پارس ناز پورتال

بهترین روش های بهبود شیردهی برای مادران

مجموعه : بهداشت زنان
بهترین روش های بهبود شیردهی برای مادران

بهترین روش های بهبود شیردهی برای مادران 

مادران اگر بخواهند تا شیردهی خوبی داشته باشند میتواند راه هاي تغذیه اي را به آنان توصیه نمود تا با خوردن خوراکی ها وضعیت خود را بهبود دهند.همه ي‌ مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند دل‌شان میخواهد نوزاد‌شان خوب شیر بخورد و بعد از مدتی یک بچه‌ي تپل و مُپُل داشته باشند. اما این فرآیند شیر دادن گاهی مایه‌ نگرانی خیلی از مادران میشود و آن ها تصور می کنند که نوزاد‌ یا کودک نوپا‌ي‌شان خوب شیر نمیخورد.

 

بنابر‌این برای رفع نگرانی تعداد زیادی از مادران عزیز، از دکتر مریم‌السادات منتصری، متخصص کودکان و نوزادان، درمورد‌ي سیستم شیردهی مناسب و شیردهی نامناسب پرسیدیم.

 

تغذیه خوب را فراموش نکنید
برای این‌که مادران شیردهی خوبی داشته باشند، باید مدام به فرزندشان شیر بدهند تا سیستم شیردهی آن ها تحریک شود و شیردهی آن ها ادامه پیدا کند. تغذیه‌ي مناسب مادر در دوران شیردهی بسیار مهم هست و او باید مایعات کافی شامل روزی سه لیوان آب گوشت، مواد مغذی مثل ب.ب مام «Bebe Mum» و مواد مغذی دیگر را مصرف کند.

 

گاهی برخی از مادران شیرخشک را بعنوان کمک در نظر می گیرند و یا به بچه آب‌قند می دهند بنابر‌این چون سیستم شیردهی در مغز تقویت نمی شود، فرآیند آن هم قطع می شود.

 

فرآیند شیردهی مادران و ساخت شیر
اکثر از 98 درصد مادران امکان شیردهی به نوزادان را دارند و دیدنی هست بدانید که این سیستم شیردهی در آقایان هم جود دارد و اگر این سیستم در انها تقویت شود، آن ها هم میتوانند شیر بدهند. چون این فرآیند یک فرآیند مغزی هست. برای همین هیچ محدودیتی وجود ندارد و اکثر خانم‌ها می توانند به فرزند‌شان شیر بدهند.

 

اینکه برخی از خانم‌ها در حالت طبیعی ادعا می کنند نمیتوانند به فرزندشان شیر بدهند نشان از ضعف آگاهی و مشکلات دیگر در انها هست. در پیشرفت فرایند شیردهی تنها مکیدن نوزاد اهمیت دارد و مادران باید اجازه دهند بچه شیر را بمکد چون عمل مکیدن مرکز مغزی را تحریک می کند و به این ترتیب ساخت شیر اکثر و اکثر میشود.

 

نکاتی درمورد شیر مادر
– بسیار مهم هست بچه در هنگام به جهان آمدن دوره‌ي جنین خود را به طور کامل طی کرده باشد.

 

– برخی از مواد خوراکی میباشند که شیر را بد مزه و یا کم میکنند که حتما باید توسط دکتر به مادر توصیه شوند.

 

– باید یک تا دو هفته گذشته از زایمان، هنگام حمام کردن نوک سینه‌‌ ها را به سمت بیرون ماساژ دهند و بکشند تا با اینکار شیر در سینه پر ‌شود.

 

اهمیت تغذیه مادران
 به گزارش پارس ناز مادران باید در دوران بارداری به اندازه‌ي کافی مایعات مصرف کنند و همین طور رژیم خوراکی‌شان سرشار از کلسیم و مواد مغذی باشد. در غیر این صورت این مواد خوب در دوران شیردهی به علت شیر دادن از بدن مادر خارج شده و باعث می شود او مدت‌ها بعد دچار پوکی استخوان شود.

 

اگر شیر مادر کم باشد بچه وزن کافی نمی گیرد و علامت دیگر آن این هست که پوشکش سنگین نمی شود. اما در صورتی که شیر کافی به بچه برسد، وزن‌گیری خوبی خواهد داشت و پوشک او سنگین می شود.عواملی مثل استرس،‌ مصرف برخی از دارو‌ها که وارد شیر شده و باعث تغییر مزه و بوی آن می شود و حالت نوک پستان به صورتی که شیر از آن خارج نشود، میتوانند دلایل شیردهی نامناسب باشند.

 

خانم‌هاي باردار خوب هست بدانند که معمولا یک پرستار یا یک مامای با‌تجربه نحوه‌ي شیردهی را بعد از زایمان و در همان اتاق زایمان به مادر آموزش میدهد.