پارس ناز پورتال

بهبود آفت دهان با استفاده از طب سنتی

بهبود آفت دهان با استفاده از طب سنتی

بهبود آفت دهان با استفاده از طب سنتی 

آفت دهان را میتوان به راحتی با بهره گیری از روشهای طب سنتی درمان نمود. آفت دهان معمولا چهار روز تا یک هفته در دهان ما خواهد ماند. آفت هاي دهانی زخم‌هاي دردناکی میباشند که درون دهان و اغلب در پایه لثه، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می آیند.

 

مکانیسم دقیق ایجاد آفت هنوز به درستی روشن نیست اما به نظر می رسد واکنش‌هاي ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد.زخم‌هاي آفتی زمانی ایجاد می شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌هاي آفتی خواهد بود.

 

هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما روش‌هایي وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر هست، این روش‌ها شامل بکار گیری نکات تغذیه‌اي و غیر تغذیه‌اي هست.

 

مصرف گلوتن گندم، فلفل، لیمو، آب لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شکلات و گردو ایجاد آفت دهان را تشدید می کند. مصرف بادمجان نیز بروز آفت دهان را تشدید می کند.مصرف مرتب و هرروز ماست، گنجاندن مواد خوراکی سرشار از آهن، اسیدفولیک، و ویتامین ب ۱۲ در رژیم خوراکی موجب از بین رفتن آن میشود.

 

از آنجایی که یکی از دلایل بروز آفت میتواند کمبود دریافت ریزمغذی‌ها باشد، خوردن موادی همچون جگر، غذا هاي دریایی، گوشت قرمز کم چربی، لوبیای خشک، حبوبات، سبزیجات دارای برگ‌هاي سبز تیره و پهن و زرده تخم‌مرغ که برترین منابع آهن میباشند در بهبود این مشکل موثر هست.

 

● برگ ریحان : برگ ریحان تازه را بجوید. اینکار را دوبار در روز تکرارکنید، هر زمان می توانید ۳ تا ۵ برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید.
داروی گیاهی آفت دهانی

 

● پیاز : پیاز را به شکل خام بخورید. میتوانید همراه غذا و بعنوان چاشنی از آن بهره گیری کنید. پیاز به علت داشتن سولفور در درمان آفت دهان بسیار مؤثر هست.

 

● گوجه‌فرنگی : می توانید در سالاد از آن استفده کنید یا بطور جداگانه بطور هرروز مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی هست. دو تا سه بار در روز اینکار را انجام دهید و تا درمان آفت ادامه دهید.

 

● پودر زردچوبه : کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید. می توانید به جای گلیسیرین از آب بهره گیری کنید.

 

● مریم گلی : می توانید به صورت دهان شویه نیز این دمنوش را قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و پس از آن قرقره کنید.

 

● روغن نعناع : روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها بهره گیری کنید تا درد آن کاهش یابد. میتوانید دوباردر روز اینکار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.
داروی گیاهی آفت دهانی

 

● پنیرماست و پنیر محلی : ماست درمان مؤثری برای آفت دهان هست. خوردن ماست دوبار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت خوب هست. پنیر محلی نیز خوب هست.

 

● شیرنارگیل: از شیرنارگیل بعنوان دهان شویه، ۳ تا ۴ بار در روز بهره گیری کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه بهره گیری کنید.

 

● آب پرتقال : خوردن آب پرتقال تازه «۳ تا ۴ نوبت در روز» میتواند به درمان زخم آفت کمک کند. دیدنی هست بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C‌ هست. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C هست و بهره گیری هرروز‌ي آن، ویتامین C‌ مورد نیاز بدن را تأمین میکند.

 

● دوغ : به طور هرروز مصرف کنید. دوغ یکی از مؤثرترین روش‌هاي درمان آفت هست.

 

● شاه‌ توت : خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری هست که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌هاي دهانی میشود.

 

● آب : به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر زمان دو فنجان آب کافی هست «یکی سرد، دیگری گرم». این درمان بسیار ساده و در دسترس هست.

 

● تخم گشنیز : یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید، پس از سرد شدن محلول، بعنوان دهان شویه از آن بهره گیری کنید. اینکار را ۳ تا ۴ بار و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید.

 

● آلوئه ورا : آب آلوئه ورا را ۲ تا ۳ بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم ها ادامه دهید

 

● روغن درخت چای : این روغن را مستقیما بر روی زخم‌ها قراردهید. مهم هست که اینکار را پیش از خواب در شب انجام دهید. راه دیگر این هست که ۳ تا ۴ بار در روز آن را در محل زخم‌ها قراردهید. میتوانید روغن درخت چای را با آب گرم ونمک مخلوط کنید و مخلوط را بعنوان دهان شویه بهره گیری کنید.

 

● میوه‌ي پاپایا : خوردن میوه‌ي پاپایا به بهبود زخم‌ها کمک میکند. افرادی که مبتلا به آفت میباشند نباید از غذا هاي تند و پرادویه بهره گیری کنند. خوردن آب و کاهش استرس در بهبود سریع‌تر زخم‌ها مؤثر هست

 

● دارچین : مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و بعنوان دهان شویه تا درمان آفت بهره گیری کنید. بهتر هست این محلول را صبح‌ها بهره گیری کنید.