پارس ناز پورتال

شایع ترین بیماری های پلک چشم را بشناسید

شایع ترین بیماری های پلک چشم را بشناسید

شایع ترین مریضی هاي پلک چشم را بشناسید 

در مقاله پیش رو به شما مریضی هاي شایع پلک را معرفی مي کنیم که منجر به مشکلات خارش و سوزش و پف کردن پلک ها خواهند شد.پلک‌ها عضو مهمی در بدن میباشند و نقش‌ زیادی در زیبایی و سلامت چشم‌ها دارند. اما در عین حال، این بخش کوچک از بدن مریضی‌هاي مختلفی نیز دارد که درمان انها عمدتا برعهده متخصصان پوست و جراحان پلاستیک هست.

 

سلامت پلک‌ها مي‌تواند تا حد زیادی سلامت چشم را فراهم سازی و تضمین ‌کند. در این مقاله، شما را با متعارف‌ترین مریضی‌هاي پلک و بعضی از راهکار‌هاي درمانی آن اکثر آشنا مي‌کنیم. به هر حال، طبیعی هست که این قسمت از بدن نیز مثل سایر نقاط پوست ممکن هست دچار مریضی‌هاي خاصی شود که در ادامه این مقاله با بعضی از شایع‌ترین انها آشنا خواهید شد.

 

اگزما

• علل مریضی: پوست نازک پلک و اطراف آن نسبت به تحریکات خارجی مثل شوینده‌ها، لوازم آرایش، گردوغبار محیط، تماس دست آلوده و مواد شیمیایی و… حساس هست و ممکن هست واکنش نشان دهد.

 

• علایم مریضی: این واکنش ابتدا به صورت قرمزی هست و با ادامه تحریک التهاب و قرمزی اکثر مي‌شود و سپس پوسته‌ریزی این ناحیه منجر به بروز چروک‌هاي عمیق و واضحی روی پوست، خشکی شدید و خارش خواهد شد. التهاب ممکن هست در 1 چشم یا هر 2 چشم ایجاد شود ولی تکرار اگزما و تداوم آن باعث ضخیم‌تر و تیره‌تر شدن پوست مي‌شود و ظاهر پوست کاملا با نقاط همجوار متفاوت خواهد شد. این مریضی در تمام سنین وجود دارد.

 

• درمان مریضی: برای درمان اگزما باید عامل محرک و ایجادکننده مریضی پیدا و از آن پرهیز شود. درمان آسان هست و مریضی با بهره گیری از کرم‌هاي خاصی که دکتر تجویز مي‌کند، فروکش مي‌کند.

 

گزانتلاسما

• علل مریضی: این عارضه به‌علت رسوب چربی در بافت پوست ایجاد مي‌شود.

 

• علایم مریضی: در اکثر بیماران، رسوب چربی زیر پوست، مهم ترین علامت بروز این مریضی و افزایش میزان چربی در گردش خون هست. گاهی برجستگی‌هاي دیگری هم در اطراف چشم دیده مي‌شود که مربوط به بزرگ وقابل‌ دیده شدن غدد عرق زیر پوستی هست. این برجستگی‌ها با گرما بزرگ‌تر مي‌شوند. اغلب بیماران نیز با این شکایت مراجعه مي‌کنند

 

که برجستگی‌ها در سرما از بین‌ مي‌رود و در گرما دوباره ظاهر مي‌شود. درمان این عارضه هم دارویی هست. گرچه این عارضه معمولا تکرارشونده هست.

 

• درمان مریضی: اگر بیمار با این اوضاع به دکتر مراجعه ‌کند، نخستین اقدام، درخواست آزمایش خون از نظر اندازه‌گیری چربی خون هست. اگر افزایش چربی خون وجود داشته باشد، با درمان چربی خون، به‌تدریج نقاط ریز چربی زیر پوست نیز برطرف مي‌شود ولی بروز دانه‌هاي ریز چربی گاهی هیچ ربطی به افزایش چربی خون بیمار ندارد.

 

در این موارد داروهای خاصی وجود دارد که فقط دکتر مي‌تواند آن را روی پوست بیمار بهره گیری کند زیرا میزان و نحوه بهره گیری از دارو بسیار مهم هست و اگر کمی اشکال در نحوه مصرف وجود داشته باشد، منجر به ملتهب شدن و تغییر مشکل بیمار خواهد شد. این داروها 2 تا 3 بار تکرار مي‌شوند و چربی‌ها را از بین مي‌برند.

 

خال‌ گوشتی

• علایم مریضی: تعداد زیادی از سالمندان خال‌هاي گوشتی متعددی در ناحیه گردن، زیربغل، اطراف شکم و روی صورت، به‌خصوص اطراف پلک‌ها دارند. تعداد این خال‌ها نیز با افزایش سن اکثر مي‌شود. این خال‌ها زیبایی را تحت‌تاثیر قرار مي‌دهند و بعضی از انها درست روی لبه پلک قرار مي‌گیرند و مزاحم دید بیمار مي‌شوند.

 

• درمان مریضی: خال‌هاي گوشتی قابل‌پیشگیري نیستند و ناشی از رشد بخشی از بافت پوستی میباشند ولی درمان انها آسان هست. خال‌ها را مي‌توان در شرایط استریل و با وسایل مخصوص از روی پوست برداشت و اینکار عارضه‌اي ندارد.

 

تیرگی پوست اطراف چشم

• علل مریضی: توارث نقش مهمی در تیره شدن پوست اطراف چشم دارد. افزایش جریان خون دور چشم، خستگی ناشی از کار چندان با رایانه، یا قالی‌بافی، نوشتن و… باعث تشدید سیاهی دور چشم مي‌شود.

 

• علایم مریضی: تیرگی در بعضی از افراد فقط در پلک پایین دیده مي‌شود و در بعضی‌ها تا بالای چشم‌ها هم کشیده مي‌شود. نمود بیرونی آن به رنگ پوست بستگی دارد، به‌طوری که هرچه پوست روشن‌تر باشد، طبیعی هست که تیر‌گی اکثر نمایان خواهد شد. این تغییر در اطراف چشم برای افراد ناخوشایند هست و برای درمان مراجعه مي‌کنند ولی از آنجا که عارضه سرشتی هست، متخصصان پوست نمیتوانند کار زیادی برای از بین بردن تیرگی پوست انجام دهند.

 

• درمان مریضی: سیاهی دور چشم را مي‌توان با بهره گیری از کرم‌هاي مخصوص اصلاح کرد. پایداری کرم‌ها چند ساعت هست و فرد وقتی مي‌خواهد در جمع حاضر شود مي‌تواند از آن بهره گیری کند.

 

بلفاریت

• علل مریضی: بلفاریت عنوانی کلی هست که در مورد التهاب لبه پلک به کار مي‌رود و علت‌هاي متعدد و متنوعی نیز دارد. گاهی علت بلفاریت ممکن هست مریضی درماتیت سبورییک باشد که ناحیه صورت را درگیر کرده ولی عوامل خارجی و موارد محرک نیز در بروز بلفاریت نقش دارند.

 

• علایم مریضی: علامتی که عمدتا برای بیمار ایجاد مي‌شود، پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و خارش لبه پلک هست.

 

• درمان مریضی: درمان این مریضی به نوع ماده محرک ایجادکننده مریضی بستگی دارد. پیشنهاد مي‌شود، همۀ افرادی که بلفاریت دارند، هرروز پلک‌هایشان را با شامپو بچه شستشو دهند. حتی شستشو با آب گرم به تنهایی نیز بسیار خوب هست. اینکار بخش مهمی از درمان محسوب مي‌شود.

 

گل‌مژه

• علل مریضی: گاهی غدد چربی روی لبه پلک دچار عفونت مي‌شوند. این عفونت به گل‌مژه مشهور هست.

 

• علایم مریضی: گل‌مژه به صورت موضعی پلک را درگیر مي‌کند و معمولا هم خودبه‌خود و ظرف مدت چند روز از بین مي‌رود ولی این مریضی دردناک هست و پلک زدن را کمی دشوار مي‌کند.

 

• درمان مریضی: گذاشتن کمپرس گرم روی ناحیه کمک‌کننده هست و باعث کاهش درد و التهاب مي‌شود. در صورت مزمن شدن ممکن هست برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز شود.