پارس ناز پورتال

بیماری پسوریازیس یا صدف را بشناسیم

بیماری پسوریازیس یا صدف را بشناسیم

بیماری پسوریازیس یا صدف را بشناسیم 

بیماری پسوریازیس یا صدف به سلول سازی بیش از حد در پوست گفته میشود و در بیماران مبتلا , برآمدگی و التهابات پوستی به چشم میخورد . زمانی که سلول های پوست دوره کامل زندگی شان را در مدت حدود ۳ الی ۴ روز طی می کنند، انسان به بیماری پسوریازیس مبتلا می شود. زایش، بلوغ و مرگ سلول های پوست در حالت طبیعی حدود یک ماه طول می کشد.

 

وقتی این پوستها از بدن بیرون ریخته می شوند معمولاً سرعت کند دارند. این که چرا دوره زندگی پوست به سرعت به پایان می رسد برای پزشکان به صورت یک راز می باشد ولی وقتی این کار انجام می شود، پوست فلس دار قرمز به سرعت ظاهر می شود و این به خاطر آن است که سلول های پوست مرده که به سرعت به سطح آمده اند به سرعت به پایین نمی افتند یا در واقع، پوست ریزی نمی کنند.

 

در عوض آن ها بهم می چسبند و فلس های نقره ای پسوریازیس را تشکیل می دهند و از این جا پوست پوست شدن شدید آغاز می شود.

 

لکه های پسوزیازیس در محل های قابل پیش بینی پوست سر، دست ها، پاها، ناخن ها، آرنج، زانو، کمر و کفل ها دیده می شوند ولی در سایر جاهای بدن مثل اندام های تناسلی نیز دیده می شوند.

 

لکه های پسوزیازیس اگر در یک محل از بدن دیده شوند احتمال زیاد دارد که در طرف دیگر بدن نیز دیده شوند. محل لکه می تواند خارش داشته باشد، ولی معمولاً مانند آلرژی خانواده چنان عامل مهمی نیست.گاهی این بیماری خود به خود بهبود می یابد ولی در بیشتر موارد برای بهبود به درمان نیاز دارد.

 

در تعداد کمی از بیماران مبتلا به پسوزیازیس، التهاب مفصلی ناشی از پسوریازیس آن ها نیز عود می کنند که به التهاب مفصلی در بیماری روماتوئید آرتریت شباهت دارد.

 

این حالت می تواند آسیب شدید مفصلی را سبب شود و معمولاً درمانی شبیه به آرتریت دارد. بدین نحو مبتلایان به التهاب مفصلی ناشی از پسوریازیس از آرام کننده های درد مثل آسپیرین، تمرین درمانی و استراحت برای کاهش دردها استفاده می کنند.

 

خبر خوب این است که پزشکان برای درمان پسوریازیس از درمان های مختلفی استفاده می کنند و همچینن چیزهایی وجود دارد که می توانید برای حمایت از پوست و جلوگیری از بروز آن انجام دهید، ولی ابتدا به بعضی از عواملی که موجب بروز این بیماری می شود اشاره داشته باشیم.

 

بعد از تحقیق و مطالعه روی بیماران پسوریازیس پزشکان به این نتیجه رسیده اند که آسیب بر پوست مثل: سوختگی شامل آفتاب سوختگی، بریدن، خراشیدگی، می تواند به بیماری پوست پوست شدن منجر شود. پس تغییر فصول می تواند در تابستان ها کاهش بیماری و زمستان ها تشدید بیماری را سبب شود.

 

این بیماری همچنین در خلال ایامی که استرس هیچانی در بیمار زیاد است و یا به هنگام سرماخوردگی یا عفونت گلو، تشدید می شود.

 

سرانجام، بعضی از داروها از قبیل بتا بلوکرها که اغلب برای درمان فشار خون و بیماری قلب تجویز می شوند، لیتیوم که برای درمان ناراحتی های افسردگی در حد جنون آمیز به کار می رود و داروهای ضد تورمی غیراستروئیدی از قبیل فرآروده های حاوی آسپیرین می تواند شیوع این بیماری را مهار کنند.