی شده هست. سالن نمازگزاران مثلثی شکل و ۴ مناره اطراف آن به شکل مدادهای باریک هست. محراب بلند و غیر رایج این مسجد، یک عنصر معماری تندیس‌وار ساده به شکل یک قرآن مفتوح عمودی هست ولی منبر طرح نسبتاً متداولی دارد.

 

۲- مسجد النبی «مسجد پیغمبر»

گنجایش ۱ میلیون نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

دومین مسجد بزرگ دنیا اسلام، مسجد النبی هست که در شهر مدینه بنا شده هست. گفته میشود که تولید این بنا در سال ۶۲۲ میلادی آغاز شده هست و پیامبر اسلام آن را به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار تولید.مسجد نَبوی، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان هست و چون آرامگاه پیامبر اسلام «ص» در آن واقع شده، به حرم محمد یا حرم نبوی نیز سرشناس هست.

 

مسجد الحرام

گنجایش ۲ میلیون نمازگزار را دارد

بزرگ ترین مسجدهای اسلامی جهان را بشناسید

 به گزارش پارس ناز مسجدالحرام یا مسجد اعظم بزرگ‌ ترین مسجد دنیا اسلام و قبله‌گاه مسلمانان هست. مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد.

 

کعبه قبله مسلمانان بنایی در بین مسجد الحرام هست. ساختمان کعبه به شکل مربع مستطیل و دارای چهار ضلع هست که هر ضلع آن را رُکن می‌ نامند. این ساختمان 14٫85متر ارتفاع ۱۱٫۵۸ متر طول و ۱۰٫۲۲متر عرض دارد. بنای کعبه از سنگ‌ هاي سیاه و سختی ساخته شده هست و پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد.

 

گفته می‌شود این مسجد اولین بار در سال 638 میلادی بنا شده اما در طولِ سال ها دائما بازسازی گشته و بخش هاي گوناگونی به آن الحاق شده هست. مساحت این آلبوم مذهبی حدود 400 هزار متر مربع هست و باید اشاره کنیم که همچنان طرح توسعه آن ادامه دارد.