پارس ناز پورتال

بهترین راه های درمان آفت دهان در کمترین زمان

بهترین راه های درمان آفت دهان در کمترین زمان

بهترین راه های درمان آفت دهان در کمترین زمان 

آفت دهان به عنوان یک مهمان ناخوانده گاهی در دهان بوجود می‌آید، دراین پست بهترین روشهای درمان آفت دهان را معرفی می‌کنیم.

 

 آفت دهان به غیر از نواحی دهان، لب و گونه ها در نواحی دستگاه تناسلی مردانه و زنانه هم تشکیل میشود. علت آفت دهان هرچند هنوز کشف نشده است اما راه هایي برای تسکین آن وجوددارد. آفت مکرر طبق معمول در اکثر اوقات اذيت جزئی می‌رساند، اما آفت میتواند در بعضی از افراد نشانه اي از بیماری مهمی باشد.

 

در چه کسانی احتمال ابتلا به آفت بیشتر است

هر فردی ممکن است دچار آفت شود، ۲۰ درصد از جمعیت جهان، یکبار یا بیشتر دچار آف دهان میشوند. علت آفت دهان طبق معمول در دوران کودکی و یا کهنسالی روی می‌دهد و بیشتر در زنان دیده می‌شود. جالب است بدانید که اگر چه دود سیگار تعداد زیادی از مشکلات پوستی و دهانی را بدتر میکند اما ممکن است، از دهان در برابر آفت ها محافظت کند.

 

زخم هاي دهانی یا آفت دهان انواع و دلایل مختلفی دارند. علت آفت دهان هنوز شناخته نشده اما از متداول ترین زخم هاست که طی دوره زمانی تکرار می‌شود. این آفت ها طبق معمول بدون هیچ درمانی ۱۰ الی ۱۴ روز طول میکشد تا التیام یابد. شستشوی دهان و برخی داروها درد شما را تسکین می‌دهند و به زخم شما کمک میکند تا سریع تر التیام یابد.

 

انواع آفت

علت آفت دهان زخم هاي کوچکی است یکی از این آفت ها، آفت دهان کوچک «مینور» است که رایجترین نوع آفت است به طوریکه در هر ۱۰ نفر از مبتلایان به آفت ۸ نفر دچار این نوع زخم هستند. این زخمها کوچک، دایره اي شکل و بیضوی هستند و کمتر از ۱۰ میلی متر طول دارد. آفت هاي مینور، رنگی متمایل به زرد دارند اما ناحیه اطراف آفت متورم و قرمز رنگ است.

 

در ناحیه آفت فقط یک آفت ممکن است پیشرفته شود، اما بطور هم زمان نهایت پنج آفت در دهان روی می‌دهد. علت آفت دهان هرچه باشد بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا درمان شود و اثری از خود باقی نگذارد. این آفت هاي دهانی طبق معمول دردناک نیستند.

 

در آفت ماژور از هر ۱۰ مورد مبتلا به آفت یک مورد به آفت ماژور مبتلا می‌شوند. این بافت ها به ۱۰ میلی متر قطر و بعضا بیشتر می‌شوند. طبق معمول فقط یک یا دو آفت در لحظه ظاهر می‌شود. هر زخم دهانی بین ۲ هفته تا چندین ماه زمان می‌برد تا درمان شود اما پس از درمان از خود اثری باقی میگذارد. این زخمها ممکن است دردناک باشد ودر جویدن غذا مشکل ساز شود.

 

زخم ویروس هرپس «تبخال» در هر ۱۰ مورد، یک مورد مبتلا به این نوع آفت هستند، این نوع آفت ها به سرهای نوک سوزنی مشهور هستند و ۱ الی ۲ میلی متر طول دارند. ممکن است چندین آفت هم زمان در دهان رخ دهد و حتی ممکن است تعدادی از این آفت ها به یک دیگر متصل شده و شکلی نامنظم بخود بگیرند. این نوع آفت هاي هرپس بین یک هفته الی دو ماه طول میکشد. برخلاف نامی که دارند این نوع آفت ها ارتباطی با تبخال ندارند.

 

علت آفت دهان

علت آفت دهان هنوز مشخص نیست. این نوع زخم دهانی عفونی نیستند و آفت دهان واگیردار نیست. در تعداد زیادی از موارد این نوع زخمها بدون هیچ دلیل ظاهری در افرادی که تن سالمی دارند روی می‌دهد. در بعضی از موارد آفت ها بعلت برخی بیماری ها روی می‌دهد.

 

 

علت آفت دهان عبارت اند از:

آسیب قرار گرفتن نامناسب پروتزهای دندانی، خراشی که بر اثر کشیدن شدید مسواک روی می‌دهد.
تغییرات هورمونی در بعضی از زنان زخم هاي دهان قبل از قاعدگی روی میدهد. در بعضی دیگر از زنان زخم آفت هاي دهانی بعد از یائسگی روی میدهند.

 

ترک دخانیات در بعضی از افراد پس از ترک دخانیات دچار آفت هاي دهانی میشوند.فقر آهن و برخی دیگر از ویتامین ها نظیر B12 و اسید فولیک ممکن است دلیلی بر ایجاد زخم هاي دهانی محسوب شود.به ندرت حساسیت هاي غذایی علت آفت دهان است.آفت هاي دهانی در بعضی از خانواده ها وجوددارد. بنابر این عامل ژنتیک ممکن است علت آفت دهان دراین خانواده ها باشد.در بعضی از افراد استرس و اضطراب علت آفت دهان است.

 

عده اي از داروها می‌تواند منجربه ایجاد زخم آفت شوند:

نیکوراندیل
داروهای ضد التهابی نظیر ایبوپروفن
جای گزین هاي خوراکی نیکوتین تراپی
برخی قرص هاي مشخص که باید در دهان ابتدا حل شوند مثل آسپیرین
برخی مواد مخدر نظیر کوکائین

 

در هر ۱۰ مورد از زخم آفت یک مورد مبتلا به ویروس هرپس «تبخال» هستند این نوع آفت ها به سرهای نوک سوزنی مشهور هستنداهداف درمان هاي آفت دهان طبق معمول روی تسکین درد، تسریع روند بهبودی آفت متمرکز است. و هیچگونه درمانی وجود ندارد که باعث پیشگیري از ایجاد مجدد آفت دهان شود. بنابر این هیچ درمانی برای زخم آفت لازم نیست. دردی که بر اثر آفت به بوجود می‌آید طبق معمول خفیف است. به ویژه در آفت نوع مینور این درد بسیار خفیف است.

 

اقدامات عمومی به هنگام بروز زخم دهانی

پرهیز از مصرف مواد غذایی پر ادویه، آب میوه هاي اسیدی و غذا هاي شور «نظیر چیپس» که باعث بدتر شدن درد شما میشوند. با استفاده از یک نی نوشیدنیها را بنوشید تا از تماس مایعات با آفت دهان جلوگیري شود. «برای نوشیدنی هاي داغ از نی استفاده نکنید چون باعث سوختن گلوی شما میشود».

 

هرپس دهان

از مسواک نرم استفاده کنید. اگر پروتزهای دندان شما نامناسب قرار گرفته اند به دندان دکتر مراجعه کنید. اگر شما به دارویی مشکوک هستید که شاید علت آفت دهان شما شده باشد بهتر است آنرا تغییر دهید.برای مثال اگر شما از جای گزین هاي دهانی نیکوتین نظیر آدامس نیکوتین دار استفاده می‌کنید و به آفت دهانی مبتلا شده اید، استفاده از نوع دیگر درمان نظیر برچسب هاي نیکوتین دار و یا اسپری ها می‌تواند مشکل شما را رفع کند.

 

دهان شویه هاي نمکی «شور» : نصف قاشق چای خوری نمک دریک لیوان پر از آب گرم حل کرده ودر دهان خود بچرخانید و تخلیه کنید. این روش را در هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید تکرار کنید. آب نمکی که دهان خودرا با آن شست و شو داده اید را نخورید.

 

داروهایی که اثرات آفت دهان را کاهش میدهند

دهانشوی کلرهگزیدین
مسکن هاي استروئیدی
خمیر هاي محافظتی و تسکین دهنده
اسپری یا دهان شوی بنزیدامین
محصولاتی که دارای عوامل بی حس کننده موقتی «سر کننده هاي موضعی» به نام لیدوکائین
ژل کولین سالیسیلات
آفتین ژل از بهترین داروهای درمان آفت دهان است که توسط دکتر دنتال ایرانی ثبت شده ودر ایران نیز تولید میشود.

 

درمان آفت دهان با نارگیل

شما می‌توانید تمامی موارد گفته شده در فهرست بالا را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. دکتر شما ممکن است درصورت عدم نتیجه گیری و مفید واقع شدن موارد ذکر شده در قسمت قبل و شدیدتر شدن درد آفت دهان بشما پیشنهاد استفاده از دیگر روشهای درمانی را کند. این درمان ها عبارتند از: