پارس ناز پورتال

بهترین روش های درمان جوش صورت به طور قطعی

بهترین روش های درمان جوش صورت به طور قطعی

بهترین روش های درمان جوش صورت به طور قطعی 

اگر صورت شما هم از جوش هاي متعدد پر شده است می‌توانید راهنمای امروز ما را مطالعه کنید تا پوست سلامت و زیبایی داشته باشید. آکنه بیماری پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که چربی و سلول هاي مرده پوست فولیکول هاي مو را مسدود نماید. آکنه اغلب بر روی صورت، گردن، پشت و شانه ها ظاهر میشود. آکنه اغلب اذيت دهنده و ماندگار می باشد. زخم هاي آکنه به کندی التیام یافته و تا یکی برطرف میشود دیگری وقتی انتظارش را ندارید ظاهر میشود.

 

همه ی چیز درباره آکنه

آکنه، بسته به شدت آن، میتواند موجب ناراحتی روحی و زخم شدن پوست شود. خبر خوب این که درمان موثر برای آن وجوددارد –و هرچه درمان زودتر شروع شود، خطر دوام آسیب روحی و جسمی آن کمتر می‌شود.

 

نشانه ها

آکنه طبق معمول بر روی نواحی از پوست که دارای بیشترین تعداد غدد چربی اصلی هستند مانند صورت، گردن، پشت و شانه ها ظاهر می‌شود. آکنه به اشکال زیر ظاهر میشود:

 

زخم هاي غیرالتهابی

– کومدون ها «سرسفید و سرسیاه ها»زمانی ایجاد میشوند که منافذ فولیکول هاي مو توسط ترشح چربی، سلول هاي مرده پوست و عده اي از مواقع باکتریها مسدود شوند. اگر کومدون ها در سطح پوست باز باشند بعلت نمای تیره سوراخ هاي فولیکول هاي مو سرسیاه نامیده میشوند. اگر کومدون ها بسته باشند –نسبتا برآمده و به رنگ پوست سرسفید نامیده می‌شوند.

 

زخم هاي التهابی

– جوش هاي نوک تیزبرآمدگی هاي کوچکی هستند که نشان دهنده التهاب یا عفونت فولیکول هاي مو می باشند. جوش هاي نوک تیز ممکن است قرمز رنگ و حساس باشند.

 

– جوش هاي چرکی «کورک»برآمدگی هاي قرمز رنگ و حساس با سر چرکی سفید هستند.

 

– گره ها برآمدگی هاي بزرگ، سفت و دردناک در زیر سطح پوست هستند. آن ها بوسیله ترشحات عمیق در زیر فولیکول هاي مو ایجاد می‌شوند.

 

– کیست ها برآمدگی هایي دردناک و پر از چرک در زیر سطح پوست هستند. این عفونت هاي جوش مانند ممکن است زخم ایجاد نمایند.

 

علت

سه عامل با تشکیل آکنه مرتبط هستند:

 

– تولید بیش از حد چربی «ترشحات غدد چربی»

 

– ریزش غیر معمول سلول هاي مرده پوست که به تحریک فولیکول هاي موی پوست منجر میشود.

 

– تجمع باکتریها

 

آکنه زمانی اتفاق میوفتد که چربی یا سلول هاي مرده پوست فولیکول هاي مو را مسدود نماید. فولیکول هاي مو با غده هاي چربی مرتبط هستند. این غده ها ماده چربی به نام سِبوم «sebum» ترشح میکنند تا پوست و مو چرب بماند. سبوم طبق معمول از بدنه ي مو بالا آمده و از طریق منافذ فولیکول هاي مو به سطح پوست میرسد. وقتی بدن سبوم و سلول هاي مرده اضافی تولید می‌کند، این دو در فولیکول هاي مو با یک دیگر ترکیب شده و سرپوش نرمی را تشکیل میدهند که محیطی برای رشد باکتری می‌باشد.

 

این سرپوش موجب تورم دیواره فولیکول شده و جوش سرسفید را تشکیل میدهد. یا این که سرپوش به سطح باز و تیره رنگ می‌شود که جوش سرسیاه را تشکیل میدهد. جوش ها نقاط قرمز رنگ برجسته با مراکز سفید رنگ می باشند که پس از التهاب یا عفونت فولیکول هاي مسدود مو بوجود می‌آیند.

 

انسدادها و تورم بسیار عمیق فولیکول هاي مو برآمدگی هایي در زیر سطح پوست ایجاد میکنند که کیست نامیده می‌شود. سایر منافذ پوست که راه خروج غده هاي تعریق به روی سطح پوست می‌باشد، طبق معمول در آکنه دخالتی ندارند.

 

عوامل تشدیدکننده آکنه

این عوامل آکنه را تشدید می‌کنند:

 

– هورمون ها. آندروژن ها هورمون هایي هستند که در دوران بلوغ در دخترها و پسرها افزایش یافته و موجب بزرگ شدن غدد چربی و تولید بیشتر سبوم میشوند. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و مصرف داروهای خوراکی پیش گیری از بارداری نیز بر تولید سبوم موثر است.

 

– مصرف داروهای خاص. داروهای حاوی کورتیکواستروییدها، آندروژن ها یا لیتیوم موجب بروز آکنه می‌شود.

 

– رژیم غذایی. مطالعات نشان داده است که عده اي از فاکتورهای رژیم غذایی مانند محصولات لبنی و غذا هاي غنی از کربوهیدرات –مانند نان، نان شیرینی و چیپس که موجب افزایش قندخون می‌شود موجب بروز آکنه می‌شود.

 

باورهای نادرست در مورد آکنه

برخلاف انچه مردم تصور میکنند، عوامل زیر تاثیر چندانی بر آکنه ندارند:

 

– غذا هاي چرب و شکلات دارای تاثیر اندک یا فاقد تاثیر در روند تولید آکنه یا گسترش آن می‌باشد.

 

– پوست کثیف. آکنه بوسیله چرک و کثافت ایجاد نمی‌شود. در واقع، سابیدن بیش از حد پوست یا تمیز کردن آن با صابون ها یا مواد شیمیایی خشن پوست را تحریک کرده و موجب تشدید آکنه می‌شود. تنها به تمیز کردن ساده پوست برای از بین بردن چربی اضافی و سلول هاي مرده پوست کافی است.

 

عوامل خطر

تغییرات هورمونی بدن موجب تحریک یا تشدید آکنه میشود. این تغییرات در افراد زیر معمول می باشد:

 

– نوجوانان

– زنان و دختران، دو تا هفت روز قبل از دوران قاعدگی

– زنان باردار

– افرادی که داروهای حاوی کورتیکواسترویید، آندروژن یا لیتیوم مصرف می‌کنند

 

سایر عوامل خطر عبارتند از:

– تماس پوستی مستقیم با مواد چرب یا استفاده از برخی لوازم آرایش خاص بر روی پوست

 

– سابقه خانوادگی آکنه – اگر یکی از والدین آکنه داشته است، به احتمال خیلی زیاد فرزندان نیز به آن مبتلا می‌شوند.

 

– فشار یا اصطکاک ناشی از تماس مواردی مانند تلفن یا موبایل، کلاه ایمنی، یقه تنگ و کوله پشتی با پوست

 

– استرس به تنهایی موجب آکنه نمی‌شود، اما اگر فرد دچار آکنه شده باشد، استرس ممکن است آنرا تشدید کند.

بهترین روش های درمان جوش صورت به طور قطعی

آمادگی برای ویزیت دکتر

اگر مبتلا به آکنه اي هستید که به درمان هاي خانگی و بدون نسخه پاسخ نمیدهد، به دکتر مراجعه نمایید. درمان زودهنگام و موثر آکنه خطر زخم شدن پوست و از دست رفتن اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهد. دکتر پس از معاینه اولیه بیمار را برای تشخیص و درمان بیماری پوستی به متخصص پوست ارجاع میدهد.

 

همه ی چیز درباره آکنه

در این جا اطلاعاتی ارائه شده که بشما کمک می‌کند تا برای ملاقات با دکتر آماده شوید و این که باید چه انتظاراتی از دکتر داشته باشید.

 

چه کاری میتوانید انجام دهید؟

– اطلاعات دکتری کلیدی خودرا یادداشت نمایید،مانند بیماری هاي دیگری که در شما تشخیص داده شده و داروهایی که طبق تجویز دکتر یا بدون نسخه استفاده میکنید از جمله ویتامین ها و مکمل ها.

 

– اطلاعات فردی کلیدی را یادداشت نمایید،مانند وجود هر گونه استرس عمده یا تغییرات اخیر در زندگی.

 

– سوالاتی که می‌خواهید بپرسید را یادداشت نمایید.از قبل لیست سوالات تان را آماده کنید که بشما کمک میکند از ملاقات تان با دکتر نهایت استفاده راببرید.

 

در زیر سوالاتی ارائه شده است که ممکن است در مورد آکنه ازپزشک بپرسید. در صورتی که در طول مدت معاینه سوالی برای تان پیش آمد، حتماً از دکتر بپرسید.

 

– چه روش درمانی را برای من توصیه میکنید؟

– اگر نخستین درمان موثر واقع نشد، چه درمان دیگری را توصیه میکنید؟

– عوارض جانبی احتمالی دارویی که تجویز میکنید، چیست؟

– تا چه مدتی باید داروی تجویزی شما را مصرف کنم؟

– چه مدتی پس از مصرف دارو علائم و نشانه هاي من التیام می‌یابد؟

– ویزیت مجدد جهت محاسبه تاثیر داروی تجویز شده چه زمانی انجام می‌شود؟

– اگر داروها تاثیر نداشت، قطع مصرف انها ضرری ندارد؟

– آیا شیوه هایي برای مراقبت از خود وجوددارد که علائم را کاهش دهد؟

– آیا توصیه میکنید که رژیم غذایی ام را تغییر دهم؟

– آیا توصیه میکنید محصولات بدون نسخه اي مانند صابون، لوسیون و لوازم آرایشی که استفاده میکنم را تغییر دهم؟

 

چه انتظاراتی باید از دکتر داشته باشید؟

احتمالا دکتر از شما سوالاتی می پرسد. آمادگی برای پاسخگویی به آن سوالات، وقت بیشتری برای صحبت در مورد نکات مورد نظرتان در اختیارتان قرار میدهد. دکتر ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

 

– نخستین بار چه زمانی به آکنه مبتلا شدید؟

– آیا از نظر شما شروع ناگهانی آکنه ناشی از استرس یا دوران قاعدگی –در زنان و دختران می‌باشد؟

– در حال حاضر چه داروهایی، از جمله بدون نسخه، تجویزی، ویتامین ها و مکمل ها، مصرف میکنید؟

– در زنان و دختران: آیا از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنید؟

– در زنان و دختران: آیا عادت ماهانه شما منظم است؟

– در زنان و دختران: آیا باردار هستید، یا برای آن برنامه ریزی کرده‌اید؟

– از چه نوع صابون، لوسیون، شامپو ونرم کننده یا لوازم آرایشی استفاده میکنید؟

– آکنه بر اعتمادبه نفس و خاطرجمعی تان در موقعیت هاي اجتماعی چه تاثیری داشته است؟

– آیا درخانواده شما سابقه آکنه وجوددارد؟

– تا کنون چه درمان هایي انجام داده اید؟ آیا موثر بوده است؟

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

طبق معمول آکنه یک وضعیت دکتری جدی به شمار نمی‌رود. اما ممکن است فرد برای اجتناب از زخم شدن یا سایر صدمات پوستی ناشی از کورک هاي مزمن یا کیست هاي ملتهب برای درمان دارویی به متخصص پوست مراجعه نماید. اگر آکنه یا زخم هایي که به جا می‌گذارد بر روابط اجتماعی یا اعتمادبه نفس شما تاثیر سوء دارد، می‌توان برای نظارت آکنه یا کاهش زخمها به متخصص پوست مراجعه کرد.

 

درمان دارویی

درمان آکنه از طریق کاهش تولید چربی، تسریع جابجایی سلول هاي پوست، مبارزه با عفونت باکتریایی، کاهش التهاب یا هر چهار مورد عمل می‌کند. در اغلب درمان ها، پس از چهار تا هشت هفته درمان نتیجه میدهد و ممکن است پوست قبل از بهتر شدن بدتر شود.

 

دکتر یا متخصص پوست ممکن است دارویی برای پوست «درمان موضعی» یا برای خوردن «درمان خوراکی» تجویز کند. تجویز داروی خوراکی برای آکنه نباید در دوران بارداری، بویژه سه ماهه اول، انجام شود.

 

انواع درمان هاي آکنه عبارتند از:

– داروهای موضعی بدون نسخه. لوسیون هاي آکنه ممکن است موجب خشک شدن چربی، کشتن باکتریها و تسریع ریزش سلول هاي مرده پوست شود. لوسیون هاي بدون نسخه «OTC» طبق معمول ملایم و حاوی مواد فعال پروکسید بنزوئیل، سولفور، رزورسینول، اسید سالیسیلیک یا سولفور می باشند. این محصولات برای آکنه هاي بسیار خفیف مناسب است. داروهای بدون نسخه آکنه موجب عوارض جانبی اولیه مانند خارش، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست میشود که اغلب پس از نخستین ماه درمان برطرف می‌شود.

 

– درمان هاي موضعی با تجویز دکتر. اگر آکنه با داروهای بدون نسخه درمان نشود، برای دریافت لوسیون قوی‌تر به دکتر یا متخصص پوست مراجعه نمایید. ترتینوئین «آویتا، رتینا A، و غیره»، آداپالن «دیفرین» و تازاروتن «تازوراک، آواج» نمونه هایي از داروهای موضعی حاوی ویتامین Aمی باشد. آن ها با تسریع پوست اندازی سلول ها و ممانعت از مسدود شدن فولیکول هاي مو عمل می‌کنند.

 

همچنین می‌توان از چند آنتی بیوتیک موضعی استفاده کرد. انها باکتری هاي اضافی پوست را از بین میبرند. اغلب برای نتیجه گیری بهتر از این محصولات به صورت ترکیبی استفاده میشود. ترکیبات دارویی پروکسید بنزوئیل و آنتی بیوتیک عبارتند از ترکیب دوزهای مختلفی از پروکسید بنزوئیل و کلیندامایسین «بنزاکلین، دوآک، آکانیا» و پروکسید بنزوئیل و اریترومایسین «بنزامایسین». ژل داپسون «آکزون» درمان جدیدتری برای آکنه است که در درمان آکنه التهابی موثر است.

 

تجویز داروهای موضعی برای آکنه موجب بروز عده اي از عوارض جانبی مانند سوزش، سوختگی، قرمز شدن یا پوست انداختن پوست می‌شود. دکتر ممکن است اقداماتی را برای کاهش عوارض جانبی توصیه نماید از جمله افزایش تدریجی دوز دارو، شست و شوی پوست مدت کوتاهی پس از استفاده از دارو یا تغییر داروی مورد استفاده.

 

– آنتی بیوتیک ها. برای آکنه خفیف و شدید، تجویز کوتاه مدت آنتی بیوتیک هاي خوراکی برای کاهش باکتریها و مبارزه با التهاب ضروری است. از آنجایی که آنتی بیوتیک خوراکی از همان ابتدا برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقاومت افراد دارای آکنه در برابر آنتی بیوتیک به طرز قابل توجه اي افزایش مییابد. بهمین علت، به محض التیام علائم یا وقتی مشخص می‌شود که این داروها موثر نیست –

 

طبق معمول طی سه تا چهار ماه دکتر توصیه میکند که مصرف دارو قطع شود. در تعداد زیادی از موارد، فرد از درمان موضعی و خوراکی به صورت توامان استفاده میکند. مطالعات نشان داده است که مصرف پروکسید بنزوئیل به صورت موضعی همراه با آنتی بیوتیک خوراکی خطر مقاومت در برابر آنتی بیوتیک را کاهش می‌دهد. مصرف آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سرگیجه یا تغییر رنگ پوست را در پی دارد. این داروها همچنین حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش و کارایی داروهای ضد بارداری خوراکی را کاهش می‌دهد.

 

– ایزوترتینوئین. برای کیست هاي عمیق، آنتی بیوتیک کافی نیست. ایزوترتینوئین «آمنستیم، کلاراویس، سوترت» دارویی قوی است برای زخم آکنه کیستی یا آکنه اي که به درمان هاي دیگر جواب نمی‌دهد. این دارو در تعداد زیادی از آکنه هاي شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو بسیار موثر است اما بعلت عوارض جانبی شدید احتمالی آن افراد مصرف کننده

 

باید همیشه تحت نظر متخصص پوست باشند. ایزوترتینوئین با نقص هاي مادرزادی مرتبط است، بنابر این زنان باردار یا زنانی که در طول درمان یا طی چند هفته پس از پایان درمان قصد بارداری دارند، نمیتوانند ازآن استفاده نمایند.

 

در واقع، عوارض جانبی این دارو آن قدر شدید است که زنان در سن باروری برای تجویز دارو باید از برنامه تایید شده اداره غذا و دارو استفاده نمایند. عوارض جانبی معمول ایزوترتینوئین عبارتست از خشکی چشم، دهان، لب، بینی و پوست و همچنین خارش، خون دماغ، درد عضلانی، حساسیت به نور خورشید و کاهش دید در شب.

 

همچنین این دارو میزان تری گلیسرید و کلسترول خون و آنزیم هاي کبد را افزایش می‌دهد. علاوه براین، ایزوترتینوئین خطر افسردگی و خودکشی را افزایش می‌دهد. با این که این رابطه سببی ثابت نشده است، اما پزشکان انتظار دارند این علائم در افراد مصرف کننده ایزوترتینوئین ظاهر شود. اگر هنگام مصرف این دارو بسیار ناراحت هستید یا قادر به مقابله نیستید، فورا به دکتر تان اطلاع دهید.

 

– داروهای خوراکی پیش گیری از بارداری. داروهای پیشگیري از بارداری خوراکی دارای ترکیبی از نورجستیمات و اتینیل استرادیول «اُرتو تریسایکلین، پرویفم، غیره» می باشد که موجب التیام آکنه در زنان میشود. با این حال، داروهای خوراکی پیشگیري از بارداری دارای عوارض جانبی دیگری –مانند سردرد، حساسیت پستان، حالت تهوع و افسردگی می‌باشد که ممکن است بخواهید در مورد انها نیز به دکتر مراجعه نمایید. جدی ترین مشکل آن افزایش نسبی خطر بیماری قلبی، فشارخون و لخته هاي خونی است.

 

– لیزر و نور درمانی. دراین نوع از درمان، لیزر و نور بدون آسیب رساندن به سطح پوست به لایه هاي زیرین پوست میرسد. لیزر به غذه هاي چربی آسیب رسانده و موجب میشود چربی کمتری تولید کنند. نور درمانی باکتری هاي عامل آکنه التهابی را مورد هدف قرار میدهد.

 

این درمان ها بافت پوست را التیام بخشیده و زخمها را کاهش میدهد. برای درک استفاده موثر از نور و لیزر در درمان آکنه به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم و کارشناسان این رویکردها را بعنوان تنها روش درمان آکنه در افرادی توصیه میکنند که داروهای تایید شده را تحمل نمیکنند. این درمان ها ناخوشایند بوده و موجب مشکلات موقتی پوست مانند آفتاب سوختگی شدید می‌شود.

 

– روشهای آرایشی. پوست اندازی شیمیایی و لایه برداری در بازرسی آکنه موثر است. این روشهای آرایشی –که قبلا برای کم رنگ کردن خطوط ظریف، آسیب دیدگی ناشی از نور خورشید و زخم هاي جزیی صورت مورد استفاده قرار می‌گرفت درصورت استفاده همراه با سایر روشهای درمانی آکنه از همه ی موثرتر می‌باشد. این روشها موجب قرمز، پوسته شدن و تاول زدن شدید و تغییر رنگ طولانی مدت پوست می‌شود.

 

درمان اثر به جا مانده از آکنه

پزشکان ممکن است بتوانند با استفاده از روشهای خاص زخم هاي به جا مانده از آکنه را کاهش دهند. این روشها عبارتند از مواد پُر کننده، لایه برداری، نور درمانی شدید و ترمیم لیزری.

 

– مواد پُرکننده بافت نرم. کلاژن یا چربی به زیر پوست و به درون زخمها تزریق میشود تا زخمها پر شده یا پوست کش بیاید و زخمها کم رنگ شود. نتایج حاصل از این نوع درمان زخم آکنه موقتی است، بنابر این مجبورید که تزریق ها رابه صورت دوره اي تکرار کنید.

 

– لایه برداری شیمیایی. با استفاده از اسید قوی لایه بالایی پوست برداشته شده و از عمق زخمها کاسته می‌شود. عده اي از لایه برداری هاي قوی‌تر حتی به عمق بیشتری از پوست راه پیدا میکنند.

 

– برداشت پوست. این روش که طبق معمول برای زخم هاي شدید مورد استفاده قرار میگیرد، لایه بالایی پوست بوسیله حرکت سریع برس سیمی برداشته می‌شود. زخم هاي سطحی کاملا برطرف و زخم هاي عمیق تر کم رنگتر می‌شوند. لایه برداری موجب تغییر رنگدانه در افراد با رنگ پوست تیره میشود.

 

– برداشت پوست میکرو «Microdermabrasion». این روش جدیدتر برای درمان زخم ناشی از آکنه شامل ابزاری دستی است که کریستال ها را بر روی پوست می دمد. این کریستال ها به آرامی سطح پوست را سائیده یا «تمیز» می‌کند. سپس، یک لوله خالی کریستال ها و سلول هاي پوست را گرد آوری می‌کند.

 

همه ی چیز درباره آکنه

از آنجایی که تنها سلول هاي سطحی برداشته می‌شوند، پوست آسیب نمی‌بیند. با این حال، نتیجه آن سطحی است و زخمها حتی پس از چند جلسه بازهم قابل مشاهده هستند.

 

– درمان با لیزر، نور و بسامد رادیویی. در ترمیم لیزری، اشعه لیزر لایه بیرونی پوست «اپیدرم» را تخریب کرده و به پوست زیرین آن «دِرم» برخورد می‌کند. با التیام زخم، پوست جدید شکل می‌گیرد. لیزرهای با شدت کمتر «لیزر هاي غیرتهاجمی» منابع نور ضربه اي و ابزار بسامد رادیویی به اپیدرم آسیب نمی‌رسانند. این ابزار به درم برخورد کرده و موجب تشکیل پوست جدید میشود. پس از چند نوبت درمان، زخم هاي ناشی از آکنه کمتر قابل مشاهده هستند. بدین معنی که زمان درمان کوتاه تر است، اما درمان باید به دفعات تکرار شود و نتیجه آن سطحی است.

 

– جراحی پوست. این فرآیند ساده «برش کوتاه» زخم هاي آکنه را برش میدهد. بخیه یا پیوند پوست حفره به جا مانده از زخم را ترمیم میکند.

 

تغییر شیوه زندگی

شما می‌توانید با محافظت درست از پوست و انجام تکنیک هاي زیر از آکنه پیش گیری گرده یا آنرا نظارت نمایید:

 

– محل مورد نظر رابا صابون ملایم بشویید. استفاده از محصولاتی مانند ضد عفونی کننده صورت، داروهای قابض و انواع ماسک توصیه نمیشود زیرا موجب تحریک پوست شده و آکنه را تشدید می‌کند. شست و شوی بیش از حد و سابیدن نیز موجب تحریک پوست می‌شود. اگر بر روی خط رویش مو مستعد آکنه هستید، موی خودرا چند بار در هفته بشویید.

 

– از لوسیون آکنه بدون نسخه برای خشک کردن روغن اضافی و تسریع پوست اندازی استفاده نمایید. از محصولات حاوی ترکیبات فعال پروکسید بنزوئیل یا اسید سالیسیلیک استفاده نمایید.

 

همه ی چیز درباره آکنه

– از مصرف مواد تحریک کننده پوست خودداری نمایید. از مصرف مواد آرایشی چرب، کرم هاي ضد آفتاب، محصولات حالت دهنده مو یا مواد پوشاننده آکنه خودداری کنید. از محصولات دارای برچسب «مبتنی بر آب» یا «فاقد مواد ایجاد کننده جوش سرسیاه» استفاده نمایید.

 

در عده اي از افراد، نور خورشید آکنه را تشدید می‌کند. علاوه براین، عده اي از داروهای مخصوص آکنه ممکن است فرد را بیشتر در دسترس تابش خورشید قرار دهد. با دکتر تان در مورد این داروها صحبت کنید ودر صورتیکه داروی شما نیز یکی از آنهاست، تا حد امکان در زیر نور آفتاب قرار نگیرید و اگر مجبورید که در دسترس تابش خورشید باشید، از ضد آفتابی استفاده نمایید که حفره هاي پوست تان را پر نکند.

 

– از آنچه با پوست در تماس است مراقبت نمایید. مو هاي تان را تمیز و دور از پوست تان نگه دارید. همچنین از قرار دادن دستها یا اشیایی مانند گوشی تلفن بر روی صورت تان خودداری کنید. پوشش سنگین یا کلاه نیز می‌تواند مشکل ساز باشد، بویژه اگر عرق کنید. عرق، چرک و چربی می‌تواند یکی از عوامل آکنه باشد.

 

– جوش ها را دستکاری نکنید. دستکاری یا فشار دادن جوش ها موجب عفونت یا زخم شدن پوست میشود. اگر به درمان مضاعف نیاز دارید، با دکتر یا متخصص پوست مشورت نمایید.

 

نکات تغذیه اي

عده اي از مطالعات نشان داده است که انجام موارد تکمیلی زیر به درمان آکنه کمک می‌کند:

 

– روغن درخت چای. ژل هاي حاوی 5 درصد روغن درخت چای به اندازه لوسیون ها حاوی

 

– 5 درصد پروکسید بنزوئیل موثر است، با این حال روغن درخت چای بتدریج تاثیرگذاری خودرا نشان می‌دهد. روغن درخت چای ممکن است موجب بروز واکنشی به نام درماتیت تماسی شود. همچنین این نگرانی وجوددارد که محصولات رایج حاوی روغن درخت چای موجب رشد سینه ها در پسران جوان میشود. اگر به آکنه روزاسه دچار شوید، از روغن درخت چای استفاده نکنید زیرا علائم آنرا تشدید می‌کند.

 

– هیدروکسی اسید آلفا. این اسیدهای طبیعی –که در غذاهایی مانند مرکبات، نیشکر، سیب و انگور یافت میشود وقتی به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد، به حذف سلول هاي مرده پوست و باز شدن حفره ها کمک می‌کند. هیدروکسی اسید آلفا همچنین ظاهر زخم هاي ناشی از آکنه را التیام می بخشد. عوارض جانبی هیدروکسی اسید آلفا شامل قرمزی، سوزش خفیف و خارش پوست می باشد.

 

– اسید آزلائیک. این اسید طبیعی موجود در غلات کامل و محصولات حیوانی دارای خواص آنتی باکتریال می‌باشد. بنظر میرسد کرم اسید آزلائیک 20 درصد بسیار موثرتر از سایر درمان هاي معمول آکنه از جمله پروکسید بنزوئیل 5 درصد و تتراسایکلین خوراکی می باشد.

 

– مکمل روی. روی در التیام جراحت و کاهش التهاب بسیار موثر است که به نوبه خود موجب بر طرف شدن آکنه میشود. مصرف مکمل روی به همراه غذا موجب کاهش عوارض جانبی مانند مزه بد دهان و حالت تهوع میشود. همچنین میتوان روی رابه کرم ها یا لوسیون ها اضافه نمود تا شیوع آکنه را کاهش دهد.

 

– مخمر آب جو. یک نوع خاص از مخمر آب جو، به نام CBS 5926، به کاهش آکنه کمک می‌کند. مخمر آب جو موجب بروز میگرن و ناراحتی هاي روده اي در افراد مستعد میشود. برای درک نقش این ماده و سایر مکمل هاي غذایی در درمان آکنه به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم.

 

همیشه قبل از انتخاب این درمان هاي طبیعی با دکتر تان مشورت نمایید. مکمل هاي رژیمی نیز موجب بروز عوارض جانبی شده و ایمنی و کارایی عده اي از درمان هاي خاص نیز تغییر میدهد.

 

پیشگیري

با التیام یا برطرف شدن آکنه، حتماً به درمان خود ادامه دهید تا از شیوع مجدد آن پیشگیري شود. در عده اي از موارد، ممکن است لازم باشد فرد از درمان موضعی برای نواحی مستعد آکنه استفاده نماید، به مصرف داروهای خوراکی پیش گیری از بارداری ادامه داده یا برای تمیز نگه داشتن پوست در جلسات نوردرمانی شرکت نماید.

 

در مورد چگونگی پیشگیري از شیوع مجدد آکنه با دکتر مشورت نمایید. همچنین می‌توان با مراقبت هاي فردی مانند شست و شوی پوست با شوینده هاي ملایم و خودداری از دستکاری یا کندن جوش ها از شیوع آکنه پیش گیری نمود.

 

سایر اقدامات جلوگیري از آکنه عبارتست از:

– تنها دو بار در روز نواحی مستعد آکنه را بشویید. شستشو چربی اضافی و سلول هاي مرده پوست را پاک می‌کند. اما شست و شوی بیش از حد پوست را تحریک میکند. نواحی مستعد آکنه رابا شوینده ي ملایم شستشو داده و از محصولات فاقد چربی و مبتنی بر آب برای از مراقبت از پوست استفاده نمایید.

 

– از کرم یا ژل آکنه بدون نسخه برای پاک کردن چربی اضافی استفاده نمایید. از محصولات دارای ترکیبات فعال مانند پروکسید بنزوئیل یا اسید سالیسیلیک استفاده نمایید.

 

– از آرایش سنگین پوست خودداری نمایید. لوازم آرایش پودری نسبت به کرم ها ارجحیت دارند زیرا میزان تحریک کنندگی آن ها کمتر است.

 

– قبل از خوابیدن آرایش صورت را پاک کنید. خوابیدن با آرایش موجب بسته شدن حفره هاي «منافذ» کوچک فولیکول هاي مو میشود. همچنین لوازم آرایش قدیمی را تعویض کرده و برس هاي آرایشی خود رابه طور مرتب با آب و صابون شستشو دهید.

 

– از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری نمایید. لباسهای تنگ مانع خروج حرارت و رطوبت شده و موجب تحریک پوست میشود. همچنین درصورت امکان از پوشیدن کمربند، کوله پشتی، کلاه ایمنی یا تجهیزات ورزشی تنگ و چسبان خودداری نمایید تا مانع اصطکاک آن ها با پوست شود.

 

– پس از ورزش یا فعالیت هاي سنگین دوش بگیرید. چربی و عرق روی پوست موجب ماندن چرک و باکتری بر روی پوست می‌شود.