پارس ناز پورتال

ریشه مشکلات بی خوابی و راه درمان آن ها

ریشه مشکلات بی خوابی و راه درمان آن ها

ریشه مشکلات بی خوابی و راه درمان آن ها 

بی خوابی مشکلی هست که تعداد زیادی از افراد به دلایل گوناگون با آن مواجه میباشند میتوان با ریشه یابی این مشکلات راه درمان را پیدا کرد.هنگامی که اختلال خواب برای بیش از یک ماه طول بکشد، باید دنبال شناسایی و رفع عوامل بروز این مشکل باشید. آیا عوامل محرک متعارف در طول روز می‌توانند سبب بی خوابی افراد در شب ها گردند؟در این نوشتار سعی شده تا با تعدادی از عواملی که بعنوان فاکتورهای محرک بی خوابی به شمار می‌آیند آشنا شویم.

 

درد

بر زمینه تحقیقی که در یکی از کشورهای پیشرفته صورت گرفت مشخص شد که بالغ بر 15 درصد از افراد آن کشور از درد مزمن رنج می‌برند و از همین تعداد چیزی بیش از دو سوم آنها از اختلالات خواب در عذاب میباشند. کمردرد، سردرد و سندرم مفصل گیجگاهی فکی با عضلات فک از عوامل اصلی بی خوابی هاي مرتبط با درد به شمار می‌آیند.

 

مشکلات روانی و استرس

بی خوابی، هم میتواند نشانه اي از یک مریضی جسمی باشد و هم میتواند به علت وجود افسردگی و اضطراب در افراد رخ دهد. از آنجایی که مغز از انتقال دهنده هاي عصبی برای هر دو عامل خواب و خلق و خو بهره گیری می‌کند، تداخل این دو عامل و برگزیدن یکی از این دو بعنوان گزینه اول میتواند به سختی رخ دهد.

 

موقعیت ها و حوادث تنش زا همانند تنش هاي مالی و یا مشکلات خانوادگی اغلب بعنوان عوامل شروع بی خوابی به شمار می‌آیند که می‌تواند به مشکلات بلندمدت تبدیل گردد.

 

خروپف کردن

اگر شما جزء اشخاصی به شمار می‌آیید که در خواب خروپف میکنید، باید بدانید که این مشکل امری بسیار متداول در بین تعداد زیادی از افراد هست و جایی برای نگرانی وجود ندارد.شیفت کاری که بر خلاف ساعات بیداری و خواب عادی افراد باشد، می‌تواند سبب بروز مشکل بی خوابی و بر هم خوردن ریتم شبانه روزی بدن گردد

 

اما در بعضی موارد این عارضه ممکن هست به علت وجود مشکلاتی نظیر آپنه ي خواب، مریضی هاي قلبی، فشار خون بالا و سکته ي مغزی بوجود آید که باید برای اطمینان دلیل از عدم مواجهه با این مشکلات، اقدامات لازم را مد نظر قرار داد.

 

جت لگ

عارضه جت لگ به علت خستگی و تغییر ساعت بدن در اثر سفر با هواپیما رخ میدهد. عبور از مناطق زمانی (از یک کشور به کشور دیگر) سبب به هم ریختن ساعت بدن و تغییر فرمان مغز به بدن خواهد شد، زیرا مغز در هنگام تاریکی دستور به استراحت و در هنگام روشنایی دستور بیدارباش بدن را صادر می‌کند.

 

معمولا بدن این افراد حداقل به سه روز نیاز دارد تا بتواند خود را با شرایط زمانی اخیر وفق دهد. حال اگر شرایط کاری افراد به گونه اي باشد که اغلب از مناطق زمانی گوناگون در حال گذر باشند (چندان با هواپیما سفر کنند)، این عارضه می‌تواند سبب بروز مشکلات خواب برای آنها گردد.

 

شیفت کاری

یک برنامه ي کاری که بر خلاف ساعات بیداری و خواب عادی افراد برنامه ریزی شده باشد (همانند ساعات و شیفت هاي کاری پزشکان، پرستاران و یا کارگران شیفت کار) می‌تواند سبب بروز مشکلات بی خوابی و بر هم خوردن ریتم شبانه روزی بدن افراد گردد.

 

تحقیقات دانشگاهی نشان داده هست که افرادی که در شیفت هاي کاری چرخشی (شبانه روز) کار میکنند، سطح هورمون سروتونین در انها در سطح پایین تری نسبت به سایر افراد برخوردار هست. سروتونین یک نوع هورمونی و انتقال دهنده ي عصبی در سیستم عصبی مرکزی بدن هست که به تنظیم خواب بدن کمک می‌کند.

 

تغییرات هورمونی

یائسگی ، قاعدگی و بارداری از عوامل اصلی بی خوابی در خانمِ ها به شمار می‌آیند. عواملی نظیر گرگرفتگی و تکرر ادرار نیز معمولا باعث بیخوابی در بانوان می‌شوند. بعضی از تحقیقات نشان داده هست که بیش از 40 درصد از بانوان در یائسگی، از مشکلات بی خوابی رنج می‌برند.

 

مریضی ها

اغلب مشکلات خواب با بروز مریضی ها رخ می‌دهد، برای مثال در مریضی هاي ریوی و آسم وجود خس خس و تنگی نفس می‌تواند سبب اختلال در خواب افراد خصوصا در صبح گردد.اگر ملاحظه کردید که با مصرف دارویی دچار مشکلات خواب شده اید، از دکتر خود بخواهید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین داروی فعلی شما کند

 

 به گزارش پارس ناز در افراد دارای نارسایی قلبی، این مشکل می‌تواند سبب تنفس غیرعادی گردد. در پارکینسون و سایر مریضی هاي عصبی، بی خوابی یکی از عوارض جانبی شایع به شمار می‌آید.

 

داروها

داروها میتوانند سبب بروز اختلال در خواب شوند، خصوصا اگر زمان مصرف آنها نزدیک به زمان خواب باشد و یا دوز آنها در حال اضافه شدن باشد. اگر ملاحظه کردید که با مصرف دارویی دچار مشکلات خواب شده اید، از دکتر خود بخواهید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین داروی فعلی شما کند.