پارس ناز پورتال

بیماری های شایع پاها و روش های درمان آن

بیماری های شایع پاها و روش های درمان آن

بیماری های شایع پاها و روش های درمان آن 

پاها معمولاً با دردهای مفصلی و گاهی نیز با واریس رگ ها مواجه می‌شوند, دردهای مچ پا و زانو نیز در جامعه بسیار شایع میباشند. پاها میباشند که شما را سرپا نگه می دارند. هرکجا که میخواهید شما را میبرند و در یک کلام همراهی مادام العمر و وفادار میباشند. اما برای این همراهان مادام العمر, هفت نفص و صدمه ممکن هست پیش بیاید که باید از انها جلوگیري کنید.

 

1. قارچ

مریضی پای ورزشکار فقط یک جور خارش آزاردهنده نیست, بلکه نوعی عفونت قارچی هست که پوست پای تان را پوسته پوسته میکند. قارچ ها میتوانند به ناخن هاي شما هم حمله کنند و باعث شوند آنها ظاهری زرد و گچ مثل پیدا کنند. دکتر بالکن ریدر, متخصص پوست از دانشکده پزشکی نیویورک, می‌گوید هر کدام از این دو دشوار میتوانند به عفونت هاي جدی تر بدل شوند.

 

روش رویارویی; درمان قارچ پا می‌تواند به طرز وحشتناکی سخت باشد, چون ممکن هست قارچ مجدد برگردد و منتشر شود. بنابراین به نفع تان هست که از بروز آن پیشگیری کنید. قارچ ها در محیط هاي گرم و نمناک, مثل کفش هاي عرق کرده, سراغ پاهایتان می‌آیند. بنابراین کمی پودر پای ورزشکار زیسرب, یا همان پودر میکونازل نیترات ضد قارچ, داخل کفش تان بریزید.

 

دکتر ریدر میگوید اگر پاهایتان مبتلا به قارچ شده اند, با خوددرمانی بدترش نکنید. از دکترتان بخواهید داروی ضدقارچ برای تان تجویز کند.

 

2. آرتروز پا یا آرتروز قوزک پا

پاها شاهکارهای مهندسی میباشند؛ هر پا 26 استخوان و 33 مفصل کوچک دارد. غضروف مفصل ها کم کم زمان از بین میرود- مخصوصا اگر پاهایتان صدمه دیده باشند- و این باعث میشود استخوان ها به هم ساییده شوند. دکتر بامهاور می‌گوید این درد معمولاً خفیف هست و اگر پیاده راه نروید و استراحت کنید, کاهش پیدا می‌کند.

 

روش رویارویی; برنامه ورزشی تان را تغییر دهید و تمریناتی را در برنامه تان بگنجانید که عمده به پاها فشار نیاورد, مثل شنا. در مطالعه اي که در دانشگاه تگزاس انجام گرفت, کسانی که سه روز در هفته شنا می‌کردند, اعلام کردند که درد آرتروز و خشکی استخوان هاي شان کاهش پیدا کرده هست.

 

از آن جا که نمیتوانید «و نباید هم» همۀ وقت} به پاهایتان استراحت بدهید و سرپا نباشید, بهتر هست کفش هایي را برای پیاده روی و دویدن انتخاب کنید که پاهیتان را محکم نگه دارند.
بعد از اینکه حدود 400 مایل «یعنی تقریباً 644 کیلومتر» با کفش هاي تان راه رفتید, عوض شان کنید.

 

3. انگشت چکشی

انگشت چکشی وضعیتی هست که در آن یکی از انگشتان پا «معمولاً انگشت دوم یا سوم» از مفصل میانی خم می‌شود و به شکل چنگال پرندگان یا حرف Z در می‌آید. اگر کفش اندازه پا نباشد و انگشتان را خم کند و یا اگر در ماهیچه هاي پاها عدم تناسبی وجود داشته باشد که باعث شود انگشتان پا هنگام پیاده روی نتوانند صاف شوند, دشوار انگشت چکشی در پا به وجود می‌آید.

 

روش رویارویی; کفشی بپوشید که پنجه آن پهن باشد. شما حتی میتوانید به یک مغازه تعمیر کفش رفته و پنجه کفش هاي فعلی تان را گشاد کنید. ارتجاعی بودن کفش ها تنها باعث می‌شود که پنجه هایتان انعطاف داشته باشند و پاها را در یک فضای محدود که باعث از ریخت افتادن مادام العمر آنها میشود. برای زیر فشار قرار دادن یک توپ تنیس را روی زمین بگذارید و تلاش کنید که آن را با پنجه پا گرفته و بلند کنید.

 

4. پینه شست پا

کفش نامناسب یا پیشینه ارثی می‌تواند جا به جایی مفصل انتهای انگشت شست پا شود, به گونه اي که انگشت شست به سمت داخل خم شود و روی انگشتان دیگر جمع شود. آن وقت دیگر هر قدمی که فرد بر می دارد شبیه این هست که بخواهید دری که لولایش کج شده را ببندید. دکتر جودیت بامهاور, متخصص ارتوپد, می‌گوید “نمیتوانیم پیش بینی کنیم اوضاع پینه شست پا با چه سرعتی رو به وخامت میرود.”

 

روش رویارویی; پینه شست پا را میتوان با عمل جراحی برطرف کرد, اما این جراحی عمده ساده نیست. دکتر جراح باید استخوان را بشکند و صاف کند, کاری که همانگونه که خیال می‌زنید, دردناک هست. مریض باید تا هفته هاي متمادی بعد از عمل تحت مراقبت هاي بعد از جراحی قرار بگیرد

 

و تا ماه ها بعد هم نتایج کامل عمل را دیدن نخواهدکرد. کسانی که پینه شست پای شان در زندگی روزمره شان اضطراب ایجاد کرده یا پوشیدن شمار زیادی از کفش ها را برای شان غیرممکن کرده هست, می‌توانند از این عمل جراحی بعنوان آخرین راه چاره بهره گیری کنند. اگر پینه پای شما درد خفیفی دارد, کفش هاي آزادتر بپوشید یا از لاانگشتی هاي سیلیکونی بهره گیری کنید. پینه هاي بدون درد را هم به حال خودشان بگذارید.

 

5. زگیل کف پا

دانه هاي زبری در کف پایتان حس میکنید؟ دشوار خاصی نیست. اما اگر لک هاي تیره اي کف پایتان ایجاد شده که دورشان پینه بسته و وقتی فشارشان میدهید, دردناک اند, احتمالاً زگیل کف پاست. دکتر تریسی ولاهوویک, پاپزشکی که متخصص درمان زگیل کف پا هست, می‌گوید بعد از اینکه ویورس پاپیلوم انسانی یا HPV به پوست نفوذ میکند, این زگیل ها از داخل شروع به رشد می‌کنند.

 

روش رویارویی; به حرف مادرتان گوش کنید و در حمام و استخر دمپایی یا کفش حمام بپوشید. کف رختکن و محوطه دور استخرها محل مناسبی برای رشد میکروب ها میباشند. به هر حال اگر دچار زگیل کف پا شدید, از قطره زگیل حاوی 40 درصد اسید سالیسیلیک بهره گیری کنید «اگر محلول از این ضعیف تر باشد, فایده اي ندارد».

 

اگر هم چنان زگیل آزار تان کرد, به متخصص پوست یا پاپزشک مراجعه کنید. هم اکنون پزشکان دیگر زگیل را فقط یخبسته نمی‌کنند. شمار زیادی از پزشکان به محل صدمه دیده مخمر تزریق میکنند تا سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند که زگیل ها را از درون درمان کند.

 

6. کف پای صاف

گاهی عامل بروز درد لگن و کمر صافی کف پاست. داگلاس کچیجیان, فیزیوتراپ, میگوید; “پا عضو پیچیده اي از بدن هست که درک بسیار کمی از آن داریم” اگر پایتان تعادل نداشته باشد یا اسکلت پا متوازن نباشد, مفاصل و ماهیچه هاي قسمت هاي دیگر بدن باید جور آن را بکشند.

 

روش رویارویی; از یک مربی یا فیزیوتراپ بخواهید از شما امتحان غربالگری عملکرد حرکتی بگیرد تا ببیند پاها و لگن تان چگونه حرکت میکنند. فیزیوتراپ پا می‌تواند پاهایتان را ماساژ دهید «چرا که نه!» تا فشار و کشیدگی در پاها را کاهش دهد.

 

بعد باید سری به یک فروشگاه کفش طبی بزنید تا سایز و مدل کفشی را پیدا کنید که مناسب قوس کف پایتان باشد. دکتر اِرِت میگوید; “کفش مثل لاستیک خودرو هست؛ هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری.” کفی ها هم می‌توانند توازن لازم را در کف پای شما ایجاد کنند.

 

7. درد پاشنه

اگر پاشنه پایتان درد میکند یا با هر قدمی که بر می دارید احساس میکنید چیزی در پاشنه تان فرو میرود, علتش ممکن هست التهاب تاندون کف پا «plantar fasciitis» یا همان خارپاشنه باشد. پلانتار فاشیا, یا همان تاندون کف پا, نوار سفتی در قسمت زیرین پاهاست که پاشنه را به انگشتان وصل میکند. در کسانی که دونده میباشند یا عمده سرپا می‌ایستند, این تاندون دچار التهاب می‌شود.

 

روش رویارویی; به پاهایتان استراحت دهید, گرچه نه برای مدت طولانی. دکتر مِدِریک هال, متخصص طب ورزشی, می‌گوید; “یکی از چیزهایی که من را واقعا خشمگین میکند این هست که تصور می‌کنند فقط باید استراحت کنند” بی تحرکی, پاها و قوزک شما را ضعیف میکند و این باعث میشود

 

فشار بیشتری روی تاندون فاشیا بیاید. دکتر هال میگوید به جای استراحتِ صرف, با فیزیوتراپی بنیه تان را قوی کنید. برای کاهش درد, هر دو روز یکبار به مدت سه تا پنج دقیقه پاهایتان را روی یک بطری آب یخ زده بغلتانید.