پارس ناز پورتال

درباره بیماری اروژن دندانی و راه های درمان آن

درباره بیماری اروژن دندانی و راه های درمان آن

درباره بیماری اروژن دندانی و راه های درمان آن 

اروژن دندان اکثر در فصل تابستان که هوا گرم هست به سراغ افراد می‌آید، با هم بررسی کنیم تا این مریضی و روشهای درمان آن را بشناسیم. هرچه هوا گرمتر می شود رفت و آمد در خیابانها سخت‌تر شده و عطش بر افراد مستولی میشود.غالبا افراد در خارج از خانه و محل کار برای رفع تشنگی سراغ آب معدنی

 

و آبمیوه‌هاي صنعتی میروند و گاهی مصرف این نوشیدنی موجب بروز مشکلاتی برای فرد می شود. به طور مثال آب گازدار یا آب کربناته که یکی از مواد نخست برای ساخت نوشابه‌هاي گازدار هست و در آن کربن دی‌اکسید، تحت فشار حل می شود یکی از نوشیدنی‌هاي پر فروش در روزهای گرم سال به شمار می رود.

 

تعداد زیادی از افراد تصور می کنند که آب‌هاي گاز دار هیچ ضرری برای آن‌ها ندارد در حالی‌که دندان پزشکان هشدار میدهند که گاز موجود در آب‌هاي گاز دار میزان اسید بالا تری نسبت به موادی مثل سرکه دارند و حباب‌هاي گازی موجود در آن، بعد از مدتی باعث دندان درد، فرسایش دندان و در نهایت از بین رفتن مینای دندان میشود.

 

دندان پزشکان بر این باور میباشند که استرس ناشی از شغل یکی از عواملی هست که میتواند در فرسایش و تخریب دندان‌ها تاثیر زیادی داشته باشد، همین طور در فصل تابستان به علت زیاده روی در مصرف آبمیوه‌هاي غیرطبیعی و قندی، قهوه و آب‌هاي گازدار موجب شیوع مریضی اروژن «تخریب مینای دندان» میشود.

 

اروژن دندانی یکی از مشکلاتی هست که تعداد زیادی از بیماران برای درمان آن به متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه میکنند. اروژن دندانی زمانی اتفاق می‌افتد که مینا و یا عاج دندان به علت تماس مستقیم و مداوم با اسید تخریب میشود. در واقع اروژن دندانی به علت اسیدهای ساخت شده به وسیله باکتری‌هاي پوسیدگی‌زا ساخت میشوند.

 

در پوسیدگی‌هاي معمولی دندان تنها قسمتی از دندان درگیر میشود، اما زمانی که دندان به اروژن مبتلا شود، کل ساختار و بدنه آن درگیر این عارضه می شود به طوری که عاج دندان بدون پوشش محافظ باقی‌  می ماند.دندان‌هاي افرادی که به اروژن دندانی مبتلا می شود، به شدت نسبت به غذا هاي گرم و سرد حساسیت پیدا می کند.

 

 به گزارش پارس ناز احساس درد شدید دندانی و سرانجام تخریب ساختار دندان از جمله اثرات سوء اروژن دندانی می‌باشد. ضمن این که سایش شیمیایی دندان‌ها برگشت ناپذیر هست و اگر از این روند پیش گیری نشود، دندان به طور کامل از دست می رود.از نشانه‌هاي اروژن میتوان به ترک خوردگی دندان، زرد شدن بر اثر از بین رفتن عاج دندان و حساسیت دندان نسبت به مواد گرم و سرد اشاره کرد.

 

پزشکان معتقد میباشند که عوامل و موادی همچون آب‌هاي گازدار، آب لیمو، الکل، جویدن تکه‌هاي یخ، بارداری و دندان قروچه باعث فرسایش دندان میشوند بنابراین بهتر هست به علت اسیدی بودن بعضی مواد، مقداری پنیر بعد از آن‌ها صرف شود تا از خاصیت اسیدی بودن مواد بکاهد همین طور بهتر هست برای نوشیدن مایعات از نی بهره گیری کرد تا دندان‌هاي حساس کمتر دچار آسیب شوند.