پارس ناز پورتال

بهترین شعارهای تبلیغاتی برندهای برتر جهان

بهترین شعارهای تبلیغاتی برندهای برتر جهان

بهترین شعارهای تبلیغاتی برندهای برتر جهان 

شعارهای تبلیغاتی که در حد دو یا چند کلمه میباشند و همه ي وقت همراه با برند نام برده می شوند تا در ذهن مردم ماندگار شوند. حتما برای شما هم پیش آمده که با شنیدن نام یک برند، بلافاصله شعار تبلیغاتی آن را به خاطر آورده‌اید یا تیزر تبلیغاتی آن در ذهن‌تان مثل یک فیلم به نمایش درآمده هست.

 

چه عاملی باعث می‌ شود که یک شعار تبلیغاتی در یادها بماند و حتی پس از سال‌ها نام یک برند را زنده نگه دارد؟ یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگی‌هایي دارد؟ برترین شعارهای تبلیغاتی شرکت‌هاي بزرگ جهان چه میباشند و چه ویژگی‌هایي دارند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها این مطلب را دنبال نمایید.

 

انتخاب کردن یک متن تبلیغاتی مختصر و خوب، بسیار سخت هست. این که بتوانید یک محتوای احساسی نسبتا طولانی را در چند کلمه خلاصه کنید، کاری بسیار سخت و زمان‌گیر هست که هر شخصی از عهده‌ي آن بر نمی‌ آید. این در واقع همان کاری هست که شعارهای تبلیغاتی انجام می‌ دهند؛ یک پیام کامل را در چند کلمه خلاصه میکنند.

 

برندهای مشهور جهان شعارهای تبلیغاتی خاصی دارند که برخی از آن ها جذاب و به‌یادماندنی میباشند. در واقع این برندها توانسته‌‌اند اینکار سخت یعنی انتخاب شعار تبلیغاتی خوب را به درستی انجام بدهند. شرکت‌هاي بزرگ، گزاره‌ي ارزش خود را به کمک این شعارها تنها در یک جمله‌ي ساده به مشتریان منتقل می کنند.

 

اگر به دنبال ایده‌ای برای ساخت شعار تبلیغاتی خودتان می‌ گردید، چه بهتر که از شرکت‌هاي بزرگ الگو بگیرید. به شعارهای تبلیغاتی این شرکت‌هاي مشهور نگاهی بیندازید و از آن ها برای ساخت شعار اختصاصی برند خودتان الگو بگیرید.گذشته از این که برترین شعارهای تبلیغاتی شرکت‌هاي مشهور را ببینیم، بد نیست که بدانیم اصلا شعار تبلیغاتی چیست؟ چه چیزی باعث می‌ شود که یک شعار از سایر شعارهای تبلیغاتی متمایزتر باشد و اکثر در ذهن مشتری بماند؟

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

با دقت به دانشنامه‌ي کسب‌و‌کار وب‌سایت Entrepreneur.com، شعار تبلیغاتی، یک عبارت یا آلبوم‌ای از کلمات هست که در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک محصول یا شرکت را معرفی کنند.به عبارت دیگر، شعارهای تبلیغاتی، همان بیانیه‌هاي مأموریت میباشند که در چند کلمه خلاصه می شوند. شرکت‌ها به همان دلیلی که لوگو دارند، شعار هم دارند و آن علت چیزی نیست

 

جز تبلیغات. لوگو، معرفی تصویری یک برند هست و شعار، معرفی کلامی. هر دو روش، اکثر از نام یک شرکت یا محصول می‌ توانند دقت مشتری را جلب کنند. اضافه بر این، به خاطر سپردن و درک مفهوم آن ها راحت‌تر هست.هدف از انتخاب شعار چیست؟ هدف از شعار این هست که پیام کلیدی شرکت را در ذهن مشتری حک کند. به نحوی که اگر یک مشتری حتی همه ي‌ي تبلیغات یک شرکت را فراموش کند، بتواند شعار آن را به یاد بیاورد.

 

یک شعار خوب چه ویژگی‌هایي دارد؟

به نقل از HowStuffWorks، یک شعار تبلیغاتی خوب باید اکثر یا همۀ‌ي ویژگی‌هاي زیر را داشته باشد:

 

۱. به یادماندنی باشد

آیا شعاری که انتخاب کرده‌اید به سرعت قابل تشخیص هست؟ آیا مشتریان در عرض چند ثانیه منظور آن را به درستی دریافت می‌ کنند؟ یک شعار چندکلمه‌ای مختصر و گیرا در تبلیغات، ویدئوها، پوسترها و سایر بخش‌هاي مرتبط با شرکت و تبلیغات، نقش مؤثری ایفا می کند.

 

۲. مزایای کلیدی محصول و شرکت را در بر بگیرد

شعار تبلیغاتی شما به جای این که روی ویژگی‌ها و خود محصول تمرکز کند، باید بر مزایا و فواید آن تمرکز داشته باشد. یک شعار تبلیغاتی خوب، مزایای محصولات و خدمات یک شرکت را به طور واضح به مشتریان معرفی می‌ کند.

 

۳. برند را متمایز کند

در شعار تبلیغاتی خود باید به وجه تمایزهای محصولات‌تان نسبت به سایر موارد اشاره کنید. کدام ویژگی محصول و خدمات شما را از سایر رقبا متمایز می‌ کند؟

 

۴. احساس مثبتی درمورد‌ي برند منتقل کند

برترین شعارها، شعارهایی میباشند که در آن ها از کلمات مثبت و خوش‌بینانه بهره گیری شده هست. هرقدر یک شعار، کلمات مثبت و خوشگل داشته باشد، اکثر بر مشتری و مخاطب تأثیر می‌ گذارد. در مقابل، کلماتی که بار منفی دارند، در تبلیغ یک برند تأثیر معکوس دارند.

 

اکنون که با ویژگی‌هاي یک شعار خوب آشنا شدیم، به مثال‌هایي از برترین شعارهای تبلیغاتی برندهای مشهور و مهم اشاره میکنیم. اگر شما هم موردی به نظرتان می‌رسد، به خصوص در مورد شرکت‌ها و برندهای داخلی، شاد می‌ شویم آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

 

۱. نایکی (Nike): فقط انجامش بده!

فهمیدن پیام و منظور شرکت نایکی از این شعار ساده و جذاب، کار سختی نیست. این برند مشهور چیزی فراتر از پوشاک و وسایل ورزشی هست. نایکی در واقع با این شعار، یک طرز فکر اخیر را مطرح کرده هست. این شعار، شما را تشویق میکند تا به این مطلب فکر کنید که برای سالم بودن و داشتن تناسب اندام، لازم نیست ورزشکار حرفه‌ای باشید

 

یا در میدان‌هاي ورزشی حماسه بیافرینید. اگر میخواهید ورزش کنید، کافی هست که آن را انجام بدهید، به هر شکل و روشی که برای‌تان مقدور هست.گرچه بعید هست آژانس تبلیغاتی Kennedy + Wieden که این شعار را برای نایکی برگزیده‌ هست، از ابتدا می‌دانسته که این شعار در نهایت منجر به تغییر رویه در این شرکت میشود.

 

محصولات نایکی پیش از این اکثر به دوندگان ماراتون اختصاص داشت، رشته‌ای که یکی از سخت‌ترین رشته‌‌هاي ورزشی هست. اما کمپین تبلیغاتی «فقط انجامش بده!» دامنه‌ي فعالیت‌هاي این شرکت را گسترش داد. این مثال به خوبی نشان می‌ دهد که یک شرکت باید زمان زیادی برای ارائه‌ي یک شعار صرف کند؛ شعاری که پیام‌هاي شرکت را به خوبی منعکس می‌‌کند و با دقت به طیف مخاطبان یک برند طراحی شده هست.

 

۲. لورئال (L’Oréal): چون لایقش هستید

همۀ دوست دارند که لایق باشند. کسانی که این شعار فوق العاده را برای لورئال انتخاب کرده‌اند، به خوبی می‌ دانند که زنان دوست دارند جذاب، دوست‌داشتنی و لایق به نظر برسند. این شعار هم در واقع درمورد‌ي محصولات این شرکت نیست بلکه درمورد‌ي نتیجه‌ي نهایی هست که بهره گیری از محصولات این شرکت به دنبال دارد.

 

۳. مسترکارت (MasterCard): چیزهایی میباشند که با پول نمیتوان خرید، برای هر چیزی غیر از این ها، مسترکارت وجود دارد

شعار دو جمله‌ای مسترکارت در سال ۱۹۹۷ بعنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی به نام ارزشمند (priceless) ایجاد شد. این کمپین در ۹۸ کشور و ۴۶ زبان گوناگون برگزار شد. این تبلیغ تلویزیونی نخستین بار در سال ۱۹۹۷ اکران شد. در این تیزر تبلیغاتی پدری همراه با پسرش به تماشای یک مسابقه‌ي بیس‌بال میرود.

 

برای خرید بلیت، هات‌داگ، ذرت بوداده و نوشیدنی از مسترکارت بهره گیری میکند اما مکالمات بین پدر و پسر و لحظات خوشی که با هم دارند، بسیار ارزشمند و غیرقابل خریدن میباشند. در نهایت این جمله روی عکس به نمایش در می‌ آید: چیزهایی میباشند که با پول نمیتوان خرید، برای هر چیزی غیر از این‌ها، مسترکارت وجود دارد.

 

این کمپین تبلیغاتی سال‌ها پیش از این که شبکه‌هاي اجتماعی در کار باشد، بسیار مشهور و همۀ‌گیر شد.چه عاملی باعث موفقیت این پیام تبلیغاتی بود؟ هر تبلیغ، موجب بروز واکنشی احساسی از طرف مخاطبان می‌ شود. مثلا این پیام تبلیغاتی خاطرات کودکی تعداد زیادی از افراد را زنده کرده هست؛ زمانی که با پدر خود به تماشای مسابقات ورزشی رفته‌اند.

 

هر پیام تبلیغاتی به منظور تحریک احساسات خاصی در مخاطب ساخته می‌ شود. بازاریابی نوستالژی هم یکی از انواع جلب دقت مخاطب هست. این تیزر تبلیغاتی یک نمونه‌ي خوبِ بهره گیری از حس نوستالژی برای معرفی یک محصول هست.

 

۴. اپل (Apple): متفاوت بیندیش!

این شعار برای نخستین بار در یکی از تبلیغات تلویزیونی اپل به نمایش درآمد. این عبارت به کمپین تبلیغاتی شرکت آی‌بی‌ام (IBM) یعنی کمپین Think IBM اشاره دارد. به زودی این شعار در تمام انواع تبلیغات این شرکت به کار رفت با این که در آن زمان، این شرکت هیچ محصول اخیر قابل توجهی ارائه نکرده بود.

 

به سرعت مردم فهمیدند که کامپیوترهای ساخت شرکت اپل، مثل کامپیوترهای قدیمی نیستند و کاربران این کامپیوترها پس از بهره گیری از انها، خلاقیت و کیفیت را تجربه کردند.به نقل از فوربس (Forbes)، ظرف یک سال بعد از انتشار این تبلیغات، ارزش سهام شرکت اپل سه برابر شد. گرچه این شعار امروزه تغییر کرده و دیگر مورد بهره گیری قرار نمیگیرد، اما هنوز هم کاربران اپل خود را در بین افرادی می‌بینند که متفاوت می‌اندیشند.

 

۵. شرکت BMW: نهایتِ یک اتومبیل

این شرکت، یک شرکت خودروسازی آلمانی هست که به سراسر جهان ماشین می‌فروشد، اما در آمریکای شمالی این شرکت با این شعار خود شناخته میشود: «نهایت یک اتومبیل»این شعار، نخستین بار در دهه‌ي ۱۹۷۰ میلادی توسط یک آژانس تبلیغاتی نه عمده مشهور به نام Ammirati & Puris ساخته شد. هدف از این شعار، نشان دادن توان و قدرت فوق‌العاده‌‌ي این ماشین‌ها و ارزش‌ آن ها برای پرداخت هزینه‌ي بالای آن هست.

 

۶. تسکو (Tesco): حتی یک ذره‌ي کوچک هم کمک می‌ کند

این شعار جذاب، در اساس‌هاي گوناگون، دارای معنی و مفهوم هست و به قدری انعطاف‌پذیر هست که پیام‌هاي گوناگون تسکو را به خوبی منتقل میکند. این شعار می‌ تواند درمورد‌ي هر یک از این موارد باشد: ارزش، کیفیت، خدمات و حتی مسئولیت‌پذیری در برابر مسائل زیست‌محیطی. یکی از ساده‌ترین و خلاقانه‌ترین شعارهای تبلیغی همین شعار هست

 

که توسط شرکت بزرگ تسکو انتخاب شده هست. این شرکت خود را بعنوان برندی برای مردم و در خدمت مردم معرفی کرده هست. این شعار انعطاف‌پذیر و در عین حال ساده، به خوبی می توانید اهداف این شرکت را بازتاب بدهد.

 

۷. ام اند ام (M&M): در دهان‌تان آب می‌ شود نه در دست‌تان

فهمیدن منظور این شعار بسیار راحت هست. شاید فکر کنید که همۀ‌ي شکلات‌ها در نهایت مثل هم میباشند، اما چه عاملی باعث می‌ شود که یک محصول از دیگر رقبا متمایز شود؟ یکی از این عوامل، ایجاد سهولت برای بهره گیری از یک محصول هست. این شرکت هم به خوبی توانسته با افزودن یک پوسته‌ي سخت به شکلات آن را از سایر شکلات‌ها متمایز کند و برای نشان دادن این تمایز از این شعار بهره گیری کرده هست.

 

۸. چیپس Lay’s: مطمئنا نمیتوانید فقط یکی بخورید

در حالی که این شعار را می‌ توان در مورد همۀ‌ي انواع تنقلات به خصوص چیپس به‌کار برد، این شرکت به خوبی توانسته از این شعار به نفع خود بهره گیری کند. اکثر ما تمایل عجیب و غیرقابل کنترلی برای خوردن تنقلات شور و ترد داریم. همین باعث میشود تا زمانی که چنین تنقلاتی جلوی ما قرار دارد، از خوردن دست نکشیم.

 

در واقع می‌بینید که این شعار لزوما برای تأکید بر طعم محصول نیست. چیپس‌هاي خوشمزه‌ي دیگری هم در جهان وجود دارند. نکته‌ي قابل دقت این هست که این شرکت از تمایل ذاتی و غیرقابل نظارت انسان برای خوردن چنین محصولاتی بهره گیری کرده هست.

 

۹. آئودی (Audi): پیشرفت به وسیله‌ي فناوری

این شعار اصلی آئودی از سال ۱۹۷۱ هست. این شعار همۀ جا گرچه غیر از ایالات متحده‌ي کشور آمریکا مورد بهره گیری قرار می‌ گیرد. در ایالات متحده این شرکت از شعار «حقیقت در مهندسی» بهره گیری می کند. نخستین نسل آئودی ۸۰ سری B1 یک سال بعد از انتشار این شعار یعنی در سال ۱۹۷۲، روانه‌ي بازار شد. این ماشین اخیر، با همۀ‌ي ویژگی‌هاي نو و منحصربه‌فردی که داشت،

 

بازتابی فوق‌العاده از این شعار تبلیغاتی بود. در همین دهه‌ي ۱۹۷۰ بود که آئودی خود را بعنوان یک خودروساز خلاق مطرح کرد؛ خلاقیت‌هایي چون موتور پنج سیلندر (در سال ۱۹۷۶)، بهره گیری از توربو شارژر (در سال ۱۹۷۹) و چهار چرخ محرک (کواترو) در سال ۱۹۸۰. هنوز هم شاهد خلاقیت‌هاي این شرکت در ساخت انواع اتومبیل هستیم.

 

۱۰. دانکن دوناتس (Dunkin’ Donuts): کشور آمریکا با دانکن اداره میشود

دانکن دوناتس، شرکت ساخت شیرینی و کافی‌شاپ‌هاي زنجیره‌ای آمریکایی هست. در آوریل ۲۰۰۶، شرکت دانکن دوناتس، بزرگ‌ترین تغییر شرکت را در طول تاریخ خود با رونمایی از کمپین تبلیغاتی چند میلیون دلاری و با شعار «ایالات امریکا با دانکن اداره میشود» به اطلاع عمومی رساند. این شعار با دقت به این حقیقت انتخاب شده

 

که تعداد زیادی از آمریکایی‌هاي پرمشغله از قهوه‌ي دانکن دوناتس بهره گیری می‌ کنند. هدف از این کمپین در واقع نشان دادن این مطلب هست که تعداد زیادی از افراد در بخش‌هاي گوناگون زندگی مثل کار و سرگرمی با برند دانکن دوناتس همراه میباشند.پس از ده سال بهره گیری از این شعار، شرکت به این نتیجه رسید که شعار انتخاب شده، چیزی کم دارد

 

و آن گرامی‌داشت مشتریان فعلی و همیشگی دانکن دوناتس هست. به همین علت در سال ۲۰۱۶، این شرکت، کمپین دیگری با شعار «ادامه دهید» به راه انداخت. به گفته‌ي این شرکت، شعار اخیر در واقع بیان مدرنی از همان شعار ده ساله هست.

 

کریس دامیکو (Chris D’Amico) معاون و مدیر گروه خلاق آژانس تبلیغات و بازاریابی هیل هالیدی (Hill Holiday)، در مورد دانکن دوناتس میگوید: «دانکن دوناتس در همۀ‌ي بخش‌هاي زندگی همراه شماست. درواقع شریک جرم شماست و در کشمکش‌هاي هرروز شما را همراهی می‌ کند. دانکن دوناتس نه تنها از نظر غذا و نوشینی بلکه از نظر احساسی و عاطفی هم انرژی مثبتی به شما منتقل میکند. ما شما را باور داریم. ما به مشتری اعتقاد داریم.»

 

۱۱. مک دونالد (McDonald’s): عاشقشم!

کمپین تبلیغاتی «من عاشقشم!» از سال ۲۰۰۳ پایه گرفت و هنوز هم با قدرت ادامه دارد. این شعار، مثال و نمونه‌ي خوبی از شعارهایی هست که متناسب با مخاطبان هدف یک برند طراحی شده هست. غذا هاي مک دونالد ممکن هست سالم‌ترین انتخاب نباشند اما سالم بودن ویژگی‌ای نیست که مک دونالد قول داده باشد. غذای مک‌ دونالد هر چه که باشد قطعا لذیذ هست و شما عاشق طعم و مزه‌ي آن خواهید شد.

 

۱۲. نیویورک تایمز: همۀ‌ي اخباری که قابل چاپ هست

این شعار در اواخر دهه‌ي ۱۹۸۰ بعنوان جنبشی برای مخالفت با سایر روزنامه‌هایي ایجاد شد که به انتشار اخبار زرد روی آورده بودند. نیویورک تایمز در مقابل مسائل عاطفی و احساسی قرار ندارد، بلکه بر حقایق مهم تأکید دارد و بر مسائلی تمرکز می‌ کند که چیزی به مخاطبان بیاموزد و بیفزاید. معیار قرار دادن این شعار باعث شده

 

که این روزنامه چیزی فراتر از یک مجله‌ي خبری ساده باشد. این شرکت زمانی که تأسیس شد شعاری نداشت اما با گذر زمان و افزایش انتظارات مخاطبان، نیویورک تایمز چنین شعاری را برای خود برگزید.

 

۱۳. جنرال الکتریک: تخیل در کار

شاید شعار قبلی جنرال الکتریک را به خاطر بیاورید: «ما چیزهای خوبی وارد زندگی میکنیم.» این شرکت در سال ۱۹۷۹ از این شعار برای نخستین بار بهره گیری کرد. گرچه این شعار به خوبی شناخته شده بود، شعار اخیر یعنی «تخیل در کار» جایگزین شعار قبلی شد. این تغییر نشان میدهد که فرهنگ داخلی یک شرکت میتواند تغییرات اساسی

 

در نحوه‌ي دید و اهداف آن شرکت داشته باشد. Tim McCleary مدیر هویت سازمانی جنرال الکتریک میگوید: شعار اخیر یعنی تخیل در کار به فرهنگ و هدف شرکت تبدیل شد. زمانی که جف ایلمت در سال ۲۰۰۱ بعنوان مدیر عامل جنرال الکتریک انتخاب شد، اعلام کرد که دوباره به ریشه‌هاي اصلی شرکت باز میگردد؛ شرکتی که به خلاقیت و نوآوری شناخته می‌ شود.

 

این فرهنگ، به برندسازی مجدد با شعار اخیر منجر شد؛ شعاری که این ایده را به خوبی بازتاب می‌ دهد: تخیل، الهام‌بخش بشر در نوآوری هست، کاری که شرکت برای پیشرفت خود انجام می‌ دهد.

 

۱۴. ورایزن (Verizon): حالا صدامو میشنوی؟ خوبه.

ورایزن یک شرکت مخابرات آمریکایی هست و شعار این شرکت نمونه‌ي خوبی برای شعارهای تبلیغاتی‌ای هست که همگام با نیازها و انتظارات مخاطب، انتخاب شده هست. این شعار در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و زیر چتر شعار «ما هرگز از کار کردن برای شما دست نمی‌ کشیم.» مورد بهره گیری قرار گرفت. زمانی که این شرکت در سال ۱۹۸۳ پایه‌گذاری شد،

 

با شرکت‌هاي مخابراتی متعددی رقابت می‌ کرد مثلا شرکت‌هاي AT&T و T-Mobile؛ شرکت‌هایي که هنوز هم از قدرتمندترین رقبای ورایزن میباشند. اما چه عاملی باعث می‌ شود که این شرکت متمایز از رقبای خود عمل کند؟ خدمات شرکت، هر جایی که باشید به شما ارائه میشود. شاید برترین گزینش‌ها و خدمات را برای پیام کوتاه و موبایل‌تان در اختیار نداشته باشید اما همۀ وقت} در دسترس خواهید بود.

 

۱۵. استیت فارم (State Farm): مثل یک همسایه‌ي خوب، استیت فارم در کنار شماست

شرکت بیمه‌ي استیت فارم، شعارهای متعددی دارد: «حال‌تان را بهتر کنید» و «هیچ‌کس بهتر از استیت فارم به شما خدمت نمیکند.» اما سرشناس ترین شعار این شرکت این هست: «مثل یک همسایه‌ي خوب، استیت فارم در کنار شماست.» این شعار با دقت به گزاره‌ي ارزش شرکت انتخاب شده هست؛

 

ویژگی‌ای که آن را از سایر شرکت‌هاي نمونه و بزرگ بیمه متمایز می‌ کند: رابطه‌ي دوستانه و نزدیک با مشتریان. در شرایطی که مشتریان به خدمات بیمه نیاز پیدا میکنند، استیت فارم درست مثل یک همسایه‌ي خوب با رفتار دوستانه‌ای در کنار مشتریان هست.

 

۱۶. کیت کت (Kit Kat): استراحت کن، کیت کت بخور

 به گزارش پارس ناز این شعار با هدف فروش محصولات در محیط‌هاي کاری بعنوان میان‌وعده انتخاب شد. کیت کت در سال ۱۹۳۷ بعنوان شکلاتی معرفی شد که افراد می‌توانستند با خود به محل کار ببرند و در زمان استراحت، مصرف کنند. کیت کت در شعار خود از کلمه‌ي Break بهره گیری کرده هست. کلمه‌ای که در breaktime به معنی زمان استراحت به کار رفته

 

و هم به تنهایی به معنای شکستن هست و به شکستن و جدا کردن بخشی از شکلات تخته‌ای برای خوردن اشاره دارد. گرچه این شعار به یادماندنی از سال ۱۹۵۷ مورد بهره گیری قرار گرفت و اکنون ۶۰ سال هست که شرکت از این شعار در تبلیغات خود بهره گیری میکند.