پارس ناز پورتال

نشانه های بیماری آرتروز زانو و روش های درمان

نشانه های بیماری آرتروز زانو و روش های درمان

نشانه هاي مریضی آرتروز زانو و روش های درمان 

آرتروز زانو مریضی هست که این روزها تعداد زیادی از افراد مسن را درگیر نموده هست، باید در سنین جوانی از این مریضی پیش گیری نمود. استئوآرتریت یا آرتروز زانو، متعارف‌ترین نوع استئوآرتریت هست. میلیون ها نفر در سراسر دنیا به استئوآرتریت زانو مبتلا میباشند که یکی از شایع‌ترین دلایل ناتوانی عضلانی اسکلتی محسوب می شودمدیریت پیروز استئوآرتریت زانو به شناخت نشانه هاي نخست، تشخیص دقیق و درمان مناسب بستگی دارد.

 

نشانه ها و علائم استئوآرتریت زانو

استئوآرتریت زانو به طور معمول با درد مفصلی، سفتی مفصل و دامنه حرکت محدود همراه هست. استئوآرتریت زانو به تدریج و طی یک بازه زمانی چند ساله توسعه می یابد و تا زمانی که نشانه هاي آن پدیدار نشوند، تقریبا مخفی باقی می‌ماند. شکایت از احساس درد هنگام پیاده روی، محدودیت در پیاده روی «بعنوان مثال، میزان مسافت»،

 

احساس درد هنگام برخاستن از حالت نشسته، و هنگام پله نوردی در بین افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو شایع هست. ناتوانی زانو، قفل شدن زانوی تحت تاثیر قرار گرفته یا یک احساس پرش در مفصل از دیگر نشانه هاي استئوآرتریت زانو میباشند. اغلب می‌توان شاهد تورم در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته بود، اما معمولا با گرما یا قرمزی همراه نیست.

 

درد مرتبط با استئوآرتریت زانو به طور معمول هنگام فعالیت شدیدتر می‌شود، به ویژه زمانی که از زانو تحت تاثیر قرار گرفته بیش از اندازه بهره گیری میشود. سفتی در زانوی تحت تاثیر قرار گرفته میتواند به واسطه نشستن هاي طولانی مدت تشدید شود. با پیشرفت استئوآرتریت زانو، نشانه ها به طور معمول شدیدتر می‌شوند. درد ممکن هست حالت پایدار پیدا کند و تنها در زمان تحمل وزن یا انجام فعالیت بیش از اندازه شکل نگیرد

 

درد مداوم و شدید به واسطه اختلالات استخوان روی استخوان شکل می‌گیرد. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که از بین رفتن غضروف به اندازه اي شدید هست که اساسا غضروفی برای پوشش دادن انتهای استخوان ها در مفصل زانو باقی نمانده هست. کریپتوس «یک احساس سایش» و تشدید نشانه ها در شرایط آب و هوای توفانی از دیگر مشخصه هاي استئوآرتریت زانو میباشند، اگرچه درمورد مورد دوم همچنان بحث وجود دارد.

 

از بین رفتن غضروف مفصلی که در تصویربرداری پرتو اکس قابل دیدن هست، یک سرنخ تشخیصی مهم مرتبط با استئوآرتریت زانو هست. زوال غضروف در زانو می‌تواند به واسطه عوامل زیر شکل گرفته باشد:

 

آسیب دیدگی پیشین زانو

فشار تکراری روی زانو

شکستگی، پارگی رباط، و آسیب منیسک، که هر کدام می‌توانند بر همترازی زانو و پا تاثیرگذار باشند و هرچه اکثر فرسایش را موجب شوند

 

استعداد ژنتیکی برای اختلالات غضروف و استئوآرتریت زانو

چاقی و اضافه وزن که استرس و فشار اکثر بر مفصل تحت تاثیر قرار گرفته را موجب میشوند

 

درمان استئوآرتریت زانو

استئوآرتریت زانو قابل درمان نیست، اما درمان هایي برای کمک به مدیریت نشانه هاي آن وجود دارند. گزینش هاي درمانی دارویی و غیر دارویی وجود دارند.داروهای بی نیاز از تجویز دکتر، مثل استامینوفن، میتوانند به کاهش درد کمک کنند. بعضی بیماران مسکن هاي بهتری را با انتخاب یکی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی «NSAIDs» یا سلبرکس «سلکوکسیب» انتخاب میکنند.

 

همین طور، داروهای ضد درد شبه مخدر برای بیمارانی که نیاز به مسکنی قوی دارند در دسترس میباشند.جدا از داروهای غذایی، گزینش هاي درمانی دیگر برای استئوآرتریت زانو شامل تزریق درون مفصلی استروئیدها یا ویسکوساپلیمنت ها می‌شوند. تزریق استروئید برای تسکین فوری درد و التهاب مورد بهره گیری قرار میگیرد.

 

ویسکوساپلیمنت ها موادی ژل مثل میباشند که میتوان درون زانوی تحت تاثیر قرار گرفته تزریق کرد تا کارایی آن افزایش یابد. ویسکوساپلیمنت ها ویژگی هاي نمونه با مایع سینوویال در یک مفصل سالم را ارائه میکنند.

 

از دیگر انتخاب ها برای مدیریت استئوآرتریت زانو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش/ فعالیت جسمانی/ فیزیوتراپی – حرکت و فعالیت برای بهبود و حفظ قدرت و دامنه حرکت زانو ضروری هست.حفظ وزن مناسب یا در صورت اضافه وزن کاهش کیلوهای اضافی – وزن اضافی استرس و فشار بیشتری را روی زانو وارد میکند، از این رو، دقت به وزن در مدیریت استئوآرتریت زانو مهم هست.

 

بهره گیری از زانوبند – بهره گیری از زانوبند می‌تواند پشتیبانی، ثبات و تسکین درد را به همراه داشته باشد.داغ یا سرد – بهره گیری از گرما یا سرما «بعنوان مثال بسته هاي ژل حرارتی یا سرمایی» میتواند به تسکین درد و التهاب کند.کرم هاي موضعی «بی نیاز از تجویز دکتر» یکی از گزینش هاي کاهش درد میباشند.عمل جراحی جایگزینی مفصل زانو – آخرین انتخاب بعد از شکست درمان هاي محافظه کارانه عمل جراحی زانو محسوب می‌شود.