پارس ناز پورتال

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

 

در اینبخش بهترین غذاها برای سرماخوردگی رابه همراه بهترین آبمیوه ها برای دوران ابتلا بـه سرماخوردگی را معرفی می کنیم. بهتر اسـت وقتی دچار سرماخوردگی می‌شویم بـه پزشک مراجعه نکنیم، مگر در مواردی بیماری شدید اسـت. در .اقع بهترین راه استراحت و خوردن غذاها و آبمیوه هاي مفید اسـت، خوردن دارو مخصوصا در زمان حال درمان خوبی نیست و مواد طبیعی می توانند اثرات بهتری داشته باشند.

 

سوپ مرغ برای سرماخوردگی

سالها اسـت کـه برای درمان سرماخوردگی، نخستین گزینه‌اي کـه بـه ذهن هر کس میرسد، سوپ مرغ اسـت. البته دلایل قانع‌کننده‌اي هم برای این شهرت وجوددارد. با درست کردن یک سوپ مرغ ساده، میتوان منبع ایده‌آلی از ویتامین ها، موادمعدنی، کالری و پروتئین در اختیار داشت.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

در هنگام بیماری، بدن بـه این مواد، احتیاج زیادی دارد. سوپ مرغ، علاوه‌بر مواد نام‌برده، منبع خوبی برای تأمین الکترولیت و مایعات اسـت. مایعات و الکترولیت‌ها برای آبرسانی بـه بدن لازم هستند؛ بـه‌ویژه زمانی کـه زیاد بـه دستشویی میروید. در مواقعی کـه دچار تب هستید هم، نیاز بدن بـه مایعات افزایش پیدا می کند. پژوهشی درباره فواید سوپ مرغ در هنگام بیماری نشان داده اسـت کـه:

 

سوپ مرغ بیش از هر مایع دیگری برای تخلیه مخاط بینی مفید اسـت. شاید بـه‌علت بخارات گرم این غذا، خاصیت ضداحتقان در آن وجوددارد و التهاب بینی را کاهش می دهد. دلیل دیگر اثرگذاری سوپ مرغ در رفع سرماخوردگی وجود اسیدآمینه‌اي موسوم بـه سیستئین «cysteine» در آن اسـت. ان-استیل‌سیستئین «N-acetyl-cysteine» نوعی سیستئین اسـت کـه مخاط بینی را تجزیه میکند، دارای خواص ضدویروسی اسـت.

 

و اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هم دارد. سوپ مرغ مانع از فعالیت سلول‌هاي سفید خون موسوم بـه نوتروفیل می شود. این سلول‌ها می توانند باعث بروز علائمی مانند عطسه و کیپ شدن بینی شوند. این خاصیت سوپ اسـت کـه موجب درمان عده اي از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

 

آبگوشت برای سرماخوردگی

آبگوشت هم مانند سوپ مرغ منبع مناسبی برای تأمین آب بدن در هنگام بیماری و سرماخوردگی اسـت. آبگوشت طعم خوبی دارد و حاوی کالری، ویتامین‌ها، موادمعدنی مانند منیزیم، کلسیم، فولات و فسفر اسـت. اگر آبگوشت را همان‌ طور داغ نوش جان کنید، بـه‌دلیل وجود بخار گرمی کـه دارد بـه التیام احتقان بینی هم کمک خواهد کرد. این غذای خوشمزه، در تأمین آب بدن در هنگام بیماری مؤثر اسـت.

 

بعضی‌اوقات، در هنگام بیماری، معده کمی ناراحت می شود و امکان هضم و دفع مواد جامد هم دشوار می شود. بهمین خاطر، مصرف مایعاتی مانند آبگوشت می تواند بـه رفع این مشکل هم کمک کند. اگر بـه سدیم حساسیت دارید، یادتان باشد کـه آب گوشت یا سوپ‌هاي آماده‌اي کـه در فروشگاه‌ها عرضه میشوند، حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

رعایت دستور غذایی صحیح پختن آبگوشت باعث می شود تا کالری مناسب، پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت بـه سوپ بـه بدنتان منتقل شود. البته برخی ادعاها درباره خواص استخوان و آب گوشت ریشه‌هاي علمی ندارند و نیاز بـه انجام تحقیقات بیشتری درباره آن ها وجوددارد.

 

سیر برای سرماخوردگی

سیر دارای خواص بی‌شماری اسـت. از این ماده غذایی، قرن‌هاي متمادی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده شده و خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدقارچ دارد. سیر بـه تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند. تعداد پژوهش‌هاي اندکی حاکی از اثرگذاری سیر بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بوده‌اند. اما بـه هرحال عده اي از مطالعات نیز اثربخشی این ماده را در درمان بیماری‌هاي نام‌برده تأیید کرده‌اند.

 

بنا بـه یک پژوهش، افرادی کـه بیشتر از سیر مصرف می کنند، کمتر از دیگران بیمار می شوند. دراین مطالعه، گروهی کـه سیر مصرف می کردند تا ۷۰ درصد کمتر از گروه دیگری از افراد تحت پژوهش کـه فقط دارونما استفاده میکردند، بـه بیماری دچار شده بودند. این افراد درصورت ابتلا بـه بیماری هم بـه‌طور متوسط ۳.۵ روز سریع‌تر از گروه دیگر التیام پیدا میکردند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

تحقیقاتی هم وجوددارد کـه نشان می دهند مصرف سیر و مکمل‌هاي عصاره سیر کهنه باعث تقویت سیستم ایمنی و التیام سریع‌تر آنفولانزا و سرماخوردگی می شود. اضافه کردن سیر بـه آبگوشت و سوپ هم طعم آن ها را التیام می‌بخشد و هم بـه افزایش خواص درمانی این غذاها کمک میکند.

 

شیره نارگیل برای سرماخوردگی

آبرسانی بـه بدن در هنگام بیماری یکی از مهم ترین کارهایی اسـت کـه باید انجام بدهید. بـه‌ویژه، زمانی کـه دچار تب، تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ میشوید، باید جلوی کاهش الکترولیت‌ها و آب بدن خودرا بگیرید. آب و شیره نارگیل یکی از بهترین مواد برای تأمین آب بدن در هنگام بیماری اسـت.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

شیره نارگیل هم خوش‌طعم و شیرین اسـت و هم گلوکز و الکترولیت برای آبرسانی یا هیدراته کردن بدن دارد. بنا بـه تحقیقات، شیره نارگیل بعد از تمرینات و حرکات ورزشی و اسهال خفیف برای تأمین آب بدن مناسب اسـت. ضمنا شیره نارگیل نسبت بـه مایعات مشابه دیگر بیشتر با معده سازگاری دارد.

 

تحقیقاتی کـه درباره نارگیل روی حیوانات انجام شده اسـت، نشان میدهد کـه شیره نارگیل از استرس اکسیداتیو جلوگیري میکند و باعث نظارت قندخون هم میشود. اگر تاکنون شیره نارگیل مصرف نکرده‌اید، بهتر اسـت با مقدار اندکی ازآن، مصرف را شروع کنید، زیرا عده اي از پژوهش‌ها نشان می دهد کـه این ماده نسبت بـه سایر نوشیدنی‌هاي مشابه، نفاخ‌تر اسـت.

 

چای داغ برای سرماخوردگی

چای داغ برای بیماری‌هاي متعددی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مفید واقع میشود. مانند سوپ مرغ، چای داغ هم خاصیت درمان التهاب و احتقان دارد و باعث میشود تا مخاط سینوس‌ها تخلیه شوند. البته داغ بودن چای بـه رفع التهاب کمک می کند اما حواس‌تان باشد کـه داغ بودن بیش‌ازحد هم موجب آزردگی گلو خواهد شد. عده اي از افراد فکر می کنند کـه کافئین موجود در چای باعث تخلیه آب بدن‌شان میشود.

 

اما باید گفت کـه جای نگرانی نیست. زیرا مقدار کافئین موجود در بعضی از انواع چای، آن‌قدری نیست کـه بخواهد موجب بی‌آب شدن بدن شود. بـه‌عبارت دیگر، مصرف چای در طول روز نه‌تنها باعث انتقال مایعات و آبرسانی بهتر بـه بدن می شود، بلکه بـه رفع احتقان و التهاب هم کمک می کند. علاوه‌بر‌این‌ها، چای حاوی ماده‌اي موسوم بـه پُلي‌فِنول اسـت کـه در گیاهان یافت میشود و دارای خواص بسیار زیادی اسـت.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

پلی‌فنول‌ها مزایای زیادی بـه‌همراه دارند؛ از خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب بگیرید تا ویژگی‌هایي کـه از سرطان پیش گیری میکنند. تانِن یکی از انواع پلی‌فنول موجود در چای اسـت. این ماده هم بـه‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و هم خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد. نتایج یک پژوهش ثابت کرده اسـت کـه تانیک اسید موجود در چای سیاه می تواند مقدار یک نوع باکتری رایج در گلو را کاهش بدهد.

 

در مطالعه‌اي دیگر، مصرف چای ختمی باعث کاهش رشد آنفولانزای مرغی در لوله‌هاي آزمایشگاه شد. چای اِکیناسه یا سرخارگل هم باعث کاهش دوره آنفولانزا و علائم آن می شود. در مطالعات بالینی مشخص شده اسـت کـه انواع مختلفی از چای برای درمان گلودرد و درمان سرفه مؤثر واقع می شوند. این ویژگی‌ها موجب می شود تا چای ماده‌اي مهم در رژیم غذایی یک فرد بیمار باشد.

 

عسل برای سرماخوردگی

عسل دارای خواص ضدمیکروبی قوی اسـت و ترکیبات ضدباکتری دارد. خواص ضدمیکروبی عسل آن‌قدر زیاد اسـت کـه از زمان مصریان باستان تاکنون ازآن بـه‌عنوان ماده‌اي برای پانسمان زخم استفاده می شود. عده اي از شواهد، حاکی ازآن اسـت کـه عسل برای تحریک سیستم ایمنی بدن هم مفید واقع می شود.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

تمام این ویژگی‌ها از عسل ماده‌اي فوق‌العاده برای درمان بیماری‌ها، بـه‌ویژه درمان گلودردی می‌سازد کـه نتیجه عفونت میکروبی اسـت. هر چند تحقیقات نشان میدهد کـه مصرف عسل برای از بین بردن سرفه مؤثر اسـت، اما کودکان زیر ۱۲ ماه نباید ازآن استفاده کنند.

 

زنجبیل برای سرماخوردگی

یکی از مشهور‌ترین خواص زنجبیل، ضدتهوع بودن آن اسـت. زنجبیل در تسکین تهوع بارداری و تهوع ناشی از داروهای درمان‌ سرطان بـه کمک شـما می آید. این ماده، عملکردی مشابه داروهای ضدالتهاب ضداستروئیدی دارد؛ ضمنا خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی و ضدمیکروبی هم در آن مشاهده میشود. پس اگر حالت تهوع و استفراغ دارید، زنجبیل بهترین ماده‌اي اسـت کـه می توانید امتحان کنید.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

حتی اگر درگیر تهوع و استفراغ هم نیستید، با مصرف زنجبیل از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند خواهید شد. برای مصرف زنجبیل میتوانید آنرا در پخت غذا بـه‌کار بگیرید یا بـه‌ صورت دم‌کرده و نوشیدنی مصرف کنید. نوشیدنی‌ها و موادی کـه طعم زنجبیل دارند هم در عده اي از فروشگاه‌ها وجود دارند اما یادتان باشد کـه این مواد باید دارای مقدار واقعی زنجبیل باشند؛ نه فقط طعم و اسانس آن.

 

غذاهای پرادویه و تند برای سرماخوردگی

غذا هاي پرادویه مانند فلفل قرمز حاوی ماده‌اي موسوم بـه کاپساسین هستند کـه با لمس آن هم حالت سوزش و تندی بشما دست خواهد داد. خاصیت بی‌حس‌ کنندگی این مواد، باعث شده تا در ساخت ژِل‌ها و پَچ‌هاي درمانی ازآن استفاده شود. مصرف مواد تند و پرادویه در بیشتر افراد باعث سرازیر شدن آب بینی، تخلیه مخاط و پاک سازی سینوس‌ها می شود.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

البته مطالعات علمی زیادی دراین‌باره صورت نگرفته اسـت ولی ظاهراً و بنا بـه تجربه‌هاي فردی، کاسپاسین بـه روان شدن مخاط بینی کمک میکند. مثلاً اسپری‌هایي کـه حاوی کاسپاسین هستند، بـه رفع احتقان و خارش بینی کمک میکنند. مصرف موادی کـه در انها کاسپاسین وجوددارد، مانع از کیپ شدن و گرفتگی بینی میشود و مخاط را روان میکند.

 

عده اي از پژوهش‌ها هم ثابت کرده‌اند کـه مصرف کپسول‌هاي حاوی کاسپاسین برای رفع مشکلاتی نظیر سرفه مزمن مفید اسـت. کاسپاسین از میزان حساسیت نسبت بـه محرک‌ها در گلو می‌کاهد. ظاهراً برای رفع مشکلاتی کـه گفته شد باید چندین هفته بـه‌طور روزانه، کاسپاسین مصرف کنید.

 

موز برای سرماخوردگی

مصرف موز در هنگام بیماری هم فکر بسیار خوبی اسـت. موز هم خوشمزه اسـت و هم مواد مغذی و کالری دارد. ضمن این کـه آسان می توانید آنرا بجوید و نوش‌جان کنید. بـه‌خاطر همین ویژگی‌ها اسـت کـه ازآن در بخشی از رژیم ضدتهوع برات «BRAT» استفاده می شود.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

رژیم برات شامل موز «bananas»، برنج «rice»، پوره سیب «applesauce»، نان تُست «toast» میشود. وجود فیبر محلول در موز یکیدیگر از خواص آن اسـت. درصورت دچار بودن بـه اسهال، مصرف موز باوجود فیبرهایی کـه دارد باعث درمان خواهد شد. در عده اي از بیمارستان‌ها برای درمان اسهال بیماران از پودر موز استفاده می شود.

 

بلغور جوی دوسر برای سرماخوردگی

بلغور جو دوسر هم مانند موز شیرین و خوش‌خوراک اسـت. یعنی بـه اسانی میتوان آنرا مصرف کرد. ضمن این کـه در هنگام بیماری، موادمعدنی، کالری و ویتامین بـه بدن می رساند. در هر نصف فنجان بلغور جوی دوسر، حدود ۵ گرم پروتئین هم وجوددارد. بازرسی قندخون و تقویت سیستم ایمنی از مزایای دیگر مصرف بلغورجوی دوسر اسـت.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

مطالعه‌اي کـه روی موش‌ها انجام شده، نشان داده اسـت کـه وجود فیبری موسوم بـه بتاگلوکان «beta-glucan» در بلغور جوی دوسر بـه کاهش التهاب روده کمک می کند و موجب از بین رفتن علائمی چون نفخ، اسهال و انقباضات رودوی می شود. بهتر اسـت برای مصرف بلغور بـه سراغ محصولات پر از شکر مصنوعی حاوی این ماده نروید ودر عوض خودتان بـه بلغور طبیعی کمی عسل یا میوه اضافه کنید.

 

ماست برای سرماخوردگی

ماست هم یکی از بهترین موادی اسـت کـه در هنگام بیماری میتوان مصرف کرد. در هر فنجان ماست، حدود ۸ گرم پروتئین و ۱۵۰ کالری وجوددارد. خنکی این ماده باعث تسکین گلو هم میشود. ماست سرشار از کلسیم، موادمعدنی و ویتامین اسـت. عده اي از ماست‌ها دارای پروبیوتیک مفید هستند. شواهد نشان می دهد کـه پریوبیوتیک از ابتلا بـه سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان پیشگیری میکند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

ضمن این کـه درصورت بیمار شدن، روند التیام را سرعت می‌بخشد و نیاز بـه مصرف آنتی بیوتیک را کم میکند. تحقیقی کـه روی کودکان انجام شد، نشان داد کـه مصرف ماست، بهبودی را حدود ۲ روز جلو می‌اندازد و علائم بیماری را هم بـه نسبت ۵۵ درصد، کاهش می دهد.

 

صحبت‌هاي ضدونقیضی درباره افزایش یا عدم تأثیرگذاری ماست بر میزان مخاط بینی در هنگام بیماری مطرح میشود، اما هیچ‌یک دقیقا اثبات نشده‌اند. در هرحال، اگر مصرف لبنیات باعث ناگوار‌تر شدن احتقان در هنگام بیماری می شود، باید از مواد تخمیری فراوری‌شده حاوی پروبیوتیک دیگر یا مکمل‌هاي پروبیوتیک استفاده کنید.

 

برخی از میوه‌ ها برای سرماخوردگی

میوه‌ها هم در دوران بیماری بـه کمک شـما می آیند. میوه‌ها دارای ویتامین، فیبر و موادمعدنی هستند؛ بـه‌همین خاطر می توانند از سیستم ایمنی بدن حمایت و حفاظت کنند. عده اي از میوه‌ه حاوی ماده‌اي بنام آنتوسیانین هستند کـه نوعی فلاونید یا رنگیزه بـه‌شمار می رود ودر میوه‌هایي با رنگ آبی، قرمز و بنفش، مانند توت فرنگی، بلوبری، تمشک و کرن بری «Cranberry» وجوددارد.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

آنتوسیانین موجود دراین میوه‌ها، آن ها رابه موادی مغذی با خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی تبدیل می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم میشود. مطالعات فراوان هم ثابت کرده‌اند کـه عصاره میوه‌هاي حاوی آنتوسیانین از حمله ویروس‌ها و باکتری‌هاي رایج بـه سلول‌ها پیشگیری می کند. ضمن این کـه بـه تقویت واکنش‌هاي سیستم ایمنی هم می‌انجامند.

 

در بین میوه‌ها، خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی انار بسیار زیاد اسـت. انار در برابر باکتری سالمونلا و اشریشیا کلی مقاومت می کند. مطالعات مختلف هم نشان داده‌اند کـه زردینه «رنگیزه» موجود در مکمل‌ها، تعداد روزهای سرماخوردگی را ۴۰ درصد کاهش میدهد. برای درمان گلودرد و بیماری، میوه‌ها رابا یک کاسه ماست یا بلغور جوی دوسر ترکیب کنید. استفاده از ماست یخی و درست کردن یک اسموتی خوشمزه هم مفید خواهد بود.

 

آووکادو برای سرماخوردگی

آووکادو میوه عجیبی اسـت. این میوه دارای کالری اندک و چربی بسیار زیاد اسـت. آووکادو حاوی چربی‌هاي تک‌سیرنشده مفیدی اسـت کـه در روغن زیتون هم یافت می شود. علاوه‌براینها، منبعی سرشار از موادمعدنی، فیبر و ویتامین اسـت. در هنگام بیماری آووکادو مصرف کنید.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

زیرا دارای کالری، ویتامین و موادمعدنی مورد نیاز بدن اسـت. ضمن این کـه بافت آووکادو نرم اسـت و آنرا بدل بـه ماده‌اي خوش‌خوراک برای جویدن و بلع می کند. وجود اولئیک اسید دراین میوه باعث حفاظت از سیستم ایمنی بدن میشود و از التهاب هم می‌کاهد.

 

گیاهان با برگ سبز برای سرماخوردگی

وقتی مریض هستید باید تمام موادمعدنی و ویتامین‌هاي لازم برای بدن را مصرف کنید تا دچار کمبود نشوید، اما قضیه این اسـت کـه با رژیم غذایی مورد استفاده دراین دوران، چنین کاری کمی دشوار می شود. گیاهانی مانند کاهوی رومانیایی، کلم بروکلی و اسفناج سرشار از ویتامین، موادمعدنی و فیبر هستند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

ضمن این کـه منابع غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و فولات هم هستند. سبزیجات با برگ‌هاي تیره هم ترکیبات مفیدی مانند آنتی‌اکسیدان دارند کـه از سلو‌ل‌ها در برابر تخریب محافظت می کنند و با التهاب می‌جنگند. این گیاهان و سبزیجات، خواص ضدمیکروبی هم دارند.

 

ماهی سالمون برای سرماخوردگی

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع تأمین پروتئین در وقت بیماری و ناخوشی اسـت. سالمون نرم و لطیف اسـت و بـه‌اسانی خورده میشود و پروتئین زیادی دارد. این ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ اسـت و خواص ضدالتهابی فراوانی دارد.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

علاوه بر پروتئین، ماهی سالمون دارای ویتامین و موادمعدنی نیز هست. مثلاً ویتامین D کـه بیشتر افراد با کمبود آن مواجه هستند، بـه مقدار قابل‌توجهی در ماهی سالمون یافت می شود. ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

 


 

در ادامه: بهترین آبمیوه ها برای دوران سرماخوردگی

 

دستگاه ایمنی بدن انسان پیوسته در حال فعالیت اسـت و بـه‌دنبال این اسـت تا سلول‌هایي راکه بـه‌طور طبیعی جزئی ازبدن انسان نیستند، شناسایی کند. بنابر این باید دستگاه ایمنی بدن تان را همیشه قوی نگه دارید. برای اینکار باید ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن رابه‌ میزان کافی تأمین کنید.

 

سیب، هویج و پرتقال

هویج، سیب و پرتقال ترکیبی شگفت‌انگیز می‌سازند کـه بـه تقویت دستگاه ایمنی بدن بـه‌ویژه در برابر عفونت کمک می کند. نوشیدن ترکیب آب این میوه‌ها روش خوبی برای شروع روز اسـت. طعم ترش و تیز سیب سبز بـه‌خوبی با شیرینی هویج و پرتقال ترکیب میشود.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B6

پتاسیم

فولیک اسید

 

پرتقال و گریپ فروت

ویتامین C دارای آنتی اکسیدان و ترکیبات دیگری اسـت کـه از سلول‌هاي بدن در مقابل مواد آسیب‌رسان محافظت میکند. کمبود ویتامین C ممکن اسـت منجر بـه ترمیم دیرهنگام زخم‌ها، کاهش توانایی مقابله با عفونت و تضعیف دستگاه ایمنی شود. ترکیب این دو میوه، بمبی از ویتامین ‌C می‌سازد و نیاز روزانه‌ي شـما را تأمین میکند.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A ،B6 و C

زینک

اسید فولیک

 

آب گوجه فرنگی خانگی

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

بهترین راه برای خاطرجمعی از این کـه آب گوجه تازه و بدون مواد افزودنی اسـت، تهیه آن در خانه اسـت. برای اینکار بـه آبمیوه‌گیری یا مخلوط‌کن هم نیاز ندارید؛ یک آب کش هم کارتان را راه می‌اندازد. گوجه‌فرنگی سرشار از اسید فولیک اسـت کـه احتمال ابتلا بـه عفونت را کاهش می دهد.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A و C

آهن

اسید فولیک

 

کلم کالی، گوجه فرنگی و کرفس

کلم کالی پای ثابت ترکیبات گوناگونی از آب سبزیجات اسـت. دراین ترکیب بـه‌جای استفاده از میوه برای تلطیف طعم کلم کالی، از گوجه فرنگی و کرفس استفاده میشود. بنابر این این ترکیب سرشار از ویتامین A اسـت. این ترکیب برای درمان التهاب دارد و انتخاب خوبی برای هوشیاری صبحگاهی اسـت.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A و C

منیزیم

پتاسیم

آهن

اسیدهای چرب

 

تربچه، هویج، زنجبیل و زردچوبه

این ترکیب مقوی دارای چهار خوراک ریشه‌دار اسـت و بـه تقویت دستگاه ایمنی و کاهش نشانه‌هاي التهاب و تورم کمک میکند. التهاب از واکنش‌هاي رایج دستگاه ایمنی بـه عفونت اسـت. خاصیت ضدالتهابی زنجبیل و زردچوبه دراین نوشیدنی برای افراد مبتلا بـه رماتیسم مفصلی مفید اسـت.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین E و C و A

آهن

کلسیم

 

توت فرنگی و انبه

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

برای این ترکیب می توانید از میوه‌هاي یخ‌زده هم استفاده کنید، زیرا بـه همان اندازه‌ي میوه‌ي تازه مواد مغذی دارند. البته اگر این میوه‌ها در معرض‌تان اسـت، بهتر اسـت تازه‌تازه انها را مخلوط کنید. ویتامین E موجود در انبه دارای آنتی اکسیدان اسـت و بـه تقویت سیستم ایمنی، بـه‌ویژه در بزرگ‌سالان کمک میکند.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A ،C و E

آهن

اسید فولیک

 

هندوانه

هندوانه نه‌تنها بـه تقویت دستگاه ایمنی بدن، بلکه بـه تسکین دردهای ماهیچه‌اي هم کمک می کند. درد ماهیچه‌ها یکی از نشانه‌هاي رایج سرماخوردگی بـه‌ویژه در بزرگ‌سالان اسـت. علاوه‌براین آب‌گیری هندوانه ساده‌تر اسـت و تلف کمتری هم دارد. میتوانید آب هندوانه رابا میوه‌هاي ساده‌‌ي دیگر مانند سیب و پرتقال ترکیب کنید کـه ویتامین A کمتری دارند.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A و C

منیزیم

زینک

 

توت فرنگی، کیوی و نعناع

ترکیب توت فرنگی و کیوی منبع سرشار ویتامین C اسـت. اما چون برای تهیه‌ي یک فنجان آب توت فرنگی بـه دست‌کم ۴ فنجان توت فرنگی نیاز دارید، بهتر اسـت بـه‌جای آب‌میوه، اسموتی آنرا تهیه کنید. میتوانید ماست یونانی هم بـه این ترکیب اضافه کنید کـه منبع منیزیم و مواد پروبیوتیک اسـت. پروبیوتیک ها بـه سلول‌ها و محافظت از خودشان در برابر باکتری‌ها کمک می کنند.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A ،C و B6

منیزیم

زینک

اسید فولیک

 

تخم کدو تنبل

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

تعداد زیادی از آب‌میوه‌هاي تهیه‌‌شده از تخم کدوتنبل دارای شکر فراوان یا آب‌ سیب فروشگاهی اسـت. اما مـا بشما توصیه می کنیم تخم کدوتنبل رابا شیر مخلوط کنید و این اسموتی را تازه و طبیعی میل کنید. این ترکیب درکنار تقویت دستگاه ایمنی، خاصیت‌هاي دیگری هم دارد:

 

تقویت سلامت استخوان ها

تسکین نشانه‌هاي یائسگی

تقویت سلامت دستگاه و مجاری ادرار

تقویت پوست و مو

حفظ سلامت روانی

تقویت سلامت پروستات

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A ،C و B6

منیزیم

زینک

 

اسفناج، کاهو و کلم کالی

آب سبزیجات سبزرنگ، منبع سرشار موادی اسـت کـه باعث تقویت دستگاه ایمنی می شود. برای این کـه کمی هم ویتامین B6 دراین مخلوط داشته باشید، مُشتی ریحان اضافه کنید. این ویتامین نقش مهمی در رشد سلول‌هاي ایمنی و تولید پادتن دارد.

 

مواد مغذی اصلی

ویتامین A ،C و B6

آهن

کلسیم

 

ودر آخر نیز:

بهترین غذاها برای سرماخوردگی + بهترین آبمیوه ها برای سرماخوردگی

تهیه‌ي آبمیوه، اسموتی و نوشیدنی‌هاي مغذی یکی از خوشمزه‌ترین روش‌هاي حفظ سلامتی اسـت! می توانید بـه نوشیدنی موردعلاقه‌تان مواد مغذی دیگری مانند دانه‌ي چیا یا جوانه‌ي گندم هم اضافه کنید. برای تضمین سلامتی‌تان، ورزش، حفظ بهداشت و نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید.