پارس ناز پورتال

بهترین روش ها برای نه گفتن را یاد بگیرید

بهترین روش ها برای نه گفتن را یاد بگیرید

بهترین روش ها برای نه گفتن را یاد بگیرید 

تعداد زیادی از اوقات در زندگی بوده هست که علی رغم میل باطنی خود بله گفته ایم برای کسب رضایت دیگران همۀ وقت} نباید بله گفت. در ادامه آمادگی ذهنی ما برای نه گفتن تهیه برنامه بکاپ و جایگزین بسیار راهگشاست و اعتمادبه‌نفس لازم را برای هر نوع نه گفتنی به ما می‌ دهد.برنامه پشتیبان چیست؟ درواقع ما برنامه‌اي را آماده می کنیم تا چنانچه نه ما موردقبول واقع نشد آن را به اجرا بگذاریم تا بتوانیم به خواسته‌ ها و اهداف درونی خود برسیم.

 

کمی سخت نیست؟

شاید در ظاهر فکر کردن به یک برنامه جایگزین کمی سخت باشد و یا شاید پیش خود فکر کنید چه نیازی هست؟ و به خود بگویید حالا پیش میروم تا ببینم چه پیش می‌ آید اما برای گفتن نه قدرتمند و با اعتمادبه‌نفس، این تمرین حیاتی و ضروری هست چراکه ترس و خشم ما را به اعتمادبه‌نفس و اراده تبدیل می کند.

 

اینکار همین طور آزادی روانی و روحی لازم را به ما میدهد زیرا اگر باور داشته باشیم که به همکاری طرف مقابل دلبسته ایم در عمل به گروگان او تبدیل می‌ شویم و درنتیجه احساس ترس یا خشم خواهیم کرد و همین ما را به سمت سازش یا حمله سوق میدهد.

 

یک مثال حقیقی

مثلاً در برابر مشتری‌اي که مدام با خواسته‌هاي نامعقولش ما را در فشار می‌ گذارد برنامه پشتیبان ما می‌ تواند پیدا کردن مشتریان تازه و عملیات بازاریابی باشد یا اگر کارمندیم ممکن هست بخواهیم با مدیریت مشورت کنیم تا او خودش با مشتری تماس بگیرد و مسئله را حل کند، یا هر مورد خلاقانه دیگری.

 

مهم این هست که گذشته از آنکه بخواهیم نه بگوییم به این موضوع فکر کنیم. در این صورت قدرت بیشتری در خود احساس میکنیم و خیلی منطقی‌تر و راحت‌تر نه می‌ گوییم. اگر طرف مقابل نه ما را پذیرفت که هیچ وگرنه سراغ برنامه پشتیبان خود می‌ رویم.

 

نکته مهم: توجه کنید که منظور از اینکار به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی نیست و اجرای برنامه پشتیبان آخرین چاره کار هست. بدیهی هست که دوست داریم مشتری، دوست یا حتی همسر خود را حفظ کنیم ولی اگر می‌بینیم قرار نیست به آن چه احتیاج داریم دست پیدا کنیم برنامه پشتیبان را به‌عنوان آخرین راه‌حل در ذهن خودداریم. همین طور قرار نیست

 

این برنامه چوبی در دست ما باشد تا با آن بر سر روبرویی بزنیم و یا مجازاتش کنیم (!) این برنامه برای بروز خشم و یا ناامیدی‌ها نیست بلکه راهی حقیقی هست که اطمینان حاصل کنیم منافع و نیازهایمان تأمین خواهد شد، حتی اگر طرف مقابل همکاری نکند و خیلی اوقات شاید اصلاً نیاز نشود این برنامه را اجرا کنیم، ولی قدرت نه گفتن ما را شگفت‌انگیز افزایش می‌ دهد.

 

چند برنامه پشتیبان ساده و کاربردی

خود ما انجامش بدهیم: این انتخاب ماهیت یک‌طرفه دارد. چه‌کاری هست که به دست خود ما میتوانیم انجام دهیم تا منافعمان را برآورده سازد؟

 

خارج شدن: این روش هم یک‌طرفه هست و عبارت هست از ترک موقعیت یا حتی رابطه یا کار…. مثلاً وقتی مدیری خیلی بدخلق هست در گفتن یک نه خاص به او، برنامه پشتیبانی ما این هست که نهایتاً اگر نپذیرفت کار خود را ترک کنیم و دنبال فرصت‌هاي بهتر باشیم.

 

نفر سوم: آیا فرد سومی هست که در صورت عدم توافق بتوانید به او مراجعه کنید؟ مثلاً اگر همسایه‌اي هست که مدام آزار و اذیت دارد میتوانید از مدیر ساختمان بخواهید با او صحبت و برخورد کند یا این که از پلیس کمک بگیرید.

 

تولید یک ائتلاف: گاهی مفید هست اطراف خود را بنگریم و کمک بخواهیم. مثلاً در برابر یک مدیر سلطه‌گر می‌ توانید با کارمندانی که منافع مشترک دارید گروه بسازید و طبیعتاً همۀ وقت} نیروی جمع اکثر از یک نفر هست.

 

بدترین حالت ممکن را تصور کنید

در تولید برنامه پشتیبان بهتر هست واکنش‌هاي طرف مقابل را پیش‌بینی کنیم تا آمادگی لازم را برای روبرویی با آن داشته باشیم. حتی بد نیست که بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم و از خود بپرسیم بدترین کاری که طرف مقابل در صورت نه گفتن ما می‌ تواند بکند چیست؟ هدف از اینکار ترسیدن بی‌مورد نیست،

 

 به گزارش پارس ناز اتفاقاً بافکر به این مورد غالباً درخواهیم یافت که حتی در بدترین حالت هم شرایط به آن بدی که فکر می کنیم نیست و ما معمولاً در ذهن خود عواقب احتمالی نه گفتن را اغراق و بزرگ‌نمایی می‌ کنیم و درنهایت چون برای هر حالت و شرایطی آمادگی داریم میتوانیم شجاعانه و با اعتمادبه‌نفس از خود ما و خواسته‌هایمان دفاع کنیم.

 

نمیدانم اصلا نه بگویم؟!! بررسی تصمیم برای نه گفتن

زمان تصمیم برای این که اصلاً نه بگوییم یا خیر، بهتر هست در مورد سه موضوع مطمئن شوید.

۱- از خود بپرسید: «آیا نه گفتن برای من سودی دارد؟ آیا با این نه گفتن یکی از منافع و خواسته‌هاي کلیدی ما تأمین می‌ شود؟ آیا این منفعت ارزش به جان خریدن مبارزه با دیگران را دارد؟»
اگر جواب مثبت هست، ادامه دهید.

 

۲- سپس از خود بپرسید: آیا قدرت نه گفتن دارم؟ آیا توانایی این را دارم که سر نه خود بمانم و از آن کوتاه نیایم؟ آیا برنامه پشتیبان عاقلانه و حساب‌شده‌اي دارم؟ اگر آری ادامه دهید.

 

۳- در آخر از خود بپرسید آیا حق نه گفتن دارم؟ گاهی ممکن هست از خود بپرسیم که اصلاً حق‌داریم نه بگوییم؟ برخی‌اوقات دچار حس گناه و عذاب وجدان می‌ شویم. این را بدانید همه ي ما از دید کلی و انسانی این حق را داریم چراکه بشر حق آزادی دارد و آزادی هم با نه گفتن به یکسری افراد و شرایط به وجود می‌ آید.

 

حالا که منافع و قدرت و حق با شماست به‌پیش بروید و مطمئن باشید چیزی جلودارتان نخواهد بود.