پارس ناز پورتال

بررسی بیماری فیبروم رحمی زنان و راه درمان

مجموعه : بهداشت زنان
بررسی بیماری فیبروم رحمی زنان و راه درمان

بررسی بیماری فیبروم رحمی زنان و راه درمان 

مریضی فیبروم رحمی زنان یکی از شایع ترین مریضی هاي مربوط به خانم ها می باشد که بهتر هست هرکسی علایم آن را بداند. یک متخصص زنان و زایمان گفت: فیبرم‌هاي رحمی یکی از دلیل‌هاي شایع برداشتن رحم هست.دکتر زهرا طاولی اظهار کرد: فیبرم‌هاي رحمی توده‌هاي خوش‌خیم رحمی میباشند که شیوع بالایی دارند.

 

وی با بیان این که گرچه فیبرم‌هاي رحمی یک از دلیل‌هاي شایع برداشت رحم هست، افزود: این فیبرم‌ها انواع مختلفی دارند که در جدار رحم قرار گرفتند و ضایعات فضاگیری میباشند که با افزایش سایز رحم خود را نشان می‌ دهند.این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در بعضی اوقات این فیبرم‌ها به داخل حفره رحم نفوذ کرده و باعث خونریزی شدید قاعدگی و یا نازایی می شوند

 

که نیاز به جراحی دارد. چنانچه فیبرم سایزش کوچک باشد، نگران‌کننده نیست و فرد باید هر ۶ ماه یکبار سونوگرافی کرده و اوضاع افزایش سایز را بررسی کند.طاولی بیان کرد: در موارد نادری فیبرم به سارکون(توده بدخیم رحم) تبدیل می‌ شود که فرد باید MRI مخصوص انجام دهد.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گیرد که کوچک و همراه با خونریزی باشد،

 

باید هیستروسکوپی انجام شود و بدون هیچ برشی روی شکم، از طریق واژینال هیستروسکوپی برای تشخیص دلیل خونریزی‌ها و برای داشتن مشابه از ضایعه‌ای که داخل حفره رحم هست، انجام می‌ شود. چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گرفته و بزرگ و علامتدار باشد، باید از لاپراترمی(عمل باز) و یا لاپراسکوپی(عمل بسته) بهره گیری شود.

 

وی با بیان این که این عارضه در سن باروری ایجاد می‌ شود و بر زمینه علائم و تشخیص دکتر مشخص می‌ شود که نازایی ایجاد کرده یا خیر، بیان کرد: چنانچه انسداد لوله داخل حفره رحم باشد، با لانه‌گزینی جنین تداخل پیدا می‌ کند و باعث سقط‌هاي زودرس می‌ شود و در طی بارداری سبب خونریزی میشود.

 

 به گزارش پارس ناز طاولی گفت: پیشنهاد نمیکنم همه ي کسانی که فیبرم دارند گذشته از بارداری اقدام به برداشتن رحم کنند، بلکه باید از رحم نقشه‌برداری انجام شود که فیبرم کجا قرار دارد و سپس با تشخیص دکتر نسبت به برداشتن آن اقدام کرد.این دکتر گفت: چنانچه بانویی فیبرم داشته باشد، در دوران یائسگی هورمون‌ها قطع و رحم کوچک می‌ شود.

 

منبع:ایسنا