پارس ناز پورتال

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ 

امروز بهترین خواص و فواید تخم مرغ رابه همراه هم بررسی میکنیم و درباره فایده هاي انواع تخم خوراکی پرندگان صحبت می‌کنیم. جدا از این کـه تخم مرغ غذای محبوب مردان در هنگام نبود همسر عزیزشان اسـت! این خوردنی خواص و فواید بسیار دیگری هم دارد و حاوی پروتئین و موادمعدنی بسیار زیادی اسـت، البته بـه طرز پخت شـما هم بستگی دارد، در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

سفیده و زرده تخم مرغ هردو حاوی موادمعدنی و پروتئین و سرشار از مواد مغذی هستند. زرده آن هم چنین دارای کلسترول و اسیدهای چرب مفید اسـت. تخم مرغ در آشپزی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و بدلیل مواد شیمیایی ویژه اي کـه دارد، ازآن بعنوان چسب در تعداد زیادی از غذاها استفاده می شود. مـا ایرانی ها در همه ی کوکوها و کتلت هاي خود از تخم مرغ بعنوان عنصر چسباننده ي مواد بـه هم بهره می‌گیریم.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

همانگونه کـه میدانید، در باور مـا ایرانی ها، تخم مرغ نشانه‌ي باروری، رشد و زایش خوبی‌ هاست و بهمین خاطر، سر سفره هفت‌سین بعنوان نماد شکوفایی و نمو درسال جدید ازآن استفاده می شود. گفتنی اسـت کـه تخم‌مرغ در دیگر فرهنگ ها و کشور هـای دنیا نیز نماد زایش و باروری اسـت بـه طوریکه در عید پاک «بزرگداشت رستاخیر حضرت عیسی»، مسیحی ها نیز آنرا تزئین نموده و روی میز قرار می‌دهند.

 

 

ارزش غذایی تخم مرغ

از رایج ‌ترین تخم‌مرغ هاي مصرفی میتوان بـه تخم اردک، غاز و بلدرچین اشاره کرد. تخم‌مرغ منبع غنی و ارزان قیمت پروتئین محسوب می شود. تقریباً نیمی از پروتئین این ماده خوراکی در سفیده آن قرار دارد. هم چنین ویتامین B2 و چربی و کلسترول «کمتر از زرده»، سلنیوم، ویتامین D، B6، B12 و موادمعدنی همانند زینک، آهن و مس هم در اینبخش وجوددارد.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی کالری و چربی بیشتری نسبت بـه سفیده اسـت. هم چنین منبع خوبی برای ویتامین هاي A، D، E،K، کلسترول، لسیتین و ویتامین هاي محلول در چربی اسـت. کلسترول و لسیتین، کـه مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ هستند، برای ساختمان و عملکرد سلول‌ هاي بدن ضروری اند. کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول‌ هاي بدن را حفظ می‌ کند.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

هم چنین بعنوان یکی از اجزا تشکیل دهنده مواد چربی اسـت کـه باعث نرمی پوست می‌ شوند. عده اي از تخم مرغ هاي امروزی حاوی اسیدهای چرب امگا سه هستند. این امر بـه تغذیه مرغ ها و کارخانه تولیدکننده تخم مرغ بستگی دارد و روی جعبه تخم مرغ ها نیز درج می شود. تخم‌مرغ بعنوان یک منبع غنی از پروتئین شناخته می شود کـه هر ۸ اسید آمینه مورد نیاز بدن را داراست.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

یکی از ۸ اسیدآمینه موجود در تخم‌مرغ، توانایی سنتز شدن در بدن را ندارد و باید از طریق غذا تامین گردد. بطور کلی میتوان گفت، تخم مرغ، بیشتر ویتامین‌ هاي موردنیاز بدن بجز ویتامین C را دارد و فاقد فیبرغذایی اسـت. در همین راستا باید گفت کـه هر یک شماره تخم‌مرغ درشت حاوی موارد زیر اسـت:

 

= ۷۸ کالری

= ۶٫۳ گرم پروتئین

= ۵٫۳ گرم چربی

= ۱٫۶ گرم چربی اشباع شده

= ۲۱۲ میلی گرم کلسترول

 

هم چنین بد نیست بدانید، خوردن یک تخم مرغ در روز سبب افزایش قد کودکان میشود. نتیجه یک تحقیق نشان داده کـه خوردن یک شماره تخم مرغ در روز ممکن اسـت در کودکان خردسالی کـه دچار سوء هاضمه هستند، باعث افزایش قد شود. تخم مرغ ظاهراً رشد نوزادان را تقویت می‌ کند و یک راه ارزان برای جلوگیري از کوتاهی قد اسـت. تغذیه نامناسبت، درکنار عفونت‌ هاي دوران کودکی و بیماری، از علل عمده عقب ماندگی رشد اسـت.

 

آنچه باید در مورد کلسترول تخم‌ مرغ بدانید

تخم‌مرغ سال‌ها بعنوان یک ماده غذایی مضر برای سلامتی بدن بـه شمار می رفت. دلیلش هم کلسترول موجود در آن بودو بهمین خاطر، همیشه بـه افرادی کـه کلسترول خون داشتند توصیه می شد تا از مصرف این ماده پرهیز کنند. اما درحدود 10 سال پیش، وقتی تغذیه مرغ ها تغییر یافت، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کـه یک تخم مرغ متوسط حاوی حدوداً 100 میلی گرم کلسترول اسـت.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

یعنی یک‌ سوم 300 گرمی کـه یک فرد اجازه دارد دریک روز مصرف کند. بر اساس مطالعات صورت پذیرفته، مصرف 1 تا 6 شماره تخم مرغ در روز تقریباً خطری بـه دنبال ندارد و حتی ممکن اسـت بـه کاهش کلسترول بد خون نیز کمک کند. البته این در حالی اسـت کـه با یک رژیم غذایی سالم کـه فاقد چربی هاي مضر و اشباع اسـت، همراه باشد.

 

رابطه‌ سلامت قلب و تخم‌ مرغ

لازم اسـت بدانید کـه تخم‌مرغ حاوی املاح معدنی مفیدی همانند بتین و کولین اسـت کـه بـه عملکرد هر چـه بهتر قلب کمک می‌کنند. هم چنین بد نیست اشاره کنیم، در طول دوره‌ي بارداری و شیردهی نوزاد، تامین «کولین» کافی از اهمیت بسیاری برخوردار اسـت، زیرا کولین از جمله عناصر ضروری برای رشد مغز نوزاد بـه‌شمار میرود. البته خانم هاي باردار باید بـه این نکته توجه داشته باشند کـه:

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

تخم مرغ رابه صورت کاملا پخته، «زرده و سفیده سفت شده باشد» مصرف نمایند. در طب سنتی چین، تخم مرغ بعنوان تقویت کننده خون و افزایش‌دهنده انرژی بدن شناخته می شود زیرا باور دارند کـه این ماده خوراکی موجب التیام عملکرد سیستم گوارش و کلیه ها می شود. تخم مرغ هم چنین حاوی ویتامین D اسـت ودر نتیجه از پوکی استخوان و نرمی استخوان پیشگیري می‌کند.

 

تخم بلدرچین

تخم بلدرچین مزه اي مشابه تخم مرغ دارد اما در اندازه اي بسیار کوچکتر؛ بـه طوری‌كه هر 5 تخم بلدرچین اندازه یک تخم مرغ معمولی اسـت. تخم بلدرچین را میتوانید عسلی کرده و با نمک دریایی میل کنید. تخم بلدرچین نیز منبع ویتامین و پروتئین اسـت. حتی گفته می شود کـه بیشتر از تخم مرغ فسفر، آهن، ویتامین B12 و B2 دارد و حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا سه اسـت.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

تخم بلدرچین بـه سوخت‌وساز هر چـه بهتر بدن، تنظیم چرخه خواب، تقویت سیستم ایمنی، عصبی، قلب و گوارش کمک شایانی می‌نماید. هم چنین سبب استحکام عضلات و استخوان‌ ها می شود و می‌توان ازآن برای درمان بیماری‌ هاي کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمان استفاده کرد.

 

تخم اردک

تخم اردک نیز فقط کمی بزرگتر از تخم مرغ معمولی اسـت و دو برابر آن ارزش غذایی دارد. از آنجا کـه تخم اردک پوست ضخیمی دارد، میتوان برای مدت طولانی تری در خارج از یخچال آنرا نگه داری کرد.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

از تفاوت هاي تخم اردک با مرغ معمولی باید گفت کـه آلبومین و اسید چرب امگا 3 بیشتر، 6 برابر ویتامین D، دو برابر ویتامین A و 2 برابر کلسترول دارد. شاید لازم باشد بدانید کـه تخم اردک در بدن آلکالاین بـه جا می‌ گذارد کـه برای بیماران سرطانی بسیار موثر اسـت.

 

تخم غاز

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

یک شماره تخم‌مرغ معمولی حدود 70 کیلوکالری انرژی دارد اما یک تخم غاز معمولی 266 کیلوکالری انرژی بـه بدن می‌ رساند. چربی و کلسترول تخم غاز نیز بیشتر اسـت و بخاطر اندازه اش، ویتامین هاي بیشتری نیز در خود دارد.

 

تخم بوقلمون

تخم بوقلمون کالری زیادی دارد و دلیل آن نیز چربی اش اسـت. این ماده سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بـه رشد هر چـه بهتر بافت‌ هاي تازه و توده‌ هاي ماهیچه‌ اي کمک میکند. جالب اسـت بدانید کـه تخم بوقلمون حدود 40 درصد از نیاز روزانه بدن بـه آهن را تامین می‌ کند و سلنیوم موجود در آن نیز نیمی از نیاز روزانه بدن را رفع مي نماید.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

ازآن جا کـه ویتامین هاي B9 و B12 در تخم بوقلمون زیاد اسـت، مصرف آن باعث التیام عملکرد اعصاب شده و ریسک ابتلا بـه سرطان را کاهش می‌ دهد. هردو ماده یاد شده بـه تولید گلبول‌ هاي قرمز خون کمک می‌ کنند.

 

انتخاب تخم مرغ سالم و روش های نگهداری از آن

ترجیحا، تخم مرغ هاي رسمی را در اولویتِ اول انتخاب هاي خود قرار دهید. برای انتخاب گزینه سالم نیز بهتر اسـت همه ی بخش هاي آنرا بررسی کنید تا ترک نداشته باشد. بهتر اسـت تخم مرغ را در یخچال نگه‌داری کنید. آن هایي کـه حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند را هر چـه سریعتر مصرف کنید.

 

امنیت

تنها نگرانی در مورد تخم مرغ، ماده سمی «سالمونلا» اسـت. بهترین راه پیشگیري از ورود آن بـه بدن این اسـت کـه تخم‌مرغ رابا حرارت زیاد و بـه مدت کافی بپزید زیرا این زهر در اثر گرما از بین میرود. با این تفاسیر میتوان گفت کـه:

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

نیمرو، املت یا تخم مرغ هاي عسلی بـه میزان بسیار اندک حاوی سالمونلا خواهند بود. از دیگر مواردی کـه لازم اسـت در مورد تخم مرغ بدانید این اسـت کـه این ماده نیز در بدن انسان حساسیت ایجاد میکند. بـه ویژه در کودکان خاصیت آلرژیک بیشتری دارد.

 


 

و در ادامه نیز آموزش 3 غذای جذاب با استفاده از تخم مرغ

تخم مرغ سوخاری: این غذا برای عصرانه، صبحانه یا میان وعده گزینه مناسبی بـه شمار میرود.

 

مواد لازم

= ۱۲ شماره تخم مرغ آبپز سفت

= ۱ پیمانه آرد

= ۳ شماره تخم مرغ

= ۱ پیمانه آرد سوخاری

= روغن سرخ کردنی

= ۴ قاشق غذاخوری سس مایونز

= ۲ قاشق غذاخوری خیارشور رنده شده

= ۲ قاشق چایخوری خردل

= ۱ قاشق چایخوری سس فلفلی

= نمک و فلفل سیاه

 

طرز تهیه

تخم مرغ هاي آبپز شده را پوست کنده و کنار بگذارید. درون یک قابلمه متوسط تا نیمه روغن کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. تخم مرغ ها را از وسط دو نیم کرده، زرده هاي انها را جدا نمایید و درون یک کاسه جداگانه بریزید و کنار بگذارید. در کاسه هاي جداگانه، آرد سفید، تخم مرغ و پودر سوخاری را بریزید. نیمه هاي تخم مرغ پخته رابه ترتیب درون آرد سفید، تخم مرغ و سپس پودر سوخاری غلتانده و سپس درون روغن داغ بیندازید.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

دو تا سه دقیقه هر طرف آن ها را سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند. سپس روی دستمال کاغذی حوله اي بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته شود. سس مایونز، خیارشور رنده شده، خردل، سس فلفلی، نمک و فلفل سیاه رابا یک دیگر مخلوط کنید. مخلوط بـه دست آمده را درون قیف هاي پلاستیکی یکبارمصرف ریخته و یک ماسوره ستاره اي سر آن بگذارید. مخلوط زرده را درون سفیده هاي سوخاری شده بریزید. روی آن ها پودر پاپریکا بپاشید و سرو کنید.

 

طرز تهیه تخم مرغ ابری

اگر از کاربران اینستاگرام باشید، احتمالا عکسهای تخم مرغ هاي ابری را در صفحات مختلف آشپزی یا دوستان خود دیده اید.

 

مواد لازم «۲ نفر»

= ۲ شماره تخم مرغ

= نمک

= فلفل سیاه

 

طرز تهیه

فر رابا دمای ۲۳۰ درجه سانتی گراد روشن کنید. سفید و زرده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. سفیده ها را درون یک کاسه بزرگ ریخته و با همزن برقی هم بزنید تا کاملا پف کنند. نمک و فلفل سیاه را بیفزایید و با کاردک بـه آرامی هم بزنید تا پف سفیده ها نخوابد. با قاشق سفیده ها را درون سینی فر کـه از قبل چرب کرده‌اید، بگذارید.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

با پشت قاشق یک حفره نه چندان عمیق برای زرده ایجاد کنید. سفیده ها رابه مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزید. سپس از فر خارج کرده و زرده را در حفره هاي ایجاد شده بریزید. دوباره تخم مرغ ها را در فر بـه مدت ۳ دقیقه بپزید. تخم مرغ ابری آماده اسـت و می‌توانید با غذا هاي دلخواه خود آنرا سرو کنید.

 

طرز تهیه کاسه تخم مرغی برای صبحانه

از این دستور غذائی میتوانید برای پذیرائی از مهمان ها در وعده صبحانه استفاده کنید زیرا علاوه بر شیک و زیبا بودن، بسیار راحت درست شده و وقت زیادی نیز نیاز ندارد.

 

مواد لازم «۶ کاسه»

= ۳ تکه نان تست

= ۳ قاشق غذاخوری پنیر رنده شده

= ۶ ورقه بیکن پخته شده

= ۶ شماره تخم مرغ

= نمک و فلفل سیاه

 

طرز تهیه

نان هاي تست رابا استفاده از لیوان یا شیشه، بـه صورت دایره اي برش بزنید. سپس آن ها را درون قالب هاي مافین کـه از قبل چرب کرده‌اید، بگذارید. بیکن ها را روی دیواره داخلی قالب بچینید. نصف قاشق غذاخوری پنیر درون هر قالب بریزید.

بهترین خواص و فواید تخم مرغ + انواع روش های پخت تخم مرغ

روی آن ها یک شماره تخم مرغ بشکنید. نمک و فلفل سیاه روی انها بپاشید. انها رابه مدت 15دقیقه درون فر با دمای 200 درجه سانتی گراد بگذارید. در آخر بـه همراه پیازچه هاي خرد شده انها را تزئین و سرو کنید.