پارس ناز پورتال

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

مجموعه : اخبار سینما
بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده 

امروز به شما برترین فیلم های ایرانی که در انتها مخاطبین را غافل گیر میکنند را معرفی می‌کنیم تا بتوانید هیجان را تجربه کنید. فیلمهای زیادی در سینمای کشور ایران ساخته شده اند که عنصر غافلگیری در انها به شدت پر رنگ بوده. طبیعتا مخاطبان هنگام تماشای بسیاری از فیلم ها احساس کرده اند

 

رودست خورده اند و ماجرا آنطوری که انها انتظار داشته اند پیش نرفته. حتی در فیلمهای سینمایی و کمدی و تجاری هم از این قبیل تجربه ها عمده داریم. فیلم هایي مانند «زنها فرشته اند»، «چپ دست» یا حتی همین «خالتور» که همین اکنون در پخش سینماهاست؛ با اینکه آثار عمده مورد قبولی نیستند اما این عنصر غافلگیری را درون خودشان دارند.
بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

در فیلمهای جدی تر هم عمده شاهد این فرمایش بوده ایم فیلم «کیفر» حسن فتحی، «سالاد فصل» فریدون جیرانی یا … آثاری از این قبیل میباشند. در این مقاله تصمیم گرفتیم دست روی 9 فیلم سینمایی غافلگیر کننده مهم سینمای کشور ایران بگذاریم و مهم ترین فیلم ها را از نقطه نظر رودستی که به مخاطبان زده اند بازبینی کنیم. شمار فیلم ها طبیعتا خیلی اکثر از اینهاست.

 

سگ کشی «1379»

کارگردان: بهرام بیضایی
بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: احتمالاً بشود فیلم «سگ کشی» را به جهت شدت رودست زدن، غافلگیر کننده ترین فیلم سینمای کشور ایران به حساب آورد. تا جاییکه مخاطب لحظه پایان به سرنوشتی دیگر برای اتمام فیلم می اندیشد، اما اتفاقی دیگر رخ می‌دهد.

 

حکایت فیلم بهرام بیضایی از این قرار هست که گلرخ کمالی «مژده شمسایی» بعد از سال ها به ایران می‌آید و متوجه میشود که شوهرش ورشکست شده. او برای نجات شوهرش «مجید مظفری» دست به هر کاری می‌زند. بارها کتک می‌خورد، تهدید میشود و خلاصه زمانی که در اتمام فیلم زخمی و عاجز چک ها را پس میگیرد، متوجه میشود که شوهرش با منشی شرکت شان نقشه داشته اند که توسط گلرخ چک ها را پاس کنند و از ایران بروند.

 

میزان موفقیت فیلم: سال 79 اضافه بر پنج سیمرغی که نصیب فیلم شد، سیمرغ برترین فیلم از نگاه مردمی را هم گرفت. فیلم در زمان پخش هم بسیار مورد دقت قرار گرفت. «سگ کشی» برترین فیلم بهرام بیضایی نیست اما هم غالب منتقدان به آن روی خوش نشان دادند و هم علاقه مندان و پی گیران سینما بیش از فیلمهای دیگر او، آن را دیدند.

 

چهارشنبه سوری «1384»

کارگردان: اصغر فرهادی

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: اصغر فرهادی به دلیل جنس فیلم هایش تقریباً در غالب آثارش به مخاطب رودست می‌زند. فیلمهای او بر زمینه قضاوت بنا نهاده شده هست و طبیعی هست بخش زیادی از حکایت به حدس و حدس و پس از آن گره گشایی اختصاص یابد و نوبت تحلیل خود مخاطب فرا برسد.

 

در این میان، فیلم «چهارشنبه سوری» مخاطبانش را اکثر از سایرین غافلگیر می‌کند. او تصویری از یک زن شکاک و افسرده «با بازی هدیه تهرانی» را به عکس میکشد که مدام به همسرش «حمید فرخ نژاد» بدبین هست و به اینکه او با زن همسایه «پانته آ بهرام» ارتباط دارد، شک دارد.

 

فرهادی آن قدر روی بدبینی و شکاک بودن زن پافشاری می‌کند که تا نیمه فیلم غالب مخاطبان حق را به شوهر می‌دهند و حتی برایش دل می سوزانند تا اینکه یکمرتبه و در اواخر فیلم به مخاطبش رودست می‌زند و زن همسایه را در خودرو مرد نشان میدهد.

 

میزان موفقیت فیلم: چهارشنبه سوری هم اضافه بر دریافت سیمرغ برترین کارگردانی، برترین بازیگر نقش اول زن و برترین تدوین، عنوان برترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خودش اختصاص داد و زمان پخش هم پرمخاطب ترین فیلم سال لقب گرفت.

 

دایره زنگی «1386»

کارگردان: پریسا اقبال آور

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: تنها فیلم سینمایی پریسا اقبال آور هم بر عنصر رودست زدن در دقیقه نود بنا شده. گرچه فراموش نمی‌کنیم از آنجایی که فیلمنامه دایره زنگی را اصغر فرهادی، همسر اقبال آور نوشت، جنس غافلگیری هاي این فیلم هم تقریباً نمونه سایر آثار این کارگردان هست. حکایت فیلم دایره زنگی با تلاش یک دختر و پسر «باران کوثری و صابر ابر» برای جمع کردن پول تعمیر خودرو پدر دختر شروع می‌شود.

 

پسر تمام تلاشش را میکند که با تصحیح کردن ماهواره هاي یک مجتمع این پول را جمع کند. پایان سر معلوم می‌شود دختر کارش دزدی بوده و این اتومبیل را هم از یک نفر دزدیده هست. در نهایت می فهمیم که از تمام منزل ها هم یک چیزی دزدیده هست. بانو اقبال آور برای بیان مفهوم فیلمش بهره گیری اي بهینه از عنصر رودست زدن کرده و خیلی مفید پازل هاي حکایت را کنار هم قرار داده هست. حتماً یکی از دلایل محبوبیت این کمدی اتمام متفاوت آن هست.

 

میزان موفقیت فیلم: در جشن منزل سینما تندیس برترین فیلمنامه و برترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. در زمان پخش هم خیلی زود توانست به باشگاه میلیاردی ها دست پیدا کند.

 

خوشبختی آباد «1389»

کارگردان: مازیار میری

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: مازیار میری در «خوشبختی آباد» درست در سکانس پایان به مخاطبش رودست میزند. نکته دیدنی اینجاست که در نسخه اي که در شبکه نمایش خانگی پخش شده، این سکانس پایانی یعنی بحبوحه غافلگیری فیلم حذف شده هست و همین باعث ابتر شدن حرف و دغدغه فیلم شده. ماجرا از این قرار هست

 

که یاسی «لیلا حاتمی» در زندگی اش با محسن «حامد بهداد» دچار دشوار شده و میداند که همسرش نسبت به او بی دقت هست و روابط کاری مرموزی دارد. بعد از یک مهمانی پر تنش که رازهای زیادی در آن فاش می‌شود، یاسی از محسن می‌خواهد که به منزل پرستار بچه برود و وی را بیاورد. در سکانس پایانی میبینیم که محسن با پرستار دخترش «مینا ساداتی» ارتباط دارد. رودست زدن در این فیلم، به اثرگذاری محتوایش کمک کرده هست.

 

میزان موفقیت فیلم: سیمرغ برترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت و در فروش هم خیلی زود به باشگاه میلیاردی ها ضمیمه. خوشبختی آباد پرطرفدار طیفی از منتقدان هم بود و در زمان پخش نقدهای مثبتی درمورد اش نوشته اند. از آن سو برخی با درونمایه فیلم زاویه داشتند و نقدهای محتوایی، منفی بود.

 

گناهکاران «1391»

کارگردان: فرامرز قریبیان

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: «گناهکاران» از جمله فیلمهای پلیسی پیروز سینمای کشور ایران هست که طبیعتا به دلیل ذات پلیسی که دارد، رودست زدن جزو خصایص آن محسوب می‌شود. با این حال اما مخاطبان در این فیلم طوری غافلگیر میشوند که اصلا انتظارش را ندارند.

 

ماجرا از قتل یک دختر شروع می‌شود. سرگرد روانگر و سرهنگ تدین مامور میشوند تا آدمکش وی را پیدا کنند. در طول فیلم ما با پنج فرد مظنون به قتل روبرو می‌شویم که هر کدام شان به دلیل روابط گوناگونی که با او داشته اند، دلایل لازم برای قتلش را دارند. درست زمانی که مخاطبان بین این پنج انتخاب سرگردان هست،

 

کارگردان ناگهان وی را غافلگیر میکند. تازه می فهمیم که آدمکش زن، سرگرد روانگر بوده. سرگردی که از ابتدا برای پیدا کردن آدمکش زن مدام تقلا میکرد، خودش به دلیل عشقی که به زن داشته وی را کشته هست.

 

میزان موفقیت فیلم: گناهکاران نخستین فیلم کارنامه فرامرز قریبیان بود که بر زمینه فیلمنامه پسرش سام قریبیان ساخته شد. این فیلم سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت اما در زمان پخش آن طور که باید غوغایی نشد و فروش متوسطی داشت.

 

قبل «1392»

کارگردان: اصغر فرهادی

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: در فیلم «قبل» اصغر فرهادی چند بار پشت سر هم غافلگیرمان می‌کند. هر زمان حدس میکنیم اصل ماجرا را فهمیده ایم و پی به مسیر حکایت برده ایم اما هنوز چیزی نگذشته که متوجه میشویم یک رودست دیگر در کار هست و تا باز شدن گره اصلی هنوز راه زیادی باقی باقیمانده!

 

ماجرای فیلم درمورد خودکشی همسر سمیر هست. او و سایرین حدس می‌کنند او از شدت افسردگی دست به خودکشی زده هست اما دختر مارین راز کشته شدن وی را به فهمیدن ارتباط میان شوهرش و مارین ربط میدهد. بعد از مدتی می فهمیم دختر مارین برای همسر سمیر ایمیل فرستاده و این مسئله را فاش کرده هست اما رودست نهایی بعد از همۀ این ها وارد میشود.

 

میزان موفقیت فیلم: قبل با اینکه نسبت به «درمورد الی» و «جدایی کمیاب از سیمین» نتوانست مخاطبان ایرانی را عمده سر شوق آورد اما در جشنواره هاي گوناگون جهانی خیلی مفید ظاهر شد. برنیس بژو، بازیگر فرانسوی این فیلم از چند جشنواره پاداش برترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و خود اصغر فرهادی هم پیروز شد در چندین و چند جشنواره مورد دقت قرار بگیرد.

 

رخ دیوانه «1392»

کارگردان: ابوالحسن داودی

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: مخاطب در «رخ دیوانه» هم چند بار رودست میخورد. شمار این رودست خوردن ها آن قدر عمده هست که آخرین عنصر غافلگیری که در واقع مهم ترین آنهاست دیگر عمده به چشم نمی‌آید. نخستین رودست زمانی هست که راز بازی مسعود با جمع رفقا و سرکاری بودن تماس ها

 

برای پیروز فاش می‌شود. از یک جایی به بعد پیروز هم وارد بازی میشود اما حکایت پیش می‌رود و نهایتا متوجه میشویم که قضیه کاملا متفاوت با چیزی هست که فکرش را می کرده ایم و اصلا مسعود از ابتدا قصه را طور دیگری چیده هست. این بار رودست دوم را به مخاطب میزند. شمار این عناصر غافلگیری باعث شده تا خیلی ها لقب «فیلم پر از دروغ» را برای رخ دیوانه در نظر بگیرند و در نقدهای گوناگون بنویسند که کارگردان مخاطب را گول زده هست.

 

میزان موفقیت فیلم: رخ دیوانه پنج سیمرغ از جشنواره سی و سوم گرفت که مهم ترین انها سیمرغ برترین فیلم، برترین کارگردانی و برترین فیلم از نگاه مردم بود. این فیلم زمان فروش هم حسابی سروصدا کرد و فروش بالایی را برای آن به ثبت رساند.

 

من «1394»

کارگردان: سهیل بیرقی

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: سهیل بیرقی در نخستین فیلم بلند سینمایی اش فیلمی فرآوری که از چند منظر قابل تأمل هست. اضافه بر بازی متفاوت لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری، انتهای فیلم مخاطب را به شدت غافلگیر میکند. ماجرا از این قرار هست که در کل فیلم با زنی به نام آذر روبرو هستیم که تبهکار هست و با خودباوری و زرنگی خاصی مقاصدش را پیش میبرد.

 

او کسب و کار فروش مشروبات الکلی را مدیریت میکند، سرپرست یک باند قاچاق هست و اکنون هم به پسر جوانی «امیر جدیدی» قول داده هست تا وی را بعنوان یک خواننده مطرح سرشناس کند. او مدام از این پسر بهره کشی می‌کند و وی را سر کار می‌گذارد تا اینکه سرانجام متوجه میشویم آن پسر، مامور پلیس هست و تمام این مدت او بوده که آذر را سر کار گذاشته و مترصد فرصتی برای به دام انداختنش بوده.

 

میزان موفقیت فیلم: در جشنواره فجر در دو رشته نامزد دریافت سیمرغ شد اما موفقیتی در پی نداشت. فراموش نمیکنیم «من» سالی به جشنواره رسید که حریفان گردن ضخامت مانند «ابد و یک روز» سعید روستایی و «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان را کنار خود داشت. اگر جز این بود حتماً فیلم بیرقی چند سیمرغ می داشت.

 

ائو «منزل» «1395»

کارگردان: اصغر یوسفی نژاد

بهترین فیلم های ایرانی با انتهای غافل گیر کننده

جنس غافلگیری: مهم ترین خصوصیت فیلم «ائو «منزل» این هست که فضا را طوری پیش می‌برد که مخاطب اصلا انتظار غافلگیری نداشته باشد. دختر خانواده اجازه انتقال جسد پدرش را برای بهره گیری تحقیقاتی در دانشگاه نمی‌دهد و این مسئله کاملا منطقی به نظر می‌رسد. تا 20 دقیقه پایان مخاطب فقط شاهد درگیری هاي متعدد هست و انتظار دارد یکی از دو طرف کوتاه بیاید. اینجاست که عنصر غافلگیری رودست عجیبی به آن ها میزند.

 

از آنجایی که ممکن هست خیلی ها هنوز فیلم را ندیده باشند، از بیان جزییات این غافلگیری امتناع می‌کنیم. همین قدر اشاره کنیم که کارگردان بخوبی فضایی برای روایت فیلمش ایجاد کرده. از آن طرف حواسش به شخصیت پردازی و نحوه گرفتن بازی بوده و طوری ذهن را حاضر می‌کند که کمتر کسی به رخداد اصلی فکر کند. همین مشخصه، باعث شده فیلم پایانی زیبا «از نظر دراماتیک نه محتوا» داشته باشد.

 

میزان موفقیت فیلم: فیلم منزل در جشنواره سال قبل از جانب منتقدان بسیار مورد دقت قرار گرفت و در جشنواره هاي جهانی هم مطرح شد اما از آنجایی که در گروه هنر و تجربه پخش شده فروش چندانی ندارد.