پارس ناز پورتال

بهترین راهکار برای خرید با جیب خالی

بهترین راهکار برای خرید با جیب خالی

بهترین راهکار برای خرید با جیب خالی

باید برای هر کاری برنامه ریزی داشته باشیم حتی برای خرید کردن.اگر بدون برنامه و هدف خرید بروید قطعا تمام پول شما خرج خواهد شد، بدون اینکه متوجه شوید.

 

فرقی نمی کند مرد یک خانه باشید یا یک دانش آموز دبیرستانی، اگر نتوانید پولتان را خوب مدیریت کنید، هر چقدر عایدی ماهانه تان باشد باز هم به نیمه ماه نرسیده به بی پولی دچار می شوید.

 

بنابراین هنر مدیریت مالی را باید بیاموزید و اصول آن را به کار گیرید. در این نوشتار راهکارهایی ارائه می شود که به شما در این مسیر کمک می کند …

 

 یادداشت کنید: چقدر زمان نیاز دارید تا میزان خرج ماهانه تان را تخمین بزنید؟ خیلی ها هنوز نمی دانند در طول ماه چه خرج هایی دارند، در حالی که بسیاری از هزینه های ما در طول ماه ثابت است،

 

مثل شارژ ساختمان، اجاره خانه، کرایه هایی که در طول ماه برای اتوبوس، مترو و تاکسی پرداخت می کنیم. بخشی از هزینه ها هم متغیر هستند .

 

و باید آنها را تخمین بزنید مثل خرید مواد غذایی و پرداخت قبوض آب ، برق و گاز. هر کس با توجه به شرایط زندگی و کارش می داند در ماه چقدر هزینه ثابت و متغیر دارد. در قدم اول برای رسیدن به مدیریت دخل و خرج شما باید از درآمدها و هزینه های خود آگاهی داشته باشید.

 

یادتان باشداگر با بی دقتی پولتان را خرج کنید، نیمه ماه به قرض و آخر ماه به زجر می افتید. پس تمام هزینه هایتان را در دفتری یادداشت کنید،

 

همین یادداشت کردن، شما را نسبت به خریدهای غیرضروری که ذره ذره پول های درشت تان را خرد کرده و آخر ماه بی پولتان می کند، آگاه می سازد.

 

ریحانه که دانشجوی روان شناسی است می گوید: مدتی هر شب قبل از خواب تمام خرج هایم را در یک سررسید یادداشت می کردم، همین یادداشت کردن ها باعث شد بفهمم روزانه مبلغ زیادی را صرف رفت و آمدهایم با تاکسی می کنم،

 

حالا مدتی است که خودم را به اتوبوس سواری عادت داده ام، اوایل سخت بود اما حالا می بینم که همین خرده کرایه تاکسی ها که صرفه جویی می شود چقدر به دردم می خورد.

 

هوشمندانه خرید کنید: یک مثل قدیمی هست که می گوید “هنوز آن قدر پولدار نشده ام که جنس ارزان بخرم!” اگر آن قدر پول ندارید که گران ترین ها را بخرید پس سعی کنید بهترین ها را بخرید و البته بدانید بهترین ها همیشه گران ترین ها نیستند،

 

برای این کار لازم است کمی بیشتر در بازار قدم بزنید و به اصطلاح سرکیسه را کمی شل کنید و به دنبال جنسی بگردید که قیمتش متوسط یا حتی کمی هم بالاست،

 

اما دوام بیشتری دارد. این کار در بلند مدت هزینه هایتان را کاهش می دهد. خرید یک کیف بادوام و باکیفیت به صرفه تر از خرید سه کیف ارزان و بی کیفیت است.ضمنا مراقب فروشندگان شکارچی هم باشید، مبادا با چرب زبانی یک جنس بی کیفیت را با قیمتی گزاف به شما بفروشند.

بهترین راهکار برای خرید با جیب خالی

حراج های فصلی را دریابید: گوش به زنگ حراجی های فصلی باشید. مثلا لباس های گرم در ابتدای پاییز گران ترین قیمت ها را تجربه می کنند، اما از اواسط زمستان قیمت شان به یک سوم می رسد. پس از همین الان در فکر حراجی های زمستانه باشید که نزدیک است.

 

علی عباسی که خودش فروشنده پوشاک است، می گوید: برای بسیاری از فروشندگان فروش اجناس در همان فصل بیشتر به کار می آید، زیرا اگر قرار باشد لباس های زمستانی تا شش ماه بعد در انبار بماند،

 

عملا سرمایه تا شش ماه خوابیده است، به همین دلیل هم حراج های فصلی سبب می شود چیزی در انبار نماند و بازگشت به موقع سرمایه بخصوص قبل از شروع خریدهای نوروزی بیشتر به سود فروشندگان است.

 

 وسوسه نشوید: لطفا با خودتان روراست باشید، اگر فکر می کنید رفتن به بازار، شما را مجبور به خرید کردن می کند، بهتر است اوقات خود را به گونه ای دیگر پر کنید.

 

خرید کردن لذتبخش است، اما اگر دو سه روز بعد، با بی پولی مواجه شدید، از کارتان سخت پشیمان می شوید. وقتی پولتان را برای خرید پس انداز کردید به بازار بروید و از همان ابتدا به دنبال خرید اصلی تان باشید و تا زمانی که آن را تهیه نکرده اید به دیگر فروشگاه ها سری نزنید.

 

به فکر افزایش نقدینگی خود باشید: برای افزایش نقدینگی دو راه وجود دارد؛ کمتر مصرف کردن و افزایش درآمد. سعی کنید هر دوی این راه ها را در کنار هم پیش ببرید.

 

از خودتان توقع نداشته باشید که یکشبه ره صدساله بروید. آرام آرام یاد بگیرید خرج های اضافی را کم کنید و با کمی ابتکار و خلاقیت، از مهارت هایتان به نفع جیبتان استفاده کنید.

 

زهرا احمدی که دانشجوی کارشناسی است، می گوید: من هم تجربه بی پولی داشته ام، اما یک روز به دفتر کامپیوتری دانشگاه سری زدم، معمولا دانشجویان، این واحد را مدیریت می کنند.

 

به آنها اطلاع دادم که تایپ ده انگشتی بلدم و می توانم ساعت های بیکاری ام را در این مرکز فعالیت کنم. آنها هم قبول کردند. حالا بیشتر ساعت های بیکاری ام را اینجا مشغولم.

 

نزدیک ایام امتحانات که می شود، می توانم با قیمت بالاتری سفارش های فوری بگیرم. حالا علاوه بر این که بخشی از مشکلات مالی ام حل شده، بیشتر قدر پولی را که خودم برایش زحمت کشیده ام، می دانم.

 

از مهارت هایتان، پول در بیاورید: این مهارت می تواند تایپ ده انگشتی باشد، یا ترجمه متون زبان اصلی برای دانشجویان یا حتی درست کردن جعبه و کارت پستال.

 

 آزاده شجاعی که زنی خانه دار است، می گوید: من ساعات بیکاری ام را در خانه با درست کردن جعبه های کادویی و کارت پستال هایی که با گل خشک تزئین شان می کنم پرکرده ام .

 

یاد گرفتن این مهارت زمان زیاد و سرمایه چندانی نمی خواهد و کافی است کمی حوصله و خلاقیت داشته باشید، در بعضی از ایام سال مثل نوروز یا روز بزرگداشت پدر و مادر معمولا این جعبه ها و کارت پستال ها، زیاد خواهان دارد.

 

 اجازه دهید کوچک ترها مدیریت مالی را یاد بگیرند: بهتر است به جای این که هر روز به بچه ها پول توجیبی بدهید، بصورت هفتگی و بعد به صورت ماهانه جیبشان را شارژ کنید! ممکن است اوایل پول یک هفته را در عرض سه روز مصرف کنند،

 

اما کم کم یاد می گیرند که چقدر از این پول را پس انداز و چقدرش را خرج کنند. پس هفته های اول هوای فرزندتان را داشته باشید. پول درشت به بچه ها حس بزرگ شدن می دهد و آنها را مسئول تر بار می آورد.

 

مراقب باشید خسیس نشوید: کسی که خسیس است اصلا برای خرید کردن اقدام نمی کند، چه پول داشته باشد و چه نداشته باشد. پس هر وقت به موفقیت مالی رسیدید،

 

مثلا پرداخت وام را به اتمام رساندید، یک جشن کوچک برای خودتان بگیرید. می توانید همراه همسرتان برای صرف شام به رستوران بروید یا یکی از وسایل غیرضروری، اما مورد علاقه تان را خریداری کنید.