پارس ناز پورتال

تاثیر بیماری افسردگی در ساختار مغز انسان

تاثیر بیماری افسردگی در ساختار مغز انسان

تاثیر بیماری افسردگی در ساختار مغز انسان 

افسردگی به عنوان یک مریضی مخفی شناخته میشود که میتواند تاثیرات بسیار مخربی روی دیگر اعضای بدن داشته باشد. مطالعات محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند نشان میدهد که افسردگی ساختار مغز را تغییر می‌دهد.تغییر در بخش هایي از مغز به نام ماده سفید دیده شده که این قسمت راه هاي عصبی را دربر میگیرد و سلول هاي مغز را قادر به رابطه با یکدیگر از طریق سیگنال هاي الکترونیکی میکند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پزشکی آمریکایی ساینس دیلی،ماده سفید بخش کلیدی اتصالی مغز هست و اختلال در آن موجب بروز مشکل در درک و دریافت احساسات و مهارت هاي نیازمند تفکر می‌شود.نتیجه مطالعه انجام شده روی بیش از سه هزار نفر که گسترده ترین مطالعه از این نوع هست؛ اطلاعاتی از بیولوژی افسردگی به دست میدهد و میتواند به تشخیص و درمان بهتر این مریضی کمک کند.

 

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند از نوعی روش تصویربرداری منحصر به فرد با ام آر آی به نام DTI برای نقش برداری از ساختار ماده سفید بهره گیری کردند.کیفیت این ماده که به نام یکپارچگی ماده سفید شناخته می‌شود در افراد مبتلا به افسردگی کاهش یافته بود. تغییرات نمونه در افراد سالم از جهت این مریضی، دیده نشد.

 

 به گزارش پارس ناز افسردگی مهم‌ترین علت ناتوانی در دنیا هست و علایم آن شامل بی حوصلگی، خستگی مفرط و احساس پوچی هست.کارشناسان میگویند به علت گسترده جامه آماری این تحقیق یعنی سه هزار و 461 نفر یافته هاي آن تا حد زیادی درست میباشند.

 

هیتر والی/Heather Whalley یکی از محققان ارشد دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: این مطالعه با بهره گیری از گسترده ترین جامعه آماری نشان می‌دهد افسردگی می‌تواند ماده سفید و ارتباطات عصبی این بخش از مغز را تحت تاثیر قرار دهد. ارائه درمان به بیماران مبتلا به افسردگی بسیار ضروری هست و پی بردن بهتر به سازوکار آن کمک می‌کند تا راه هاي درمان کارآمدتری را به کار بندیم.