پارس ناز پورتال

بیماری افسردگی خود به خود درمان نخواهد شد

بیماری افسردگی خود به خود درمان نخواهد شد

بیماری افسردگی خود به خود درمان نخواهد شد 

تعداد زیادی از افراد در اجتماع میباشند که به مریضی روانی افسردگی مبتلا می باشند اما برای درمان اقدام نمی کنند،باید دانست که این مریضی خود به خود درمان نمی‌شود. رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بررسی‌هاي کشوری وزارت بهداشت نشان میدهد که 67.4درصد بیماران روانپزشکی برای درمان مراجعه نمی کنند و فکر میکنند، مریضی انها خود به خود مفید می شود.

 

احمد حاجبی افزود: اختلالات روانپزشکی به عوامل مختلفی رابطه دارد که شامل عوامل جسمی، روانشناختی و اجتماعی هست، طبیعی هست که بخش‌هاي جسمی این مریضی به وزارت بهداشت مربوط می شود و درمان‌هاي دارویی این اختلال اکثر برای درمان عوامل جسمی و بیولوژیک این مریضی‌ها هست.

 

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت در حیطه اختیارات و مسئولیتی که دارد برای کاهش عوامل بیولوژیک و جسمی مریضی افسردگی و سایر اختلالات روانی به خصوص در قالب طرح تحول سلامت کارهای مهمی انجام داده هست اما واقعیت این هست که این اقدامات کافی نیست.

 

وی گفت: کاری که در وزارت بهداشت برای بازرسی مریضی‌هاي روانپزشکی باید انجام شود این هست که سیستم غربالگری و شناسایی این بیماران تقویت شوند که اینکار انجام شده هست، برای اینکار از ابزارهای لازم برای غربالگری در شبکه بهداشتی کشور بهره گیری شده که هم پزشکان، هم کارشناسان سلامت روان و هم روانپزشکان بتوانند در این سیستم مبتلایان به اختلالات روانی را شناسایی کنند.

 

حاجبی افزود: غربالگری نخست را کارشناسان سلامت روان و حتی مراقبان سلامت که روانشناس نیستند در شبکه بهداشتی کشور انجام میدهند و اگر بر اساس ابزارهای تشخیصی که در اختیار این نیروها در سراسر کشور و به خصوص در حاشیه شهرها قرار دارد، فرد مبتلا به اختلال روانی شناسایی شود، افراد مبتلا به سطح بعدی که روانشناس، دکتر یا روانپزشک هست، ارجاع می شوند.

 

وی گفت: اگر تشخیص افسردگی یا هر نوع اختلال روانی با تشخیص فرد متخصص قطعی شود، درمان فرد شروع میشود.
وی گفت:‌ درمان این افراد به دو بخش درمان دارویی و غیر دارویی تقسیم میشود که درمان دارویی با نظر دکتر و روانپزشک و درمان غیر دارویی با حضور روانشناس و کارشناس سلامت روان انجام می شود.

 

**اختلالات روانی در میان فقرا اکثر هست
حاجبی افزود: اختلالات روانپزشکی در جاهایی که اوضاع اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر هست مثل حاشیه شهرها اکثر هست، در همۀ جهان نیز همچنین هست، آمار کشوری ایران نیز نشان میدهد که شیوع اختلالات روانی در کشور 23.6درصد و شیوع افسردگی 12.9درصد هست که این میزان در حاشیه شهرها اکثر هست.

 

وی درمورد برنامه وزارت بهداشت برای رفع انگ مریضی‌هاي روانی و افزایش مراجعه بیماران به دکتر گفت:‌ برنامه وزارت بهداشت افزایش سواد سلامت مردم و بالابردن سطح آگاهی‌هاي عمومی در اساس گسترش فرهنگ خودمراقبتی هست و معتقدیم که اگر نتوانیم سطح سواد سلامت مردم را بالا ببریم، اجرای برنامه خودمراقبتی مردم به خصوص در حوزه سلامت روان امکان‌پذیر نیست.

 

حاجبی افزود: بسته آموزشی سلامت روان برای سطوح گوناگون آموزشی در اساس سلامت روان تدوین شده هست و معتقدیم افزایش سواد سلامت روان مردم به کاهش انگ مریضی‌هاي روانپزشکی و افزایش مراجعه مردم به روانپزشک و روانشناس برای درمان این مریضی‌ها منجر می شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که برآورد وزارت بهداشت از اوضاع سواد سلامت مردم چیست گفت: این موضوعی هست که در آن ضعف داریم و برآورد دقیقی در این اساس نداریم، امسال باید برآورد دقیقی از اوضاع سواد سلامت مردم را به دست آوریم تا بعد بتوانیم متوجه شویم که مداخلات وزارت بهداشت چقدر در بهبود وضع موجود موثر هست.

 

** سواد سلامت مردم پایین هست
مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه هیچ برآوردی درمورد اوضاع سواد سلامت مردم نداریم اما حتما میزان آن پایین هست چون میبینیم که بخش زیادی از مردم به خاطر انگ مریضی روانی به متخصصان سلامت روان مراجعه نمیکنند یا اگر مراجعه میکنند به موقع داروی خود را نمیخورند و دارویشان را از دیگران مخفی می کنند.

 

وی گفت: با بررسی کشوری که در وزارت بهداشت انجام دادیم، متوجه شدیم که تعداد زیادی از افرادی که در جمعیت 15تا 64 به یکی از مریضی‌هاي روانی مبتلا میباشند، به روانپزشک و روانشناس مراجعه نکرده‌اند وقتی از آن ها خاطر را پرسیدم، 67.4درصد انها نگفتند پول نداشتیم، روانپزشک یا روانشناس نبود، خدمت گران بود یا دفترچه بیمه نداشتیم، گفتند که فکر میکردیم مریضی روانی خودش مفید می شود.

 

 به گزارش پارس ناز حاجبی افزود: همین شاخص نشان دهنده اوضاع ناگوار سواد سلامت مردم هست، زیرا افراد زیادی در کشور میباشند که به طور قطع مریضی روانی دارند ولی فکر می کنند خودش مفید میشود و به روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمی کند.وی گفت: عده زیادی از مردم هم برای درمان مریضی روانی خود به افراد غیر متخصص مثل دوست و آشنا یا رمال و فالگیر مراجعه میکنند،

 

کاری که ما باید انجام دهیم این هست که سواد سلامت مردم را بالا ببریم تا شانس سوء بهره گیری را کم کنیم.وی در پایان افزود: وزارت بهداشت امسال برنامه ارتقای سواد سلامت مردم را آغاز کرده هست اما کاری که هنوز انجام نشده، این هست که اوضاع موجود را از نظر میزان سواد سلامت روان مردم نمی‌دانیم،‌اینکار باید انجام شود تا بعد از آن بتوانیم میزان پیشرفت کشور را در این اساس ارزیابی کنیم.