پارس ناز پورتال

بررسی تاثیرات تکنولوژی در زندگی فرزندان

بررسی تاثیرات تکنولوژی در زندگی فرزندان

بررسی تاثیرات تکنولوژی در زندگی فرزندان 

مطمئنا تکنولوژی تاثیرات مثبت و منفی روی زندگی کودکان خواهد داشت،کودکانی که در مرحله رشد جسمی و ذهنی قرار دارند این روزها بسیار با تکنولوژی درگیر می‌شوند.در مهمانی ها خبری از بازی دسته جمعی بچه ها نیست. هر بچه با یک گوشی یا تبلت جزیره جداگانه اي دارد. بچه ها از چه سنی میتوانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن بهره گیری کنند؟ این سوال خیلی از پدر و مادرهاست.

 

این آمار نگران کننده هست

وب سایت دانش محور «Common Sense Media»، در پژوهشی به این نتیجه رسیده هست که فقط سه درصد از وقت کودکان به خلاقیت و خلق چیزهای اخیر می گذرد و بقیه زمان شان صرف بازی هاي مهیج، گوش دادن به موسیقی و گشت و گذار در شبکه هاي مجازی می‌شود. در این پژوهش بیش از دو سوم نوجوانان صاحب گوشی میباشند و 37 درصد انها هم تبلت دارند.

 

در ادامه این تحقیق، شرکت پژوهشی «Influence-Central» در یک بررسی با عنوان «کودکان و تکنولوژی» گزارشی از تعامل کودکان نسل اخیر با دستگاه هاي همراه منتشر کرده هست. در این گزارش، از 500 مادر آمریکایی سوال شده هست و بر زمینه پاسخ هاي ارائه شده، متوسط سن مالکیت گوشی هوشمند

 

در کودکان به 10.3 رسیده هست. همین طور میزان بهره گیری کودکان از تبلت هنگام سفر با ماشین، از 26 درصد در سال 2012 میلادی به 55 درصد در زمان حال رسیده هست. 64 درصد از کودکان با لپ‎تاپ یا تبلت به اینترنت دسترسی دارند. این در حالی هست که این رقم در سال 2012 میلادی تنها 42 درصد بوده هست.

 

امنیت حرف اول را می‌زند

ترکل معتقد هست اگر پدر و مادرها به خرید گوشی هوشمند برای فرزندشان راضی شدند، حتما باید گذشته از هر چیز، حفظ حریم شخصی و امنیت کودک را به او آموزش بدهند. یعنی باید واضح و روشن به او توضیح بدهند که این گوشی در عین حال که میتواند برای او بسیار خوب باشد، میتواند به همان اندازه خطرناک باشد و باید همه ي چیز را با پدر و مادرش در بین بگذارد.

 

هنگامی که مادر کنار اجاق گاز مدام با گوشی اش پیام می فرستد یا پدر هنگام رانندگی حواسش به کامنت هاي شبکه هاي مجازی هست؛ کودک هم همان راه را ادامه میدهد و عکس یک خانواده این شکلی میشود؛ «خانواده اي روی یک کاناپه نشسته اند. هیچ کس حرفی نمی‌زند.

 

پدر در یک سایت ماشین هاي مورد علاقه اش را می‌بیند، مادر در یک سایت آشپزی، طرز تهیه سوفله را یاد میگیرد، کودک هم مشغول بازی هست و با اسلحه اش همۀ دشمن ها را می‌کشد. کسی با کسی حرفی نمی‌زند. همۀ آرام و بی تحرک در تنهایی خصوصی شان، سرهای شان را به زیر انداخته اند و غرق شده اند در فضای مجازی.»

 

وقتی پای مغز به میان می‌آید

محققان سوئیسی بعد از مطالعات دقیق به این نتیجه رسیده اند که بهره گیری چندان و مدام از گوشی هاي هوشمند منجر به آسیب مشاهده یکی از بخش هاي مهم مغز میشود. آن ها معتقدند ارتباط مستقیمی بین دست و مغز در زمان بهره گیری از این نوع گوشی ها ایجاد میشود که باعث به وجود آمدن صدمات و آسیب هاي مغزی میشود.

 

این تیم تحقیقاتی از 37 داوطلب برای اثبات این مسئله بهره گیری کردند که 27 نفر انها از گوشی هوشمند و 10 نفر از انها از گوشی هاي ساده با دکمه هاي حقیقی «نه لمسی» بهره گیری می‌کردند. محققان بعد از یک دوره پژوهش به این نتیجه رسیدند؛ در بخشی از مغز به نام «Somatosensory»،

 

غشایی وجود دارد که مخصوص بازرسی حرکت دست، صورت، لگن، تن و گردن هست و افرادی که از گوشی هاي تلفن همراه هوشمند با صفحات لمسی بهره گیری می‌کنند، این بخش از مغزشان تدریجی زمان نسبت به نظارت حرکات ضعیف میشود، اما افرادی که از گوشی هاي معمولی و دکمه دار بهره گیری می‌کنند با هر زمان بهره گیری از دکمه،

 

مغز حالت حرکت انگشتان را دریافت کرده و با حرکت انگشتان روی دکمه ها فعالیت میکند و از کم کاری و تغییر شکل دور می‌ماند، یعنی با هر زمان حرکت انگشتان و سایر اعضای بدن، مغز فعالیت میکند و از پیری و تغییر شکل و به دنبال آن، اختلالات مغزی جلوگیری میشود

 

خواب را از چشم هاي شان میگیرد

نمکایشگر کوچک گوشی هاي هوشمند و تبلت ها در خواب کودکان تاثیر دارد. بر زمینه یافته هاي یک نظرسنجی از دو هزار و 48 کودک چهار تا هفت ساله، انها گذشته از خواب، خیلی اکثر از گذشته از گوشی هاي تلفن همراه و تبلت بهره گیری می‌کنند. بر این زمینه مشخص شده کودکانی که گذشته از خواب از گوشی تلفن همراه بهره گیری میکنند

 

20.6 دقیقه کمتر از کسانی که از دستگاه هاي الکترونیکی بهره گیری نمی‌کنند، میخوابند. محققان معتقدند این کم خوابی روی هوش و خلاقیت و شادابی کودک تاثیر می‌گذارد.

 

وقتی روابط تغییر می‌کند

فرزند در اتاق خود نشسته و از آنجا برای مادرش پیغام می فرستد که «ناهار حاضر هست؟» یا «غذا چی داریم؟» مادر هم از آشپزخانه جواب می فرستد: «نیم ساعت دیگه غذا حاضره!» و اینگونه هست که روابط و تعامل رنگ می‌بازد. تدریجی گفتگو کردن رو در رو جای خود را به پیام ها و استیکرهای رنگارنگ می‌دهد.

 

همین موضوع باعث میشود مرز روابط بین والدین و کودک تغییر کند. کودکی که در حال رشد هست، بدون گفتگو و تعامل با خانواده و در یک فضای آنلاین و دور از خانواده رشد می‌کند.

 

کودک با خلاقیت خداحافظی میکند

کارشناسان معتقدند وقتی کودکان به بازی ها و اپ هاي گوشی هاي هوشمند عادت کنند، دیگر حساسیت چشم و واکنش مغزشان کم می‌شود. تخیل شان کم می‌شود و تدریجی به کودکانی وابسته به تکنولوژی تبدیل می‌شوند که منتظر می مثل امکانات برای شان فراهم باشد و بعد به سراغ بازی بروند،

 

در صورتی که کودک بدون گوشی هوشمند، با نقاشی کردن و ساختن کاردستی و انجام بازی هاي دیگر میتواند با به کار بستن خلاقیت هایي درساختن مواد نخست و بازی هاي فکری و عملی به یک نتیجه اخیر برسد اما دسترسی به انواع بازی ها که خودشان وسیله هاي مخصوص خودشان را دارند، دیگر کودک را خالی از انگیزه و خلاقیت و هیجان می‌کند.

 

افسردگی و چاقی می آورد

 به گزارش پارس ناز کارشناسان بین افسردگی در کودکان و گوشی هاي هوشمند و بهره گیری از اینترنت ارتباط مستقیمی پیدا کرده اند. انها معتقدند در صورت بهره گیری از چنین وسایلی، نظارت بر رفتارهای روحی کودکان تا حدودی سخت می‌شود و نتایج مخربی بر سلامت کودکان دارد. بهره گیری بیش از حد از گوشی همراه و نشستن بیش از حد در تنهایی، میتواند بر سلامتی کودک شما تاثیر ناخوشایندی بگذارد.

 

توانایی یادگیری از بین میرود

گوشی هاي هوشمند به علت آسان کردن کارها و راه هاي جستجو، توانایی یادگیری را از کودکان میگیرد. یافته هاي این پژوهش اثبات می‌کند در زمان بهره گیری از گوشی هاي هوشمند، مهارت هاي ضروری کودک برای ریاضی و درس هاي دیگر خیلی کم و ضعیف می‌شود. بهره گیری بیش از حد از تلفن هوشمند باعث میشود ذهن آن ها برای مدتی طولانی اسیر شود و همین آزاد نبودن ذهن، جلوی پیشرفت و یادگیری وی را میگیرد.