پارس ناز پورتال

نکات مهم درباره بهداشت و جلوگیری از عفونت زنانه

مجموعه : بهداشت زنان
نکات مهم درباره بهداشت و جلوگیری از عفونت زنانه

نکات مهم درباره بهداشت و جلوگیری از عفونت زنانه 

ترشحات زنانه و رعایت بهداشت رحم و واژن نکاتی میباشند که یک زن باید در سراسر طول زندگی اش به انها دقت داشته باشد. بدبختانه شمار زیادی از ما تا دشوار جسمانی جدی برایمان به وجود نیاید برای پیش گیری و اطلاع از اوضاع جسمانی خود به دکتر مراجعه نمیکنیم.

 

یکی از مهم‌ترین این مریضی ها که اگر با اطلاع و دقت اکثر بازرسی و مراقبت شوند دشواری های کمتری به دنبال خواهندداشت مریضی هاي ناحیه دستگاه تناسلی میباشند. در این خصوص و برای اطلاع اکثر در این اساس با دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان مصاحبه کرده ایم.

 

ترشحات قارچی

ترشح در سامانه تناسلی زنان غیرطبیعی نیست اما اگر همراه با بوی تند و رنگ خاص با سوزش و خارش توام باشد احتمال میرود که فرد دچار عفونت هاي قارچی شده باشد و برای درمان اغلب کرم هاي واژینال تجویز میشود. گرچه بهره گیری از آنها باید طبق حکم دکتر باشد

 

و نباید بیش از سه تا چهار روز ادامه داشته باشد. گاهی دهانه رحم قرمز و ملتهب هست. در این حالت ترشحات چرکی همراه با سوزش و خارش میباشند. در این صورت با بهره گیری از تست هاي تخصصی و پیشرفته و با تشخیص نوع میکروب، دشوار قابل حل هست.

 

مریضی هاي التهابی لگن

با دقت به اینکه ساختار این بخش از بدن حالت مکنده دارد، عفونت و آلودگی ها را به داخل می کشاند. به علاوه مجرای ادرار زنان به واژن نزدیک هست و جنس بافت بیرونی دستگاه تناسلی زنان هم از جنس مخاط هست و خیلی آسان تر عفونت را به خود جذب میکند و به درون می‌برد. به همین علت عفونت هاي ادراری باعث عفونت هاي واژن می‌شوند و برعکس.

 

همین موضوع باعث مریضی هاي التهابی لگن میشود. یعنی رحم، لوله هاي رحم و تخمدان ها را درگیر میکند و کمپلکس عفونی را در داخل لگن به وجود می آورد که اگر با آبسه هاي عفونی نیز همراه باشد بیمار باید در بیمارستان بستری شود و آنتی بیوتیک تزریق دریافت کند.

 

گرچه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث مقاوم شدن بدن بیمار به این دارو، ضعیف تر شدن او و جواب ندادن به درمان می‌شود. به همین دلیل آنتی بیوتیک ها حتماً باید با آزمایش، تحت نظر متخصص و با اطمینان تجویز شوند.

 

دقت به تغذیه و خواب کافی

غذا هاي نیروبخش و خواب و استراحت کافی و رژیم خوراکی متعادل و نوشیدن مقدار چندان مایعات برای سلامت دستگاه تناسلی هم خوب هست. بهره گیری از سویا باعث رفع خشکی واژن می‌شود. سویا به حفظ نم طبیعی واژن اکثر کمک می‌کند.

 

زگیل و هرپس

یکی از شایع‌ترین مریضی هاي مقاربتی زگیل هاي تناسلی میباشند که ممکن هست در سایزهای گوناگون دیده شوند که به هیچ وجه نمی‌توان بدون مراجعه به دکتر آن را درمان کرد. پزشکان معتقدند که علت ابتلای فرد فقط از طریق ارتباط جنسی هست. در سنین 11 تا 26 سالگی فرد می‌تواند از واکسن بهره گیری کند و تا پنج سال برای او ایمنی ایجاد خواهدکرد.

 

هرپس هاي تناسلی هم از دیگر مریضی هاي مقاربتی به شمار می‌روند. هرپس ها ضایعات بسیار دردناکی میباشند شبیه تاول در قسمت خارجی دستگاه تناسلی. هنگام ابتلا به هرپس تناسلی بیمار بسیار بدحال هست، تب میکند و درد زیادی دارد که معمولاً با مراجعه به دکتر متخصص با قرص و پماد درمان می‌شود. اما موضوع قابل دقت در تمام اینگونه مریضی ها پیش گیری و رعایت بهداشت فردی و به خصوص در گذشته و بعد از ارتباط جنسی هست.

 

عفونت هاي ادراری

در عفونت هاي ادراری بیمار با تکرر ادرار، سوزش یا حتی خون در ادرار مواجه خواهدشد. در این موارد حتماً دارو با انجام آزمایش و تشخیص نوع میکروب تجویز می‌شود.در مراحل پیشرفته به مدت سه روز آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز میشود و بعد از یک هفته، مجدد با آزمایش ادرار دکتر تشخیص میدهد

 

که مریضی برطرف شده یا خیر. ابتلا به عفونت هاي ادراری دلایل گوناگونی دارد مانند عفونت مثانه که معمولاً بر اثر نگاه داشتن بیش از اندازه ادرار، عدم تخلیه کامل آن، نقص هاي مادرزادی، انسداد یا باریک بودن بیش از اندازه گردن مثانه، وجود سنگ در آن و… به وجود می‌آید. گرچه این دشواری های فقط با بهره گیری از عکس هاي رنگی توسط دکتر تشخیص داده میشوند. فردی که به اینگونه عفونت ها مبتلا میشود باید مراقب باشد تا دیگران را مبتلا نکند.

 

معاینات ضروری
بانو ها حتماً باید دو بار در سال برای انجام معاینه و بررسی قسمت هاي گوناگون رحم به دکتر متخصص مراجعه کنند و هر سال تست دهانه رحم «پاپ اسمیر» را تکرار کنند. گرچه بعضی پزشکان متخصص عقیده دارند که اگر بعد از دو تا سه بار انجام این آزمایش، فرد مشکلی نداشته باشد میتواند

 

هر سه سال یکبار آن را تکرار کند که گرچه این موضوع نیز باید حتماً با نظر دکتر متخصص پیشنهاد شود. غربالگری نیز روشی برای تشخیص زودهنگام بیمارانی هست که هنوز فاقد علائم و علامت هاي آن عارضه میباشند. تست هاي غربالگری پزشکی روش خوبی برای حفظ سلامت افراد هست.

 

ترشحات دستگاه تناسلی

یکی از عفونت هاي شایع بین بانو ها نوعی قارچ یا میکروب هست که در صورت ابتلا علائمی مانند سوزش، خارش و ترشحات را به دنبال دارد، ترشحات کم که بو و رنگ خاصی ندارند اغلب طبیعی میباشند و مشکلی به وجود نمی آورند.

 

درمان به موقع عفونت ها

چند نوع عفونت در ناحیه واژن بسیار متعارف هست؛ عفونت هاي قارچی و واژینوز باکتریایی. عامل عفونت هاي قارچی انواع گوناگونی از قارچ ها میباشند؛ در حالیکه واژینوز باکتریایی به علت رشد بیش از اندازه باکتریها در واژن بروز می‌کند.

 

راه هاي پیشگیري؛ بهداشت فردی

مهم ترین چیزی که زنان برای جلوگیری از ابتلا به عفونت هاي دستگاه تناسلی باید به آن دقت داشته باشند این هست که از آب آلوده یا سرویس هاي بهداشتی بین راهی بهره گیری نکنند.گرچه آلودگی سرویس هاي بهداشتی نباید باعث شود از رفتن به توالت امتناع کنند زیرا باقی ماندن ادرار در مثانه دشواری های بیشتری را برای فرد به دنبال خواهدداشت.

 

برای شستن سطح خارجی و داخلی اندام تناسبی هم نباید از صابون هاي بودار یا شوینده هاي قوی بهره گیری کرد چون باعث حساسیت اکثر و مقاوم شدن بدن در مقابل باکتریها می‌شود.

 

بهداشت فردی مانند شستن دست ها و خشک نگه داشتن واژن «با دستمال هاي استاندارد غیرحساسیت زا» از مواردی هست که باید حتماً به آنها دقت شود. ضمن اینکه بهداشت در ارتباط جنسی هم موضوع بسیار مهمی هست که حتماً باید به آن دقت شود.

 

گذشته و بعد از ارتباط جنسی هر دو طرف باید کلیه موارد بهداشتی را رعایت کنند. بهتر هست مثانه به طورکامل گذشته از ارتباط جنسی تخلیه شود چون اسیدیته ادرار باعث کشتن شمار زیادی از میکروب ها میشود.سطح خارجی واژن همۀ وقت} باید تمیز و خشک باشد. در نتیجه باید در گزینه لباسهای زیر دقت کرد که حتماً از نوعی باشند که گرما و نم را افزایش ندهند و باعث حساسیت و خارش هم نشوند.

 

بهره گیری از لباسهای نایلونی، تنگ یا خیس حتی هنگام ورزش هم باعث فراهم آمدن محیط مناسبی برای ساخت و رشد انواع عفونت هاي دستگاه تناسلی میشود.بهره گیری از ژل هاي بهداشتی بانوان خوب هست، گرچه اگر حساسیت زا نباشند.

 

از هیچ کدام از شوینده ها نباید بیش از اندازه بهره گیری شود چون بعد از مدتی بدن نسبت به انها هم مقاوم می‌شود. اگر به هر علتی هم ترشحات واژن به اندازه کافی نباشد میتوان از وازلین هاي بهداشتی یا ژل هاي مخصوص بهره گیری کرد. چون خشکی بیش از اندازه هم باعث به وجود آمدن زخم می‌شود.

 

تامپون یا نوار بهداشتی باید به طور مرتب و منظم عوض شود. اما برای جذب ترشحات دیگر نباید از نوار بهداشتی بهره گیری کرد. زیرا این ترشحات گرما و نم واژن را حفظ می‌کنند.