پارس ناز پورتال

درباره بیماری چشمی آستیگماتیسم و راه های درمان

درباره بیماری چشمی آستیگماتیسم و راه های درمان

درباره بیماری چشمی آستیگماتیسم و راه های درمان 

قرنیه یکی از مهمترین اجزای چشم انسان هست که اگر دچار انحنا در سطح خود شود مریضی آستیگماتیسم به وجود می‌آید. 

 

آستیگماتیسم چیست؟
آستیگماتیسم «astigmatism» یك نقص خفیف و به راحتی قابل درمان انحنای چشم شماست که باعث تاری دید می شود. آستیگماتیسم هنگامی به وجود می‌آید كه لایه خارجی و شفاف جلوی چشم یعنی قرنیه و یا عدسی چشم كه درون چشم قرار دارد، انحنایش در یك جهت كمی متفاوت از انحنایش در جهت دیگر هست. به این ترتیب سطح قرنیه یا عدسی در بعضی نواحی مسطح‌تر یا منحنی‌تر از نواحی دیگر هست.

 

انواع آستیگماتیسم چشم
هنگامی كه قرنیه دارای اعوجاج باشد، شما مبتلا به “آستیگماتیسم قرنیه‌اي” هستید. هنگامی كه عدسی دارای اعوجاج باشد” آستیگماتیسم عدسی” دارید. هر دو نوع آستیگماتیسم، تاری دید ایجاد می‌كند، اما اغلب موارد آستیگماتیسم ناشی از نایكنواختی انحنای قرنیه هست.

 

علائم آستیگماتیسم
علائم و علامت هاي آستیگماتیسم شامل موارد زیر هست:

 

▪ کاهش دید، تاری دید، سردرد، احساس فشار بر چشم، احتمال دوبینی، انحنادار دیدن خطوط که می‎تواند در یک یا هر دو چشم به وجود آید از علائم آستیگماتیسم هست.

 

از علائم آستیگماتیسم میتوان به اعوجاج در بخش هایي از میدان بینایی اشاره کرد.

 

▪ تاری خطوط عمودی، افقی یا مایل از علامت هاي آستیگماتیسم هست.

 

عوامل کارساز در بروز آستیگماتیسم

 

– نقش وراثت در آستیگماتیسم
ژنتیک و وراثت یکی از عوامل کارساز در بروز مریضی آستیگماتیسم هست. طبق تحقیقات مشخص شده هست که بیشتر افراد مبتلا به آستیگماتیسم، این دشوار را به ارث برده اند.

 

– شکل قرنیه و عدسی در افراد مبتلا به آستیگماتیسم
در افراد مبتلا به آستیگماتیسم، سطح قرنیه مثل توپ بسکتبال هست، یعنی به عبارت دیگر دارای سطحی ناصاف هست. در حالی‌که قرنیه افراد با بینایی طبیعی مثل توپ فوتبال، صاف میباشد. در اثر این ناصافی ها، عدسی چشم و قرنیه قادر به تمرکز نور روی یک نقطه مشخص از شبکیه چشم نیستند و در نتیجه عکس هاي، تار دیده میشوند.

 

– جراحت و یا عمل جراحی چشم
اگر فردی دچار صدمه چشمی شود یا تحت عمل جراحی چشم قرار گیرد، ممکن هست بعدا دچار آستیگماتیسم شود.

 

– ابتلا به آستیگماتیسم به خاطر قوز قرنیه «کراتوکونوس»
ممکن هست همراه با مریضی قوز قرنیه، دو بینی و آستیگماتیسم هم به وجود آید. در قوز قرنیه، قرنیه فرد نازک تر می شود و حالت مخروطی شکلی پیدا میکند. خوشبختانه بروز این مریضی در افراد بسیار کم هست. همین طور دشوار بینایی این مریض با بهره گیری از عینک بر طرف نخواهد شد و در این حالت، بهره گیری از لنزهای تماسی برای این فرد بسیار مناسب هست. اما باید در نظر گرفت که در آینده این مریض نیاز به عمل جراحی پیوند قرنیه خواهد داشت.

 

– نزدیک بینی و دوربینی
کسانی که مبتلا به دشوار آستیگماتیسم میباشند، معمولا از دشوار نزدیک بینی و یا دوربینی چشم هم رنج می‌برند. در مریضی نزدیک بینی و دور بینی نوعی عیب انکساری چشم وجود دارد که طی آن، چشم فرد قادر به تمرکز نورهای انعکاس شده از اشیای گوناگون نیست.در نتیجه فردی که مبتلا به آستیگماتیسم و نزدیک بینی و یا دوربینی هست، میتواند با مراجعه به چشم‌دکتر، از عینک و لنز مخصوص برای رفع عیوب انکساری چشم خود بهره گیری کند.

 

شیوع مریضی آستیگماتیسم
بر زمینه یک تحقیق در کشور آمریکا، از هر ۱۰ طفل در سنین ۵ تا ۱۷ سالگی،۳ طفل مبتلا به آستیگماتیسم میباشند. در بنگلادش ۳۲٫۴% افراد بالای سی سال مبتلا به مریضی آستیگماتیسم میباشند. به طور کلی، تحقیق‌ها نشان داده‌اند که درجهٔ شیوع آستیگماتیسم با افزایش سن، ارتباطٔ مستقیم دارد.

 

انواع آستیگماتیسم:
آستیگماتیسم را میتوان به دو دسته زیاد تقسیم کرد.
* آستیگماتیسم منظم
* آستیگماتیسم نامنظم

 

*آستیگماتیسم منظم:
در این نوع از آستیگماتیسم نقص بینایی در محور هاي قائم بوجود می‌آید و ناسازگاری درجه بین محور ها نود درجه میباشد و بطور کلی سطح تقریبا یکدستی از قرنیه داریم .گرچه این نوع از آستیگمات خود به 5 زیر گروه دیگر که به قرار زیر هست تقسیم می شود :

 

– آستیگماتیسم مایوپی ساده
– آستیگماتیسم هایپرمتروپی ساده
– آستیگماتیسم مایوپی ترکیبی
– آستیگماتیسم هایپرمتروپی ترکیبی
– آستیگماتیسم مخلوط

 

در آستیگماتیسم مایوپی ساده یک چشم مریض مایوپ بوده و دیگری تندرست میباشد و در نوع آستیگماتیسم هایپرمتروپی یک چشم تندرست و دیگری هایپرمتروپ میباشد و در نوع آستیگماتیسم مایوپی ترکیبی هر دو چشم مایوپ می‌باشد و در آستیگماتیسم هایپرمتروپی ترکیبی هر دو چشم هایپرمتروپ بوده و در آستیگماتیسم مخلوط، نیز یک چشم مایوپ بوده و چشم دیگر هایپرمتروپ می‌باشد.

 

*آستیگماتیسم نامنظم:
در این نوع آستیگماتیسم که میزان شیوع آن کم میباشد سطح قرنیه صاف نبوده و ناهمواری هایي در سطح قرنیه دیدن می شود که این ناهمواری کار را برای درمان با عینک دشوار می‌کند.

 

آستیگماتیسم چطور تشخیص داده می شود؟
 به گزارش پارس ناز چشم دکتر شما به راحتی با نگاه کردن به درون چشم شما می‌تواند آستیگماتیسم شما را تشخیص دهد. آستیگماتیسم ممکن هست سبب اختلالات دیگر چشمی هم چون دوربینی و نزدیک بینی شود. به سبب این که آستیگماتیسم به آهستگی ترقی میکند، بهتر هست به محض این که متوجه تغییرات شدید به چشم دکتر مراجعه کنید.

 

آستیگماتیسم چطور درمان می شود؟
تقریبا تمامی اختلالات دید ناشی از آستیگماتیسم را می‌توان توسط عینک و یا لنز برطرف کرد. برای کسانی که به میزان کم آستیگماتیسم مبتلا میباشند، نیازی به بهره گیری از لنز نیست و تنها در صورتی که آستیگماتیسم متوسط و شدید باشد می‌توان از لنز برای اصلاح دید بهره گیری کرد.

 

1. بهره گیری از شیشه هاي اصلاح دید برای آستیگماتیسم
برای آستیگماتیسم، معمولاً یک لنز نرم مخصوص که توریک اسم دارد تجویز می شود. این دسته از لنزها که برای آستیگماتیسم بهره گیری میشوند قابلیت منحرف کردن نور در یک جهت را بیشتر از جهات دیگر دارند. هم‌چنین دسته دیگری از لنزها وجود دارند که لنز سخت نامیده میشوند. این دسته از لنز ها برای کسانی که مبتلا به آستیگماتیسم شدید میباشند تجویز می شود. دکتر شما بعد از انجام معاینات، لنز متناسب با نیاز شما را به شما معرفی خواهد کرد.

 

2. درمان آستیگماتیسم به کمک جراحی انکساری
راهی دیگر برای درمان آستیگماتیسم، تغییر شکل قرنیه توسط جراحی انکساری و یا توسط لیزر هست. از آنجایی که بیشتر از یک نوع جراحی انکساری وجود دارد، بسته به شرایط ممکن هست از حالت خاصی از جراحی برای درمان آستیگماتیسم بهره گیری شود.

 

بهره گیری از روش جراحی انکساری برای درمان آستیگماتیسم نیازمند داشتن چشم تندرست هست که دارای دشواری های شبکیه، زخم قرنیه و یا دیگر مریضی هاي چشمی نباشد. همان طور که تکنولوژی ترقی می‌کند، دقت به این موضوع حائز اهمیت هست که برای شرایط شما کدامیک از انتخاب ها میتواند برای برای آستیگماتیسم بهتر باشد و انتخاب کدام نوع از جراحی انکساری و یا درمان هاي دیگر مناسب شما هست.