پارس ناز پورتال

بیماری سرطان روده کوچک را بشناسید

بیماری سرطان روده کوچک را بشناسید

بیماری سرطان روده کوچک را بشناسید 

سرطان در همه جای دنیا در حال افزایش است و سالانه جان عده زیادی را می گیرد و راه مفید برای جلوگیری از ابتلا اطلاع رسانی درباره این بیماری است تا مردم با اصلاح سبک زندگی به سرطان دچار نشوند. عادات تغذیه ی همه ی ما دچار مشکل است و این موضوع به دلیل این است که ما اصلا نمیدانیم چه چیزی باید بخوریم و چه چیزی نباید بخوریم،

 

به همین علت اکثر ما از مشکلات گوارشی رنج میبریم. سرطان روده کوچک هم یکی از همان دسته مشکلات گوارشی می باشد. سرطان روده کوچک به علت وجود یاخته های سرطانی در روده کوچک بوجود می آید. بلندترین بخش از سیستم گوارش که روده کوچک است، به معده متصل است. در ادامه این سرطان را بیشتر به شما معرفی میکینم.

 

روده کوچک به سه بخش تقسیم می شود: دوازدهه، تهی روده و روده دراز. بیشتر موارد سرطان روده کوچک در دوازدهه پدید می آید.

 

انواع سرطان روده کوچک
انواع سرطان روده کوچک اینها هستند :
Adenocarcinomas – معمولا شایع ترین نوع سرطان روده کوچک که دیواره روده کوچک را دربرمی گیرد، این نوع سرطان است. این سرطان اغلب رشد خوش خیم کمی دارد که پولیپ نامیده می شود.تومور سرطانی – یک نوع سرطان است که در بافت پشتیبان یا بافت ارتباطی روده کوچک بوجود می آید.

 

تومورهای stromal امعاء و احشاء – تغییرات تومور سرطانی بافت های نرم می باشند.
تومورهای Carcinoid – در جداره امعاء و احشاء پدیدار می شوند و اغلب رشدی کند دارند.
Lymphomas – بیماری سیستم ایمنی بدن است که ممکنست در درون امعاء و احشاء بوجود آید.

 

ampulla of Vater که hepatopancreatic ampulla نیز نامیده می شود، بخشی از بدن است که مجرای مشترک صفرا و لوزالمعده است و به دوازدهه (بخش بالایی روده کوچک) باز می شود. معمولا این نوع سرطان به عنوان سرطان روده کوچک درنظر گرفته نمی شود بلکه نوعی از سرطان بشمار می آید که به مانند سرطان لوزالمعده تلقی می شود.

 

درمان سرطان روده کوچک
برای درمان سرطان روده کوچک علاوه بر جراحی، از پرتو درمانی، شیمی درمانی و دیگر شکل های درمان و نیز روش هایی برای کاهش عوارض جانبی و کمک به نیرومند ماندن بیمار و تغذیه مناسب او درخلال درمان استفاده می شود.

 

جراحی سرطان روده کوچک
جراحی، متداول ترین درمان برای سرطان روده کوچک است. در جراحی، تومور و بخش سرطانی روده کوچک برداشته می شود. در برخی از موارد ممکنست که روش های زیر نیز مناسب باشند :

 

روش Whipple- اگرچه این روش پیچیده بیشتر به عنوان درمانی برای سرطان لوزالمعده انجام می شود ولی برای مداوای سرطان دوازدهه (که در بالای روده کوچک قرار دارد) نیز استفاده می شود. دوازدهه جایی است که بیشتر موارد سرطان روده کوچک از آنجا آغاز می شود.

 

در روش یادشده در بالا، دوازدهه و بخشی از لوزالمعده برداشته می شوند. همچنین کیسه صفرا، بخشی از معده، انتهای مجرای مشترک صفرا و غدد لنفاوی نیز برداشته می شوند. سپس بخش های باقی مانده لوزالمعده، روده کوچک و مجرای صفرا به هم متصل می شوند. این کار امکان آن را می دهد تا تخلیه صفرا از کبد به روده کوچک ادامه یابد و عمل گوارش امکان پذیر شود.

 

درمان سرطان روده کوچک ممکنست خطرات بالقوه ای برای بیماران داشته باشد.روش هایی به عنوان مسکن- در موارد پیشرفته سرطان روده کوچک ممکنست که جراحی، انتخاب نشود چون شاید بیماری کاملا گسترده شده باشد. برای کم کردن علائمی مانند درد و تهوع که توسط انسداد روده کوچک توسط تومور ایجاد شده است، می توان عمل جراحی برای تسکین انجام داد تا بیمار احساس آسایش بیشتری داشته باشد.

 

مثلا اگر تومور، مسیر روده کوچک را بسته باشد، می توان با عمل جراحی، لوله کوچکی را قرار داد تا تومور را بای پس کند و شکافی را از معده به انتهای دیگر روده کوچک و یا به روده بزرگ ایجاد کند. این کار بیمار را توانا می کند که به گونه ای عادی غذا بخورد و غذایش هضم شود.

 

پرتو درمانی سرطان روده کوچک
شکل های پیشرفته پرتو درمانی با شدت نتظیم شده (IMRT) ازقبیل TomoTherapy و Trilogy را می توان برای مداوای موارد کوچک سرطان روده کوچک بکار برد. این سیستم های ارائه پرتو درمانی، پرتوها را بر روی خود تومور متمرکز می کند و از آسیب رسیدن به بافت و اندام های سالم پیرامونی جلوگیری می کند.

 

پرتو درمانی می تواند یاخته های سرطانی باقیمانده پس از جراحی را ازبین ببرد و در مواردی که نتوان از جراحی برای برداشتن تومورها بهره گرفت، می توان از پرتو درمانی سرطان روده کوچک برای کاهش درد استفاده کرد.

 

شیمی درمانی سرطان روده کوچک
داروهای شیمی درمانی را می توان هم برای نابود کردن بی درنگ یاخته های سرطانی و هم برای جلوگیری از رشد و تکثیر سرطان روده کوچک بکار برد :سرطانی که به دیگر بخش های بدن منتقل شده است

 

یاخته های سرطانی که برای شناسایی شدن بسیار کوچکند و بنابراین پس از جراحی در شکم باقی می مانند
داروهای شیمی درمانی مورد استفاده برای سرطان روده کوچک عبارتند از :
Capecitabine
Fluorouracil (5-FU)
Oxaliplatin
Irinotecan

 

معمولا شیمی درمانی از طریق تزریق وریدی انجام می شود. در این روش داروهای شیمی درمانی از طریق ورید، به آهستگی در سیستم گردش خون آزاد می شود و به همه جای بدن می رود. در مورد سرطانی که به کبد سرایت کرده باشد، می توان شیمی درمانی درون شریانی (IAC) را برگزید.

 

در این روش ها، دوز مورد نظر از داروهای شیمی درمانی از طریق شریان کبدی مستقیما به کبد می رود. این سبب می شود که شیمی درمانی در نزدیکی تومور متمرکز شود و یاخته های سرطانی را نابود کند و نیز آسیب به یاخته های سالم به حداقل برسد.در مراکز درمانی به بیمار کمک می شود تا با عوارض جانبی ازقبیل کم اشتهایی، تهوع، استفراغ و زخم دهان کنار بیاید.

 

مثلا پزشکان تجویزاتی می دهند تا به کم کردن تهوع و استفراغ کمک کند. همچنین تیم طب naturopathic می تواند معالجات طبیعی داشته باشد تا به تسکین مسیر گوارش کمک کند و زخم های دهانی را مداوا کند، مواردی که برخی از بیماران به هنگام انجام شیمی درمانی سرطان روده کوچک با آن دچار می شوند.