در اینبخش بیوگرافی روزبه بمانی شاعر، ترانه سرا و خواننده محبوب اینروزها را مرور میکنیم. روزبه بمانی با آلبوم کجا باید برم و ترانه اي با همین نام بـه موفقیتی بزرگ در موسیقی داخلی دست یافت و اکثر منتقدان او رابه خاطر این آلبوم تحسین کردند، روزبه بمانی قبل از انتشار آلبوم رسمی خود، برای بزرگانی هم چون داریوش اقبالی هم ترانه هایي را نوشته اسـت. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.
روزبه بمانی متولد 7 / 9 / 1357 میباشد
روزبه بمانی «متولد ۷ آذر ۱۳۵۷ در تهران»، شاعر و ترانهسرای ایرانی اسـت. او فعالیت هنری خودرا با کمک بهروز صفاریان، آغاز کرده و سابقه همکاری با هنرمندان نامی ایراناز جمله گوگوش، احسان خواجهامیری، علی لهراسبی، کاوه یغمایی، محمد اصفهانی، داریوش اقبالی، محسن چاوشی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، مهدی یراحی، سینا سرلک، هلن، کامران و هومن، رضا صادقی و علیرضا عصار را در کارنامه خود دارد.
روزبه درخانوادهاي متولد شد کـه هیچ پیشینه هنری ندارد اما بـه گفته خود او بـه هنر علاقهمند اسـت. او در جوانی فوتبال رابه طور جدی دنبال میکرد تا جاییکه بـه اردوی تیم ملی جوانان ایران دعوت شد. اما او فوتبالش را ادامه نداد و بـه تحصیل در رشته مهندسی متالورژی مشغول شد. او در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی مهندسی نرمافزار و هم چنین کارشناسی ادبیات پارسی می باشد.
از سن خیلی کم بـه شعر علاقه پیدا کرد و از شاعر هاي کلاسیک بیشتر شعر میخواند، از 12 سالگی بـه صورت جدی با خواندن شعرهای حافظ و بعد ها سعدی شروع کرد و رفته رفته بـه اشعاری از صائب، فریدون مشیری و سهراب سپهری هم علاقمند شد تا این کـه بـه کارهای شاملو، نصرت رحمانی و مولانا نیز درگیر شد.
نوشتن را از سن 17 سالگی با شعر نو آغاز کرد، ابتدا بواسطه ذهنیت خود بـه شاعران از سبک انها پیروی می کرد، میگوید دوره اي شعرهایم شبیه سهراب بود، یک دوره شبیه فروغ و دوره اي دیگر شبیه شاملو، کـه بعد از مدتی بـه شعر سپید علاقه پیدا کردم تا این کـه رسیدم بـه ژانر ترانه سرایی.
بـه گفته خودش علاقهاي بـه خوانندگی ندارد و تنها در جوانی وسوسه برخی ترانهها او را بـه خوانندگی ترغیب میکرد. درسال ۱۳۸۵ ترانه منو زیر سایه خودت بگیر «سروده خودش» رابا همکاری نیما مسیحا و مهدی یراحی اجرا نمود.
درسال ۱۳۸۶ تیتراژ برنامه شب شیشهاي با ترانهاي از خودش اجرا نمود. هم چنین پس از زمين لرزه سال ۱۳۹۱ آذربایجان دکلمه آوار رابه مردم این استان تقدیم کرد. وی در فیلم سینمایی ربوده شده نیز چند اثر از ترانههاي خودرا اجرا کردهاسـت.
خسته شدم
کجا باید برم
حالم خوش نیست
خون بس
چالوس
خودم خواستم
بدون تاریخ، بدون امضا
مـن حافظم
خِرقه
دنیای این روزای مـن اثر داریوش اقبالی
اعجاز اثر گوگوش
سکوت سرد اثر کاوه یغمایی
منشور اثر کاوه یغمایی
سی سالگی اثر احسان خواجه امیری
پاروی بی قایق اثر محسن چاووشی
آنهایی کـه شنونده این اثر بودهاند، ممکن اسـت گمان کنند برای مـن خواندن و حتی دغدغه خواندن از «کجا باید برم» آغاز شد. شاید جالب باشد کـه با توضیحاتم این برداشت را تغییر دهم و بگویم مدتها قبل از اینکه شروع بـه نوشتن کنم، میخواندم.
در فاصله شروع بـه نوشتن ترانه تا انتشار این آلبوم هم بارها با پیشنهادهایی برای خواندن مواجه شدم کـه یا مشکلات مانع تحققش شد یا نتوانستم خودم را قانع کنم کـه بخوانم. خود ترانه هم آنقدر کشش درمن ایجاد کرده بود کـه نفس کشیدن در آن فضا رابه حضور در عرصه خواندن کـه اقتضائات خاص خودش را دارد، ترجیح بدهم.
بـه هر حال مـن تحصیل درزمینه خواندن را پشت سر گذاشتم و کلاسهاي سلفژ را وقتی بیست و یکی دو سالم بود، شروع کردم. نمیخواهم بگویم دیر شده، اما سن و سالم برای خواندن، سن و سال کمی نیست و هنوز هم اگر دلایلی دستبـهدست هم نمیدادند، شاید حاضر نمی شدم آن خلوت ترانهسرایی را کنار بگذارم تا وارد حوزه خواندن بشوم.
یکی از بخشهاي جالب آلبوم شـما این اسـت کـه تمام قطعات در «کجا باید برم» با دکلمه شروع میشوند. انگار این اثر دراین زمینه یادآور کارهای قدیمی اسـت کـه با عنوان صدای شاعر منتشر می شد.
درباره دکلمههاي قطعات آلبوم باید بگویم سعیام بر این بود تاحد ممکن بـه زبان پارسی معیار بنویسم. هرچند در بخشی از دکلمهها شـما شنونده ترانهاي هستید کـه دو خطش معیار اسـت و دو خطش محاوره. اینبخش از آلبوم ازآن دست بخشهایي اسـت کـه شاید امکانش بود کمتر خودش را نشان دهد یا در تمام قطعات از انها استفاده نکنم.
علاقهمند بودم شنونده از دریچه نگاه یک شاعر، قطعات را بشنود. برایم جالب بود کـه مخاطب را ببرم بـه فضایی کـه خود شاعر تجربه کرده. اینکه بدانند وقتی معشوق کنار اوست، چطور حرف میزند. در قطعه بعد وقتی از او دور میشود، چطور. در قطعه بعد وقتی میـــخواهد بگوید چطور آدمی می تواند او را مسحور خودش کند کـه این اتفاق در قطعه «خانه قدیمی» میافتد:
«مـن همونم کـه شعر میگفتم/ تا تـو بهتر بفهمی چقدر بیرحمی/ لعنتی چند قرنُ خوندی کـه/ آنقدر شعرُ خوب میفهمی». خوب شنونده دراین قطعه بـه خوبی متوجه می شود آدم جذاب برای راوی آلبوم کسی اسـت کـه بتواند ساعتها بنشیند و شاعر برایش شعر بخواند و معشوق شعر را بفهمد و حتی زبان بـه نقدش باز کند.
حرف آخر…
امیدوارم هنرمندان بتوانند قابهاي عاشقانهاي پیش روی مخاطب قرار بدهند و از این مسیر تکتک مـا بفهمیم مردم در جامعه ایران امروز بیش از هر چیز دیگری نیازمند دوست داشتن و دوست داشته شدن هستند.
در آخر نیز مروری داریم بر صفحه اینستاگرامی آقای روزبه بمانی و فعالیت هاي مجازی او و هم چنین پست هایي کـه بـه اشتراک میگذارد را بررسی میکنیم.
او درباره این عکس نوشته: اگر یکی از مهمترین ویژگی هـای هنر رو ادامهي حیاتش پس از مرگ مولف و خالقش بدونیم، #اهدای_عضو از بزرگ ترین هنرهاست، این کـه چیزی از وجود مـا پس از مرگمون در دیگری ادامه داشته باشه. بینهایت خوشحالم کـه چند وقته سفیر کانون #اهدای_عضو ایرانیان شدم و امروز خودم هم کارت اهدای عضو گرفتم.
او درباره این عکس نوشته: دومین جشن جایزهي ترانه #افشین_یداللهی برگزار شد تبریک میگم بـه دوستان برگزیده و تشکر میکنم از همه ی عزیزان و هنرمندانی کـه اومدن از هنرمندانی کـه با ساز و آوازشون شب مـا رو زیباتر کردن و یه تشکر ویژه و صمیمانه از دوستانم در خانهى ترانه کـه بیدریغ و بی هیچ چشمداشتی ماهها زحمت کشیدن برای برگزاری باشکوه این جشن.
بـه راستی برای خود مـن الگویی بود برای یک حرکت کمنظیر صنفی، این کـه بعنوان یک ترانهسرا همه یي توانت رو بکار بگیری کـه از یک همکار تقدیر کنی ودر آخر ممنونم از #افشین_یداللهی کـه بازهم همه یي مـا رو ولو برای چند ساعت کنار هم جمع کرد کـه همدیگه رو ببینیم و تشویق کنیم. دم همگی گرم❤
او درباره این عکس نوشته:
بـه سفر قندهار میماند
رفتنت بـه مدرسه
و بازگشتنت بـه خانه
تنها برای او
پس تـو پیوسته در سفری
میان کنعان و مصری کـه دورترش میبری
هرروزُ هر شب
و او همواره منتظر
تنها بـه یک دلیل
مادر اسـت
مادر❤️
او درباره این عکس نوشته:
هر جا چراغی روشنه
از ترس #تنها بودنه
اي ترس #تنهایی مـن
این جا …
او درباره این عکس نوشته:
مرا آن گونه نگاه مکن
آن گونه کـه قلّه ها می بینند
رد پای رهگذری را بر نشیب دامنه
یا بدان سان کـه درّه ها خورشید نیمروز را
مـن خاطرهي جنگلی هستم
کـه با ته سیگاری خاکستر شد.
او درباره این عکس نوشته: برای هفتمین بار در پنجمین #جشن_موسیقی_مـا از نگاه کارشناسها و اهالی موسیقی این بار برای ترانه «#كجا_بايد_برم » جایزهي ترانه سال ۹۶ رو گرفتم کاری کـه فکر میکنم دراین سال بـه حق خودش رسید.باید تشکر کنم از برگزار کنندههاي این #جشن ارجمند.
او درباره این عکس نوشته:
دنیای این روزای مـن
درگیر تنهایی شده
تنها مدارا میکنیم
دنیا عجب جایی شده
گزیدهاي از بغضُ زخمُ خاطره….
کتاب دنیای این روزای مـن
او درباره این عکس نوشته:
#اشک یک فرصته واسه مـن کـه
از همه ی زندگیــــم سرخوردم
توی این حجمِ بیکسی یقیناً
اگه #گریهام نبود میمردم..