پارس ناز پورتال

همه چیز درباره بیماری فلج بل در عضلات صورت

همه چیز درباره بیماری فلج بل در عضلات صورت

همه چیز درباره بیماری فلج بل در عضلات صورت 

وقتی دقت ها به سمت مریضی فلج بل جلب شد که ستاره هالیوودی آنجلینا جولی از ابتلا به آن سخن گفت. درمورد این مریضی اکثر بدانیم. فلج بل مریضی هست که در آن عضلات یک سمت صورت ضعیف یا فلج می‌شوند. این مریضی تنها یک سمت از صورت را در یک زمان تحت تاثیر میدهد و موجب سستی یا سفت شدن آن سمت می‌شود.

 

آنجلینا جولی، هنرپیشه هالیوودی، یکی از چهره هاي سرشناسی هست که جدیداً ابتلای خود به فلج بل را افشا کرده هست.فلج بل به واسطه صدمه وارده به عصب جمجمه اي هفتم شکل میگیرد. این عصب به اسم «عصب صورت» نیز شناخته میشود. هر فردی می‌تواند به فلج بل مبتلا شود. اما به نظر میرسد این مریضی اکثر در افراد مبتلا به دیابت یا آنهایی که بهبودی از عفونت هاي ویروسی را تجربه میکنند، رخ می‌دهد.

 

اکثر مواقع، علائم فلج بل موقتی میباشند.
اگر این شرایط برای شما رخ دهد، ممکن هست دچار هراس شوید که یک سکته مغزی داشته اید، اما شاید اینگونه نیست. سکته مغزی که بر عضلات صورت تاثیر میگذارد، موجب ضعف عضلانی در دیگر بخش هاي بدن نیز می‌شود و تنها به صورت محدود نیست.

 

علت فلج بل چیست؟
اکثر پزشکان بر این باورند که فلج بل به واسطه صدمه به عصب صورت، که موجب تورم آن می‌شود، شکل می‌گیرد. این عصب از یک ناحیه باریک استخوانی در جمجمه عبور میکند. هنگامی که عصب متورم میشود – حتی به میزان اندک – به سطح سخت جمجمه فشار وارد میکند. این شرایط بر کارکرد عصب تاثیرگذار هست.

 

همین طور، پژوهشگران معتقدند که عفونت هاي ویروسی ممکن هست در ابتلا به فلج بل نقش داشته باشند. آن ها شواهدی را کشف کرده اند که نشان می‌دهند ویروس هرپس سیمپلکس 1 «علت شایع تاول هاي تبخالی» ممکن هست مسئول بسیاری از موارد فلج بل باشد.

 

علائم فلج بل چه چیزهای میباشند؟
علائم فلج بل معمولا به طور ناگهانی آشکار می‌شوند. ممکن هست شب در شرایطی که حالتان مفید هست به خواب بروید، اما صبح روز بعد هنگامی که در آینه نگاه میکنید با افتادگی و سستی بخشی از صورت خود مواجه شده باشید.

 

برخی افراد یک یا دو روز پیش از نخست فلج بل، پشت گوش خود احساس درد دارند. برخی دیگر به این نکته اشاره دارند که چند روز پیش از دیدن علائم این مریضی صداها بلندتر از حالت عادی به نظر میرسند.همین طور، ممکن هست مواردی که در ادامه به انها اشاره میشود را پیش از شکل گیری فلج بل تجربه کنید «به دلیل داشته باشید که این علائم شاید تنها در یک سمت از صورت رخ خواهند داد»:

 

ناتوانی در بستن پلک یا چشمک زدن
اکثر یا کمتر از حد معمول بودن میزان آب چشم
آبریزش دهان
دشواری در جویدن
افت حس چشایی
پرش عضله هاي صورت
احساس درد یا بی حسی در پشت گوش

 

ضعف صورت و افتادگی به طور معمول طی یک یا دو روز به بحبوحه خود می‌رسند. اکثر مردم طی چند هفته روند بهبودی را احساس میکنند. انها به طور معمول طی سه ماه بهبودی کامل را تجربه می‌کنند. برخی افراد مبتلا به فلج بل دوران ریکاوری طولانی‌تر دارند. در موارد کمیاب، افراد مبتلا به این مریضی ممکن هست برخی علائم دائمی را داشته باشند.

 

تشخیص و درمان فلج بل
آزمایشی برای اینکه با اطمینان گفته شود به فلج بل مبتلا هستید، وجود ندارد. در حقیقت، پزشکان به طور معمول این مریضی را پس از حذف احتمال ابتلا به مریضی هاي دیگر تشخیص می‌دهند.

 

دکتر با انجام معاینه کامل و دقیق کار خود را نخست خواهد کرد. اگر وی به فلج بل مشکوک باشد، تلاش می‌کند پلک چشم در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته صورت مریض را ببندد. اگر پلک بسته نشود، علامت اي از آن چیزی هست که پزشکان «پدیده بل» می‌نامند. در این شرایط، هنگامی که دکتر تلاش می‌کند چشم مریض را ببندد، چشم به سمت بالا و خارج حرکت میکند.

 

سپس دکتر رد کردن ابتلا به مریضی دیگر را دنبال میکند. وی شاید قدرت شنوایی و حس تعادل مریض را آزمایش خواهد کرد. هم‌چنین، ممکن هست انجام چند آزمایش مثل تصویربرداری پرتو اکس از جمجمه، سی تی اسکن، یا ام آر آی را تجویز کند. انجام آزمایش الکتریکی ممکن هست به تشخیص کمک کند.

 

روشهای درمانی فلج بل
هیچ چیزی نمیتواند فلج بل را متوقف کند. اگر مشخص شود فلج بل در نتیجه ویروس تبخال «هرپس سیمپلکس 1» یا زونا «هرپس زوستر» شکل گرفته، دکتر ممکن هست داروی ضد ویروس، مثل آسیکلوویر، تجویز کند. اما پژوهشی که نشان دهد این داروها در کاهش علائم فلج بل کارساز میباشند، صورت نگرفته هست.

 

همین طور، دکتر ممکن هست یک دوره کوتاه بهره گیری از کورتیکواستروئیدها، مثل پردنیزون، را تجویز کند. هدف از اینکار کاهش تورم عصب صورت هست. اینکار می‌تواند مدت زمان علائم فلج بل را کوتاه کند.در همین حال، دکتر مراقبت اضافی از چشم در بخش تحت تاثیر قرار گرفته را توصیه خواهد کرد.

 

ممکن هست بهره گیری از چشم بند توصیه شود زیرا مریض قادر به پلک زدن و بستن پلک خود نیست. اگر اشک چشم ها کمتر از حد معمول باشد، مریض ممکن هست مجبور به بهره گیری از قطره هاي چشمی برای پیشگیري از خشک شدن چشم باشد.در نهایت، دکتر ممکن هست ماساژ عضلات صورت را توصیه دهد. در موارد بسیار کمیاب – زمانی که علائم پس از گذشت مدتی بهبود نیابند – ممکن هست انجام عمل جراحی برای کاهش فشار روی عصب صورت توصیه شود.