پارس ناز پورتال

بهترین روش ها برای رفع نگرانی ها در مغز

بهترین روش ها برای رفع نگرانی ها در مغز

بهترین روش ها برای رفع نگرانی ها در مغز 

اگر مغز مدام دستور به نگرانی می دهد می توانید با بهره گیری از ترفندهای کارساز زیر نگرانی را از کل ذهن خود دور نمایید. طبق گزارش موسسه‌ي ملی سلامت روان, بیش از 18 درصد از آمریکایی‌ها از اختلال اضطرابی رنج میبرند که نگرانی بسیار چندان یا تنش تلقی شده و اغلب منجر به سایر علائم فیزیکی میشود.

 

آیا می دانستید که ما دو مغز داریم؟
بله درست هست؛ از نظر ساختاری ما یک مغز داریم, اما از لحاظ ادراکی, دو مغز داریم. یک مغز متفکر و دیگری مغز غیر متفکر!مغز ما جوری تنظیم شده که اول نگران شویم و بعد فکر کنیم. دانشمند مغز, جوزف لیدوکس در دانشگاه نیویورک, این موضوع را مفید خلاصه میکند: رابطه‌هاي که از جانب سیستم‌هاي هیجانی «غیر متفکر»

 

با سیستم‌هاي ادراکی «متفکر»برقرار می شوند, قوی‌تر از رابطه‌هاي میباشند که از جانب سیستم ادراکی با سیستم‌هاي هیجانی برقرار میشوند. سیستمی که پزشک لیدوکس از آن حرف میزند, سیستم لیمبیک یا دستگاه کناره‌اي هست, که شامل یکسری از ساختارهای عمقی در تنفس میباشند که واکنش‌هاي هیجانی را برانگیخته می کنند. سیستم لیمبیک که شامل هیپوکامپوس و آمیگدالاست که قدیمی‌ترین بخش مغز میباشند.

 

بخش متفکر مغز, پری فرونتال کورتکس, تازه‌ترین بخش مغز هست که توجیه میکند چرا با وجود این که موجودات عاقلی هستیم, گاهی تصمیم‌هاي احمقانه‌اي می گیریم. مثلاً ممکن هست چیزی را در حراجی بخریم صرفا به این علت که میترسیم حراج تمام شود!

 

اگر ندانیم چگونه مغز نگران‌مان را تحت بازرسی و سلطه‌ي خود بگیریم, روی مغز متفکرمان تاثیر گذاشته و بر آن حاکم میشود. پس ضروری هست که یاد بگیریم چگونه مغز نگران را بازرسی کنیم. به علت زندگی پُرشتاب دنیای امروزی, مدام و چندان در معرض محرک‌ها هستیم. محرک چه مثبت باشد و چه منفی, مغز را در شرایط جنگ و گریز قرار میدهد.

 

محرک‌هاي بیش از اندازه و دچار گیجی و اغتشاش شدن معادل تصمیم‌ گیری‌هاي بد و عجله زده هست؛ این فرمول را همۀ وقت} به یاد داشته باشید!

 

تحت حکم گرفتن سیستم لیمبیک
وقتی یک چیز خوشایند را میبینید «لباس یا کفش قشنگ, یک مرد خوشتیپ, یک زن جذاب» اگر بتوانید درون مغزتان را مشاهده نمایید, حجم غول آسایی از فعالیت‌هاي الکتریکی را از سیستم لیمبیک به طرف کورتکس خواهید دید.

 

مغز هیجانی شما به مغز متفکرتان میگوید که چه بکند
اکنون برای‌تان خبرهای مفید و بد داریم. خبر مفید این که شما میتوانید سیستم لیمبیک مغزتان را تحت بازرسی بگیرید تا اجازه دهید هیجانات و احساسات بر زندگی شما مسلط شوند. خبر بد هم این که اینکار, نیاز به تلاش و زمان دارد. اما اگر بتوانید این تلاش و زمان را صرف کنید, حقوق‌هاي شگفت انگیزی خواهید گرفت.

 

لطفا یک کاغذ و قلم بردارید, فکر می کنید اگر هیجان و احساس, بازرسی زندگی شما را در دست نگیرد چه فایده‌اي خواهد داشت, سه تا از این فواید را روی کاغذ بنویسید. 2 تا 3 دقیقه وقت دارید که بنویسید و نباید تا زمانی که این سه امتیاز را ننوشته‌اید از جای خود حرکت کنید.

 

خب ممکن هست مثل من این سه مورد را نوشته باشید:
۱. کمتر استرس داشتن
2. پس انداز پول اکثر
3. خلاق‌تر و کارآمدتر بودن

 

این فهرست را جایی بگذارید که بتوانید آن را مشاهده نمایید! مطمئن باشید وقتی شرایط سخت شد و دچار اختلال شدید, این فهرست, کمک خیلی بزرگی به شما خواهد کرد.

 

چگونه به مغزتان دستور بدهید دست از نگرانی بردارد
صادقانه بگویم, هدف ما این هست که روش پیش فرض مغز از سیستم لیمبیک به کورتکس را معکوس کنیم؛ یعنی کورتکس مغزتان به سیستم لیمبیک دستور بدهد که چه بکند! 5 مرحله را به شما پیشنهاد می کنیم که اگر مطالعه کنید و مرتبا تمرین کنید, به شما کمک خواهد کرد مغز نگران‌تان را بازرسی کنید.

 

از آنجاییکه این مراحل می‌طلبند که افکارتان را کند و کاو کنید, بهتر هست همه ي چیز را یادداشت کنید. نوشتن افکارتان روی کاغذ, دو فایده دارد: ۱. به شما کمک می کند این 5 مرحله را به یاد داشته باشید و 2. افکار زودگذر و ناپایدارتان را در اختیار کورتکس مغزتان می گذارد.

 

1. باورهای غیر منطقی خود را ارزیابی کنید
ما معمولاً یکسری باورهای غیر منطقی داریم که باعث میشود ترس و تهدیدهایی را ببینیم در حالی که واقعا هیچ خطری و تهدیدی وجود ندارد. اکثر این اعتقادات, شامل نیاز ما به «طبق بایدها زندگی کردن» میشود. یک تعادل واقع گرایانه‌تر بین ایده آل‌ها و خود حقیقی‌تان پیدا کنید تا نگرانی‌هاي‌تان عقب نشینی کنند.

 

۲. یاد بگیرید چگونه با احساسات خود برخورد کنید و انها را بپذیرید
در رفتار درمانی شناختی, مریض یاد می گیرد چگونه با افکار غیرمنطقی خود با نگاهی عاقلانه‌تر و روشن‌تر روبرو شود. اکثر این فرآیند شامل جایگزین کردن طرزفکر منفی با طرزفکری مثبت‌تر یا خنثی‌تر میشود.

 

۳. وقتی قرار هست تصمیم مهمی بگیرید, احساسات را کنار بگذارید
ما به راحتی تحت تاثیر گفتگوهای هیجانی و احساسی درون خود قرار می گیریم. هیچ انسانی در چنین شرایطی نمیتواند کاملا عاری از احساسات باشد, اما هر چه اکثر بتوانید احساس را از عقل و منطق جدا کنید, احتمال این که گزینه‌هاي منصفانه‌تر و منطقی‌تری بکنید اکثر خواهد شد.

 

۴. از کسی که میتواند به شما کمک کند پشتیبانی بخواهید
احساسات ما در شرایط خاص, سریع و قوی واکنش نشان می دهد و هر چه تلاش میکنیم نمی توانیم عنان این احساسات را در دست بگیریم. وقتی شما به سختی تحت نفوذ و بازرسی هیجانات خود هستید و سیستم لیمبیک‌تان فرمانروایی میکند, یک پشتیبان میتواند مثل کورتکس مغز شما عمل کند.

 

۵. به خود کنترلی‌ تان اعتماد کنید
طبق نظریه‌ي خود اثر بخشی, اگر کسی ببیند که می تواند خود کنترلی داشته باشد, میتواند بازرسی رفتارهای دشوار ساز خود را در دست بگیرد. اگر بابت تصمیم‌هاي خوبی که می گیرید, تسلطی که بر نگرانی‌هاي خود دارید یا کنترلی که روی وسوسه‌هاي خود به دست می‌آورید, احساس قدرت کنید و قوی شوید, تدریجا خواهید دید که این ترس‌ها و وسوسه‌ها کمتر و کمتر بر شما مسلط خواهند شد.