پارس ناز پورتال

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ 

استارتاپ اگر ارزشش را داشته باشد می تواند به یک خلاقیت بزرگ جهانی تبدیل گردد که این امر توسط یک سرمایه گزار کارآفرین عملی خواهد شد. دنیای تکنولوژی هر روز با سرعت هرچه بیشتر در حال رشد و گسترش است. ما همواره در حال شنیدن اخبار مختلف از نوآوری‌های جدید در این حوزه هستیم

 

که هریک به نوبه خود در تلاشند با فناوری‌های نوین راه زندگی را بر مردم سراسر جهان آسان‌تر و جذاب‌تر کنند. در این میان، حرف اصلی را سرمایه می‌زند. اگر ایده‌ای نو و خلاقیتی داشته باشیم هرچه که باشد، برای پیاده‌سازی‌اش نیاز به سرمایه‌گذار داریم. به این ترتیب است که اغلب ایده‌های شرکت‌های کوچک و نوظهور یا همان استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مستمر به بار می‌نشیند.
بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپسرمایه‌گذاری‌هایی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب به‌صورت سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر یا سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) شناخته می‌شوند. درواقع شرکت سرمایه‌گذار را وی‌سی فیرم (VC Firm) و پولی را که به شرکت در حال رشد داده می‌شود سرمایه خطرپذیر (Venture Capital Fund) می‌گویند.

 

درواقع شرکت‌های نوظهور در حوزه تکنولوژی در دسته شرکت‌هایی با جذب سرمایه بالا قرار می‌گیرند و به دنبال آن، در زمان اندکی برای ورود به بازار بورس و سهام آماده می‌شوند. به این ترتیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری پول و تجربه‌های مدیریتی خود را در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌دهند تا بتوانند ایده‌شان را پیاده کنند.

 

به‌تبع در برابر میزانی که سرمایه‌گذاری شده است سهام قابل توجهی را هم از آن خود می‌کنند. در این میان اینکه فرد سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را کجا هزینه کند و برای کدام شرکت ریسک کند و تشخیص بدهد که کدام ایده یا کدام شرکت در آستانه رشد و شکوفایی است و ارزش سرمایه‌گذاری را دارد به هوش و نبوغ و نحوه مدیریت او برمی‌گردد

 

که با ارزیابی موشکافانه‌اش تشخیص دهد سرمایه‌اش را کجا خرج کند و کدام شرکت سود بیشتری به او می‌رساند. در ادامه به معرفی برخی از برترین سرمایه‌گذارانی اشاره می‌کنیم که در لیست باهوش‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته‌اند.

 

Jim Goetz

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ

نخستین شخصی که در این لیست قرار گرفته جیم گئوتز پنجاه‌ساله است. او در ابتدا از سهامداران شرکت سکویا کپیتال (شرکت سرمایه‌گذار با دامنه وسیع فعالیت از بخش سلامت و خدمات شهری گرفته تا انرژی‌های نو و صنایع پیشرفته) بود. در آوریل 2011، شرکت سکویا کپیتال، تصمیم گرفت که 7 میلیون دلار سرمایه به واتس اپ تزریق کند.

 

جیم گئوتز که در آن زمان رئیس شرکت بود اعلام کرد که با توجه به پتانسیل واتس‌اپ که نه‌تنها در آمریکا که در سایر نقاط جهان از اقبال بسیار خوبی برخوردار شده و آینده بسیار درخشانی دارد، خواهان سرمایه‌گذاری در آن است. یکی از درخشان‌ترین اقدامات جیم‌ گئوتز که از جمله بهترین معاملات در تاریخ سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود

 

این بود که گوتز به‌عنوان تنها سرمایه‌گذار کمپانی در سه مرحله، 3 میلیارد دلار از فیس‌بوک سهام خرید که 60 میلیون دلار هم سود کرد. پیش از این هم در سال 2010 از سهام سکویا 434 میلیون دلار سود کرده بود یعنی 6 برابر سرمایه‌ای که گذاشته بود.

 

Steve Anderson

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپاستیو اندرسون را شاید بتوان بهترین گروه تک‌نفره در حوزه سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژی به حساب آورد. آنچه استیو اندرسون را در رده دوم این لیست قرار داده سرمایه‌گذاری‌های بدون معطلی‌اش در شرکت‌هایی نظیر اینستاگرام، Heroku و سوشیال فاینانس است.

 

این اندرسون بود که در ژوئن سال ۲۰۱۰ نزد کوین سیستروم (Kevin Systrom) که از اصلی‌ترین موسسان شبکه اجتماعی اینستاگرام است رفت تا به او بگوید که می‌خواهد در کسب‌وکار کوچکش که تازه راه‌اندازی کرده سرمایه‌گذاری کند. و این کسب‌وکار کوچک در آن زمان چیزی نبود جز اینستاگرام. اندرسون ۴۸ ساله در سال ۲۰۱۵ نیز در رده پنجم همین لیست قرار گرفته بود.

 

Chris Sacca

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ

شهرت کریس ساکا و قرارگرفتنش در رده سوم این لیست به‌علت سرمایه‌گذاری‌اش در توییتر است. او از اولین سرمایه‌گذاران این شرکت محسوب می‌شود. کریس ساکا در شرکت‌هایی نظیر اوبر هم سرمایه‌گذاری کرده است و جدا از سرمایه‌گذار خطرپذیر، سخنران عمومی،

 

مشاور سهام خصوصی و کارمند سابق شرکت گوگل شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۵ هم رتبه سوم را در همین لیست به خود اختصاص داده بود. زمانی که ساکا در گوگل بود یک چک به مبلغ ۲۵هزار دلار برای توییتر نوشت و در نهایت بیش از یک میلیارد دلار سهم از توییتر خرید، آن‌هم پیش از آنکه IPO (عرضه اولیه عمومی سهام) شروع شود.

 

ساکا سرمایه‌گذاران خودش را متقاعد کرد تا 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند و به این ترتیب امروز برای خودش سرمایه‌ای 500 میلیون دلاری به‌هم زده است.

 

Peter Fenton

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپ

پیتر فنتون سرمایه‌گذار شماره چهار این لیست است. او در سال 2013 با در اختیار داشتن بیش از 31 سهم از توئیتر، 6/ 6 درصد سهام این شرکت را از آن خود کرده بود. مجله فوربس اولین‌بار در سال 2007 او را در رده نود و چهارم لیست 100 نفره سرمایه‌گذاران برتر در زمینه تکنولوژی قرار داده بود

 

و جالب اینکه یک سال بعد او رتبه خود را به جایگاه شصت و دوم رساند و سال بعد هم پنجاهم شد. پیتر فنتون زمانی به‌عنوان حامی توئیتر در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که توئیتر فقط 25 کارمند داشت.

 

Mary Meeker
بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپپنجمین سرمایه‌گذار باهوش این لیست خانم ماری میکر است. این خانم 56 ساله علاوه‌بر لیست باهوش‌ترین سرمایه‌گذار، در لیست قدرتمندترین بانوان دنیا هم رتبه 86 را دارد. میکر که یک زن مجرد آمریکایی است، فوق‌‌لیسانس خود را در رشته مدیریت کسب‌وکار گرفته است.

 

میکر خیلی هوشمندانه روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است که همه آنها موفق شده‌اند. برای مثال او فیس‌بوک، JD.com، اسپاتیفای و Airbnb را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است. با در اختیار داشتن رتبه پنجم دنیا او اولین خانم لیست است.

 

میکر پیش از این هم روی شرکت‌های تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده بود و از آن خاطره خوبی دارد. او قبلا یکی از سرمایه‌گذاران توییتر، اسلک، اینستاکارت و لیگال زوم بده است.

 

Josh Kopelman

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپنفر ششم این لیست جاش کوپل‌من است. کوپل‌من سال گذشته در همین لیست نفر پنجم بود اما امسال یک رتبه پایین‌تر آمده است. اکثر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها جاش کوپل‌من را به خوبی می‌شناسند. او یکی از نترس‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا است. همین امر هم باعث شده تا شش سال متوالی در لیست 20 سرمایه‌گذار باهوش دنیا باشد

 

و به او لقب Super Angel را بدهند. کوپل‌من 45 ساله که از دانشگاه پنسیلوانیا کارشناسی هنر گرفته است سرمایه خود را روی Linkedin گذاشته است. نکته جالب اینکه همسر او هم از سرمایه‌گذاران مطرح است و در رتبه 27 دنیا قرار دارد.

 

Neil Shen

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپهفتمین فرد این لیست نایل شن چینی است. شن در لیست میلیاردرهای دنیا در رتبه 1694 قرار دارد و در لیست میلیاردرهای هنگ‌کنگ هم نفر شصت‌‌و‌‌سوم است. شن برای سرمایه‌گذاری هم به دنبال یک شرکت چینی بود و چه انتخابی بهتر از Alibaba برای او که در چین سی‌صدمین نفر پولدار است.

 

سال گذشته هم شن 15میلیارد دلار روی 2 استارت‌آپ چینی یعنی Meitunan و Dianping Holding سرمایه‌گذاری کرد. او همچنین یکی از کسانی بود که Linkedin و Airbnb را به چین آورد. البته همه سرمایه‌گذاری‌های او محدود به تکنولوژی نبوده است. شن سال 2002 روی یک هتل سرمایه‌گذاری کرده که از آن هم درآمده خوبی داشته است.

 

Bill Gurley

بهترین سرمایه گزاران در حوزه استارتاپهشتمین نفر اما فردی 50 ساله است با 3 فرزند و سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپی که امروز لحظه به لحظه رو به پیشرفت است. بیل گارلی برای سرمایه‌گذاری خود اوبر را انتخاب کرده است. همین قدرت ریسک او باعث شده تا رتبه نهم خود در سال گذشته را پشت سر بگذارد و امسال در جایگاه هشتم دنیا باشد.

 

گارلی که در میان سرمایه‌گذاران لقب پیر سرمایه‌گذاری را دارد، پیش از اوبر هم روی توییتر و اسنپ‌چت سرمایه‌گذاری کرده است. او علاقه زیادی به استارت‌آپ‌ها دارد و روی آنها سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری می‌کند. برخی از مهم‌ترین این استارت‌آپ‌ها HackerOne، Vessel و NextDoor بوده‌اند.