پارس ناز پورتال

بیماری نوروپاتی پا و نکات مربوط به آن

بیماری نوروپاتی پا و نکات مربوط به آن

بیماری نوروپاتی پا و نکات مربوط به آن 

بیماری نوروپاتی پا مربوط به اعصاب بدن می شود و ما در این مطلب توضیحات کامل از این بیماری برای شما اورده ایم . نوروپاتی در واقع به آسیب عصبی گفته می شود که تمام مناطق بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.نوروپاتی پروگزیمال اشاره به آسیب های عصبی نواحی ساق پا و بازوها دارد ونوروپاتی محیطی به آسیب های عصبی در نواحی کف پا و دست گفته می شود.

 

دلایل بسیاری را می توان برای ایجاد نوروپاتی برشمرد که برخی از آنها می توانند ارثی باشند ، از جمله این دلایل نوروپاتی دیابتی و یا نوروپاتی ناشی از تروما یا آسیب است. علائم این مشکل می تواند سوزن سوزن زدن ، بی حسی ، ضعف عضلانی و درد باشد. برای تعیین علت زمینه ای نوروپاتی باید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

دیابت

علت اصلی نوروپاتی ساق پا و کف پا ابتلا به بیماری دیابت است.اثرات طولانی مدتقند خون بالا سبب آسیب های عصبی غیرقابل بازگشت به ساق و کف پا می شود.درمان اولیه برای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی کنترل دقیق قند خون ، رژیم غذایی منظم و ورزش است.

 

دیابت با داروهایی نظیر انسولین کنترل می شود و به کمک طب سوزنی می توان به کاهش درد و افزایش جریان خون در مناطق آسیب دیده پا کمک کرد.

 

عدم توازن غدد درون ریز

عدم تعادل در تولید هورمون می تواند یکی از علل نوروپاتی ساق و کف پا باشد بطور مثال آکرومگالی بعلت تولید بیش از حد هورمون رشد در بدن ایجاد می شود. در نتیجه این امر با بزرگ شدن استخوان ها ، مفاصل ، تاندون ها و رباط ها همراه است.

 

فشرده سازی اعصاب ساق و کف پا می تواند منجر به نوروپاتی شود. کم کاری تیروئید نیز حالتی است که موجب ادم یا تجمع مایع و در نتیجه تورم بافت شده که این امر فشردگی و افزایش فشار به اعصاب ساق پا و کف پا را منجر می شود.


اعتیاد به الکل و کمبود تغذیه

یکی از علل ایجاد نوروپاتی کمبود تغذیه و ویتامین است. تیامین و ویتامین ها برای حفظ عملکرد مناسب اعصاب و هدایت عصبی لازم می باشند.

 

کمبود تیامین می تواند نوروپاتی دردناک دیستال را بدلیل انحطاط عصبی ایجاد کند.این وضعیت به احتمال زیاد در افراد الکلی و یا کسانیکه از کمبود مواد مغذی رنج می برند مشاهده می شود.برخی ویتامین نظیر B6 ، B12 ، B1 وE و همچنین نیاسین برای کاهش و جلوگیری از نوروپاتی محیطی ضروری هستند.

 

سموم و داروها

سموم می توانند در ایجاد نوروپاتی محیطی نقش داشته باشند.فلزات سنگین همانند سرب ، جیوه و ترکیبات تالیوم می توانند خطرات ناشی از نوراپاتی را در ساق و کف پا افزایش دهند.داروها نیز اگر برای طولانی مدت استفاده شوند می توانند اثرات نوروپاتیک داشته باشند.

 

این داروها عبارتند از : داروهای ضد تشنج ، داروهای ضد ویروس ، آنتی بیوتیک ها و داروهای درمان سرطان. از جمله نشانه های اولیه این بیماری سوزن سوزن شدن دست و پا ، بی حسی ، مشکل در راه رفتن و عدم تعادل است.