پارس ناز پورتال

درباره بیماری افتادگی پلک پتوز و راه درمان آن

درباره بیماری افتادگی پلک پتوز و راه درمان آن

درباره بیماری افتادگی پلک پتوز و راه درمان آن

افتادگی پلک نوعی بیماری است که شاید برای تعداد زیادی از ما در مقاطعی بوجود آمده باشد. برای درمان این مشکل راه کارهایی به شما معرفی میکنیم. افتادگي پلک يا پتوز «Ptosis» به افتادگي پلک فوقاني و باريک شدن شکاف پلکي اطلاق مي‌شود که مي‌تواند يک يا هر دو چشم را مبتلا کند.

 

افتادگی پلک « پتوز » چیست؟
پتوز اصطلاح پزشکی افتادگی پلک است. این تنها به پلک بالایی اشاره دارد، پلک تحتانی را تضعیف نمی‌کند. در صورتی که افتادگی شدید باشد افتادگی پلک بالا گاهی اوقات میتواند بردید شما تاثیر بگذارد.

 

پتوز یک بیماری است، که باید درمان شود. پتوز میتواند بر عضلات، اعصاب و پوست پلک تاثیر بگذارد ماهیچه هایی است که پلک را به حرکت بالا و پایین میبرد، به نام عضلات، میتواند به چشم آسیب بزند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است با عضلات چشم ضعیف تر از حد معمول به دنیا بیایند به افتادگي پلك فوقاني پتوز گفته مي شود.

 

اين افتادگي ممكن است خفيف بوده و يا تمامي مردمك را بپوشاند. در برخي موارد پتوز مي تواند ديد طبيعي را محدود و يا حتي بطور كامل مسدود نمايد.

 

انواع پتوز
1- بيماري مي‌تواند در زمان تولد نوزاد، به دليل عدم تکامل عضلات بالا برنده‌ي پلک و يا به همراه ساير بيماري‌هاي مادرزادي ظاهر شود که به آن افتادگي پلک مادرزادي اطلاق مي‌گردد.

 

2- انواع اکتسابي اين بيماري مي‌تواند به دليل پریشانی در عضله بالا برنده پلک فوقاني در اثر افزايش سن «شايع‌ترين دلیل»، اشکال در اعصاب مربوط به اين عضلات، و يا آسيب پلک در اثر تومورها و التهابات و وارد شدن ضربه به پلک ايجاد گردد.

 

علائم و نشانه هاي پتوز
شایعترین نشانه آشکار پتوز در کودکان، افتادگی پلک میباشد. در پتوز مادرزادی، اغلب عدم تقارن چین پلک فوقانی وجود دارد. کودکان مبتلا به پتوز ممکن است برای دیدن مجبور شوند گردن خود را به عقب خم کنند یا ابروها را به سمت بالا بکشند.

 

این مانورهای سر و صورت نشان میدهند که کودک سعی می کند برای دیدن از هر دوچشم استفاده نماید. بعد از گذشت چند سال، این وضعیت هاي غیر طبیعی سر ممکن است منجر به اختلالات ظاهری سر و گردن شوند.

 

علل پتوز یا افتادگی پلک
-میوژنیک یا مرتبط با پریشانی عضلات: تعداد زیادی از موارد پتوز در این دسته قرار میگیرند که به دلیل استحاله یا عدم تکامل ماهیچه لواتور ایجاد میشود.ویژگی هاي آن عبارتنداز: عملکرد ضعیف ماهیچه لواتور، فقدان یا سطحی بودن چین پلکی و تاخییر پلکی در نگاه کردن به پایین.

 

– اپونوروتیک: تعداد زیادی از موارد افتادگی پلک در سن بالا در این دسته قرار می گیرند و ویژگی هاي آن عبارتند از چین پلکی بالا، خفیف بودن افتادگی که در نگاه به پایین تشدید میشود «هنگام مطالعه» و عملکرد خوب عضله لواتور.از علل آن می‌توان به افزایش سن، اسیب هاي مکرر ناشی از مالش چشم و استفاده از لنزهای سخت و جراحی هاي داخل چشمی اشاره کرد.

 

– عصبی: به دلیل از کار افتادن عصب سوم مغزی که عصب رسانی لواتور را بر عهده دارد ایجاد میشود. برخی از این موارد میتواند ثانویه به مسیرهای نابجای عصب رسانی باشد مانند سندروم مارکوس گان که در آن عصب مسوول باز کردن دهان به لواتور عصب رسانی میکند و هر گاه بیمار دهانش را باز میکند، پتوز رفع میشود.

 

– مکانیکی: به دلیل التهاب و تورم پلک فوقانی، که بعد از بهبود مشکل نخست افتادگی پلک رفع میشود

 

پتوز در کودکان

پتوز مادرزادی به معنای وجود پتوز در بدو تولد میباشد. اگر کودکی با پتوز متوسط تا شدید متولد شود، ممکن است برای تکامل بینایی نیازمند درمان فوری باشد.پتوز مادرزادی اغلب در اثر نقص در تکامل عضله بالابرنده پلک فوقانی که عضله لواتور نام دارد، اتفاق می افتد. اگرچه معمولا یک پریشانی مجزا میباشد، ولی در موارد مادرزادی، ممکن است همراه با اختلالات زیر باشد:

 

* پریشانی حرکات چشمی
* بیماری هاي عضلانی
*تومورهای پلک یا سایر تومورها
* اختلالات عصبی
* عیوب انکساری

 

پتوز مادرزادی معمولا با گذشت زمان بهبود نمی یابد.

 

دشواری هاي ناشی از پتوز در کودکان
شایع ترین پریشانی جدی مرتبط با پتوز دوران کودکی، آمبلیوپی «تنبلی چشم» میباشد. به دو دلیل پتوز میتواند ایجاد تنبلی چشم کند: انسداد مسیر بینایی در موارد پتوز شدید، ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید ناشی از آن، بعلاوه پتوز ممکن است در صورت وجود انحراف چشم آن را مخفی نماید و این مورد نیز می تواند منجر به تنبلی چشم شود.

 

علل پتوز بالغین چیست؟
شایعترین دلیل پتوز در بالغین، کشیدگی یا جداشدگی تاندون عضله لواتور از روی پلک میباشد. وقوع این فرایند ممکن است ناشی ازعلل زیر باشد: افزایش سن، به دنبال جراحی کاتاراکت «آب مروارید» یا سایر جراحی هاي چشمی، ضربه به چشم.

 

پتوز بالغین همین طور ممکن است عارضه ای از سایر بیماری ها مانند بیماری هاي عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای حدقه چشم باشد که عضله بالابرنده پلک یا عصب آن را درگیر می کنند

 

پتوز مادرزادی چگونه درمان میشود؟
در اغلب موارد، پتوز کودکان با جراحی درمان میشود. اگر تنبلی چشم هم وجود داشته باشد، ممکن است درمان با قرار دادن پوشش بر روی چشم سالم، استفاده از عینک یا قطره چشمی ضروری باشد. تشخیص لزوم انجام جراحی و انتخاب روش مناسب، بر زمینه عوامل زیر صورت میگیرد

درباره بیماری افتادگی پلک پتوز و راه درمان آن

• سن کودک
• درگیری یک یا هر دو پلک
• شدت پتوز
• قدرت عضلات بالا برنده و پایین آورنده پلک
• وضعیت حرکات چشمی

 

در اوایل دوران زندگی معمولا ضرورتی به انجام جراحی برای موارد خفیف تا متوسط پتوز وجود ندارد. هم در موارد مذکور و هم موارد شدیدی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، باید به طور منظم از نظر تنبلی چشم، عیوب انکساری و حالت هاي وابسته توسط چشم پزشک بررسی و در صورت نیاز تحت درمان قرار گیرند.

 

درمان پتوز
چشم پزشک میتواند بررسی جامعی از مشکل شما به عمل آورده و راجع به روش هاي درمانی مختلف و عوارض و خطرات احتمالی آنها اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

 

برای تشخیص دلیل پتوز و انتخاب بهترین روش درمانی ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون، عکسبرداری هاي مخصوص و یا سایر آزمایشات باشد. در صورت یافتن دلیل زمینه ای باید ابتدا این مورد اصلاح گردد، اما در اغلب موارد، درمان نهایی جراحی است که نوع جراحی نیز بر زمینه شدت پتوز و سایر یافته هاي بالینی تعیین میگردد.

 

عمل پتوز
عمل پتوز در بزرگسالان معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از ریختن قطره بی حسی در چشم و شستشوی چشم با محلول ضد عفونی کننده «بتادین» مقدار کمی داروی بی حسی «گزیلوکایین» زیر پوست پلک بالا تزریق میشود تا این ناحیه بی حس شود.

 

برش کوچکی روی خط طبیعی پوست پلک فوقانی داده می شود و عضله بالا برنده پلک را پیدا و پس از تنظیم محل پلک، آن را کوتاهتر میکنیم تا پلک بالاتر کشیده شود و سپس پوست با بخیه هاي ظریف بسته میشود.

 

بیمار پس از عمل از بیمارستان مرخص میشود. این عمل در اطفال تحت بی هوشی عمومی انجام می شود. در اطفال تصمیم گیری برای انجام عمل بر زمینه شدت پتوز و قدرت عضله بالابرنده پلک است. اگر پتوز شدید نباشد، عمل تا سنین 3 الی 5 سالگی یعنی تا قبل از دبستان به تعویق می افتد.

 

به هر حال اگر افتادگی پلک باعث انسداد مسیر بینایی شود، در سنین پایین تر حتی 3 هفتگی نیز قابل انجام است. اگر قدرت عضله بالابرنده پلک خیلی کم باشد، به جای کوتاه کردن عضله بالابرنده پلک، با کمک نخ یا بافت هاي خاصی پلک به ابرو آویزان میشود.

 

دستورات پس از عمل
چشم به مدت 24 تا 48 ساعت پانسمان میشود. معمولا پلک بالا به مدت 7 الی 10 روز متورم است. زخم باید تمیز و خشک و بدون ترشح باشد. دستورات لازم در مورد نحوه تمیز کردن زخم و استفاده از پمادها به شما داده خواهد شد. معملا 2 تا 3 هفته از پمادها استفاده میشود.

 

فواید عمل پتوز
پیشگیری از آمبلیوپی «تنبلی چشم» و استرابیسم « انحراف چشم» افزایش قسمت فوقانی میدان بینایی و کیفیت دید بهبود ظاهر فرد و افزایش اعتماد به نفس برگرداندن پلک به محل طبیعی خود برگرداندن زیبایی طبیعی به فرد.

 

عوارض عمل پتوز
کبودی و تورم پلکها احتمال بسیار کم عفونت احتمال اصلاح بیش از حد معمول «پلک بالاتر قرار گیرد» یا اصلاح کمتر از حد معمول «پلک پایین تر قرار گیرد» که نیاز به عمل مجدد باشد. عدم توانایی در بستن کامل پلکها که میتواند موقتی یا دائمی باشد.

 

این حالت نیاز به استفاده از قطره و پماد نرم کننده دارد. اگر این وضعیت دائمی باشد و برای بینایی خطری داشته باشد، لازم است پلک مجددا به محل قبلی برگردانده شود. در برخی موارد در صورت تمایل پلک مقابل به افتادن، ممکن است بعد از عمل در پلک مقابل پتوز ظاهر شود.