پارس ناز پورتال

بهترین روش های درمان گرفتگی عضلات پا

بهترین روش های درمان گرفتگی عضلات پا

بهترین روش های درمان گرفتگی عضلات پا 

گرفتگی عضلات پا یکی از مشکلاتی است که هرکسی ممکن است با آن درگیر شود، ما امروز بهترین روشهای درمان را معرفی میکنیم.اسپاسم عضلات پا طبق معمول در افراد ورزشکار بروز می کند، دلیل اسپاسم عضلات پا به روشنی مشخص نیست و دلایل زیادی برای آن مطرح میشود؛ اسپاسم عضلات به معنای انقباض عضلات است.

 

درمان گرفتگی عضلات پا

اسپاسم عضلات پا بیماری شایعی است که طبق معمولً در افراد ورزشکار و گاهی در غیرورزشکارها بروز میکند. اسپاسم عضلات به معنای انقباض عضلات است، بدون آنکه فرد اراده‌اي در بروز آن داشته باشد.هر امری که غیرارادی بر روی اراده انسان تأثیر بگذارد، با درد همراه است. دلیل اسپاسم عضلات پا به روشنی مشخص نیست، لذا دلایل زیادی برای آن مطرح می شود.

 

بطور مثال؛ کمبود قندخون و کمبود انرژی در انتهای ورزش کردن ورزشکاران منجر به آن می شود که اعصاب عصب‌دهی‌کننده عضلات خسته شوند و پیام خود به خودی ارسال کنند که دراین صورت اسپاسم به وجود می آید. همچنین این مورد در ورزشکارانی که بیش از 90 دقیقه ورزش کرده‌اند و کربوهیدرات جای گزین دریافت نکرده‌اند بیشتر دیده می شود.

 

کمبود سدیم خون در افرادی که ورزش طولانی‌مدت در محیط گرم و خشک انجام دادند و تعریق زیادی کردند، بدلیل دفع سدیم نیز باعث اسپاسم عضلات میشود.این افراد باید هنگام ورزش کردن آب را همراه با مقدار اندکی نمک بنوشند، زیرا نوشیدن آب بدون نمک در ورزشکاران غلظت سدیم خون را کم می کند و موجب اسپاسم عضلات می شود.

 

کمبود کلسیم به خصوص در افراد غیرورزشکار از دیگر علت‌هاي شایع اسپاسم عضلات است و این کمبود کلسیم بیشتر در ساق پا ایجاد درد می کند و طبق معمولً علت آن کم‌آبی بدن هنگام ورزش کردن است، یعنی افراد به خصوص سالمندان و نوجوانانی که حین ورزش کردن آب مصرف نمیکنند به این پدیده دچار می شوند.

 

افراد ورزشکار و غیرورزشکار طبق معمولً دلیل اسپاسم پا را نمی دانند. در برخی مواقع با ادامه این پدیده، این افراد به سندروم پای بی‌قرار مبتلا میشوند که این سندروم باعث حرکت خود به خودی پا در حین استراحت و انقباض عضلات آن میشود.برای نظارت اسپاسم عضلات پا، نظارت استرس، مصرف کافی مایعات،

 

توجه به مصرف الکترولیزها به خصوص سدیم و کلسیم، استفاده از قند درصورت ورزش مداوم و انجام حرکات کششی در پایان ورزش، اموری ضروری هستند و موجب کم شدن انقباض ودر نهایت کاهش اسپاسم عضلات پا خواهند شد.اگر افراد با رعایت موارد فوق درمان نشدند، به دکتر متخصص مراجعه کنند تا با تجویز داروی شل‌کننده عضلات، اسپاسم پای آن ها را رفع کند.