پارس ناز پورتال

بی تحرکی و عواقب جبران ناپذیر آن که باید بدانید

بی تحرکی و عواقب جبران ناپذیر آن که باید بدانید

بی تحرکی و عواقب جبران ناپذیر آن که باید بدانید 

عدم تحرک می تواند منجر به بیماری هاي جبران ناپذیری شود که افراد پشت میز نشین باشد به این نکته توجه بسیار زیادی داشته باشند. بی‌تحرکی، عامل اصلی ابتلا به دیابت و افزایش خطر مرگ در اثر بیماری‌هاي قلبی عروقی است. حتی اگر بعد از بی‌‌‌تحرکی طولانی مدت ورزش کنید، بازهم اثرات منفی آنرا نمی توانید از بین ببرید. با این حال شما میتوانید بعد از یک روز طولانی بی‌‌‌تحرک ماندن، با اجرای ترفندهایی، عوارض ناشی از نشستن بیش از حد را از خود دور کنید.

 

درد پا

هنگامیکه پاها شانس کشش و حرکت را نداشته باشند، درد عضلات شروع می شود. شاید تصور کنید که استئوآرتریت تنها در افرادی به وجود می آید که به شدت ورزش می کنند اما محققان می‌گویند بین نشستن طولانی مدت و بروز استئوآرتریت ارتباط وجوددارد. نداشتن فعالیت به چاقی مفرط منجر می شود و بالا رفتن وزن فشار بیشتری روی مفصل‌ها وارد میکند.

 

کمردرد

کم‌تحرکی ستون فقرات، باعث انعطاف‌پذیری کمتر آن می شود و زمینه آسیب‌دیدگی ستون مهره‌ها را بر اثر فعالیت‌هاي روزانه از جمله بستن بند کفش فراهم می کند. دیسک بین مهره‌اي ماده‌اي نرم است که نشستن طولانی مدت باعث میشود دیسک آسیب ببیند. حرکت‌هاي ناگهانی، احتمال دیسک کمر را بالا می برد و باعث درد و سفتی عضله میشود.

 

مشکلات انسولین

فقط یک روز بی‌‌‌حرکت ماندن میتواند به‌طور چشمگیری منجر به کاهش فعالیت انسولین و سخت شدن نظارت قندخون شود. همین روند فرد را در دسترس خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می دهد. زمانی که قند به سلول‌ها می رسد یکسری واکنش‌هاي زنجیره‌اي رخ می دهد تا به قند اجازه ورود به داخل بافت داده شود.

 

بیماری‌هاي قلبی

نشستن طولانی مدت با افزایش فشارخون و کلسترول ارتباط دارد. این دو عامل خطر بروز حمله قلبی را بالا می برد.در عوض، فعالیت بدنی عملکرد رگ‌ها را التیام می‌بخشد و باعث تنظیم ضربان قلب میشود که جریان خون در رگ‌ها را سریع‌تر می کند. هر چه جریان خون سریع‌تر باشد اکسید نیتریک بیشتری از لایه درونی دیواره رگ‌ها ترشح می شود.

 

افسردگی

مطالعات نشان داده، زنان میانسالی که روزانه بیش از ۷ ساعت مینشینند، نسبت به کسانی که ۴ ساعت یا کمتر بی‌‌‌تحرک هستند، بیشتر در دسترس خطر افسردگی قراردارند. به‌گفته محققان نشستن طولانی مدت با افکار منفی و خطر ابتلا به برخی بیماری‌هاي روانی از جمله افسردگی همراه است.در عوض یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌اي در روز میتواند نتیجه‌اي کاملاً برعکس داشته باشد.

بی تحرکی و عواقب جبران ناپذیر آن که باید بدانید

گردن درد

اگر شما با کامپیوتر کار میکنید یا کار اداری فراوانی دارید که موجب میشود ساعات زیادی را پشت میز کارتان بگذرانید، احتمال این که در پایان روز در ناحیه پشت و گردن احساس گرفتگی یا درد داشته باشید،زیاد خواهد بود.درصورت امکان برای پیش گیری از گردن درد از وسایل ارگونومیک استفاده کنید ودر غیراین باید از روش‌هاي مختلف دیگر برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

 

عدم تمرکز

بیش از حد نشستن یک عارضه دیگر هم دارد و آن محدود شدن جریان خون به مغز شماست.بلندشدن از پشت میز کار به دفعات و هر ۴۰ دقیقه یکبار و یا تقسیم وظایف کاری با همکارتان، میتواند شما را در انجام وظایف خلاق‌تر کند و میزان اکسیژن‌رسانی به مغزتان را افزایش دهد.

 

ضعیف‌شدن استخوان ‌ها

یکیدیگر از عوارض بی‌‌‌تحرکی، از دست دادن موادمعدنی استخوان ‌ها و کاهش توده استخوانی است.برای جبران این روند منفی، غذا هاي غنی از کلسیم مانند شیر و اسفناج، و غنی از ویتامین D مانند تخم‌مرغ و ماهی می توانند مفید باشند.

 

یکی از بدترین کارهای روی زمین که برای سلامت مضر است نشستن هاي طولانی مدت و پشت میز نشینی است. پزشکان نیوزلندی اعلام کردند پشت میز نشینی و نشستن طولانی مدت در ساعات کاری، تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب شده و حتی ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.

 

مطالعات این محققان نشان داد افرادی که 10 ساعت مداوم در روز پشت میز می ‌نشینند و حداقل به مدت دو ساعت متوالی حرکتی ندارند، 3 برابر بیشتر در دسترس خطر ابتلا به آمبولی و ترومبوز هستند. آمبولی و ترومبوز در حقیقت انسداد رگ بر اثر ایجاد لخته خونی یا حباب هوا بوده و کشنده اند.

 

بی تحرکی و نشستن طولانی مدت برای اغلب افراد یک فاکتور خطرزای جدی است ودر طولانی مدت می تواند حتی زندگی فرد رابا خطر مواجه سازد. تنها راه پیش گیری از این خطر، تغییر شیوه زندگی و افزایش فعالیت بدنی است. اگر ناچارید ساعات طولانی در محیط کار بنشینید، در هر ساعت برای چند دقیقه از جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.