پارس ناز پورتال

با کاربردهای بوتاکس در دندان پزشکی آشنا شوید

با کاربردهای بوتاکس در دندان پزشکی آشنا شوید

با کاربردهای بوتاکس در دندان پزشکی آشنا شوید 

شما میتوانید کاربرد بوتاکس را در انواع گوناگون شاخه هاي پزشکی دیدن کنید،دیدنی هست بدانید که این ماده اضافه بر پوست و چشم می تواند در دندان پرشکی هم مورد بهره گیری قرار گیرد. بوتاکس را همۀ مفید ‌می‌شناسید. شکل تغییریافته سم نوعی باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» هست.

 

این باکتری به‌طور معمول، باعث مسمومیت خوراکی می شود اما با تغییر ساختمان این سم دارویی به نام بوتاکس به دست آمده که فواید درمانی متعدد و روزافزونی دارد.این سم به صورت رقیق درمی‌آید و با از کار انداختن اعصاب فعالیت عضلات را به میزان زیادی کاهش‌ میدهد. این سم کاربرد زیادی در زیباسازی پوست و صورت دارد ولی امروزه می توان از بوتاکس برای برطرف کردن تعداد زیادی از مشکلات دندانپزشکی که در ادامه به انها اشاره می کنیم، بهره گیری کرد.

 

١. درمان اختلالات و دردهای مفصل گیجگاهی-فکی: مشکلات فکی-گیجگاهی باعث میشود، فرد دچار عوارضی مثل درد در این ناحیه یا سردردهای مبهم شود. برخی از بیماران نیز هنگام باز و بسته کردن دهان صدایی مثل تق‌تق را احساس میکنند. برای برطرف کردن مشکلات مفصلی-گیجگاهی راه‌هاي متعددی وجود دارد. یکی از این راه‌ها تزریق بوتاکس در عضلات اطراف مفصل هست که تا حد زیادی میتواند مشکل بیمار را برطرف کند.

 

2. درمان دندان‌قروچه: معادل دندان‌قروچه در علم دندانپزشکی براکسیزم هست. این افراد هنگام خواب دندان‌ها را به هم می‌فشارند که در درازمدت باعث ساییدگی دندان‌ها خواهد شد. مریضی با کمک تزریق بوتاکس در عضلات صورت تا حد زیادی نظارت میشود. گرچه این درمان کمکی هست و نباید از درمان‌هاي اصلی که برای دندان‌قروچه بهره گیری می شود، غافل شد.

 

بوتاکس با فلج کردن عضلاتی که تحت فشار میباشند، موجب شلی و آرامش آن ها میشود. داروهایی که برای دندان‌قروچه تجویز میشوند، عملکردی مثل بوتاکس دارند.

 

3. درمان دردهای صورت: برخی از بیماران دردهای مبهمی در صورت دارند یا دچار انقباض‌هاي عضلات صورت و دردهای میگرنی و… میباشند. تزریق بوتاکس در این بیماران تاثیر زیادی در کاهش درد دارد.

 

4. درمان افتادگی گوشه لب‌ها: برخی از افراد به‌علت افتادگی گوشه لب نمیتوانند بزاق دهان خود را نگه دارند. سرازیر شدن مداوم بزاق در گوشه لب‌ها باعث زخم شدن ناحیه میشود. زمانی که افتادگی گوشه لب‌ها با تزریق بوتاکس برطرف می شود، مشکل بیرون ریختن بزاق از دهان و زخم نیز خودبخود حل می شود.

 

5. درمان ارتودنسی که برگشت پیدا کرده هست: یکی از دلایلی که باعث میشود بیمار از ارتودنسی نتیجه نگیرد و دندان‌ها به اوضاع نخست برگردند، وجود عضلات منقبض فک و صورت هست. عضله چانه در این برگشت خیلی تاثیرگذار هست. با شل کردن چنین عضله‌اي می توان نتیجه درمان ارتودنسی را بهبود بخشید.

 

6. درمان آنهایی که نمی توانند پروتز متحرک را نگه دارند: برخی از بیماران در نگه داشتن پروتز متحرک داخل دهان مشکل دارند چون عضلات بسیار قوی و منقبضی دارند که موجب میشود، پروتز در جای خود اثبات نماند. در این مواقع نیز با شل کردن عضلات در لثه و اطراف آن می توان انقباض را کاهش داد.

 

7. درمان برای ترشح بزاق چندان: مکانیسم درمان برای چنین بیمارانی کمی متفاوت‌تر هست چون تزریق بوتاکس باید با توجه و مهارت خاصی داخل غدد بزاقی انجام گیرد. بوتاکس میزان ترشح بزاق را تا حد زیادی کاهش میدهد.

 

8. نورالژی تری‌ژمینال: در این مریضی عصب سه‌قلو صورت درگیر هست. این بیماران درد شدید به شکل خنجری در صورت خود احساس می کنند و تزریق بوتاکس باعث کاهش عملکرد عصب و تسکین درد می شود.

 

9.درمان زیبایی برای مخفی کردن لثه: در برخی از افراد هنگام خندیدن حجم زیادی از لثه‌ها مشخص میشود. شاید در گام اول دندان‌پزشکان این افراد را برای درمان‌هاي جراحی لثه ارجاع دهند. در این جراحی، جراح لثه را بالاتر میکشد تا کمتر دیده شود ولی این درمان همۀ وقت} مناسب نیست. گاهی طول دندان‌ها به اندازه کافی بلند هست

 

و در حالت معمولی با دهان بسته یا هنگام صحبت کردن فقط دندان‌ها دیده میشوند. در این مواقع باید بیمار با توجه بررسی شود چون ممکن هست فاصله بینی از لب کوتاه باشد و همین عامل باعث ‌شود لثه‌ها در معرض دید قرار گیرند یا میزان انقباض لب بالا چندان باشد و با لبخند عضلات لب بالا به مقدار چندان به اطراف کشیده ‌شوند و دندان‌ها همراه با لثه بیش از حد دیدن ‌شوند.

 

تزریق بوتاکس در لب بالا برای چنین بیمارانی بسیار کمک‌کننده هست چون باعث بی‌حسی و بی‌حرکتی عضلات میشود و لب حالت افتادگی پیدا میکند. پس با درمان ساده با بوتاکس میتوان میزان افتادگی و طول لب را تنظیم کرد. گرچه گاهی برای درمان پنهان کردن لثه هنگام لبخند، لازم هست هر 3 درمان یعنی تزریق بوتاکس، جراحی جزیی لثه و تنظیم شکل و رنگ دندان‌ها همزمان انجام شود. با تزریق فیلر در لب‌ها شکل انها را نیز می توان تغییر داد.

 

نکته درمورد نوع بوتاکس

بوتاکس «نوع آمریکایی» و دیسپورت «نوع اروپایی» شکل‌هاي آماده‌شده این دارو میباشند که به شکل پودر و در ویال‌هاي 1 نفره، 2 نفره و 3 نفره بسته‌بندی شده‌اند. از آنجایی که مولکول این دارو خیلی حساس هست، بوتاکس هنگام ساخت تا مصرف باید در دمای بین 0 تا 2 درجه سانتی‌گراد نگه داری شود.

 

دانستنی‌هاي تکمیلی بوتاکس

١. خانم‌هاي باردار و شیرده باید حتما نسبت به ممنوعیت مصرف بوتاکس آگاه باشند.

 

٢. اگر در محل تزریق التهاب و عفونتی وجود داشته باشد، تزریق بوتاکس تا درمان کامل ناحیه ممنوع هست.

 

٣. در بیماران مبتلا به اختلالات نوروماسکولار «عصبی-عضلانی» مثل مبتلایان به ام‌اس و دیستروفی عضلات «تحلیل عضلات» تزریق بوتاکس ممنوع هست.

 

۴. مصرف‌کنندگان آنتی‌بیوتیک از نوع آمینو گلیکوزید و مصرف‌کنندگان داروهایی از نوع کلسیم بلوکر نباید بوتاکس تزریق کنند.

 

۵. تزریق بوتاکس و تشخیص این که بیمار برای اختلالات دهان و دندان به بوتاکس نیاز دارد برعهده دندان‌دکتر هست. بوتاکس در کشور ایالات امریکا توسط دندان‌پزشکانی که دوره‌هاي تزریق بوتاکس را گذرانده‌اند، تزریق میشود ولی در
کشور ما دندان‌دکتر باید بیمار را به متخصص پوست ارجاع دهد و بیمار نمی تواند خودش از متخصص پوست چنین درخواستی داشته باشد.

 

۶. دوام بوتاکس:  به گزارش پارس ناز تاثیر بوتاکس به قدرت عضلات فرد بستگی دارد. دوام و ماندگاری این ماده در بدن حدود 3 تا 6 ماه هست. تزریق بوتاکس گیرنده‌ها و مهارکننده‌هاي عصبی را مهار می کند و اعصاب توانایی انتقال پیام‌ها را تا حد زیادی از دست می دهند. بعد از 3 تا 6 ماه شبکه‌هاي جانبی عصبی دوباره تشکیل میشوند و عضله به حالت اول برمی‌گردد.

 

شاید این‌طور به نظر برسد که بیمار هر چند ماه یک‌بار باید برای تزریق بوتاکس به دکتر مراجعه کند، در حالی‌که تزریق 4-3 بار بوتاکس باعث می شود، عادات عضلانی بیمار عوض شود و عضلات خود را با شرایط اخیر وفق ‌دهند و این احتمال وجود دارد که در دوره‌هاي بعدی با فواصل بیشتری بوتاکس تزریق می شود. گرچه با افزایش سن نیز بافت پوست حالت افتادگی پیدا می کند و نیاز به بوتاکس برای کاهش انقباض عضلات کاهش می‌یابد.

 

٧. بوتاکس هیچ ضرر و عوارض جانبی‌اي ندارد. فقط بیماران باید بعد از تزریق یک تا دو ساعت کیسه یخ را در ناحیه نگه دارند.