پارس ناز پورتال

بهار نارنج آرام بخش معجزه گر

بهار نارنج آرام بخش معجزه گر

بهار نارنج آرام بخش معجزه گر 

بهار نارنج را حتماً از عطاری را تهیه کنید ودر منزل خود داشته باشید چون برای مواقعی کـه میخواهیم آرام شویم این گیاه دارویی معجزه میکند. بهار نارنج نه تنها در تقویت معده و رفع تب بسیار موثر اسـت و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین میبرد، بلکه تعداد زیادی از دست اندرکاران طب سنتی آنرا برای نظارت تشنج‌ها و حمله قلبی هم توصیه می کنند.

 

اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، پیش از خواب، مقداری عرق بهارنارنج یا چای آنرا بنوشید.برای درست کردن چای بهار نارنج، کافی اسـت ۱۰ گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب‌جوش بـه‌مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آنرا صاف کرده، ‌همراه یک قاشق سوپ‌خوری عسل میل کنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

 

با توجه بـه نتایج بـه‌دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج میتوان بـه‌عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.

 

دراین مطالعه تعداد ۶۰ بیمار ۱۴ تا ۴۸ ساله مراجعه‌کننده جهت عمل جراحی، انتخاب و بـه‌ طور تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. ۲ ساعت قبل از عمل بـه گروه یک ۱۰۰ سی‌سی عرق بهار نارنج و بـه گروه ۲ محلول یک قرص ۵ میلی‌گرمی دیازپام در ۱۰۰ سی‌سی آب بـه صورت خوراکی داده شد.میزان اضطراب موقعیتی، پس از مصرف دارو در هردو گروه مصرف‌کننده بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت.

 

اثرات درمانی

مهم ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن اسـت. بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی اسـت و سردردهای عصبی و می‌گرنی را کاهش میدهد.بهارنارنج اشتهاآور و ضد سرفه اسـت. برای نرم کردن پوست‌هاي خشک و پیشگیري از شکنندگی مویرگ‌ها استفاده میشود.

 

درمان دردهای متوا‌تر شکمی، نفخ، اسپاسم، سوء‌هاضمه، فشارهای عصبی و ناراحتی‌هاي مربوط بـه هیجان و عاطفه نیز از موارد مصرف اسانس بهار نارنج هستند.دم کرده گل بهارنارنج برای برطرف کردن قولنج‌هاي عصبی مفید اسـت. از مخلوط آب کرفس و عرق بهار نارنج برای دفع سنگ‌هاي کلیه و مثانه و خرد کردن آن‌ها نیز استفاده میشود.