پارس ناز پورتال

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

بیوگرافی کامل ماهور الوند بازیگر فیلم چهارراه استانبول 

ماهور الوند دختر سیروس الوند کارگردان نام آشنای سینمای کشور ایران است که چند سالی می‌شود قدم در راه بازیگری گذاشته است و اینروزها فیلم چهارراه استانبول را روی پرده سینما دارد. دختر سیروس الوند ، کارگردان خوب سینمای ما اینروزها یکی از ستاره هاي سینمای کشور ایران است . بازیگری که اخیرا با فیلم ملی و راه هاي نرفته اش و اکنون با چهارراه استانبول خوش درخشیده است. ماهور متولد سال ۷۳ است و پیش از این فقط علاقه مند به بازی در تئاتر بود

 

به گزارش پارس ناز، اما بعد از تجربه بازی در فیلم سینمایی دختر علاقه مند به کارهای تصویری هم شده و دوست دارد کار در هردو حوزه را ادامه دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با زندگی ماهور الوند ، بیشتر آشنا شویم.ماهور الوند متولد تیرماه ۱۳۷۳ در تهران، بازیگر است.فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد،وی دختر سیروس الوند کارگردان معروف ایرانی است و تنها یک خواهر بنام آهو دارد.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

معنی اسم ماهور الوند

اسمم دو تا معنی دارد هم نام یکی از دستگاه هاي موسیقی است مانند شور و همایون و … و هم به معنی دشت هم هست مانند این‌که می‌گویند تپه ماهور …

 

فعالیت هاي تئاتری ماهور الوند

رشته من در دانشگاه تئاتر است ودر رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل می‌کنم و کارهایی که درزمینه تئاتر کردم بیشتر آنها در حوزه کارهای دانشجویی بوده و برای جشنواره تئاتر دانشجویی بود.دو سال دراین جشنواره شرکت کردم و دو کار داشتم که هردو آنها خوشبختانه بعنوان کار برگزیده انتخاب شدند که یکی از این کارها را در سالن سمندریان اجرا کردیم و دیگری را در تماشاخانه آب.این دو کار مشخص ترین کارهای تئاتری بوده که من انجام دادم

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

فعالیت مستقل از پدر کارگردان

هم من و هم پدرم دوست داریم که اگر قرار است اتفاقی برای من دراین سینما بیفتداز طرف خودم باشد و من بتوانم خودم به جایی برسم. دلیل آن هم همین است که من واقعادوست دارم مستقل از پدرم بتوانم کار کنم و واقعا این تصور نباشد که پدر من چون کارگردان است من وارد سینما شده ام

 

دوست دارم که کار خودم به صورت مستقل قضاوت بشود

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

نخستین بازی ماهور الوند

حضور در محیط هاي هنری باعث می‌شود که از تست هاي بازیگری مختلف باخبر بشوماز همین رو باخبر شدم که آقای میرکریمی برای فیلم جدیدشان از دخترهایی کههم سن و سال من هستند، تست می‌گیرد. بهمین دلیل تماس گرفتم و به دفتر ایشان رفتم،تست اول راکه شامل موقعیت هاي مختلفی می شد، از من گرفتند، د از تستبه من گفتند که از بازی من راضی بودند و قرار شد تماس بگیرند

 

بعد از یک هفته دستیار آقای میرکریمی تماس گرفتند و گفتند که می‌خواهند یکبار دیگر مرا ببینند.رفتم و اینبار تست هاي دیگری با حضور عوامل دیگری از فیلم از من گرفتند و بازهم عنوان کردند تماس خواهند گرفت،که یک شب خود آقای میرکریمی زنگ زدند و گفتند برای نقش اول دختر من را انتخاب کردند

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

درخشندگی فیلم دختر

فیلم دخرت با بازی ماهور الوند برای نمایش دربخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته گشت ودر ۷ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد ودر نهایت سیمرغ بهترین موسیقی متن را ازآن خود کرد

 

دختر جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد «فرهاد اصلانی» در جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۱۶ رابه دست آورد

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

رویا پردازی

رویای من این است که با همه ی کارگردان ها کار کنمرویای من این است که با کارگردان سخت گیر، منعطف، جوان، زن، باتجربه، فیلم اولی کار کنم که بعد از این بتوانم به شکل مشخص بگویم من دراین زمینه یا از کار فلان کارگردان خوشم می‌آید. همین حالا هیچ ایده اي ندارم

 

کارگردان مورد علاقه خارجی ماهور الوند

کریستوفر نولان را خیلی دوست دارم، شاید باورتان نشود ولی فیلم ممنتو را ماهی یک‌بار می‌بینم و هنوز هم نکات تازه اي را در آن کشف می‌کنم و لذت میبرم

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

در فیلم تهمینه میلانی

ماهور الوند در دومین تجربه بازیگری‌اش، نقش اصلی فیلم تهمینه میلانی را بازی کرداو در «ملی و راه‌هاي نرفت ه‌اش» نقش دختری را بازی می‌ کند که در مسیر کلاس خیاطی عاشق سیامک می‌ شود و به رغم مخالفت خانواده با او ازدواج می‌ کند .ماهور الوند دراین فیلم هم‌بازی میلاد کی مرام است

 

ازدواج ماهور الوند

ماهور الوند هنوز ازدواج نکرده و مجرد است

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

مصاحبه با ماهور الوند

براساس خبرهایی که در زمان ساخت فیلم تازه میرکریمی وجود داشت، میدانستیم که دنبال دخترجوانی برای ایفای نقش اول فیلم می‌گردند و برای اینکار از تقریباً ۴۰۰ دختر هم تست گرفتند که در نهایت ماهور الوند انتخاب شد. این روند انتخاب شدن شما چطور اتفاق افتاد؟

 

من دانشجوی رشته تئاتر هستم و حضور دراین محیط ها باعث میشود که از تست هاي بازیگریمختلف باخبر بشوم. از همین رو باخبر شدم که آقای میرکریمی برای فیلم جدیدشاناز دخترهایی که هم سن و سال من هستند، تست می‌گیرد. بهمین دلیل تماس گرفتم وبه دفتر ایشان رفتم. آن جا بود که فهمیدم برای فیلم یک نقش دختر نمی خواهندو بجز یک نقش اصلی، چند دختر دیگر هم هستند. که همان جا با خودم گفتم نقش اصلی هیچ، ولی نقش هاي دیگر می‌توانند تجربه خوبی برایم باشند.

 

تست اول راکه شامل موقعیت هاي مختلفی می شد، از من گرفتند. در همان جا هم به من گفتندبرای نقش اصلی به دنبال یک دختر بومی هستند که خودش لهجه داشته باشد و نیازیبه تمرین لهجه نباشد. از چند نفری هم تست گرفته ایم و نتیجه خوبی هم داشته،اما برای دخترهای دیگر که نقش کمی هم ندارند، باید انتخاب کنیم. بعد از تست به من گفتند که از بازی من راضی بودند و قرار شد تماس بگیرند.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

چه تست هایي گرفتند؟

 

موقعیت هاي مختلفی بود که البته همان موقع من فکر میکردم از موقعیت هاي فیلمنامه باشدکه البته حدسم هم درست از آب درآمد، چند موقعیت از فیلمنامه مانند رابطه میان دختر و پدر را انتخاب کرده بودند.

 

در ادامه و بعد از یک هفته دستیار آقای میرکریمی تماس گرفتند و گفتند که میخواهند یک‌بار دیگر مرا ببینند.رفتم و اینبار تست هاي دیگری با حضور عوامل دیگری از فیلم از من گرفتند و انها را هم فیلمبرداری کردند.بعد اینها بازهم به من گفتند برای تصمیم نهایی تماس می‌گیریم.

 

در همین اوضاع بود که خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که پروژه این فیلم تازه آقای میرکریمی به دلیلبرخی مشکلات متوقف شده که پنج، شش ماهی خبری نبود تا این‌که بعد از این مدت خبر رسید پروژه دوباره راه افتاده است.دراین دوران اضطرابی هم من را گرفته بود و خیلی نگران بودم.

 

نگران این‌که چرا تماس نگرفته اند؟

 

بله، با خودم می‌گفتم حتماً مرا انتخاب نکرده اند.اما یک شب خود آقای میرکریمی با من تماس گرفتند و گفتند که با دیدن همه ی فیلمهای تست وبررسی هایي که داشتند، من بهترین گزینه نقش بودم. و آن جا بود که خیلی از این موضوع خوشحال شدم.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

گفتگو با ماهور الوند

 

می‌دانستند که شما دختر آقای الوند هستید؟

 

بله می‌دانستند، اما تاثیری در تصمیمی که گرفته بودند،نداشت و از همان ابتدا هم به من گفته بودند که دنبال یک دختر بومی برای نقش هستندو حتی کسی را هم انتخاب کرده بودند، اما بعد نظرشان عوض شده بود.

 

به هرحال پدر شما خودشان کارگردان هستند و خیلی عجیب است دختر او که تئاتر هم میخواند، تا به حال جلوی دوربین پدر نرفته است. چرا شرایط به این شکل اتفاق افتاد؟

 

به هرحال حیطه هاي کاری این‌ها با یک دیگر فرق می‌کند و من اگر می‌خواستم در سینما فعالیت کنم،حتماً سینما هم می خواندم. این‌که به سمت تئاتر رفتم، بدلیل علاقه زیادم به آن بود و از همین رو در سه سالی که دانشجو بودم، به سمت سینما و تصویر نرفتم تا در فضای تئاتر باشمو یاد بگیرم و بازیگری دراین محیط را تجربه کنم.

 

همین اتفاق ها هم برایم افتاد ودر سال هاي ابتدای دانشگاه حتی در تست هاي بازیگری همشرکت نمیکردم و با خودم فکر می‌کردم هنوز زود است و باید تئاتر را تجربه کنم.بهمین دلیل در چند اجرای دانشجویی و جشنواره اي بازی کردم و بعد وقتی خبر تست فیلم آقای میرکریمی آمد،با خودم فکر کردم شاید تجربه خوبی باشد.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

با همه ی این اوصاف هیچوقت پدرتان نخواستند در فیلمی بازی کنید؟

 

هم پدرم و هم خودم خیلی دوست داریم باهم کار کنیم، اما هردو با این موضوع موافق هستیمکه شروع کار بازیگری من نباید با کار پدرم باشد.

 

به این دلیل که فکر می‌کنم اگر قرار است من جایگاهی دراین سینما داشته باشم،از طریق خودم و کارم باشد، نه با برچسب این‌که دختر سیروس الوند هستم ودر فیلم پدرم بازی می‌کنم.

 

در حقیقت با اینکار به دنبال این بودم که حاشیه ها را تا جای ممکن کم کنم،چون به هرحال از بین که نمیتوانم ببرم، ولی دلم میخواست نشان بدهم که بافیلم دیگری کارم را شروع کردم و راهم از پدرم جداست، با این‌که در آینده باهم کار خواهیم کرد،اما میخواستم اول جایگاه خودم را پیدا کنم.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

گفت و گو ماهور الوند درباره فیلم دختر

 

موقعیتی که امروز برای شما به وجود آمده، خودش به دو راه تقسیم میشود؛ یکی این‌که شما دختر سیروس الوند هستید و مثل دیگر بازیگرهایی که پدر یا مادرشان دراین سینما حضور داشته اند، با این‌که ممکن است مسیر بازیگری کمی آسان تر در ابتدا طی شود، اما به مرور سنگینی این موضوع را هم بر دوش شما می اندازد. چطور میخواهید این سختی را سر و سامان بدهید و چه رفتاری داشته باشید که از زیر این سایه هم خارج شوید؟

 

فکر می‌کنم می‌توان همه ی چیز را تحت بازرسی در آورد و این موضوع کاملا بستگی به توانایی هاو استعدادهای من دارد.

 

یعنی اگر من بازیگر قابلی باشم، برای همه ی مشخص خواهدبود که من اینکار را بلد هستمو دختر سیروس الوند بودن باعث نشده که من این مسیر را طی کنم و این اتفاق در هر صورت می افتاد.

 

اگرهم بلد نباشم، بازهم برای همه ی مشخص است که من بازیگر نیستم و با استفاده از نام پدرموارد کار شدم، ولی چون بلد نیستم، کسی هم دراین حیطه مرا نمی پذیرد.

 

بنظر من اگر این مسیر خودش طی شود و من هم کارم را انجام دهم، براساس بازخوردهای مخاطباناز فعالیت هاي من این موضوع به روشنی مشخص میشود و فکر میکنم قضاوتی که مردم دارند،جدای از دختر سیروس الوند بودن یا نبودن من است و خودش دلیل محکمی برای ماندن یا نماندن من دراین حرفه خواهدبود.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

یعنی میخواهید به این فضا توجه نکنید و کار خودتان را ادامه دهید؟

 

بله، می‌خواهم مسیرم را ادامه دهم. شروع بازیگری سینمایی ام هم با پدرم نبودهو از طرفی خودم بازیگری را خیلی دوست دارم و بعد از این تجربه با این‌که در ابتدا تئاتر را انتخاب کرده بودم،به بازیگری سینما هم علاقه زیادی پیدا کردم. من کار خودم را انجام می‌دهم.اگر مردم من را بپذیرند که لطف آنها بوده، اگرهم نپذیرند، حتماً من شایستگی آنرا نداشتم.

 

شنیده ایم که پدرتان در فیلم جدیدش برای شما نقشی رابه شکل مشخص می‌نویسند، درست است؟

 

صحبت هایي هست، ولی پدرم بتازگی نگارش فیلمنامه را شروع کرده و نمیدانم چه زمانی به صورت عملی شروع می‌کنند و همه ی چیز در حد صحبت است.

 

یعنی مشخص شده که شما در فیلم حضور دارید؟

 

همه ی چیز در حد صحبت است و هیچ چیز قطعی نشده. نقش مشخصی وجود داردکه به من فکر می‌شود، اما ممکن است در نهایت این طور هم نباشد.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

کدام فیلم ساز ایرانی است که دوست دارید و دل‌تان می‌خواهد با او کار کنید؟

 

خیلی ها هستند. سوال سختی است، چون من تنها یک فیلم بازی کردم و از طرفی هم دوست دارم ژانرهای مختلف را امتحان کنم و نقش هاي مختلف را تجربه کنم.

 

رویاپردازی ندارید؟

 

رویای من این است که با همه ی کارگردان ها کار کنم. رویای من این است که با کارگردان سخت گیر،منعطف، جوان، زن، باتجربه، فیلم اولی کار کنم که بعد از این بتوانم به شکل مشخص بگویم مندر این زمینه یا از کار فلان کارگردان خوشم می‌آید. همین حالا هیچ ایده اي ندارم.

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

یعنی همین حالا نمی‌دانی چه نقشی دوست داری بازی کنی؟

 

چرا می‌دانم، دلم میـــخواهد نقشی خیلی متفاوت از «دختر» را بازی کنم.چون حتی در چند تئاتری هم که حضور داشتم، همین حال و هوا تکرار می شد؛دختر ساده اي که بچه کوچک خانواده است. بهمین دلیل دلم می‌خواهد در نقش بعدی تفاوت داشته باشم و حتی دختر برون گراتری بشوم.شاید جدی‌تر و سخت گیرتر باشد و ویژگی هایي متفاوت با ستاره داشته باشد.

 

کارگردان غیرایرانی مورد علاقه ات؟

 

کریستوفر نولان. شاید باورتان نشود ولی فیلم «ممنتو» را ماهی یک‌بار می‌بینم و هنوز هم نکات تازه اي را در آن کشف می‌کنم.

 

اما کمی هم درباره پدر ماهور الوند بدانید. 

سیروس الوند متولد 11 بهمن 1329 در تهران، کارگردان استدر یک خانواده هنرمند و باسواد به دنیا آمد، پدرش استاد ادبیات و یکی از دبیران نمونه تهران که در دهه 30 لیسانس گرفت، و مادرش خانوم سنتی و مذهبی علاقمند به تئاتر بود

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

علاقه به ادبیات

در زمان نوجوانی به ادبیات و شعر علاقمند بود و مجموعه شعری هم در دوران دبیرستان نوشت سپس به قصه نوشتن روی اورد و بعد ها به زهر تروزنامه نگاری کشیده شد؛ در سن 16 سالگی با نشریات و مجلات سینمایی همکاری می کرد

 

نخستین حقوق

خیلی سریع در مطبوعات رشد کردم 17ساله بودم که از مجلات حقوق می گرفتم و برای روزنامه اطلاعات گزارش شهری می نوشتم. خیلی زود به سینما علاقه‌ مند شدم و این هنر جای گزین ادبیات شد

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

نخستین چکی راکه مبلغش سیصدتومان بود از روزنامه اطلاعات دریافت کردموقتی رفتم بانک آنرا نقد کنم، متصدی بانک به من گفت چرا خود آقای الوند نیامده؟ گفتم: خودم هستم‌! باور نمیکرد که نویسنده روزنامه اطلاعات باشم و برای حقوق به من چک داده باشند

 

از منتقدی تا کارگردانی

سیروس الوند از روزنامه نگاری با نقد فیلمهای سینمایی قبل از انقلاب در مجلات ستاره سینما و فردوس را آغاز کرد سپس فیلمنامه نویسی را آغاز نمود ودر سال 1350 بعنوان نویسنده فیلمی بنام حیدر فعالیت خودرا شروع کرد سپس بعد از چندین فیلمنامه درسال 1354 نخستین فیلم بلند خود بنام شب آفتابی را در مقام کارگردان و نویسنده ساخت

بیوگرافی ماهور الوند و ازدواج و زندگی شخصی (بازیگر فیلم چهارراه استانبول)

فیلم فریاد زیر آب

الوند درسال 1356 فیلمی بنام فریاد زیر آب با بازی بیاد ماندنی داریوش اقبالی و شهره ساخت که استقال زیادی ازآن شد او بعد از انقلاب از سال 1371 با فیلم یکبار برای همیشه موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از 11 امین جشنواره فیلم فجر کسب کند

 

ازدواج و فرزندان

سیروس الوند درسال 1350 با زهرا جناب ازدواج کرده و صاحب دو فرزند می‌باشد، ماهور دخترش بواسطه حضور درخانواده هنری وارد سینما شده و تجربه بازیگری را دارد

 

بخاطر خانوادم با یالثارت در نیفتادم !

بدلیل علاقه‌ مندی به خانواده‌ ام ترجیح می‌ دهم با یالثارات در نیافتمسیروس الوند در گفت گویی با ایرنا درباره توهین مجدد هفته‌ نامه «یالثارت» به سینماگران افزود : چون زندگی و زن و بچه‌ ام را دوست دارم ترجیح می‌ دهم با چنین جریانی در مطبوعات درنیفتم !

 

کاری باید انجام داد که حال آدم را خوب کند

حدیثی از امام علی «ع» همیشه در ذهنم هست و خیلی دوستش دارم. ایشان می‌ فرمایند :بزرگ‌ ترین تفریح کار است من با تمام وجود این کلام امام علی «ع» را درک کردم اگر آدمی کاری راکه دوست دارد، انجام دهد، بهترین تفریح را نصیب خود کرده و حالش همیشه خوب است اگر حقوقت کم باشد اما کارت را دوست داشته باشی، مشکلی پیش نمی آید. همین که زندگی آبرومند و شریفی داشته باشی، کفایت می‌ کند

 

فیلم شناسی

– این سیب هم برای تو «نویسنده و کارگردان، ۱۳۹۳»
– پرتقال خونی «کارگردان، ۱۳۸۹»
– ستاره‌هاي سوخته «تله فیلم» «کارگردان، ۱۳۸۹»
– زن دوم «کارگردان، ۱۳۸۵»
– تله «کارگردان، ۱۳۸۵»
– رستگاری در هشت و بیست دقیقه «کارگردان، ۱۳۸۳»
– برگ برنده «نویسنده و کارگردان، ۱۳۸۱»
– مزاحم «کارگردان، ۱۳۸۰»
– دست‌ هاي آلوده «نویسنده و کارگردان، ۱۳۷۸»
– ساغر «فقط کارگردان، ۱۳۷۶»
– هتل کارتن «نویسنده و کارگردان، ۱۳۷۵»
– چهره «نویسنده و کارگردان، ۱۳۷۴»
– یکبار برای همیشه «نویسنده و کارگردان، ۱۳۷۱»
– برخورد «کارگردان، ۱۳۷۰»
– شب حادثه «نویسنده و کارگردان، ۱۳۶۷»
– محموله «کارگردان، ۱۳۶۶»
– آوار «نویسنده و کارگردان، ۱۳۶۳»
– فرار «نویسنده، ۱۳۶۳»
– ریشه در خون «کارگردان، ۱۳۶۲»
– تفنگدار «نویسنده، ۱۳۶۱»
– مرز «نویسنده، ۱۳۶۰»

– نفس بریده «کارگردان، ۱۳۵۹»
– تکیه بر باد «نویسنده، ۱۳۵۸»
– جای امن «نویسنده، ۱۳۵۶»
– فریاد زیر آب «نویسنده و کارگردان، ۱۳۵۶»
– تنها حامی «نویسنده، ۱۳۵۵»
– هم‌ خون «نویسنده، ۱۳۵۴»
– شب آفتابی «نویسنده و کارگردان، ۱۳۵۴»
– تعصب «نویسنده، ۱۳۵۴»
– درود بر عشق «نویسنده، ۱۳۵۳»
– هرجایی «نویسنده، ۱۳۵۲»
– سالومه «نویسنده، ۱۳۵۲»
– مکافات «نویسنده، ۱۳۵۲»
– بندری «نویسنده، ۱۳۵۲»
– مرد «نویسنده، ۱۳۵۱»
– میعادگاه خشم «نویسنده، ۱۳۵۰»
– ساعت فاجعه «نویسنده، ۱۳۵۰»
– حیدر «نویسنده، ۱۳۵۰»