پارس ناز پورتال

بهترین روش ها برای رفع بدغذایی کودکان

بهترین روش ها برای رفع بدغذایی کودکان

بهترین روش ها برای رفع بدغذایی کودکان 

اگر میخواهید بدغذایی کودکان را رفع کنید به شما پشنهادهای دیدنی و کاربردی در زیر ارائه داده ایم که دشوار شما را حل می کند. بدغذایی و بهانه‌گیری طفل موقع خوردن غذا یکی از شکایت‌هاي اصلی مادرانی هست که فرزندشان از غذای خانواده و سفره بهره گیری میکند.

 

شمار زیادی از مادران در سنین 3 تا 5 سالگی که رسیدن مواد مغذی و کافی به طفل در رشد و سلامت جسمی او نقش بسیار مهمی ایفا میکند با این معضل دست به گریبانند.

 

برای ایجاد علاقه و اکثر شدن اشتهای طفل نسبت به غذا چند راه حل در زیر ارائه شده هست:

 

راهکارهایی برای بد خوراکی طفل

1. گذشته از وعده‌هاي خوراکی جنب‌وجوش کنید: فعالیت هرروز و جنبش کافی طفل که از راه بازی و سرگرمی یا هواخوری در بیرون از خانه انجام می شود اگر گذشته از وعده‌هاي خوراکی باشد باعث بازشدن اشتهای طفل می شود و میل او برای خوردن غذا افزایش می یابد.

 

2. از دیزاین غافل نشوید: از موارد دیگری که می توان برای ترغیب طفل به غذا خوردن بهره گیری کرد و بسیار نیز کارساز هست تزیین غذاست. به کار بردن خلاقیت و تزیین غذای طفل با مواد خوراکی داخل بشقاب و ساختن تصویرها و شکل‌هاي دیدنی دقت باعث میشود طفل به خوردن غذا اکثر از گذشته علاقه نشان دهد. برای ایده گرفتن و تزیین غذا میتوانید از طرح‌هاي گوناگونی که در اینترنت و شبکه‌هاي اجتماعی وجود دارند بهره گیری کنید.

 

3.موقع‌شناس باشید: بهتر هست غذاخوردن طفل روی یک برنامه اصولی و منظم باشد و ساعت مشخصی داشته باشد. دقت به این که طفل موقع غذاخوردن خسته و خواب‌آلود نباشد نیز به مصرف بهتر غذا از جانب طفل کمک کند.

 

4.به علایق طفل دقت کنید: پختن غذا هاي مورد علاقه طفل همۀ وقت} راه حل مفیدی برای ایجاد انگیزه برای غذا خوردن هست. اما این موضوع به این معنا نیست که اگر کودکی تمایل به مصرف نوع خاصی از غذا نشان نداد، به سرعت غذا را تعویض کنیم. همه ي وقت نمیتوان غذا هاي مورد علاقه طفل را پختن و مصرف کرد بنابراین کوشش کنید غذا هاي اخیر را به دفعات و با فواصل زمانی مناسب به او دهید

 

ولی دقت داشته باشید در صورتی که طفل تمایلی به خوردن غذا نشان نداد وی را مجبور به تمام کردن آن نکنید اما چند روز بعد مجددا آن غذا را درست کنید و این روش را تا مادامی که ذائقه طفل به خوردن آن غذا عادت کند تکرار کنید.

 

5. طفل را در روند پختن شریک کنید: یک روش دیگر این هست که از طفل بخواهید در پختن خوراکی که قرار هست بخورد به شما کمک کند. بچه‌ها عاشق این میباشند که مواد را با هم مخلوط و پختن کنند. این توصیه مطمئنا با پیشباز طفل همراه می شود و اضافه بر این که پروسه پختن را برای شما و او تبدیل به یک فرصت وقت گذرانی و لذت بردن با هم میکند، طفل را برای خوردن آن چه خودش در تهیه آن نقش داشته هست، ترغیب می‎کند.

 

6.هله‌هوله ممنوع: عدم مصرف شیرینی، شکلات، آبمیوه‌هاي صنعتی و حتی محصولات شور مانند چیپس و پفک و مشابه آن ها در میان وعده‌هاي خوراکی بر خوب غذا خوردن طفل تاثیر مثبتی میتواند داشته باشد. این خوراکی‌ها اضافه بر این که فاقد هر گونه مواد مغذی برای بدن میباشند و با کالری بالا و مواد زیان آور به سلامت طفل صدمه میرسانند باعث بی‌اشتهایی و عدم رغبت به غذا و خوراکی‌هاي خوب نیز می شوند.

 

7.ترکیبات اخیر بسازید: اگر بچه غذا را نخورد ترکیبات آن را برای طفل عوض کنید. بعنوان مثال اگر طفل شما به خوردن سوپ علاقه نشان نمیدهد موادی که دوست ندارد را حذف کنید و چیزهای دیگری به آن اضافه کنید. میتوانند با حفظ ترکیب قبلی نیز مواد جدیدی به ترکیب اضافه کنند که به مورد پسند شدن مزه آن برای طفل کمک کند.