پارس ناز پورتال

بیماری پسوریازیس و توصیه های سلامتی

بیماری پسوریازیس و توصیه های سلامتی

بیماری پسوریازیس و توصیه های سلامتی 

بیماری پسوریازیس کاملا ارثی است و به علت تولید زیاد سلول های پوستی موجب بوجود آمدن صدف هایی روی سطح پوست می گردد که خارش زیادی به همراه دارد. اگر شما هم یکی از میلیون‌ها فرد مبتلا به پسوریازیس هستید، حتما می‌دانید که قرمزی و التهاب پوست می‌تواند در هر زمانی شیوع پیدا کند.

 

شما می‌توانید از برخی عوامل محرک مانند استرس و سرماخوردگی جلوگیری کنید، اما نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از خشکی و آسیب‌دیدگی پوست‌تان انجام دهید.پسوریازیس می‌تواند به اشکال گوناگون بر سلامت جسمی و روحی شما اثر بگذارد.

 

خبر خوب این است که شما می‌توانید حین ابتلا به این عارضه یک زندگی سالم و فعال داشته باشید و بیماری‌تان را مدیریت کنید. برای این کار ‌باید یک زندگی سالم داشته باشید.مدیریت و کنترل پسوریازیس مستلزم همکاری نزدیک با پزشک، مصرف داروهای تجویزی و پایبندی به معاینات پزشکی است.

 

برای آنکه بیماری تشدید نشود، باید از انجام چند کار خودداری کنید. در این مطلب، 15 باید و نباید بهداشتی ارائه شده که می‌توانید به کمک آنها از پوست‌تان در برابر بیماری پسوریازیس محافظت کنید.
بیماری پسوریازیس و توصیه های سلامتی1. اجازه ندهید خراشی به پوست‌تان بیفتد
وقتی پسوریازیس دارید حتی یک آسیب‌دیدگی جزئی نیز می‌تواند منجر به تشکیل پلاک‌های پسوریازیس در محل آسیب‌دیدگی شود. این واکنش پدیده کوبنر نام دارد. بیش از ۱۰۰سال پیش، دکتر هاینریش کوبنر، متخصص پوست آلمانی، دریافت که هرگونه آسیب‌دیدگی زیر سطح پوست می‌تواند

 

به تشکیل پلاک بینجامد. آسیب‌های پوستی شایعی که می‌توانند منجر به پدیده کوبنر شوند عبارتند از: گزش حشرات، خراشیده شدن پوست، لمس کردن پیچک سمی و سوختگی. تشکیل پلاک‌های پوستی در بیش از ۵۰درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس رخ می‌دهد. رفع علائم معمولا از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

 

2. استفاده از آب گرم را فراموش کنید
بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند هر روز حمام کنند تا پوست‌شان تمیز باشد و دچار عفونت نشود، اما نحوه پاکسازی پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. برای حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید. آب گرم می‌تواند پوست شما را شکننده کند و به‌تدریج باعث خشکی آن شود،

 

بنابراین به جای استفاده از آب داغ، از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. برای شستن پوست‌تان نیز از یک شوینده ملایم، مرطوب‌کننده یا صابون بدون عطر استفاده کنید. پس از اتمام حمام یا دوش، پوست خود را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید و ترجیحا اصلا آن را خشک نکنید و بگذارید خودش خشک شود.

 

3. آبرسانی را در اولویت بگذارید
خشکی پوست می‌تواند منجر به خارش و سوزش شود و علائم پسوریازیس را تشدید کند، به‌همین دلیل توصیه می‌شود پس از حمام از یک مرطوب‌کننده غنی استفاده کنید. از پزشک‌تان بخواهید یک کرم یا پماد مناسب به شما معرفی کند. از استعمال محصولات بدون نسخه که با برچسب طبیعی به فروش می‌رسند، اکیدا خودداری کنید.

 

برای افزایش اثر کرم‌های مرطوب‌کننده، بهتر است یک پوشش پلاستیکی روی محل آسیب‌دیده بگذارید یا آن را با یک پانسمان ضدآب ببندید. سعی کنید شب‌ها قبل از خواب پماد بزنید. اگر می‌خواهید یک کرم یا پماد جدید را امتحان کنید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

4. آفتاب‌سوختگی ممنوع
احتمالا می‌دانید که نور خورشید محرک پسوریازیس است. قرار گرفتن درمعرض نور خورشید، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و با افزایش روند تولید ویتامینD باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. نور خورشید در شرایط حاد می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی شود و بیماری‌تان را بدتر کند. از پزشک‌تان بپرسید که چه مقدار آفتاب برای پوست‌ شما بی‌ضرر است.

 

۵. پلاک‌های پوستی‌تان را نخارانید
خارش دادن پلاک‌های پوستی خیلی وسوسه‌انگیز است، اما این کار باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. خاراندن شدید می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی بیشتر و تحریک پدیده کوبنر شود. شما می‌توانید با خنک نگه داشتن محیط خانه و دفتر کار و با پوشیدن لباس‌های سبک و نخی از تشدید علائم پسوریازیس، از‌جمله خارش، جلوگیری کنید. اگر شدت خارش غیرقابل تحمل است، از کیسه یخ استفاده کنید.

 

6. لبنیات چرب را حذف کنید
براساس دستورالعمل انجمن قلب آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشتی، توصیه می‌شود در رژیم غذایی‌تان از میوه، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی بیشتری استفاده کنید. در مقابل، مصرف مواد لبنی پرچرب را به حداقل برسانید، غذاهای فرآوری‌شده نخورید و از منابع چربی‌های اشباع بپرهیزید.

 

شواهد علمی چندانی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما گفته می‌شود که یک رژیم غذایی ضدالتهابی از شیوع پسوریازیس جلوگیری می‌کند.

 

7. عوارض استخر برای شما!

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش‎های رقابتی، شنا و سایر فعالیت‌های مرتبط با تناسب اندام برای سلامت شما مفید هستند. اگر برای شنا به استخر می‌روید، توجه داشته باشید که کلر می‌تواند پوست‌تان را تحریک کند، بنابراین بلافاصله پس از بیرون آمدن از استخر یک دوش آب خنک بگیرید.

 

8. چرا مدیتیشن برای‌تان لازم است
تحقیقات نشان می‌دهد که استرس باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. شاید ازبین بردن استرس از زندگی روزمره کار دشواری باشد، با این حال می‌توانید شدت آن را به حداقل برسانید. برای رسیدن به این هدف، اولویت‌بندی امور در زندگی بسیار مهم است. سعی کنید یک شبکه پشتیبانی شخصی داشته باشید.

 

تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق هم به کاهش استرس کمک می‌کنند. هر کس با یک روش خاص آرامش می‌گیرد، بنابراین بهتر است روش مناسب خود را هرچه سریع‌تر پیدا کنید.

 

9. سیگار با پوست‌تان چه می‌کند
مطالعات نشان داده‌اند که کشیدن سیگار خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد، دوره بهبود را به تاخیر می‌‌اندازد و حتی از تاثیر داروهای پسوریازیس می‌کاهد. از آنجا که سیگار اعتیادآور است، می‌تواند برای‌تان مشکل‌ساز باشد. اگر لازم است با پزشک‌تان صحبت کنید تا شما را برای ترک سیگار راهنمایی کند.

 

10. به یک شرط آفتاب بگیرید
برخی افراد مبتلا به پسوریازیس از زمان تعطیلات برای تسکین پوست خود استفاده می‌کنند. نور آفتاب در مقادیری که باعث آفتاب‌سوختگی نشود، می‌تواند به درمان پسوریازیس کمک کند.
بیماری پسوریازیس و توصیه های سلامتی11. نگذارید خشکی پوست سراغ‌تان بیاید
خشکی پوست باعث تشدید پسوریازیس می‌شود، بنابراین هر روز از یک کرم یا مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. سعی کنید پس از حمام کردن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت بیشتری جذب پوست‌تان شود. همچنین می‌توانید از کرم‌های سبک‌تر و سیال‌تر برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید تا چرب شدن پوست در طول روز اذیت‌تان نکند.

 

12. هر روز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید
نور خورشید برای پسوریازیس مفید است، اما آفتاب‌سوختگی می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و منجر به تشدید این عارضه شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. درمان پسوریازیس نیز می‌تواند پوست شما را به خورشید حساس‌تر کند. پس باید هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید،

 

حتی اگر در فصل زمستان هستید و یک روز ابری را سپری می‌کنید. اگر قرار است به‌عنوان بخشی از درمان بیماری خود در‌معرض نور آفتاب قرار بگیرید، بهتر است از پزشک‌تان بخواهید برای‌تان یک ضد‌آفتاب مناسب تجویز کند.

 

13. با رئیس‌تان صحبت کنید
اگر فکر می‌کنید پسوریازیس با کارتان تداخل پیدا کرده، بهتر است در اسرع‌وقت با رئیس‌تان صحبت کنید.
برای این کار زمانی را انتخاب کنید که هیچ‌کدام تحت‌فشار نباشید. درباره تاثیر بیماری بر قابلیت‌های کاری‌تان با او گفت‌وگو کنید، اما از ویژگی‌های مثبت غافل نشوید.

 

رئیس را از حقایق بیماری‌تان مطلع کنید. پسوریازیس اغلب با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین بهتر است از حقایق اثبات ‌شده برای صحبت با رئیس‌تان استفاده کنید.

 

14. قرارهای ملاقات‌تان را محدود نکنید
وقتی پسوریازیس دارید، ممکن است کمی منزوی شوید و کمتر به یک قرار ملاقات فکر کنید. برخی بیماران از موقعیت‌های اجتماعی گریزان می‌شوند. این گریزانی در درازمدت سلامت عاطفی شما را به خطر خواهد انداخت.

 

15. از تجربیات دیگران استفاده کنید
زندگی با بیماری پسوریازیس می‌تواند استرس‌زا باشد. ممکن است هر روز مضطرب باشید یا شدیدا احساس دلسردی کنید، پس بهتر است به‌دنبال یک شبکه پشتیبانی عاطفی برای خود باشید.بنیاد ملی پسوریازیس فهرستی از گروه‌های پشتیبانی را در یک فرم آنلاین منتشر کرده که می‌توانید با عضویت در این گروه‌ها و استفاده از راهنمایی‌های آنها عملکرد بهتری در مقابله با پسوریازیس داشته باشید.

 

نکته هایی که شاید به کارتان آید
ورزش کنید
پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش‎های رقابتی، شنا و سایر فعالیت‌های مرتبط با تناسب اندام برای سلامت شما مفید هستند.

 

مراقب خورشید باشید
نور خورشید برای پسوریازیس مفید است، اما آفتاب‌سوختگی می‌تواند پوست را تحریک کرده و منجر به تشدید این عارضه شود.