پارس ناز پورتال

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید 

دو کشور روسیه و امریکا در ساخت جنگنده ها در دنیا پیشتاز هستند اما نباید از جنگنده میراژ فرانسه چشم پوشی کنیم. در ذهن ما معمولاً سوال‌هایی درمورد این که بهترین و قدرتمندترین جنگنده هـای جهان متعلق بـه کدام کشور است، وجود دارد. در این پست 10 جنگنده برتر هوایی دنیا که بر پایه مشخصاتی همچون جنگ افزار،

 

سرعت، قدرت مانور و فناوری انتخاب می شوند، آمده است. در این فهرست ما 10 جنگنده قدرتمند و ویرانگر دنیا را معرفی می کنیم که دارای توانمندی نظامی بیشتری نسبت بـه رقبای خود هستند.

 

10 مورد از برترین و قدرتمندترین جنگنده هـای جهان

جنگنده‌ میراژ 2000 «فرانسه»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

جنگنده میراژ 2000 شباهت زیادی بـه میراژهای 3، 5 و 50 دارد، اگر چـه بـه هیچ عنوان گونه‏‌ای دیگر از جنگنده‏ هـای میراژ 3، 5 و 50 محسوب نمی‏‌شود و این شباهت، تنها بـه‌دلیل بال دلتاشکل این هواپیماهاست. میراژ 2000 تماما یک هواپیمای جدید بـه حساب می‌آ‏ید که دارای سیستم‏‌هـای بسیار پیشرفته رهگیری می‌‏باشد.

 

ماموریت دوم این هواپیما، انجام عملیات برعلیه اهداف زمینی است، بدین جهت، میراژ 2000 طیف گوناگونی از تسلیحات هوا بـه زمین را قادر است حمل کند؛ از جمله این تسلیحات می‌‏توان بـه موشک‏‌ها و بمب‏‌ها هدایت لیزری اشاره کرد. هواپیمای میراژ 2000 یک جنگنده چندماموریته ساخت کارخانجات هواپیماسازی داسو «Dassault Aviation» می‌‏باشد.

 

این جنگنده در سال 1984 در نیروی هوایی فرانسه وارد خدمت شد، سپس کشور هـای امارات، مصر، یونان، هند، پرو، قطر و تایوان، این هواپیما را بـه خدمت گرفتند.در میراژ 2000 از یک موتور توربوفن با مصرف کم، ساخت اسنکما SNECMA M53-P2 استفاده شده است. این موتور کششی برابر 64 کیلونیوتن در حالت خشک و 98 کیلونیوتن در حال استفاده از پس‏‌سوز ایجاد میکند.

 

ورودی‏‌هـای هوای موتور، بـه شکل نیم‏‌مخروطی بوده و هوا را بـه موتور که در مرکز بدنه تعبیه شده است، هدایت می‏‌کنند. بدین ترتیب، هوا بـه صورت مورب وارد موتور شده و فشار هوای کمتری بر موتور وارد وارد می‏‌شود و این باعث بهینه‌شدن هوای مورد نیاز موتور می‏‌شود و آن را تبدیل بـه یکی از قدرتمندترین جنگنده هـای جهان میکند.

 

جنگنده چنگدو جی ۱۰ «چین»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

 بـه گزارش پارس ناز چنگدو جی ۱۰ «Chengdu J 10» یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و تولید شده است. هواپیمای جنگنده چنگدو جی ۱۰ که در غرب بـه نام «اژدهای قدرتمند» معروف است، میتواند بـه طور همزمان بـه عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند.

 

 جی ۱۰ جنگنده‌ای است بال‌دلتا، که بال آن در انتهای ورودی موتور در قسمت انتهای بدنه نصب شده است و دارای کانارد در زیر کابین کمی متمایل بـه عقب است. این ترکیب بدنه شبیه دیگر جنگنده‌هـای نسل چهارم مانند رافال، تایفون و گرپین دارای همین ترکیب هستند که باعث افزایش چالاکی جنگنده در سطح قابل قبولی است.

 

کابین دارای عناصر دیجیتال مانند یک HUD بر روی پنل اصلی و سه نمایشگر رنگی چندکاره در درون کابین است. خلبان بر روی یک صندلی صفر ساخت چین قرار دارد و از یک سامانه نمایشگر بر روی کلاه خلبان بهره می‌برد. کابین همانگ با دوربین دید شبانه است. هواپیما دارای یک سامانه چهار‌کاناله پرواز دیجتال با سیم «FBW» برای پایداری در هنگام پرواز است.

 

جنگنده سوخوی ۳۰ «روسیه»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

سوخوی ۳۰ را مدل توسعه یافته سوخوی ۲۷ هم معرفی می‌کنند. نسل موفقی از جنگنده‌هـای این کمپانی روسی که در اروپا با نام فلانکر شناخته میشود و پرنده‌هـای قابل اتکای روس‌ها در نیروی هوایی کشورشان بـه شمار می‌آیند. گونه SM را شاید بتوان یکی از برترین مدل‌هـای جنگنده سوخوی 30 اس ام دانست.

 

این مدل از جنگنده سوخوی 30 بر پایه مدل MKI که برای نیروی هوایی هند توسعه یافته است، ساخته شده و با این تفاوت که بخش عمده از قطعات غیر روسی که هندی‌ها در جنگنده‌هایشان نصب کردند در این مدل با نمونه‌هـای روسی جایگزین شده‌اند. امروزه جنگنده‌ هـای مدرن روسی نظیر Su-30، بـه سیستم‌هـای بسیار پیشرفته الکترواپتیکالی مجهز هستند.

 

بـه وسیله این سیستم‌ها، میتوان اهداف را جستجو و پیدا کرد و بر رویشان قفل نمود. این سیستم همچنین میتواند بـه طور خودکار بر روی سطح زمین یا پهنه آسمان، بـه جستجوی اهداف پرداخته و آنها را با تسلیحات هدایت‌شونده، بـه راحتی مورد اصابت قرار دهد. از جمله سیستم‌هـای الکترواپیتکالی بـه کار رفته در Su-30 و MiG-29، میتوان بـه جستجوگر مادون قرمز IRST اشاره کرد.

 

جنگنده میگ ۲۹ «روسیه»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

میگ 29 بـه بیشینه سرعتی در حدود 2/8 هزارمتر دست می‌یابد. میزان محموله قابل حمل نمونه‌هـای مختلف این جنگنده متفاوت است اما نمونه‌هـای اولیه آن نهایتا 3000 تا 3500 کیلوگرم تسلیحات جنگی شامل موشک‌هـای هوا بـه هوای میان‌برد راداری نیمه‌فعال و حرارتی و بمب‌هـای سقوط آزاد را حمل میکنند.

 

در نمونه‌هـای بعدی، موشک‌هـای هوا بـه هوای فعال راداری، بمب‌ها و موشک‌هـای هوا بـه سطح هدایت شونده لیزری، اپتیکی و راداری نیز بـه فهرست تجهیزات این میگ اضافه شد. این هواپیما از سیستم ناوبری و ارتباطات جدیدتری استفاده میکند. مجهز بـه سیستم شناسایی دوست از دشمن است.

 

کابین آن مجهز بـه نمایشگرهای ال سی دی چندمنظوره است و پردازشگر دیجیتالی آن با تسلیحات ناتو تطبیق داده شده است.

 

جنگنده ساب JAS 39 گریپین «سوئد»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

گرپین یک جنگنده چندمنظوره تک‌سرنشینه و تک‌موتوره است.د ارای بال دلتا و کانارد متحرک در کنار ورودی هوا است که باعث افزایش نیروی بالا برنده مثبتی میشود. اگر چـه در ارتفاع کم باعث بی‌ثباتی میشود، ولی با کمک سامانه هدایت دیجیتال با سیم و نرم‌افزارهای مربوطه این مشکلات کاملا حل میشود

 

و جنگنده پایداری کاملی دارد. گرپین جنگنده چالاکی است، اگر چـه نمی توان گفت بـه‌اندازه تابفون و یا سوخوی۳۰ ولی چالاکی خوب دارد. این جنگنده برای ۵۰ سال خدمت طراحی شده و کم‌هزینه‌تر از اف۱۶ و یا میراز ۲۰۰۰ است. جنگنده دارای استیک هدایت در وسط پای خلبان است و دارای سامانه هوتاس است. یک اچ یو دی بزرگ اطلاعات مورد نظر را جلوی چشم خلبان نمایش  می‌گذارد.

 

سه نمایشگر بزرگ رنگی چندکاره بزرگ وجود دارد که اطلاعات را بر روی آن نمایش در می‌آید و تعویض آن نیز بسیار آسان است. همچنین اطلاعات بر روی کلاه خلبان نیز بـه نمایش در می‌آید. در آینده تلاش خواهد شد تا عده ای از سامانه‌هـای تایفون با گرپین هماهنگ شوند. از جمله سامانهفرامین صوتی تایفون که بـه خلبان اجازه میدهد برخی جنگ‌افزارها را با صدای خود فعال کند.

 

جنگنده‌ اف ۲۲ رپتور «ایالات امریکا»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

جنگنده برتری هوایی F-22 Raptor، بـه عنوان نسل جدید شکاری‌هـای نیروی هوایی ایالات امریکا و برای مقابله با تهدیدهای هوایی در قرن بیست‌ و‌ یکم ساخته شد. F-22 Raptor هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت ۲ کمپانی بسیار بزرگ Lockheed Martin و Boeing است که از فناوری پنهان‌کاری و رادارگریز «Stealth» استفاده میکند.

 

ایالات امریکا تنها کشوری است که دارای این هواپیما است و بنا‌بـه تصمیم کنگره ساخت نسخه صادراتی آن انجام نشده است. حتی بزرگترین و اصلی‌ترین هم‌پیمانان ایالات امریکا، یعنی انگلیس، کانادا و استرالیا نیز در صورت درخواست، این جنگنده را نخواهند داشت. این جنگنده بـه هیچ وجه فروشی نیست.

 

موتورهای بـه کار رفته در این هواپیما قابلیت کنترل دمای گاز خروجی برای کاهش خط اثر حرارتی دارد که مشابه این تکنولوژی فقط در بمب افکن رادارگریز بی-2 اسپیریت بـه کار رفته است و حتی جنگنده نسل پنجمی سوخو پک فا هم دارای این تکنولوژی پیچیده نیست.

 

رپتور یکی از معدود هواپیماهایی است که از قابلیت ابرپیمایش «سوپرکروز» برخوردار است، یعنی میتواند بدون روشن کردن پس‌سوز موتور در سرعت‌هـای مافوق‌صوت پرواز کند. اف-۲۲ از قاعده «دید اول-شلیک اول» پیروی میکند، یعنی این جنگنده قبل از این که هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی کرده، بـه سمت او شلیک کرده و زودتر هم از منطقه جنگ دور میشود.

 

جنگنده اف ۱۸ سوپرهورنت «ایالات امریکا»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

این جنگنده بـه سفارش نیروی دریایی ایالات امریکا بـه عنوان جایگزینی برای جنگنده F4 فانتوم، و هواپیماهای تهاجمی A4 اسکای‌ هاوک و A7 کرسر و بـه عنوان مکملی برای جنگنده رهگیر F14 ساخته شد. اولین پرواز آزمایشی اف-۱۸ در سال ۱۹۷۸ انجام شد و از سال ۱۹۸۳ وارد فعالیت رسمی در نیروی دریایی کشور ایالات امریکا شد.

 

در مجموع ۱۴۸۰ فروند از این هواپیما در مدل‌هـای آ، بی، سی و دی ساخته شده و بـه کشور هـای کانادا، استرالیا، کویت، فنلاند، اسپانیا و سوئیس هم صادر شده است. حداکثر سرعت اف-۱۸ در ارتفاع ۱۲۱۹۰ متری بـه ۱۹۱۵ کیلومتر در ساعت میرسد. برد عملیاتی آن با دو موشک هوابه‌هوای کوتاه‌برد ایم-۹ حدود ۲ هزارکیلومتر و شعاع عملیاتی آن در ماموریت‌هـای هوا بـه هوا ۷۴۰ کیلومتر است.

 

نیروی محرکه هواپیما را دو موتور توربوفن ساخت شرکت جنرال الکتریک تامین می‌کنند. سوپر هورنت از نظر توان پروازی برتر بود، ولی از نظر الکترونیک با هورنت فرقی نداشت؛ حتی دارای همان رادار ای پی جی ۷۳ بود ولی در واقع برنامه این بود تا سوپر هورنت تولید شود و طی مراحل مختلف خدمت ارتقا یابد.

 

جنگنده یوروفایتر تایفون «اتحادیه اروپا»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

یوروفایتر تایفون یک جنگنده‌ی دوموتوره‌ی چندمنظوره و هواپیمای جنگی اصلی اتحادیه‌ی اروپا و ناتو است. تایفون بزرگ‌ترین برنامه‌ی نظامی اروپا است که آغازکننده‌اش، چهار کشور مهم اروپایی یعنی کشور کشور آلمان، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا بودند. در سال ۲۰۱۱، یوروفایتر در جریان انقلاب لیبی،

 

برای اولین بار در یک عملیات نظامی بـه کار گرفته شد تا از پرواز هواپیماهای لیبیایی بر فراز آسمان آن کشور پیشگیری کند. در حال حاضر ۴۰۲ جت یوروفایتر ساخته شده و بـه خدمت نیروهای هوایی اتریش، ایتالیا، کشور کشور آلمان، اسپانیا، بریتانیا، عمان و عربستان سعودی در آمده‌اند. یوروفایتر را هم‌چنین نسخه‌ی اروپایی گران‌قیمت‌ترین سلاح آمریکایی‌ها، یعنی اف-۳۵ لایتنینگ ۲ می نامند.

 

جنگنده داسو رافال «فرانسه»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

این هواپیمای بال مثلثی بیش از 15 متر طول دارد، دهانه بال آن بـه 11 متر میرسد، مساحت ناخالص بال آن نزدیک بـه 46 مترمربع است و سکان افقی آن که غلتش حول محور عرضی را کنترل میکند، بـه صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهای هواپیما هیچ‌گونه سطح کنترلی مشاهده نشده

 

و بال‌ها تا انتهای خروجی‌هـای موتور امتداد یافته‌اند. همین مساله باعث شده تا رافائل یکی از قدرت قدرتمندترین جنگنده هـای جهان باشد. پیشرفته‌ترین توپ هوایی جهان بر روی این جنگنده نصب شده و هر چند تجهیزات نصب شده روی کلاه خلبان یک نقطه ضعف در این جنگنده بـه شمار میرود، اما بـه طور کلی خلبان‌ها از رابط کاربری آن بسیار راضی هستند.

 

همچنین این جنگنده مثل تمام ناونشین‌ها در سرعت‌هـای پایین بسیار آرام است؛ تا حدی که میتوان آن را حین انجام عملیات با پایین‌ترین سرعت‌هـای معمول در نبردهای هوایی نزدیک، مطیع و حرف گوش کن نگاه داشت. این در حالی است که معمولاً در سرعت‌هـای پایین بـه دلیل کاهش سرعت جریان هوا روی سکان‌ها، کارآیی فرامین بـه شدت افت میکند و هواپیما از فرمان خلبان تبعیت کمتری نشان میدهد.

 

جنگنده اف ۳۵ لایتنینگ ۲ «ایالات امریکا»

بهترین جنگنده های دنیا را بشناسید

جنگنده‌ی F35 تا بـه حال ۱/۵ تریلیون دلار هزینه برای ایالات متحده بـه همراه داشته، اما قرار است ترسناک‌ترین هواپیمای نظامی ساخته‌شده بـه دست بشر باشد. این هواپیما را می‌توان برای نبردهای نزدیک، پشتیبانی و بمباران هوایی بـه کار برد و قابلیت‌هـای پنهان‌کاری، قدرت مانور بسیار زیاد و توانایی‌اش در بلند شدن و فرود آمدن روی ناوهای هواپیمابر را هم نباید فراموش کرد.

 

با این حال، این هواپیما هنوز راه زیادی در پیش دارد و مشکلات فنی در همه ی ی‌ی قسمت‌هـای آن، از نرم‌افزار گرفته تا موتورش، علاوه بر طولانی‌تر کردن فرآیند ساخت، موجب سرسام‌آور شدن هزینه‌هایش هم شده است.البته این پایان ماجرا نیست، این هواپیما در پشتیبانی هوایی نزدیک هم عالیست

 

و می‌تواند جایگزین گزینه‌هـای موجود مثل A10 شود. با همه ی ی‌ی این اوصاف، بیش از ۱۷۰۰ فروند از این هواپیما بـه سفارش ایالات متحده در حال ساخت است. چـه دوست داشته باشیم چـه نداشته باشیم، اف-۳۵ تا سال‌هـای سال، پرچم‌دار هواپیماهای جنگی ایالات متحده و یکی از قدرتمندترین جنگنده هـای جهان خواهد بود.

 

گجت نیوز