پارس ناز پورتال

بهترین اصول نه گفتن به دیگران را یاد بگیریم

بهترین اصول نه گفتن به دیگران را یاد بگیریم

بهترین اصول نه گفتن به دیگران را یاد بگیریم 

این را باید بدانید که همۀ وقت} نمیتوان به دیگران آری گفت و آنها را خوشنود نگه داشت. اما برخی میباشند که حتی با وجود ضرر به خودشان اما به دیگران اری می‌گویند. اگر شما نیز جزء‌کسانی هستید که اکثر اوقات علیرغم میل درونی خود، ناچار به پذیرش تقاضای دیگران شده‌اید و یا اینکه نمیتوانید نارضایتی خود را از یک دوست بیان کنید،شاید در اساس رفتار قاطعانه و یا جراتمندی در بیان نظرات خود دشوار دارید.

 

جراتمندی دفاع از دستمزد خود هست به گونه‌اي که دستمزد دیگران نادیده گرفته نشود. جرأت ورزی مهارتی هست در راه بازرسی خود و ایجاد حس مثبت در افراد که خودباوری و عزّت نفس آنها در روابط با دیگران را تقویّت می­کند.

 

چه ضرورتی دارد که در رابطه با دیگران جراتمند رفتار کنیم؟
سرچشمه ي شمار زیادی از دشواری های در ارتباطات با افراد دیگر مانند کمرویی، خجالت،شرم، احساس تنهایی و ترس و پریشانی در نبود و یا کمبود مهارت ابراز وجود، جرات مندی و قاطعیت ورزی هست. ابراز وجود باعث بیان توانمندی هاي بالقوه ي آدمی میشود و به خشنودی و رضایت از خویشتن و افزایش عزت نفس منجر میشود. مهم‌ترین نقص نبود مهارت ابراز وجود این هست که باعث پریشانی و کمبود عزت نفس در برخورد با دیگران شده

 

و شمار زیادی از ارتباطات آدمی با دیگران را مختل می سازد.نبود مهارت ابراز وجود در آدمیان، تدریجی آنان را در اجتماع منزوی می سازد تا اینکه درنهایت نتوانند دستمزد شان را در زندگی به دست آورند و همین فرمایش باعث میشود احساس کنند همه ي وقت در زندگی حق آنان خورده شده هست و خشمی مادام العمر نسبت به دیگران داشته باشند. ابراز وجود کردن باعث میشود شخص اندیشه ها و احساسات خود را به شیوه ي مناسبی بیان کند

 

و در پاسداری از حق شخصی و اجتماعی خویش در مقابل دیگران هست توانمند باشد و در نهایت باعث میشود فرد نیازها و خواهش هاي خود را آشکارا بیان می‌کند، بدون اینکه احساس کمبود و کاستی کند و به اتکای توانایی خود، بدون اینکه به ویران ساختن و توهین کردن به دیگران بپردازد،

 

در راستای دست یافتن به اهداف خود گام بردارد ضمن اینکه نظرات ناخوشایند دیگران، عزت نفس آدمی وی را غمگین نمیکند و در جهت اصلاح رفتار خود گام بردارد.

 

افراد جرات ورز چه خصوصیت هایي دارند؟
افراد جرأت­ورز هم برای خود و دیگران احترام قائل می‌شوند. در روابط خود منفعل نیستند و ضمن اینکه به خواسته ها و نیازهای دیگران احترام می­گذارند، اجازه نمی‌دهند دیگران از آنها سوء بهره گیری کنند و به شیوه فریبکارانه با آنان رابطه برقرار کنند.

 

جرات ورزی به معنی پرخاشگربودن نیست.
جرأت­ورزی و پرخاشگری با یکدیگر متفاوت هست. پرخاشگری به معنی دفاع از خود به شیوه اي خصمانه و توهین آمیز هست که فرد کوشش میکند خواسته هاي خود را از طریق اعمال اجبار، توهین و تحقیر دیگران برآورده کند و بدتر از همه ي اینکه برای دستمزد و خواسته دیگران هیچ اهمّيّتی قائل نیست.اما جرات ورزی به معنی بیان خواسته خود به گونه اي هست که هم دستمزد خود و هم دستمزد دیگران رعایت شود.

 

انواع رفتار جرأت مندانه
بیان شفاف و جرأتمندانه احساسات مثبت و منفی علیرغم نظر منفی دیگران
رد صریح و قاطع خواسته هاي نامعقول دیگران و پایداری در مقابل این تقاضاها
۳٫بیان خواهش جراتمندانه،قاطع،صریح و روشن از دیگران

 

جراتمندانه رفتار کردن چه مزایایی دارد؟
۱- داشتن احساس مثبت درمورد خود از مهمترین مزایای جراتمندی هست. افراد جرأتمند در سنجش با افراد منفعل و متخاصم درمورد خود حس بهتری دارند چون احساس عزّت نفس دارند و وجود خود را شریف و عزیز می­بینند.

 

۲-مردم به چنین افرادی اکثر اعتماد می­کنند چون این افراد انچه را می‌توانند انجام دهند مطرح می­کنند و دارای ثبات شخصیتی میباشند.

 

۳-افراد جراتمند به دیگران اجازه میدهند تا مستقل بیندیشند و عمل کنند و خود نیز افزون بر در اولویت قرار دادن خواسته هایشان، از زورگویی، تحکّم و توهین به دیگران فاصله می­گیرند.در نتیجه هم برای خود و هم برای دیگران ارزش قائل میباشند.

 

نه گفتن

جراتمندی دفاع از دستمزد خود هست به گونه‌اي که دستمزد دیگران نادیده گرفته نشود

 

چگونه می‌توانیم جرأت مندی را ابراز کنیم؟
۱- به موقع “نه”بگوییم.
برای “نه”گفتن صحیح می‌توان از روشهای زیر بهره گیری کرد:
الف» فقط گفتن کلمه « نه » مانند: « نه » یا « نه سپاسگزارم ».
ب» گفتن کلمه « نه » همراه با توضیح دادن مانند: « نه سپاسگزارم، من فردا آزمون دارم».

 

۲- تغییر دادن موضوع گفتگو: در این روش کوشش بر آن هست که موضوع گفتگو عوض گردد،تا هم رابطه با شخص دیگر حفظ شود و هم رفتار جراتمندانه ابراز شود.

 

۳- علت آوردن و توضیح دادن در حد کوتاه و مختصر بدون عذرخواهی کردن

 

۴- انتقال احساس شخصیّت مهم­تر در طرف مقابل مانند گفتن جملات زیر:
از شما انتظار نداشتم چنین تقاضایی از من بکنی!

 

۵- ارائه پیشنهادی بهتر به جای خواهش مطرح شده

 

۶- بیان موضوع مطرح شده در قالب مزاح و خنده دار
مثال:من هنوز بچّه ام، هنوز به اندازه کافی برای سیگار کشیدن بزرگ نشده ­ام.

 

۷- اصرار و پایداری در ردّ خواهش نامعقول دیگران

 

۸- فاصله گرفتن از موقعیّت: در مواقعی که فرد مقابل بیش از اندازه اصرار می­ ورزد.

 

۹- ابراز همدلی کردن با شخص مقابل و اینکه متوجه هستیم که او چه احساسی دارد.

 

۱۰- معذرت خواهی کردن
مثال:با عرض عذر، انشاالله مرا ببخشید که به هیچ وجه نمی­توانم در میهمانی شما شرکت نمایم.

 

۱۱- تشکر و قدردانی
مثال:لطف کردید که مرا به خانه خود دعوت نمودید، ولی من دوست ندارم و نمی ­آیم.

 

در انجام رفتار جرأتمندانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟
۱- اول از همۀ مطمئن شوید که طرف مقابل دقیقا از شما چه می­خواهد اگر مطمئن نیستید از شما چه چیزی را خواسته­اند، توضیح بیشتری بخواهید و بعد مخالفت کنید.

 

۲- در رد خواهش هاي نامعقول جواب ­هاي کوتاه دهید و از آوردن دلایل چندان و دادن توضیحات طولانی امتناع کنید.

 

۳- در گفتن جمله ها از واژه« من» بهره گیری نمایید و به جای سرزنش و یا محکوم کردن طرف مقابل، موضوع اصلی را مطرح نمایید و حاشیه پردازی نکنید.

 

۴- به جای عبارت­هایي نظیر« فکر نمی­کنم بتوانم…» در ابتدای جمله، مستقیما از واژه « نه» بهره گیری نمایید.

 

۵- زبان بدن خود را با گفتگویی که می­ کنید، همخوان سازید.نه اینکه صورت شما چیزی را بیان کند و حرف شما چیز دیگری را.