پارس ناز پورتال

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان 

محمود جهان یکی از خواننده هاي سرشناس و پرطرفدار ایرانی اهل جنوب بود که اجراهای او را در تلویزیون همگی به دلیل داریم. محمود جهان و پسرش , محمود جهان از خوانندگان، بندری خوان، قدیمی و محبوب کشورمون بودکه صبح دیروز در بیمارستان ممکوی شهرستان ماهشهر در گذشت.

 

وی در سال 1330 در آبادان و در محله احمدآباد بدنیا آمد کارمند بازنشسته شرکت نفت بود .محمود جهان با شروع جنگ که 29 سال داشته در خوزستان باقی میماند اما پدر و مادرش به بوشهرباز میگردند.جهان در سال 1352 ازدواج میکند و صاحب 5 فرزند می شود که امید جهان با سبکی متفاوت از پدرشکار او را ادامه داد.

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

دلیل مریضی و درگذشت
محمود جهان وی در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶ برای اجرای کنسرت به ماهشهر رفته بود و قرار بود ۱۰ مردادبه مناسبت ولادت امام رضا به روی صحنه برود که قبل از کنسرت بر اثر عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شده ولی اعمال پزشکی موفقیت آمیز نبود.محمود جهان در روز هشتم مرداد ماه ۱۳۹۶ در بیمارستان صنایع پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهربر اثر عارضه قلبی درگذشت.

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

محمود جهان و پسرش

سنش آن قدر هست که کوله بار تجربه را بر روی دوشش حس کنی. اما چهره اش این را نشان نمی‌دهد.لبخندی خوشحال و از ته دل، همواره به لب دارد. خاکی هست و صمیمیت را میتوان به سادگی، با او بر قرار تولید.از لهجه شیرین جنوبی اش براحتی میتوان فهمید اهل همین نزدیکی هاست. دلی زنده دارد و صدایی خوشحال.

 

تکه کلامش داغت نبینوم هست. به قول خودش بچه ناف احمدآباد آبادان هست. گرچه پدر و مادرش بوشهری اندو موفقیت امروز خود در هنر موسیقی را مدیون خدا و حمایت هاي مردم خونگرم جنوب می باشد. و نیز این که گفت:محمود جهان غم نان دارد! نه غم نام.

 

محمود جهان از خوانندگان، بندری خوان، قدیمی و محبوب کشورمون بود که گفتگوی صمیمی، به لطفصمیمیتش با او انجام دادیم. با هم میخوانیم. این خواننده جنوبی ضمن اشاره به راز جوان ماندن خود گفت:نخستین راز در شادابی و سر زنده ماندنم، دلم هست که از هر غم و ناراحتی دور می باشد

 

و همواره تلاشم بر این بوده که با خوشحال خواندن دل مردم را نیز خوشحال کنم. وی بیان داشت:موسیقی جنوب با دقت به حال و هوای گرمی که آب و هوای این مرز و بوم داردهر چقدر هم که سنگین خوانده شود باز می‌توان گفت

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهانمحمود جهان
شادی و شعف را به انسان وارد می‌کند. جهان ادامه داد : صدایم خوشحال هست و این از محاسن سبک انتخابی ام استاما شاید از معایب این ویژگی عدم تواناییم برای نوحه خوانی هست چرا که حتا در بوشهر که به توصیه دوستانمی خواستم نوحه خوانی کنم، علیرغم همه ي تمرین ها باز نتوانستم به خوبی اینکار معنوی را انجام دهم.

 

محمود جهان اینچنین بیوگرافی خود را برای ما شرح داد: خاک پای همۀ جنوبی ها و بویژه خوزستانی هاي خونگرم هستم.خودم را متعلق به جنوب میدانم و عاشق این خاک هستم و اگر خدای بزرگ و حمایت هایامیدوار کننده مردم صبور جنوب نبود موفقیتی حاصل نمی شد. در سال ۱۳۳۰ در آبادان و در محله احمدآباد متولد شدم.

 

کارمند بازنشسته شرکت نفت می باشم و پس از ۵۹ سال زندگی با ۵ فرزند در استان تهران زندگی میکنم.تک پسرم امید جهان هست که صدای او گرچه با سبکی متفاوت از من، در نوار فروشی ها موجود هست

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

امید جهان
وی ادامه داد : خانواده جهان از جمله خانواده هاي هنرمند بود چرا که پدر و عمو و برادر و حتی پسرمو از این سو خواهر و دختر عموهایم، در مناسبت هاي گوناگون مداحی می‌کنند. پدرم که اهل تنگستانبوشهر بود شروه خوانی میکرد و از جمله چهره هاي شناخته شده این شهر بود.

 

محمود جهان با شروع جنگ که ۲۹ سال داشته در خوزستان باقی می‌ماند اما پدر و مادرش به بوشهر باز میگردند.وی در سال ۱۳۵۲ ازدواج میکند. اصالت والدینش گویی موجب شده تا معمایی برای اصلیت ویدر اذهان مردم بوجود آید و اینطور که میگوید، مردم گاهی می‌گویند محمود جهان اهل سیستان هست یا بلوچ هست

 

یا بندرعباسی، بوشهری و… وی ضمن اشاره به الگوهای خود در هنر موسیقی گفت: زنده یاد نعمت، امیر گل نوازان،شاپور میلانی، احمد خزایی، رضا عظیمی، مجید فرهنگ، یاسین، و یداله رضا زاده از جمله دوستانو الگوهایی بودند که در آن زمان از من بسیار مطرح تر بودند میخواهم نام و یادشان را پاس بدارم.

 

این خواننده محبوب بندری خوان میگوید: در سال ۱۳۵۵ بود که توسط آقای بهمن خوش خلق بهمراهیداله رضا زاده به شهر تهران رفتیم و برای نخستین بار با هدف مجموعه و با هزینه ایشان در استدیو ۴ اثر ارکستری ضبط کردم.در این راستا باید از خدای منان و سپس از بهمن خوش خلق و فرخ یزدان فر که در بوشهر مرا کشف کرد کمال تشکر و قدردانی را بجای آورمبیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

وی با اشاره به مجموعه هاي سال هاي قبل و دورتر خود گفت :در آن سال ها ۴ مجموعه که نخستین آثار من بشمار می‌آیند وارد بازار شد و حتا برخیخوانندگان ایرانی، کشور آمریکا نشین انها را خواندند از جمله مو می‌روم به بندر، قد یارم بلنده،نه نه مو ولت نمی‌کنم، راحته جونم و …

 

وی یادآور شد : امروز مردم خوزستان باید به خود ببالند چرا که چه در عرصه هنر موسیقی و چه فوتبالو چه سینما حرف اول را زده و میزنند. و ثابت این ادعا تنها با، بازگشت به سابقه و عملکردی استکه تا به امروز دیده و شنیده میشوند.

 

جهان گفت: از سال ۱۳۶۶ تا امروز ۳۲ کاست از من در بازار ارایه شده و انچه که علاقه مندی هاي مندر این آثار می باشد و معمولن در برنامه هایم اجرا می‌کنم هله دان، یاد کارون، پریای دریا و آخرین اثر در آخرین مجموعه،اي واله می باشند.گفتنی هست آهنگ زیبای اي ولله که خواننده آن می بایست مرحوم نعمت می بود

 

پس از فوت،با دقت به تشخیص آهنگسازان اثر، بدلیل شباهت صدای محمود جهان و مرحوم نعمت، توسط ایشان خوانده شدو گویا این اتفاق از بزرگترین افتخارات هنری وی محسوب می شود.

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

وی از تلخ ترین خاطره اش برایمان گفت : شبی که برای برگزاری برنامه اي به یک جشن دعوت بودمو در حال آماده شدن برای رفتن بودم خواهرم با خانه تماس گرفت. از من خواست تا به مادرمان سر بزنم.چرا که از مریض احوالی او برایم حرف زد.
و من با این که متوجه شدم مشکل مادرم حادتر از این حرف هاست و از جهان رفتهاما آبروی آنکه جشن را برگزار کرده بود برایم بسیار مهم بود و به این دلیلابتدا جشن را برگزار کردیم و سپس به فاتحه خوانی مادرم رفتم.

 

او با اشاره به خوانندگان جوان امروز که هر روز اکثر از دیروز می‌شوند گفت: متاسفانه افزایش هر روزخوانندگان از زیاد مشکلاتی هست که بازار موسیقی را درگیر خود کرده و اگر با تامل و تفکر به کار وارد شوندمی توان تغییراتی را در این آشفته بازار شاهد بود. گرچه مهمترین مشکل جوانان تجاری فکر کردنو ره صد ساله را یک شبه رفتن هست. جوانان کارهایی را بخوانند و گزینه کنند که برای خود ماندگاری ایجاد کنند.

 

این نصیحتی هست که پس از سال ها تجربه به تک پسرم همۀ وقت} کرده ام.این خواننده جنوبی تصریح کرد : بعضی شبکه هاي ماهواره از همه ي بدتر عمل کرده اند.

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

چرا که دانلود آثار را متعارف تر کرده و موجب شده تا بلحاظ درآمدی هیچ گونه منفعتی برای هنرندان نداشته باشد.اما به لحاظ چهره شدن تاثیرهایی را برای روی آوردن به بعضی حواشی ترویج میکند.جهان به خوانندگان جوان کشور و بویژه جنوبی ها توصیه داد: عاشق کار باشند، کار را ساده نگیرند،هدف شان در کار را مشخص کنند، به کجا میخواهند برسند، مشقت ها را بپذیرند. علم و تجربه مهم هست

 

که با پشتکار موفقیت را حاصل خواهند کرد. جوانان می‌دانند چاله هاي کار کجا میباشند بنابراینجایگاه خود را بشناسند و به هیچ عنوان دچار انحرافات نشوند. برای وارد شدن به این کارتحقیق و بررسی برای جلوگیري از هر مشکلی حایز اهمیت هست.این خواننده محبوب خوزستانی از انتظارش، از مسوولین جنوبی و بخصوص خوزستانی گفت :

 

دید مسوولین به محمود جهان تغییر کند. از هنرمندان خوزستانی و جنوبی اکثر بهره گیری کنند ودر کنار این که از هنرمندان سرشناس دیگر نقاط کشور بهره گیری میکنند هنرمندان بومی را به لحاظ مادی تقویت کنند

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

چرا که در این مسیر مشقت هاي فراوان وجود دارد و اکثر این هنرمندان با نداری ها و سختی هاو حتا تهدیدها «موضوع تهدیدها از جمله مسایل و مشکلاتی هست که چندی هست محمود جهانبا آن دست و پنجه نرم میکند و گرچه این مهم از جمله مشکلات شهرت نیز می باشد» کارشان را ادامه داده اند.

 

وی از هنرمندان محلی همچون مجید فرهنگ و مونده یاد کرد و گفت: من به عنوان یک خوزستانی کهدر کشورهای متعددی چون چین و تایلند و چک و اسلواکی و هلند و … برنامه اجرا کرده ام افتخارم این استکه توانسته ام هنرمندان فراوانی را به این سبک از موسیقی تشویق کنم. کما این که از سال ۷۳موسیقی فراموش شده بندری باز پا گرفت و مورد استقبال مردم می باشد

بیوگرافی زنده یاد محمود جهان و پسرش امید جهان

تعصبم به جنوب و خوزستان هر روز اکثر می شود و این تعصب را حتا در فوتبال بهروی تیم هاي فولاد و صنعت و استقلال اهواز دارم. در پایان باید اشاره داشت کهمحمود جهان پس از این گفتگو، در جمع تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب قرار گرفت!که توصیه دیدنی توجهی از سوی امید حلالی مدیرمسوول روزنامه دریافت نمود

 

و آن این که برای خواندناذانی ماندگار و با لحن و حال و هوایی متفاوت اقدام کند که گرچه محمود جهان استقبال کرد و قول هایي را به ما داد.فرهنگ جنوب آرزوی موفقیت برای همۀ آنهایی که برای خوزستان افتخار می آورند را دارد.

 

آهنگ ها و مجموعه‌هاي محمود جهان
محمود جهان از سال 1366 تا پایان عمر، ۳۲ کاست و مجموعه موسیقی منتشر کرد کهاز آن جمله به موارد زیر میتوان اشاره نمود: مجموعه موسیقی «هله دان» مجموعه موسیقی«یاد کارون» مجموعه موسیقی «پریای دریا» مجموعه موسیقی «اي واله»

 

بیوگرافی امید جهان از زبان خودش

امید جهان متولد آبادان بزرگ شده بوشهر،از کودکی خواندن را نزد پدرم محمود جهان که دارای 28 مجموعه مجاز هست شروع کردم.و بعد از مدتی توانستم دو مجموعه مجاز به نام هاي پسر جنوبی و پاپتی در سال 1383 و ۱۳۸۵ وارد بازار موسیقی کنم.انشاالله بتوانم روز به روز قویتر از همشیه برای شما کارهای اخیر ارائه کنم.