پارس ناز پورتال

بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟

بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟

بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟ 

اگر می خواهید ورزش کنید تا لاغر شوید یا ورزش می‌کنید که تناسب اندام داشته باشید چه ساعتی از روز را برای تمرین انتخاب می‌کنید؟ بدن انسان در ساعت‌هاي پایانی روز به خواب و استراحت نیاز دارد و بهانه مشغله کاری زیاد و انجام ورزش در برخی ساعت‌ها می تواند عارضه‌هاي مختلفی برای افراد ایجاد کند.

بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟

تعداد زیادی از افراد در طول روز عادت‌هاي اشتباهی دارند که ناخواسته سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌هاي جسمی و حتی روحی می شود، با اصلاح این عادت‌هاي اشتباه کیفیت سلامت افزایش پیدا می کند.یکی از مشکل‌هایي که افراد در مناطق مختلف دنیا با آن مواجه هستند کم و بدخوابی است، این مشکل به دلایل مختلفی به وجود می آید که با برطرف کردن آن فرد خواب آرام و عمیقی در طول شب خواهد داشت.

 

باوجود مفید بودن ورزش در طول روز، ساعت پرداختن به تمرین‌هاي ورزشی هم اهمیت دارد، کارشناسان توصیه می کنند افراد صبح اول وقت یا حداکثر تا بعد از ظهر زمانی برای انجام ورزش درنظر بگیرند، زیرا انجام ورزش در ساعت‌هاي پایانی شب میتواند سبب افزایش فشارخون، بیخوابی و نیز احساس خستگی فراوان در افراد شود.

 

تعداد زیادی از افراد که در طول ساعت‌هاي روز در محل کار هستند در ساعت‌هاي پایانی شب به کلاس‌هاي ورزش می روند، اما دانشمندان اعتقاد دارند انجام ورزش دراین ساعت از شبانه روز میتواند عارضه‌هاي منفی در بدن ایجاد کند، با انجام برنامه ریزی میتوان طی ساعت‌هاي روز به ورزش و تمرین‌هاي کششی پرداخت ودر روز‌هاي پایانی هفته نیز به شکل حرفه‌اي تمرین‌هاي ورزشی را دنبال کرد.

 

ساعت بیولوژیک بدن انسان ریتم‌هاي مختلفی در طول ماه‌هاي مختلف سال دارد، ولی افراد باید با برنامه ریزی در شبانه روز حداقل هشت ساعت استراحت کنند، این حالت به ویژه در ماه‌هاي گرم سال اهمیت بیشتری دارد، زیرا بدلیل بلند بودن روز‌ها هوا دیر تاریک میشود و افراد بیش از سایر زمان‌ها دچار بیخوابی و بدخوابی میشوند.

 

استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیک دارای صفحه نمایشگر با نور آبی میتواند سبب اختلال در خواب و برهم خوردن میزان ترشح هورمون ملاتونین خون شود.انجام ورزش با افزایش میزان هورمون‌هاي کورتیزول و آدرنالین سبب بیخوابی و بدخوابی فرد در ساعت‌هاي پایانی شب میشود.

 

انجام ورزش سبب افزایش فشارخون و بالا رفتن دمای بدن میشود و توصیه میشود افراد حتما پس از اتمام ورزش استحمام کنند تا دمای بدن و فشارخون آن‌ها تنظیم شود.کارشناسان بهترین زمان برای انجام ورزش و لاغر شدن را حدود سه الی شش ساعت پیش از خواب می دانند که حتی می تواند به التیام کیفیت خواب نیز کمک کند.

 

مواد غذایی هم که فرد در طول روز به ویژه ساعت‌هاي پایانی شب مصرف می کند بر کیفیت خواب او اثرگذار است، کارشناسان توصیه میکنند افراد در ساعت‌هاي پایانی شب و پیش از خواب از مواد غذایی سنگین و پرحجم استفاده نکنند، زیرا پس از صرف وعده غذایی زیاد بدن انرژی کافی به دست آورده و بهمین دلیل به خواب رفتن مشکل میشود.

 

همچنین خوردن مواد غذایی کم فیبر، چربی‌هاي اشباع و خوراکی‌هاي شیرین سبب بیخوابی، بد خوابی و حتی بیدارشدن فرد در میانه خواب میشود.بیخوابی و بدخوابی افراد را در دسترس ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، دیابت، پیری پوست، ریزش مو، افت توان حافظه، فراموش کاری، کاهش تمرکز و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن قرار می دهد.

 

کارشناسان به افرادی که با رعایت تمام موارد هنوز دچار بد خوابی یا بیخوابی هستند توصیه می کنند به دکتر متخصص مراجعه کنند تا علت اصلی مشکل آن‌ها شناسایی شود. 

 

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه آپالاچیان در کارولینای شمالی انجام شده است، ورزش صبحگاهی موجب کاهش فشار خون و التیام خواب شبانه می شود. دراین پژوهش، تأثیر ورزش روی فشار خون توسط دکتر اِسکات کولییِر «Scott Collier» و همکارانش بررسی شد. پژوهشگران سطح فشار خون و الگوی خواب عده‌اي از مردان و زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله را برای مدتی زیر نظر گرفتند. این عده می ‌بایست سه وعده‌ي ۳۰ دقیقه‌اي در هفته در سه زمان‌ِ ۷ صبح، ۱ بعد از ظهر و ۷ غروب تمرینات ورزشی ملایم انجام می‌دادند.

 

پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که ورزش ۷ صبح در مقایسه با ورزش ۱ بعد از ظهر و ۷ غروب در کاهش فشار خون و التیام خواب مؤثرتر است. نتایج پژوهش فوق حاکی از کاهش ۱۰ درصدی فشار خون عده‌اي بود که در ساعات اولیه‌ي صبح ورزش کرده بودند. مشاهده شد که این کاهش فشار خون در طول روز دوام داشته است. این دسته از شرکت‌کنندگان در پژوهش علاوه بر خواب طولانی‌تر و چرخه‌ي خواب با کیفیت‌تر در شب، ۲۵ درصد اُفت فشار خون شبانه داشتند.

 

سازوکارهای فیزیولوژیکی مولد این تغییرات هنوز شناخته شده نیست، با این حال پژوهشگران به خوبی می دانند که چنانچه به کاهش فشار خون احتیاج دارید یا میخواهید کیفیت خواب‌تان را التیام ببخشید، احتمالا ۷ صبح زمان مناسب‌تری برای ورزش کردن شماست.

بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟

پس اگر در دسترس بیماری‌هاي قلبی قرار دارید، به فشار خون بالا دچار هستید یا از اختلالات خواب رنج می برید، خودتان رابه ورزش صبحگاهی منظم عادت دهید. البته، ناگفته نماند که ورزش بعد از ساعات کاری نیز فواید متفاوت دیگری دارد که در ادامه مرور میکنیم.

 

بر اساس پژوهشی که در مرکز تحقیقات دانشگاه شیکاگو انجام شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که بعد از ساعات کاری ورزش می کنند در مقایسه با کسانی که ورزش صبحگاهی را انتخاب کرده‌اند، تناسب اندام بهتری دارند. دراین پژوهش، ۴۰ مرد سالمِ ۲۰ تا ۳۰ ساله به پنج گروه تقسیم شدند.

 

چهار گروه در یکی از زمان‌هاي صبح، بعد از ظهر و غروب تمرینات ورزشی سنگین انجام دادند و گروه پنجم در هیچ فعالیت ورزشی شرکت نکردند. پژوهشگران سپس از همگی شرکت‌کنندگان در پژوهش نمونه‌ي خون گرفتند تا سطح هورمون‌هاي کورتیزول «cortisol» و تیروتروپین «thyrotropin» خون‌شان را بسنجند.

 

نتایج نشان داد سطح این دو هورمونی که از غدد درون‌ریز ترشح می شوند در عده‌اي که هنگام غروب یا اواخر شب ورزش کرده بودند به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. همچنین مشاهده شد که گلوکز خون این افراد اُفت کرد. به گفته‌ي دکتر اورفو باکستون «Orfeu Buxton»، پژوهشگر ارشد این مطالعه، افزایش کورتیزول و تیروتروپین و کاهش گلوکز یعنی این که سوخت‌وساز بدن به خوبی با تمرینات ورزشی منظم سازگار شده است. از این رو، شاید بد نباشد که زمان ورزش کردن‌تان را از اول صبح به بعد از ساعات کاری تغییر دهید.

 

جان تروئِر «John Trower»، یکی از مدیران فنی واحد تربیت‌بدنی دانشگاه کِنتاکی می گوید که ورزشکاران حرفه‌ايِ این مجموعه صبح‌ها آموزش فنی میبینند و بین ساعت ۴ تا ۶ عصر می‌باید تمرینات ورزشی سنگین انجام دهند. تروئر تأکید میکند که این نسخه به درد همه ی‌ جور آدمی نمی خورد، چون بعضی

 

از ما صبح‌ها و بعضی دیگر در اواخر روز پرانرژی‌تر هستیم. پس این که چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است دقیقا به انتخاب شخصی خود فرد بستگی دارد. پیشنهاد میکنیم قبل از این که ساعت خاصی از برنامه‌ي پرمشغله‌ي روزمره‌ي‌تان رابه ورزش کردن اختصاص دهید، ابتدا با خودتان فکر کنید که هدف‌تان از ورزش کردن چیست.

 

چنانچه به این نتیجه رسیدید که میخواهید سلامت قلب‌تان را افزایش دهید و خواب شبانه‌ي با کیفیت‌تری داشته باشید، ورزش صبحگاهی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال تناسب اندام بهتر و دوری از بیماری‌هاي مرتبط با گلوکز بالا مثل دیابت هستید، پیشنهاد میکنیم به ورزش بعد از ساعات کاری در هنگام غروب فکر کنید.