پارس ناز پورتال

بهترین پیشنهادها برای کاهش تشنگی روزه داران

مجموعه : ماه رمضان
بهترین پیشنهادها برای کاهش تشنگی روزه داران

بهترین پیشنهادها برای کاهش تشنگی روزه داران 

اگر ماه رمضان در فصول تابستان و بهار قرار گیرد کمی تحمل تشنگی برای روزه داران مشکل خواهد شد کـه برای کاهش تشنگی باید کارهایی انجام داد. نوشیدن آب چندان بین غذای سحری، بـه امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه هست، زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود.

 

پیشنهاد میشود برای فراهم سازی آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت گذشته از سحر، حداقل 6 لیوان آب بنوشید. دقت داشته باشید کـه از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی کـه باعث دفع اکثر آب «بخاطر مدر بودن» از بدن می‌شوند «بـه خصوص در هنگام سحر» پرهیز کنید.

 

پیشنهادی برای کاهش تشنگی

– مزرعه ای را درنظر بگیرید کـه درکنار یک رودخانه پُر آب هست. برای این کـه بتوانیم این مزرعه رابه صورت دائم آبیاری کنیم و از حملات احتمالی آب در فصول گوناگون درامان نگه داریم، سدی مقابل آب میزنیم تا بتوانیم آب را مهار کرده و با ایجاد روزنه هایی در سد بـه صورت دائم و نظارت شده مزرعه مان را آبیاری کنیم.

 

– در ماه مبارک رمضان نیز باید سدی در بدن مان بسازیم کـه بتوانیم آب و مواد خوراکی را کـه در سحری مصرف کرده ایم، بـه صورت یکنواخت و مداوم در طول روز بـه قسمت هـای گوناگون بدن مان برسانیم. این کار را می توانیم با مصرف مواد خوراکی پر فیبر «سبزیجات و میوه ها» انجام دهیم.

 

– مصرف میوه و سبزی باعث می‌شوند آنزیم هـای گوارشی بتدریج روی مواد خوراکی اثر کنند. همینطور با کاهش سرعت جذب مواد خوراکی باعث می‌شوند کـه بدن بـه آهستگی و در فرصت مناسب بـه جذب مواد خوراکی اقدام کند تا هم دچار خستگی کمتری شود و هم از افزایش ناگهانی قندخون و ترشح انسولین بالای بعد از آن جلوگیری کند.

 

بنابر این پیشنهاد میشود در هنگام سحر از مواد خوراکی پر فیبر مثل سبزیجات و میوه ها بهرهگیری کنید، زیرا میوه ها منبع سرشاری از فیبر میباشند و قند موجود در میوه ها در حالت خالص و بدون فیبر نیز دیرتر از قندهای ساده جذب می شود کـه این امر سبب می گردد، فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

 

– مواد خوراکی پر فیبر آب زیادی را در خود جذب کرده و بدن می تواند آب رابه آهستگی جذب کند و کمتر احساس تشنگی ایجاد میشود.

 

– یکی از مکانیسم هـای احساس گرسنگی، خالی بودن معده هست. فیبرها سرعت حرکت مواد خوراکی را نیز کاهش می دهند و این مسئله باعث میشود کـه احساس گرسنگی دیرتر شروع شود.

 

– مصرف آب بـه مقدار فراوان در وعده سحری و همراه با غذا پیشنهاد نمیشود، زیرا باعث رقیق شدن اسید و آنزیم هـای گوارشی شده و اختلال در روند هضم را باعث میشود.

 

وعده سحری

+ از مواد خوراکی کـه دارای قندهای مرکب «مثل میوه ها» میباشند، اکثر بهرهگیری شود.

+ از غذا هـای حاوی فیبر «سبزیجات و میوه ها» اکثر بهرهگیری شود.

× از مواد خوراکی سرخ شده، پر چرب و شیرین پرهیز گردد.

+ از غلات و حبوبات بـه میزان دلخواه بهرهگیری شود.

× مصرف بیش از حد گوشت قرمز پیشنهاد نمیشود.

× مصرف آب گذشته از شروع سحری و در بین وعده هـای خوراکی پیشنهاد نمیشود.

× مصرف غذا هـای حاوی ادویه، کله پاچه و سیرابی پیشنهاد نمیشود.

 

وعده افطاری و شام

+ شروع افطاری باید با چند شماره خرما و مقداری آب ولرم یا شیر ولرم باشد.

 

× مصرف بیش از حد مواد خوراکی چرب و شیرین سبب تشنگی و بـه دنبال آن مصرف چندان آب میشود، در نتیجه با کاهش غلظت اسید و آنزیم هـای گوارشی مواجه شده کـه موجب اختلال در هضم و جذب مواد خوراکی میشود.

 

+ سعی شود بین وعده افطار و شام فاصله ای وجود داشته باشد.